Har 4K trenden gått för snabbt?

Permalänk

Har 4K trenden gått för snabbt?

4K skärmarna och 4K tv har funnits ute i några år redan men något som jag tycker är konstigt är att grafikkortstillverkarna inte hunnit längre?
Vill man kunna köra 4K på Ultra så räcker knappt ett GTX 1080 till och det kostar ju jättemycket.

Hur många år till tar det innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 Kr som klarar av att maxa inställningarna i 4K?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på två utvecklingscykler till innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 kr som klarar av att leverera 60 fps i 4K i dagens riktigt krävande spel.
Men sen kommer ju nya spel med högre krav hela tiden, det är ju en del i det som gör att utvecklingen går framåt också.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr:

Det är extremt få som använder 4k skärmar och de antar nog att de som gör det kommer köra flera grafikkort för att klara sig. Enligt steam survey är det 0.21% som har 3840 x 2160 i upplösning. Även om de som gör GPUs siktar på att klara de skärmarna i spelen ute nu hjälper inte det direkt. Tillverkarna av spel kommer istället att optimera för 1080p eller däromkring (allt max) med de korten i nästa generations spel tills fler har 4k skärmar.

http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc

Permalänk
Avstängd

Verkligen inte, jag spelar inga spel å majoriteten av användare gör nog inte det heller så utvecklingen har inte gått för snabbt vad gäller 4k Tv-apparater / Skärmar, har ett gtx 1060 6gb å allt fungerar som ett smäck..

Permalänk
Avstängd

4k är överskattat. jag väntar på dagen då vi inte behöver slänga på AA för att det ska se bra ut.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

4k är överskattat. jag väntar på dagen då vi inte behöver slänga på AA för att det ska se bra ut.

Eh...det är väl en sak som 4K gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

4K skärmarna och 4K tv har funnits ute i några år redan men något som jag tycker är konstigt är att grafikkortstillverkarna inte hunnit längre?
Vill man kunna köra 4K på Ultra så räcker knappt ett GTX 1080 till och det kostar ju jättemycket.

Hur många år till tar det innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 Kr som klarar av att maxa inställningarna i 4K?

Kanske 2-3 år till, men då kör värstingtitlarna kanske 8K redan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

4K skärmarna och 4K tv har funnits ute i några år redan men något som jag tycker är konstigt är att grafikkortstillverkarna inte hunnit längre?
Vill man kunna köra 4K på Ultra så räcker knappt ett GTX 1080 till och det kostar ju jättemycket.

Hur många år till tar det innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 Kr som klarar av att maxa inställningarna i 4K?

Bra frågeställning! Kollar man på tv och har bra syn så kanske 4k vore något.

Finns grafikkort som säljs som 4k kort men som inte kan leverera prestandan.

Och vad säger att hög uppdateringsfrekvens inte är viktigare? Speciellt för gamers.

Väljer hellre +90Hz än 4k i 60Hz eller lägre.

Känns som VR är nästa stora grej, ljusår över 4k.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
99:e percentilen

Snarare för långsamt. Vi är fortfarande tvungna att anpassa nästan all datorgrafik till lågupplösta pixelmatriser (läs: 4K och lägre) på desktopsidan. (Mobiler har ju i någon mån tagit sig förbi det.) I en optimal värld kan man designa och konfigurera GUI hur man vill utan att tänka på pixlar, skalning etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jo, främst är det väl saker som om man behöver förstora upp en bild väldigt mycket man har riktig nytta av det annat än som nördgrej för att man kan (eftersom jag också är en nörd har jag provat detta i spel, även om mitt kort inte klarade dessa hastigheter, men insåg fort att det var andra faktorer som var en större flaskhals just nu (i dagsläget) än upplösningen i spel och motsvarande, men detta kan ju fort ändras), och storbildstillämpningar av idag är det ganska sällsynt att man behöver så extrema hastigheter.

Just my 5 cents...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Eh...det är väl en sak som 4K gör?

Inte direkt. Jag körde ett tag en 24" 4k skärm till datorn och det behövdes allt aa för att spelen skulle se bra ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kanske 2-3 år till, men då kör värstingtitlarna kanske 8K redan.

Minst 2-3år innan värstingarna kan leverera stadiga 60FPS+ i 4K. Så det dröjer nog 4år+ innan man kan ens fundera på 8K om man inte är gjord av pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

4K skärmarna och 4K tv har funnits ute i några år redan men något som jag tycker är konstigt är att grafikkortstillverkarna inte hunnit längre?
Vill man kunna köra 4K på Ultra så räcker knappt ett GTX 1080 till och det kostar ju jättemycket.

Hur många år till tar det innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 Kr som klarar av att maxa inställningarna i 4K?

Varför är det konstigt? Det är inte så att utvecklingen av kiselchip plötligt snabbas upp bara för att utvecklingen har gått snabbt i ett helt annat område (TV och bildskärmar).

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur länge 1080p vart standard, sedan 2004 ??
Tycker snarare det gått långsammt då 1440p/1600p borde tagit över.

Fast klart att grafikkorten spelar in, om dom inte orkar driva spel i vissa upplösningar.
Sedan känns det som det borde finnas en enkel lösning att skala upp 1 pixel till 4 pixlar..
för att få perfekt skalning mellan 1080p och 2160p.

Ser fram emot högre DPI vill ha en kristallklar skärm som är som att titta genom ett fönster

Permalänk
Medlem

@Alling: då lever vi i en optmial värld just nu, trevligt. Går att basera sitt gui på rymdsmått, exempelvis mm, och ta i beaktning enhetens ppi för att få till rätt skalning.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dom som tycker att en kvalitetsskärm och högupplösta texturer i 1080p är vettigare än 4K i spel.
Av den anledningen att det går att göra 1080p jävligt fint och mer lättdrivet.

Förstå mig inte fel här.. 4K är fantastiskt. Men inte så fantastiskt att jag anser att det är viktigare än högupplösta texturer i högre Mhz.

Bättre skärmteknik, Högupplösta texturer, snabba skärmar= Några år till innan 4K.

Detta gäller spel. 4K för film är fett med ja tack.

En tanke ang detta. 4K börjar bli vanligt. Med det ökar systemkraven.
Bör inte det snart göra att grafikkort med två gpu på ett kretskort blir vanligare snart?
Att det är den vägen vi får gå vare sig vi vill eller ej för att få den prestandan vi vill ha.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Just nu upplever jag det största problemet med spel och motsvarande är att det fortfarande ser ut som tecknade serier på grund av tekniska begränsningar, upplösningen på detaljer och annat blr tyvärr inte så mycket bättre oavsett hur hög upplösning man lägger till i efterhand.

Detta är fortfarande en flaskhals idag.

Jag har länge längtat efter den dag då vi får allmän tillgång till riktig, fotorealistisk upplösning i spelen..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Just nu upplever jag det största problemet med spel och motsvarande är att det fortfarande ser ut som tecknade serier på grund av tekniska begränsningar, upplösningen på detaljer och annat blr tyvärr inte så mycket bättre oavsett hur hög upplösning man lägger till i efterhand.

Detta är fortfarande en flaskhals idag.

Jag har länge längtat efter den dag då vi får allmän tillgång till riktig, fotorealistisk upplösning i spelen..

"fotorealistisk upplösning"
Detta är för mig grafiken i sig, inte upplösningen.
1080p eller 4K för detta i spel spelar ingen större roll.
CGI är ett bra exempel på det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hur många grafikkortsgenerationer tog det innan crysis gick att driva i ultra @ 1920*1080 120+ FPS?

Permalänk
Medlem

Tycker inte hoppet till 4k från 1080 är särskilt stort. 5 minuter in i ett spel så har man glömt vad upplösningen är. 4k för desktop är bara att glömma för min del, har så dålig syn att jag behöver nästan skala på alla 1080 skärmar som är under 30".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

4K skärmarna och 4K tv har funnits ute i några år redan men något som jag tycker är konstigt är att grafikkortstillverkarna inte hunnit längre?
Vill man kunna köra 4K på Ultra så räcker knappt ett GTX 1080 till och det kostar ju jättemycket.
Hur många år till tar det innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 Kr som klarar av att maxa inställningarna i 4K?

Man kan ju använda skärmarna till en massa annat förutom att spela...

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Man kan ju använda skärmarna till en massa annat förutom att spela...

Använder min 4K skärm till photoshop, men har prövat att spela lite spel. Vissa äldre spel går att köra 4K och det blir ju skillnad.
Testade GTA Online 4K och ja det hackade ju ganska mycket, men väldigt skaprt var det

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

4K skärmarna och 4K tv har funnits ute i några år redan men något som jag tycker är konstigt är att grafikkortstillverkarna inte hunnit längre?
Vill man kunna köra 4K på Ultra så räcker knappt ett GTX 1080 till och det kostar ju jättemycket.

Hur många år till tar det innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 Kr som klarar av att maxa inställningarna i 4K?

Nej inte för snabbt då man mer primärt har nytta av 4K för andra saker än spel..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

4K skärmarna och 4K tv har funnits ute i några år redan men något som jag tycker är konstigt är att grafikkortstillverkarna inte hunnit längre?
Vill man kunna köra 4K på Ultra så räcker knappt ett GTX 1080 till och det kostar ju jättemycket.

Hur många år till tar det innan man kan köpa ett grafikkort för 3-4000 Kr som klarar av att maxa inställningarna i 4K?

Ett enkelt och logiskt svar på din fråga är länge.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte direkt. Jag körde ett tag en 24" 4k skärm till datorn och det behövdes allt aa för att spelen skulle se bra ut.

Körde du spelen i 4K-upplösning då?

Permalänk
Medlem

Då jag lackat ur på det dåliga stödet för SLI och bytt från tre GTX 980 till ett GTX 1080 så skippade jag 4K och kör istället 3440x1440 som är perfekt för ett ensamt GTX 1080. Skärmen maxar ut vid 100Hz och det går att nå med de flesta spelen utan att vrida ner inställningarna speciellt mycket. G-Sync hjälper också till ordentligt för flytet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Körde du spelen i 4K-upplösning då?

Ja det kördes i 3840x2160. hade även 2 st R9 fury så jag kunde köra med rätt höga inställningar. Sen berodde det ju också på vilket spel men i de allra flesta så behövde jag slå på AA

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Rent subjektivt, tyckte jag inte att det har gått för snabbt. Då jag har gått över från att spela på konsoll till PC så har jag vanan (Ovanan, snarare) att inte direkt reagera på lite låga FPS. Jag kör både Dying Light och TW3 i 4k Ultra. Resterande spel är inte direkt AAA titlar men körs också i 4k. Inga problem.

Vill man dock ha 60fps, eller högre, stabilt så ska man nog hålla sig till lite under 4k eller tänka på vad man kör för spel. Det är alltid något som inte är lika väl utvecklat som det borde vara för att få den optimala helhetsupplevelsen. Jag kör två 4k skärmar med 980Ti, varav den ena används till spel och den andra till...whatever jag råkar läsa på nätet.

Permalänk
Rekordmedlem

Spel tjänar nog inget på högre upplösning innan de börjar nå gränserna i 720P och dit är det långt men för allt utom spelande så går det i snigelfart, troligen så är det spel som hämmar spridningen av 4 k och högre upplösningar för nyttoändamål. Bra, stora och högupplösta skärmar för skrivbordet är ju underbart för då skulle man slippa ha flera 30" skärmar för att få arbetsyta så nått som storleksmässigt motsvarar 3X30" på högkant och med mycket högre upplösning, helst minst dubbelt per axel så hade det börjat likna utveckling mot nått bra för skrivbordet men tyvärr så bromsas allt pga "spelgrafik" så nu har ju mobilerna gått om med enorma marginaler om man räknar ppi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

"fotorealistisk upplösning"
Detta är för mig grafiken i sig, inte upplösningen.
1080p eller 4K för detta i spel spelar ingen större roll.
CGI är ett bra exempel på det.

Ja, stämmer, men de hänger nog ihop just när det kommer till spel, filmer och liknande är ju inte lika prestandakrävande i hög upplösning menar jag.
Verktygen för snyggare grafik finns ju redan men tillverkarna hålls till stor del tillbaka av köparnas sunkiga maskiner...

-------------------------------------
Kanske kommer WR skärmar och liknande dock att förändra detta vad gäller just upplösningen.

Fast, 4K måste väl bara komma snart i större skala tycker man...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number