Har testat många nätverksmonitorer, men finns det någon bra?

Permalänk
Hedersmedlem

Har testat många nätverksmonitorer, men finns det någon bra?

Hej,

Försöker styra upp nätverket härhemma och få lite kontroll över enheter, trafik och så vidare. Har kikat på lite diverse nätverksmonitorer och testat en hel del, men ingen verkar vettig? Antingen är konfigurationen hopplöst krånglig, eller så är interfacet riktigt fult och funktionerna inte tillräckliga. Det som jag vill att monitorn gör är följande:

  • Visar mina enheter på nätverket, gärna med av/på-logga eller liknande i en lista eller med bilder så att man ser vad som är vad

  • Visar SNMP-data från exempelvis min filserver (FreeNAS), exempelvis utrymme kvar på min arrays

  • Fullskärmsinterface eftersom jag har en separat monitor för detta, gärna via en webserver så att jag kan övervaka från flera ställen samtidigt

  • Modernt interface och tydliga och enkla funktioner

Har testat hitills:

  • PRTG

  • Zabbix

  • Observium

  • Security Onion

  • Nagios

  • ELK

  • Splunk

  • Spiceworks Network Monitor

Ingen av dessa uppfyller mina krav. Kan antingen köra virtuellt (VirtualBox) eller direkt. Har en NUC över som borde fungera bra för detta ändamål om jag ska köra bare metal. Är det någon som kan tipsa mig om en nätverksmonitor som uppfyller mina krav?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Igår var ajg inte hemma och läste dena tråd ändå så vet inte om det är jag som minns fel eller om du radert och startat igen. Jag kommer vara elak soch sen får du säja bu eller bä.

Jag tycker nämligen även denna gång att "bare metal" inte rimmar med "Antingen är konfigurationen hopplöst krånglig, eller så är interfacet riktigt fult och funktionerna inte tillräckliga"

Men fråga 1: ska alla burkar få via nätet eller ska du bara se vad som händer på nätet? Misstänker att din NUC inte har två interface så den kan agera "man in the middle".
Om du bara vill titta på trafiken så installera wireshark och OCH använd den drv som kommer med inte den updaerade som jag .tex gick på en gång. Detr du beskriver är en pfsence där de ska leverera webgui och lätta addons för snmp per nod, (missa inte att låsa dessa)
variabel ping per interface och windows 8 interface (retas). Du har en ide men det gär man oftast innan burkarna och inte via virtualbox.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag kör netdata på min server hemma. https://github.com/firehol/netdata

Den har utan tvekan det mest intuitiva och snyggaste gränssnittet jag har kunnat hitta. Dock är det mer av en monitor för varje enskild enhet än en regelrätt nätverksmonitor. Kanske inte det mest lämpliga för dina ändamål men kan vara värt att bara spana in ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Igår var ajg inte hemma och läste dena tråd ändå så vet inte om det är jag som minns fel eller om du radert och startat igen. Jag kommer vara elak soch sen får du säja bu eller bä.

Jag tycker nämligen även denna gång att "bare metal" inte rimmar med "Antingen är konfigurationen hopplöst krånglig, eller så är interfacet riktigt fult och funktionerna inte tillräckliga"

Men fråga 1: ska alla burkar få via nätet eller ska du bara se vad som händer på nätet? Misstänker att din NUC inte har två interface så den kan agera "man in the middle".
Om du bara vill titta på trafiken så installera wireshark och OCH använd den drv som kommer med inte den updaerade som jag .tex gick på en gång. Detr du beskriver är en pfsence där de ska leverera webgui och lätta addons för snmp per nod, (missa inte att låsa dessa)
variabel ping per interface och windows 8 interface (retas). Du har en ide men det gär man oftast innan burkarna och inte via virtualbox.

Tänkte monitorera främst internt på mitt lokala LAN, möjligen någon offisite-router eller liknande, men främst lokalt.

Skrivet av Kotteswe:

Jag kör netdata på min server hemma. https://github.com/firehol/netdata

Den har utan tvekan det mest intuitiva och snyggaste gränssnittet jag har kunnat hitta. Dock är det mer av en monitor för varje enskild enhet än en regelrätt nätverksmonitor. Kanske inte det mest lämpliga för dina ändamål men kan vara värt att bara spana in ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Var lite pill att få igång på pfsense, men det är ju ruskigt snyggt och precis så smidigt som jag vill ha. Den har ju även plugins för webservrar och liknande, då kan man ju få lite mer status på min webserver och lite annat, plus routern. Detta i kombination med PRTG eller liknande kan göra susen faktiskt!

Så här såg det ut när jag loggade in första gången:

Så nu börjar jobbet på att optimera bort det som inte behövs (som mängden text) och få till att den visar det viktigaste från routern, filservern och webservern.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+