Permalänk
Medlem

@Yoshman: Varför skulle någon ÖHT vara "orolig" för prissänkningar för Intel, det är ju bara tvärtom fantastiskt om dom sänker sina priser istället för att suga ut sina kunder år efter år?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower:

"We’ll tell you what our benchmarks say, with official retail processors. But you will have to wait until March 2nd. Sorry."

http://www.anandtech.com/show/11143/amd-launch-ryzen-52-more-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@Yoshman: Varför skulle någon ÖHT vara "orolig" för prissänkningar för Intel, det är ju bara tvärtom fantastiskt om dom sänker sina priser istället för att suga ut sina kunder år efter år?

MVH

Märkliga inlägg det här med att Intel suger ut sina kunder.

Folk verkar inte fatta att är man bäst på marknaden så kan man sätta priser därefter då ingen konkurrens finns.
Folk betalar för kvalitet/snabbhet.

Priserna kommer säkert sjunka nu om det visar sig att Ryzen ligger runt Intel i prestanda när de riktiga testerna släpps.

Hade AMD varit bäst istället för Intel hade det säkert sätt ut likadant på marknaden med priserna, att AMD haft högre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Märkliga inlägg det här med att Intel suger ut sina kunder.

Folk verkar inte fatta att är man bäst på marknaden så kan man sätta priser därefter då ingen konkurrens finns.
Folk betalar för kvalitet/snabbhet.

Priserna kommer säkert sjunka nu om det visar sig att Ryzen ligger runt Intel i prestanda när de riktiga testerna släpps.

Hade AMD varit bäst istället för Intel hade det säkert sätt ut likadant på marknaden med priserna, att AMD haft högre priser.

Mmm, men det handlar en del om hur man blir bäst också. Spana in det här reddit-inlägget som berättar lite om vilka rövhattar Intel har varit och hur de fick AMD på knäna förra gången de hade en konkurrenskraftig produkt.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid följa massa folk på Youtube som man vet kommer ha en review utav Ryzen så snart NDA går ut. Ibland råkar folk släppa sina videos lite för tidigt eller vid fel tidpunkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perb:

Mmm, men det handlar en del om hur man blir bäst också. Spana in det här reddit-inlägget som berättar lite om vilka rövhattar Intel har varit och hur de fick AMD på knäna förra gången de hade en konkurrenskraftig produkt.

Intel/Nvidia spelar inte rent.
även om det går att säga att produkten står för sig själv pågår det ofta bakom kulisserna rent skitiga saker,
tex Nike som inte säljer till en butik om inte alla skor är Nike. (varit med om det)

AMD Ryzen, 6c och väntar på recensioner

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

@Yoshman: Varför skulle någon ÖHT vara "orolig" för prissänkningar för Intel, det är ju bara tvärtom fantastiskt om dom sänker sina priser istället för att suga ut sina kunder år efter år?

MVH

Säg det, men finns inlägg i denna tråd som uttrycker sådan oro.

Är personligen inte det minsta orolig, tänker fortsätta välja det som passar mig bäst, oavsett pris och oavsett vem som råkar tillverka produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säg det, men finns inlägg i denna tråd som uttrycker sådan oro.

Är personligen inte det minsta orolig, tänker fortsätta välja det som passar mig bäst, oavsett pris och oavsett vem som råkar tillverka produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Är dock betydligt mer komplicerat än så. Även om Intel sänker sina priser så pass mycket att de blir ett bättre val för konsumenter har de ju gjort det tack vare Amd ryzen. Köper man då Intel kanske det är det kortsiktigt fördelaktiga men på lång sikt skjuter man sig själv i foten.

Permalänk
Permalänk

Man kan alltså klocka sämre med den där ju färre kärnor processorn har. Intressant att man valt att göra det så.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Antar att ingen är helt hundra med andra ord så kan det vara tisdag eller torsdag vi får vänta och se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hittar inget om när på tisdag dom får släppa testerna men försäljningen sker från 16:00 2 mars så frågan är om det är 16:00 som gäller på tisdag med kanske?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

386ors Turboknapp gör come back.
Annars Will Clock Up To 4.40 GHz Using MSI’s Game Boost Feature låter trevligt, men upp till kan betyda mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säg det, men finns inlägg i denna tråd som uttrycker sådan oro.

Är personligen inte det minsta orolig, tänker fortsätta välja det som passar mig bäst, oavsett pris och oavsett vem som råkar tillverka produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser bara en enda person som utrycker sådan oro...
Han som skräpar ner tråden med att i3 7350k är svaret till Ryzen...
Han som inte slutar att prata om kärnor hit å dit eftersom två kärnor är det som räcker och blir över.
Är så otroligt tröttsamt.

Iaf Blev nog som de flesta här ganska överraskade av priset på iaf r7 1700 även 1800x verkar ju helt ok prissatt. Hoppas bara som jag sagt innan att moderkorten håller, även de billiga b350 brädorna. Hade hopats på att se mer speltest läckor men än så länge verkar det ju varit relativt tyst på den fronten. Jag förväntar mig inte 7700k prestanda i casual spelen men hoppas att någon gör test på lite nischade spel, som typ simulator spel å osv. Svårt att hitta något test som har mer än "topp 10"spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hype

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

Ser bara en enda person som utrycker sådan oro...
Han som skräpar ner tråden med att i3 7350k är svaret till Ryzen...
Han som inte slutar att prata om kärnor hit å dit eftersom två kärnor är det som räcker och blir över.
Är så otroligt tröttsamt.

Rätt produkt för rätt problem. Jag vet t.ex. en kommunalt ägd server som består av en väldigt låg klockad dubbel 12a Xeon, där enbart 4 kärnor används och det går supersegt och mycket pengar läggs på optimeringar.. Och denna har ni skattebetalare i Göteborg betalat och fortfarande betalar för att folk försöker snabba upp den.
De som monterade servern är riktiga serverproffs, hur det kan ha gått så galet vet jag inte. Troligen bristande kommunikation med de som la in mjukvarorna.

Så i vissa fall är i3 7350k bättre än Ryzen. Jag själv ser att det blir större variation bland användare. Några typer:
En stor skara som kan köra på vad som helst.
Gamers
Nördar som lägger last på andra servrar, gör små saker på sin egen dator som behöver exekveras snabbt.
Nördar som av olika anledningar är tvungen att köra allt på sin dator.

Jag själv tillhör den sista, de flesta tyngre program jag kör rekommenderas t.o.m. att man ska sprida lasten på flera datorer. Min ekonomi tillåter dock ej detta.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Du får väl tro vad du vill men om anandtech säger den andra så stämmer det nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Ser bara en enda person som utrycker sådan oro...
Han som skräpar ner tråden med att i3 7350k är svaret till Ryzen...
Han som inte slutar att prata om kärnor hit å dit eftersom två kärnor är det som räcker och blir över.
Är så otroligt tröttsamt.

Är det allt du fått ut av diskussionen runt singeltrådsprestanda kontra multitrådsprestanda? Det är längesedan en processor var bäst på ALLA laster. Allt sedan 2-4 kärniga cpu kommit så har det varit en frågeställning om vilket verktyg som varit det mest effektiva, en sportbil eller en lastbil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Rip in peace Kirby Lake!

Ready or not, Baby Lake here we come!

Permalänk
Medlem

@Gruarn:
Vad pratar du om???

i3 även i överklockat läge är oftast sämre eller likvärdig än en sleten standard i5 som tom är säg två gen äldre.
Vi har haft denna diskussion i tråden flera gånger innan, dvs ang singel tråd och multitråd prestanda. Även har det snacket gått i 7350k recensions-tråden, där som vanligt en person har slagit på trumman och pratat om att 2kärnor är det som gäller för de flesta.
Inte alla kan ju ha 3 olika dedikerade system
Ryzen verkar ju vara skapligt bra i singel tråd prestanda, säkert som haswell/broadwell iaf å ni ser jue att i3 7350k som kostar ca 2k dvs i runda slängar som en i5a, har visat sig vara en helt "onödig" produkt av de flesta recensenter precis som de flesta här på swec sade innan den tom testades, förutom några få då som fortfarande säger att i3=svaret på Ryzen...

Jag håller med Johan86c att man ska ha rätt prylar till rätt saker men AMD Ryzen riktas till samma målgrupp som i3, i5 och i7. Att prata om servrar å annat bös när det e för typ mainstream desktopanvändarna de riktar sig mot precis som lga 1151 men lyckas även att konkurrera med x99 plattformen på samma gång är ju inte helt fel. Ingen tvingar väl att skaffa en 8kärnig cpu om du inte vill ha det, kommer ju fler flavörer av Ryzen senare jue.

Och tycker det är ledsamt att det hela tiden görs anspelningar att det räcker med två kärnor och att folk är oroliga över eventuella prisfall på hårdvara, annars vore ju konstigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Kul att kolla på i väntan

RYZEN UNBOXING! Check out the R7 1800X Reviewer's Kit from AMD
https://www.youtube.com/watch?v=JaTvSI0K_vA

Visa signatur

Intel I5 4670K Delid @4.7GHz-EK-Supremacy Block | XSPC RX480 Alphacool NexXxoS 60x360+80x240 Rads | D5-Pump | ASUS MAXIMUS VI HERO | Amd r9 290x2 CF på vatten | Kingston HyperX Fury 16GB 1866MHZ | EVGA Supernova G2 850W | Phanteks Enthoo Primo | Samsung 840evo 250GB |

Permalänk
Hjälpsam

I valet och kvalet, om jag skall satsa på en 1700X, i stället för 1700 som jag bokat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corbie:

Kul att kolla på i väntan

RYZEN UNBOXING! Check out the R7 1800X Reviewer's Kit from AMD
https://www.youtube.com/watch?v=JaTvSI0K_vA

Damn, tänk om vi kunde få sådana hära fina boxar, allt för att ge riktigt fin premium känsla. Inte konstigt då om alla kommer hylla Ryzen som bästa cpun ever

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

@Gruarn:
Vad pratar du om???

i3 även i överklockat läge är oftast sämre eller likvärdig än en sleten standard i5 som tom är säg två gen äldre.
Vi har haft denna diskussion i tråden flera gånger innan, dvs ang singel tråd och multitråd prestanda. Även har det snacket gått i 7350k recensions-tråden, där som vanligt en person har slagit på trumman och pratat om att 2kärnor är det som gäller för de flesta.
Inte alla kan ju ha 3 olika dedikerade system
Ryzen verkar ju vara skapligt bra i singel tråd prestanda, säkert som haswell/broadwell iaf å ni ser jue att i3 7350k som kostar ca 2k dvs i runda slängar som en i5a, har visat sig vara en helt "onödig" produkt av de flesta recensenter precis som de flesta här på swec sade innan den tom testades, förutom några få då som fortfarande säger att i3=svaret på Ryzen...

Jag håller med Johan86c att man ska ha rätt prylar till rätt saker men AMD Ryzen riktas till samma målgrupp som i3, i5 och i7. Att prata om servrar å annat bös när det e för typ mainstream desktopanvändarna de riktar sig mot precis som lga 1151 men lyckas även att konkurrera med x99 plattformen på samma gång är ju inte helt fel. Ingen tvingar väl att skaffa en 8kärnig cpu om du inte vill ha det, kommer ju fler flavörer av Ryzen senare jue.

Och tycker det är ledsamt att det hela tiden görs anspelningar att det räcker med två kärnor och att folk är oroliga över eventuella prisfall på hårdvara, annars vore ju konstigt.

Nog för att två kärnor börjar bli lite lite för moderna spel men ärligt talat så är det otroligt hur bra spelprestanda man faktiskt får med till exempel en Intel Pentium G4560 för ynka 650kr.
i3 7350K är inte ett dåligt köp för att den är just 2-kärnig utan för att den kostar alldeles för mycket, produkten i sig är det inget fel på för att spela med idag.

Sett till pengarna så ger 2 kärnor helt klart mest prestanda/krona idag, även om vi här inne på Sweclockers kan anse att den prestandan är för dålig. Det trevliga med Ryzen kommer ju dock knappast att vara just spelprestandan utan att man inte bara får spelprestandan utan också den fletrådade prestandan lite "på köpet" jämfört med Intel.
Men man måste ändå inse att absolut bäst spelprestanda över lag kommer att uppnås med i7 7700K, så är det bara... även om jag själv skulle välja en Ryzen före den.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar:
e ju det typ jag sagt många gånger när någon har ändå svarat med: Är bara du som har firefox eller dylikt på i bakgrunden när du spelar. Visst funkar en dual core med ht om man vill ha en budget pc, men i3 7350k är inte vad jag anser lågbudget spec när det finns 4kärniga och snart 4kärniga med smt för samma pris.

Vi har sett många gånger hur tråden har städats upp å jag kan bara härleda det till en enda person.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

absolut bäst spelprestanda över lag kommer att uppnås med i7 7700K, så är det bara...

Fast det kan ju bara antas utifrån vad som framkommit hittills. Hur det ligger till i verkligheten får vi vänta in riktiga speltest för. I Battlefield 1 tror jag RyZen kommer att härja runt rejält med 7700K i alla fall.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast det kan ju bara antas utifrån vad som framkommit hittills. Hur det ligger till i verkligheten får vi vänta in riktiga speltest för. I Battlefield 1 tror jag RyZen kommer att härja runt rejält med 7700K i alla fall.

Mycket möjligt att bland annat BF1 låter Ryzen sträcka på benen ja.
Men det spelet tillhör undantaget och notera hur jag skrev "över lag", inte till 100%.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast det kan ju bara antas utifrån vad som framkommit hittills. Hur det ligger till i verkligheten får vi vänta in riktiga speltest för. I Battlefield 1 tror jag RyZen kommer att härja runt rejält med 7700K i alla fall.

Speltester som finns nu har 7700K mer ös än 6900K i BF1
1800X skylla ha snarlik prestanda som 6900K.

http://m.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och-i...

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Speltester som finns nu har 7700K mer ös än 6900K i BF1
1800X skylla ha snarlik prestanda som 6900K.

http://m.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och-i...

Då tar den inte Kaby där men Sky Lake i alla fall.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Rätt produkt för rätt problem. Jag vet t.ex. en kommunalt ägd server som består av en väldigt låg klockad dubbel 12a Xeon, där enbart 4 kärnor används och det går supersegt och mycket pengar läggs på optimeringar.. Och denna har ni skattebetalare i Göteborg betalat och fortfarande betalar för att folk försöker snabba upp den.
De som monterade servern är riktiga serverproffs, hur det kan ha gått så galet vet jag inte. Troligen bristande kommunikation med de som la in mjukvarorna.

Så i vissa fall är i3 7350k bättre än Ryzen. Jag själv ser att det blir större variation bland användare. Några typer:
En stor skara som kan köra på vad som helst.
Gamers
Nördar som lägger last på andra servrar, gör små saker på sin egen dator som behöver exekveras snabbt.
Nördar som av olika anledningar är tvungen att köra allt på sin dator.

Jag själv tillhör den sista, de flesta tyngre program jag kör rekommenderas t.o.m. att man ska sprida lasten på flera datorer. Min ekonomi tillåter dock ej detta.

Det är väl någon konsult firma som tjänar grova pengar på att dom får återkommande jobb på att den önskade funktionen går segt.