SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att en stor orsak till den dåliga överklockningen i XFR, var originalkylaren.

Det tror jag också. Men jag är nyfiken på alla skillnader "normala" användare kommer märka mellan b350 och x370. Jag klarar mig utan dubbla grafikkort och någon extra usb 3.1 eller vad det är, men jag vill se om det är fler skillnad som man kommer märka av.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Liiten rättning, uppgången är 565% medan värdet är 665% av vad du betalade.

Ja så är det naturligtvis. Hur som helst så har jag redan sålt. Sålde tyvärr för tidigt ser jag nu (betydligt lägre än dagens kurs) i och med att Ryzen faktiskt verkar prestera över förväntan. Men så länge man inte går med förlust ska man vara glad.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Varenda entusiast borde glädjas åt detta. Det är roligt att följa!:).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Jag ser 6900k, någon 4900k finns ju inte heller.

det står 4900k, om du jämför siffrorna så är 4'an identisk med 4'an i 64-bit och inte 6'an.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rafracer:

Jag förstå bara inte varför det svenska priset för en R5 1600X kan bli runt 3000kr, om AMD satt priset för 259$ (motsvarande ~ 2 330kr)

+moms och +inflation.

Skrivet av Selmalagerlöf:

det står 4900k, om du jämför siffrorna så är 4'an identisk med 4'an i 64-bit och inte 6'an.

Ändrar fortfarande inte det faktum att 4900K inte existerar som desktopvariant utan du måste gå ned till laptopsegmentet och 4900MQ för att hitta en 4900 processor från Intel. Ivy Bridge-E lanserades som 4820K, 4930K och 4960X. Summan av det hela.. Folk hakar upp sig på ett (antagligen) bugg i det syntetiska testet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Funderar på hur mycket bättre 1800X kommer vara jämfört med X99 i7 5820k? Någon som vill spekulera?

Permalänk
Skrivet av wasted:

Varenda entusiast borde glädjas åt detta. Det är roligt att följa!:).

Indeed, sitter och dregglar över tanken att uppgradera från min i5a till en 1700x, men pengar finns ju inte så får bli ett nytt grafikkort om ett tag...

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

det står 4900k, om du jämför siffrorna så är 4'an identisk med 4'an i 64-bit och inte 6'an.

Nej, uppriktigt så står där 6900K.
Men ser att det lätt kan förväxlas med en 4'a då det även i HD pixtlar, titta igen

Enda Intel'n med nummer 4900 är en mobil krets med beteckningen "Intel® Core™ i7-4900MQ", är där "K" eller "MQ" i slutet?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Silcan: @Viochee: snälla, titta på upplösningen.

Ja? 1440p så agerar GPU flaskhalls och en värre i 4k.

Permalänk
Medlem

Längesedan jag handlade nytt till burken, men detta var ju rätt trevligt.

Har en 4770K nu men är fasligt trött på att den går upp i värme på 2 sekunder under load, så mina fläktar spelar orkester varje gång man öppnar en ny tab i Chrome.

Hur är heatspreadern fastsatt på denna? På samma budgetvis som Intel 4770K? Har Intel slutat med detta trams, eller måste man fortfarande delida?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marmut:

Funderar på hur mycket bättre 1800X kommer vara jämfört med X99 i7 5820k? Någon som vill spekulera?

Behöver inte spekulera då du redan sett siffrorna för den och en 6900.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Avvaktar. LN2 och ev. golden samples räknar jag förstås inte med.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

1700x bokad, nu kan äntligen min trogna FX-8350 som tjänat mig väl i för många år få avlastning.

Permalänk
Medlem

Lovande, hoppas på lite utmaning nu. Känner dock inte att jag behöver ångra mitt köp av en 5960X för ett år sedan för 5k riksdaler, verkar får ungefär samma prestanda som den dyarste AMD som lär landa kring det eller högre

Permalänk
Medlem

Mm nice!! 8 kärnor som standard/lägsta nivå på Ryzen 7-serien - Välkommen tillbaka AMD, var ett tag sen vi möttes

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nivv:

Har en 4770K nu men är fasligt trött på att den går upp i värme på 2 sekunder under load, så mina fläktar spelar orkester varje gång man öppnar en ny tab i Chrome.

Då bör du antingen ändra din fläktkurva eller inhandla en klassisk hårdvaru-kontroller för dina fläktar som jag själv har
Kan förstå att det där är jobbigt men det kan hända på en CPU med fastlödd heatspreader också.

Skrivet av nivv:

Hur är heatspreadern fastsatt på denna? På samma budgetvis som Intel 4770K? Har Intel slutat med detta trams, eller måste man fortfarande delida?

Intel har inte slutat med det tramset, men det mesta talar för att AMD kommer löda fast heatspreadern på Ryzen... då de alltid gjort det förut

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det skulle innebär att skylake är snäppet vassare per clock tyvärr antaget att 1700 går i fullturbo och 7700k går i full turbo dvs 3,7 vs 4,5 ghz så,

194P/4500 = 0,043
146/3700 = 0,0395

Hade hoppats på motsatsen.. Men om vi har tur går inte AMDn i 3,7 under full last på ens 1 core..

Om man kan räkna så enkelt men poäng per watt segrar AMD 2,25 vs 2,12

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Då bör du antingen ändra din fläktkurva eller inhandla en klassisk hårdvaru-kontroller för dina fläktar som jag själv har
Kan förstå att det där är jobbigt men det kan hända på en CPU med fastlödd heatspreader också.

Intel har inte slutat med det tramset, men det mesta talar för att AMD kommer löda fast heatspreadern på Ryzen... då de alltid gjort det förut

Har försökt ställa in min Corsair-vattenkylning men gav upp efter ett tag.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Synd att ryzen inte klockar så bra med kväve inga 6-7Ghz här inte. vad jag har hört rykten eller sett bevis. dessutom undrar jag verkligen hur många procent snabbare än en 6800-6900K intel processor är den egentligen 5-10% nån som vet det ? jag vill se mer tester som unigine heaven + sisoft sandra + aida64, Pifast och superpi 32M calculations. för dom som sitter på 6900K intel är ju det inte lönsamt att byta. nu snart kommer ju Intel socket 2066 med kaby lake-E samt Skylake-X vem vet om dom är ännu snabbare. detta verkar lovande framtid vad som kommer. och " Nvidia " ta och skärp er nu har ju amd HBM2 minnen med ni har inte ens påbörjat den tekniken

hur är minnesbandbredden på ryzen då mot intels senaste ? är det minneskontroller inbyggd hos ryzen också ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tagit bort lite väl provocerande inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Äntligen lite konkurrens!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

Synd att ryzen inte klockar så bra med kväve inga 6-7Ghz här inte. vad jag har hört rykten eller sett bevis. dessutom undrar jag verkligen hur många procent snabbare än en 6800-6900K intel processor är den egentligen 5-10% nån som vet det ? jag vill se mer tester som unigine heaven + sisoft sandra + aida64, Pifast och superpi 32M calculations. för dom som sitter på 6900K intel är ju det inte lönsamt att byta. nu snart kommer ju Intel socket 2066 med kaby lake-E samt Skylake-X vem vet om dom är ännu snabbare. detta verkar lovande framtid vad som kommer. och " Nvidia " ta och skärp er nu har ju amd HBM2 minnen med ni har inte ens påbörjat den tekniken

hur är minnesbandbredden på ryzen då mot intels senaste ? är det minneskontroller inbyggd hos ryzen också ?

Ska vi vara petiga så har Nvidia väldigt lite med HBM utvecklingen att göra alls utan det är två företag som tillhandahåller dessa minnen i form av Samsung och Micron. Och minneskontrollen är inbyggd i Ryzen ja eftersom AMD var de första som integrerade den samt att det är standard idag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt hypen. Har sett en mängd kommentarer om "bättre prestanda för halva priset" men en i7 7700K verkar ju vara fullt jämförbar (sämre i multi core och bättre i single core) än en 1700 och kostar en hundring mer. Vad har jag missat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hellowiener:

Jag förstår inte riktigt hypen. Har sett en mängd kommentarer om "bättre prestanda för halva priset" men en i7 7700K verkar ju vara fullt jämförbar (sämre i multi core och bättre i single core) än en 1700 och kostar en hundring mer. Vad har jag missat?

Det är samma fletrådad prestanda som i7 6900K för halva priset som gäller.
Men ja, i7 7700K lär fortfarande leda många speltester.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

:D!

Då blir min nästa prolle även en AMD.

Tycker 8350 har fungerat ypperligt sedan inköp 2013!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Jag förstår inte riktigt hypen. Har sett en mängd kommentarer om "bättre prestanda för halva priset" men en i7 7700K verkar ju vara fullt jämförbar (sämre i multi core och bättre i single core) än en 1700 och kostar en hundring mer. Vad har jag missat?

Du påpekar ju det själv. Bättre i flertrådig prestanda för halva priset av 6900K. En sak som blir mer och mer eftertraktad även i spel eftersom fler spel börjar stödja fler trådar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

:D!

Då blir min nästa prolle även en AMD.

Tycker 8350 har fungerat ypperligt sedan inköp 2013!

Samma här, köpte min 8350 när den kom och har kört den sedan dess

Permalänk
Medlem

Var drygt 10 år sedan jag senast körde AMD. Detta är första gången på många år som jag känner mig sugen att återvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag förstår inte riktigt hypen. Har sett en mängd kommentarer om "bättre prestanda för halva priset" men en i7 7700K verkar ju vara fullt jämförbar (sämre i multi core och bättre i single core) än en 1700 och kostar en hundring mer. Vad har jag missat?

Hypen består i att AMD äntligen har något som kan konkurrera med Intel och med ett förhoppningsvis lite bättre pris.

Permalänk

Man får också tänka på att Ryzen 7 1800x cpun drar avsevärt mindre ström än i7 6900k. Hela 45w mindre. Så man får mer prestanda per watt med AMDn. Jag skulle tveklöst köpa AMDn om det var aktuellt att uppgradera.