Permalänk
Avstängd

Grenuttag, billigt vs dyrt. Något annat?

Är relativt nyinflyttad i en lägenhet och har utökat "datorparken" där det befintliga 50kr 3-vägs grenuttaget är fullt, och behöver bytas ut. Frågan är ska man tänka på något speciellt, samt ska man ta en modell med eller utan överspänningsskydd?

Enheter som ska kopplas in är totalt 10st till antalet, och följande:

1st modem
1st router
1st stationär dator
1st bärbar
1st högtalarpaket
1st 2meter LED list
2st skärmar
2st NAS enheter

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det skadar inte att ha överspänningskydd. För att det ska fungera krävs ett jordat uttag.

Sedan kanske du ska undvika ett där man kan bryta strömmen så man inte av misstag stänger av NAS-servrarna.

Se om du kan hitta en med lite bredare mellan uttagen så att transformatorer som kan vara lite bredare inte tar två uttag

Permalänk
Medlem

Kanske kan det vara en fördel att sprida grejerna så de inte ligger på samma säkringar/proppar?
Kanske är det opraktiskt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Är relativt nyinflyttad i en lägenhet och har utökat "datorparken" där det befintliga 50kr 3-vägs grenuttaget är fullt, och behöver bytas ut. Frågan är ska man tänka på något speciellt, samt ska man ta en modell med eller utan överspänningsskydd?

Enheter som ska kopplas in är totalt 10st till antalet, och följande:

1st modem
1st router
1st stationär dator
1st bärbar
1st högtalarpaket
1st 2meter LED list
2st skärmar
2st NAS enheter

Skrivet av jocke92:

Det skadar inte att ha överspänningskydd. För att det ska fungera krävs ett jordat uttag.

Sedan kanske du ska undvika ett där man kan bryta strömmen så man inte av misstag stänger av NAS-servrarna.

Se om du kan hitta en med lite bredare mellan uttagen så att transformatorer som kan vara lite bredare inte tar två uttag

håller med. En UPS vore på sin plats till NAS enheterna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Det skadar inte att ha överspänningskydd. För att det ska fungera krävs ett jordat uttag.

Sedan kanske du ska undvika ett där man kan bryta strömmen så man inte av misstag stänger av NAS-servrarna.

Se om du kan hitta en med lite bredare mellan uttagen så att transformatorer som kan vara lite bredare inte tar två uttag

Tack för snabbt svar. Boendet är en hyreslägenheten på 1 RoK, och är byggd på 60-talet. Alla uttag i rummen går på samma proppar vilket antingen är 6 eller 10 A, samtliga uttag är jordade och elen borde vara detsamma.

Kollat närmare på uttag med överspänningsskydd, trodde dessa skulle vara dyrare men 170-250kr var inte såpass farligt.

Kollat på dessa:
Brennenstuhl Hugo grenuttag 4xCEE 7/4 1xCEE 7/7 brytare överspänningsskydd 2m kabel petskyddad blå
och
Brennenstuhl Hugo grenuttag 8xCEE 7/4 1xCEE 7/7 brytare överspänningsskydd 2m kabel petskyddad grön

Frågan är väl, dessa borde vara tillräckligt? Enligt tillverkarens hemsida är de specificerade till 19.500A http://www.brennenstuhl.com/index.php?lang=en&country=de&modu...

Skrivet av Jaevel:

Kanske kan det vara en fördel att sprida grejerna så de inte ligger på samma säkringar/proppar?
Kanske är det opraktiskt dock.

Tack för snabbt svar. Boendet är en hyreslägenheten på 1 RoK, och är byggd på 60-talet. Alla uttag i rummen går på samma proppar vilket antingen är 6 eller 10 A, samtliga uttag är jordade och elen borde vara detsamma.

Att sprida ut det på olika proppar är opraktiskt, även om köket ligger vägg i vägg med vardagsrummet blir det jobbigt då jag stänger till dörren när det är sovdags. Har dock 2st olika vägguttag på ungefär samma avstånd, funderar på att dela upp det på 2st separata 4-vägs grenuttag.

Skrivet av Orici:

håller med. En UPS vore på sin plats till NAS enheterna.

Tackar för snabbt svar. En UPS är nog inte aktuellt p.g.a priserna, det lagras inte heller något av sentimentalt värde på någon utav NAS enheterna. Utan de agerar enbart Download station och media-server. I dagsläget står NAS:en som agerar media-server i ett annat rum, men då jag ska införskaffa ett skrivbord med hurts kommer båda enheterna få flytta in där.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: kör ett med överspänningsskydd om du har råd, med råd skriver att för att det är ett överspänningsskydd. Dessa säkringar och gasurladdningsrör brukar ge upp efter ett tag (beroende på hur stabil spänning du har).

ett av mina tidigare boende hade urusel spänning då det var flera fabriker runtom då fick rejäla dippar/spikar i mitt elnät vilket gjorde att mina överspänningsskydd hade en livlängd på ungefär 4 månader.

behöver inte egentligen tänka på något speciellt förutom att inte dra mer än vad säkringen klarar av.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Det trådskaparen länkar till har inga angivna värden alls (helt oseriöst av Webhallen enligt mig) och kan man inte hitta att det klarar 1500-2000 joule så bör man välja något som verkligen fungerar och har lite marginaler.

Jag kör för närvarande bl a med https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/254864-apc_perf... . De finns i olika varianter men de med 8 uttag klarar mest energi vid problem. De finns även med olika extra anslutningar. Har man *DSL bör man absolut ha skydd där, men även nätverket bör skyddas eftersom strömmen kan ta lustiga vägar vid överslag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

@Peppar2014: kör ett med överspänningsskydd om du har råd, med råd skriver att för att det är ett överspänningsskydd. Dessa säkringar och gasurladdningsrör brukar ge upp efter ett tag (beroende på hur stabil spänning du har).

ett av mina tidigare boende hade urusel spänning då det var flera fabriker runtom då fick rejäla dippar/spikar i mitt elnät vilket gjorde att mina överspänningsskydd hade en livlängd på ungefär 4 månader.

behöver inte egentligen tänka på något speciellt förutom att inte dra mer än vad säkringen klarar av.

Tack för svar. Bor i en Stockholms förort, är faktiskt uppväxt i samma område och strömavbrott är ovanligt*peppar peppar*. Frågan är väl, vad händer när dessa säkringar och gasurladdningsrör ger upp, blir hela grenuttaget oanvändbart?

Skrivet av MultiMan:

Det trådskaparen länkar till har inga angivna värden alls (helt oseriöst av Webhallen enligt mig) och kan man inte hitta att det klarar 1500-2000 joule så bör man välja något som verkligen fungerar och har lite marginaler.

Jag kör för närvarande bl a med https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/254864-apc_perf... . De finns i olika varianter men de med 8 uttag klarar mest energi vid problem. De finns även med olika extra anslutningar. Har man *DSL bör man absolut ha skydd där, men även nätverket bör skyddas eftersom strömmen kan ta lustiga vägar vid överslag.

Tack för svar. Modellerna jag länkade låg till bra i pris, lyckats ta reda på lite mer information via Deltaco´s hemsida att just 4-vägs uttaget ska klarar av 16A/3680W och att överspänningsskyddet klarar av en strömspik på 195000A.

https://www.deltaco.se/varum%C3%A4rken/brennenstuhl/grenuttag...

Internetleverantören ifråga är Comhem och deras Coax lösning, med hastighet dippar och allt därtill.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

@Peppar2014: Hur många Ampere det säger sig klara är ointressant och säger egentligen ingenting. Joule är energimängd och det är det värdet man har nytta av. Inget hemmaskydd klarar 195000A under 1s (som exempel), så för att informationen ska vara användbar behöver man veta hur många wattsekunder det klarar, dvs Joule.

Edit: Dessutom står det 19500A på deras specifikationer, men det är ändå ett värde utan mening.

Jag hade inte köpt något så kallat överspänningsskydd som inte anger hur stor energimängd det klarar (i Joule alltså), eftersom jämförelserna är omöjliga att göra utan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

@Peppar2014: Hur många Ampere det säger sig klara är ointressant och säger egentligen ingenting. Joule är energimängd och det är det värdet man har nytta av. Inget hemmaskydd klarar 195000A under 1s (som exempel), så för att informationen ska vara användbar behöver man veta hur många wattsekunder det klarar, dvs Joule.

Edit: Dessutom står det 19500A på deras specifikationer, men det är ändå ett värde utan mening.

Jag hade inte köpt något så kallat överspänningsskydd som inte anger hur stor energimängd det klarar (i Joule alltså), eftersom jämförelserna är omöjliga att göra utan.

Tack för klargörandet. Tror att jag kör på 2st https://www.deltaco.se/varum%C3%A4rken/apc/grenuttag/PM5-GR de borde väl vara fullt tillräckligt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

APC gör bra grejer och som du ser specificerar de ordentligt också, så du vet vad du får. Jag hade personligen valt ett större skydd som klarar mer och kört extra grendosa från det istället, om möjligt. Då får du bättre skydd. Det stora jag länkade till klarar av tre gånger så hög överslagsenergi. Oavsett tycker jag det är ett klokt val.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

APC gör bra grejer och som du ser specificerar de ordentligt också, så du vet vad du får. Jag hade personligen valt ett större skydd som klarar mer och kört extra grendosa från det istället, om möjligt. Då får du bättre skydd. Det stora jag länkade till klarar av tre gånger så hög överslagsenergi. Oavsett tycker jag det är ett klokt val.

Du råkar inte ha något tips till den som vill ha fler än åtta uttag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

APC gör bra grejer och som du ser specificerar de ordentligt också, så du vet vad du får. Jag hade personligen valt ett större skydd som klarar mer och kört extra grendosa från det istället, om möjligt. Då får du bättre skydd. Det stora jag länkade till klarar av tre gånger så hög överslagsenergi. Oavsett tycker jag det är ett klokt val.

Tror jag kör på mitt alternativ, de enheter som ska vara inkopplade drar knappt något alls. Förutom möjligtvis NAS server:n som agerar Download Station. Sen var den även snyggare, har trots allt ingen nytta av varken RJ11 eller Antenn uttagen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tror jag kör på mitt alternativ, de enheter som ska vara inkopplade drar knappt något alls. Förutom möjligtvis NAS server:n som agerar Download Station. Sen var den även snyggare, har trots allt ingen nytta av varken RJ11 eller Antenn uttagen.

Det handlar inte om vad dina grejer vill ha, utan om vad för elakheter som kan försöka tränga sig på.
Bara eluttag. Kraftigare skydd.

Permalänk

Har alltid kört på ikeas 29:- grenuttag och bara smällt 2 nätagg sedan 2006 eller nått.

Varav det ena var pga åsknedslag så då hade inget överspänningsskydd i världen hjälpt ändå.

Det andra vet jag inte varför de släppte ur den magiska röken det bara sa pang en dag när jag startade datorn efter att haft den urdragen några dagar så möjligt att det var en spik vid tillslaget av nätagg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har alltid kört på ikeas 29:- grenuttag och bara smällt 2 nätagg sedan 2006 eller nått.

Varav det ena var pga åsknedslag så då hade inget överspänningsskydd i världen hjälpt ändå.

Det andra vet jag inte varför de släppte ur den magiska röken det bara sa pang en dag när jag startade datorn efter att haft den urdragen några dagar så möjligt att det var en spik vid tillslaget av nätagg.

Det är samma här, och hitintills har ingen elektronik gått i graven*peppar peppar*, men då maskinparken lär utökas med ett Ryzen bygge inom en snar framtid vill man gärna ta det säkra för det osäkra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Jag har både billiga och dyra grenuttag, de dyrare har ofta -men inte alltid, litet bättre byggkvalitet och litet grövre kabelarea, dubbelpolig brytare (på en del av de som har brytare) osv, men i praktiken är ett för 40:- ganska likvärdigt i funktion ett för 300:-

Jag kör externa överspännings skydd på mina, är väl ungefär samma princip dock med de bättre men inbyggd.

Jag har även en lös allpolig strömbrytare framför överspännings skyddet 8men drar ur allt ändå om det tex ser ut att bli åska om sommaren, fast i staden har jag hitintills aldrig haft roblem med strömspikar av åska i Sverige. (utanför staden är detta däremot ett kännbart problem...)).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Du råkar inte ha något tips till den som vill ha fler än åtta uttag?

Det intressanta är vad förbrukarna drar totalt.
Så länge man håller sig inom specifikationerna.

(eller söker du av estetiska skäl ett sammanhängande 8+ uttag?)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Upprepar frågan som TS ställde längre upp, hur vet man att ett överspänningsskydd är "förbrukat"?
Har ett par stycken som har hängt med rätt länge, det kanske är dags att se över dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Upprepar frågan som TS ställde längre upp, hur vet man att ett överspänningsskydd är "förbrukat"?
Har ett par stycken som har hängt med rätt länge, det kanske är dags att se över dem.

På APC finns där indikator som visar om skyddet inte fungerar osv iaf.

Vet inte om det är lönt med överspänningsskydd, aldrig råkat ut för något men köpte ändå ett 8x APC för 1 år sedan för skojs skull.

Permalänk
Avstängd

Stol Brännarnas... har också en indikator på deras lösa skydd...
Gissar man får vad man betalar för, finns ju så klart alltid bättre grejer om man är beredd att hosta upp mer flis... Men de i mellanpris segmentet gör sitt jobb hyggligt om man använder sunt förnuft tycker jag, inget ger en helgardering.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Brennenstuhls ALU-line, kvalité det. Sen finns det säkert bättre grejer, men vad jag läst så får dom genomgående bra omdömen och recensioner.
Finns på Clas Ohlson bla, för mig dom kostar 149:- för 4-vägs och 199:- för 6-vägs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Har ett par sådana, helt ok tycker jag, känns solida och bra men brytaren kan slitas ut om man använder den dagligen som jag gör. Brytaren är allpolig i de jag skruvat i.

Det finns lösa överspännings skydd till dessa. (kan dock så klart vara vilket fabrikat man önskar på skyddet, men jag kört deras och tycker det duger hyggligt för mina behov då inga skydd jag känner till ändå kan ge fullt skydd mot blixtnedslag och motsvarande. (vill man ha riktiga skyddsklasser mot allt utom blixtnedslag är det industristandard som gäller, eller bygga eget... ).

Egentligen är det mest en designfråga tycker jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number