Projektor, ljud med fjärrkontroll på smidigt sätt? (Hur ska det kopplas)

Permalänk

Projektor, ljud med fjärrkontroll på smidigt sätt? (Hur ska det kopplas)

Hej hej hej hej, så jag har köpt en Benq W2000 och en LG SH7 Soundbar. Jag då jag inte äger tv/blueray spelare osv osv så kommer jag mest kolla filmer via datorn men vet inte hur jag smidigt ska koppla ihop allting.

Just nu har jag kopplat via HDMI
Dator --> Soundbar (HDMI IN) ---> Soundbar (HDMI OUT) ---> Projektor
Jag får bild till projektorn och ljud ur soundbaren.

MEN, jag vill kunna spola/pausa och bläddra bland filmerna utan att vara tvungen att resa mig upp för att gå till datorn (har ingen laptop). Min tanke var att köpa en Mediaspelare som jag kan lägga uppe på projektorn och koppla via HDMI till den, smidigt och sladdar som inte synns. Frågan är ju då, finns det mediaspelare som har wifi och kan spela filmen trådlöst från datorn? Jag testade med chromecast men det bara hackade och sånt om man inte använde applikationer byggda för den. Kan man annars köpa en extern hdd med wifi som man kopplar till mediaspelaren? Sista tanken jag haft är finns det något man kan köpa till datorn så man får en fjärris som kan styra filmer/music osv? Är lite vilse när det finns så många olika lösningar.

KORT
Jag vill kunna pausa/spela eller byta music/filmer och sånt via en fjärrkontroll, få bild via projektorn, ljud via soundbaren. På helst ett billigt lätt.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Lego Master

Köp ett trådlöst tangentbord med musplatta i? Jag har ett Logitech K400 till min HTPC som är kopplad (ungefär) som din setup. Ser ingen anledning att krångla till det med nåt annat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Köp ett trådlöst tangentbord med musplatta i? Jag har ett Logitech K400 till min HTPC som är kopplad (ungefär) som din setup. Ser ingen anledning att krångla till det med nåt annat.

Problemet där blir att jag ser ju inte skärmen på datorn från soffan. Så att öppna saker blir ändå väldigt tjorvigt.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Willbeatu:

Problemet där blir att jag ser ju inte skärmen på datorn från soffan. Så att öppna saker blir ändå väldigt tjorvigt.

Motfråga: vad ser du på projektorn då? Om du speglar skärmarna (eller kör en helskärmslösning som Plex eller Kodi) så kommer du ju kunna kontrollera datorn genom att titta på projektorn.
Projektorn är den enda "skärm" jag har kopplad till min HTPC, det funkar alldeles utmärkt. Förvisso kör jag i 720p, men ser inte att 1080 skulle presentera några svårigheter?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Motfråga: vad ser du på projektorn då? Om du speglar skärmarna (eller kör en helskärmslösning som Plex eller Kodi) så kommer du ju kunna kontrollera datorn genom att titta på projektorn.
Projektorn är den enda "skärm" jag har kopplad till min HTPC, det funkar alldeles utmärkt. Förvisso kör jag i 720p, men ser inte att 1080 skulle presentera några svårigheter?

Datorn har 3st skärmar, så 4st med projektorn. Så när jag öppnar saker så öppnas dom vart jag senast hade dom.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Willbeatu:

Datorn har 3st skärmar, så 4st med projektorn. Så när jag öppnar saker så öppnas dom vart jag senast hade dom.

Uhu. Jag har ju en dedikerad dator för mediapysslet på projektorn. Men om du inte kollar på film på datorns andra skärmar, kan du fortfarande använda Plex. Du kan ställa vilken skärm den ska använda, och då presenteras allt material där, inkl interfacet osv.

Man får göra det i inställningarna i klienten, så första gången får du göra det via de vanliga skärmarna, men efter det kommer det alltid köras på projektorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag ska ta och kolla upp dom där programmen du nämnde och se vad det är. Mediaspelare känns som att det hade varit smidigare.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag ser inte heller min skärm när jag tittar på projektorn. Jag har löst det genom att använda ett trådlöst tangentbord (Logitech K400 här också) och sen använda snabbkommandon för att växla vilken skärm som ska visas (Skärm, projektor eller båda samtidigt). Tror detta finns inbyggt för AMD men vi kör ju båda nVidia så då rekommenderar jag Display Fusion. Går väl även att växla med Windows+P men med DisplayFusion kan man göra lite mer inställningar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det finns diverse appar så du kan använda telefonen eller en surfplatta för att styra datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Hej igen, det dök up en jättebillig media spelare som jag köpte. Men kan inte få den att funka på projektorn. Får bara Ingen signal. Har testat koppla den med en extern hdd, i datorn, via ethernet. Har försökt läsa manualen men den ger inge info, verkar vara en väldigt gammal modell då jag knappt hittar något om den och alla youtube guider/boxings etc är på spanska.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD