LG avtäcker G6 – flaggskeppstelefon med bildförhållandet 18:9

Permalänk
Melding Plague

LG avtäcker G6 – flaggskeppstelefon med bildförhållandet 18:9

Efter månader av rykten avtäcker LG det nya flaggskeppet G6, som utöver en ovanligt avlång skärm blir den första telefonen med stöd för HDR-standarden Dolby Vision.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Udda att ange 18:9 istället för 2:1.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PreacherMan:

Udda att ange 18:9 istället för 2:1.

Är lättare att se och jämföra när talen är lika.

1,6:0,9 vs 2:1

16:9 vs 18:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PreacherMan:

Udda att ange 18:9 istället för 2:1.

Skulle precis skriva det, man använder väl ändå lägsta möjliga heltal.

Permalänk
Medlem

Varför är det två kameror på baksidan?

Edit: Filma i 3D?

Permalänk
Medlem

Haha vad ful den var

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför är det två kameror på baksidan?

Edit: Filma i 3D?

Jag låter någon mer insatt förklara djupare, men det brukar vara en sekundär kamera som "hjälper" den primära. Till exempel med skärpedjup och monokroma färger.

Säkert mer saker också, men är som sagt för dålig på just kamerabiten (fler tillverkare kör dubbla kameror, men har för mig att Huawei var tidiga med detta).

OT: Gillar faktiskt utseendet på G6. Förstår inte allt hat den får.

Det enda jag tycker är lite trist är väl att den inte kör SD835.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av ronnylov:

Varför är det två kameror på baksidan?

Edit: Filma i 3D?

Antagligen för att jobba med "optisk zoom" likt iPhone 7 plus.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Får se då om den kommer ut i handeln också , var med frågan och letade ny mobil , hon ville ha en ny LG men det var hopplöst att få tag i.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

18:9? Borde det inte vara 9:18 på en mobil när man tänker på hur man brukar hålla den?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av den här telefonen fram tills igår, men nu anser jag att den är DoA på grund av LG's outgrundliga beslut att bara inkludera den bättre dacen på vissa asiatiska marknader, och trådlös laddning endast i USA.

Utan dessa två features kan jag verkligen inte se en enda anledning att välja denna framför Oneplus 3T, som lär ligga på runt hälften i pris.

Skrivet av PreacherMan:

Udda att ange 18:9 istället för 2:1.

18:9 är ju jättemycket häftigare och modernare än 2:1, det ser ju alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför är det två kameror på baksidan?

Edit: Filma i 3D?

Tror mer att de dubbla kamerorna har ett syfte med, att du kan ta bilder med kort skärpedjup, typ teleobjektiv och ett mer vidvinkligt objektiv och olika bländartal.

Du kan läsa mer här om det på Fotosidan.se om du vill.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag var intresserad av den här telefonen fram tills igår, men nu anser jag att den är DoA på grund av LG's outgrundliga beslut att bara inkludera den bättre dacen på vissa asiatiska marknader, och trådlös laddning endast i USA.

Utan dessa två features kan jag verkligen inte se en enda anledning att välja denna framför Oneplus 3T, som lär ligga på runt hälften i pris.

18:9 är ju jättemycket häftigare och modernare än 2:1, det ser ju alla!

Men va ända in i ******* den bra dacen var ju ända anledningen till att jag var lite intresserad av denna.
Skärmen är mindre bra föredrar 16:9 där, som det är nu är den i smalaste laget.

Ytterligare en sak, med en mer traditionell 16:9 skärm så kan man få in en större skärm typ 5,9-6.0" utan att mobilen blir högre, dock lite bredare..

Nej LG, gör om gör rätt....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om den bara hade haft SD835... utöver det så ser den ut att vara helt ok.

Inte för att SD821 är dålig, men SD835 är bättre och ska ge mer batteritid. Konstigt att använda gammal SoC i ett nytt flaggskepp och enda anledningen jag kan komma på fortfarande är att de ville vara först ut 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför är det två kameror på baksidan?

G5an har ju också 2 kameror på baksidan där den ena är för vanliga bilder och den andra är för vidvinkel.

Jag har den och gillar den funktionaliteten, jag vet inte om det är samma sak i G6an men det verkar ingen annan göra heller här utan folk verkar mest gissa i tråden.

Permalänk
Medlem

Vad är så speciellt med denna? En oneplus3 eller honor 8 är ju mer intressant och kostar mindre, känns inte riktigt som lg hänger med då den inte kommer ha senaste snapdragon då kan man lika gärna vänta på s8 ?.. enda bra med den är att den tål vatten som samsung och sony.

Permalänk
Medlem

För gammal processor då det ändå är ett flaggskepp, gissar på att LG kommer släppa en LG6.5 lite senare i år med en 835 likt OnePlus gjorde förra året. Jag hade visserligen lätt klarat mig med 821 men det beror lite på vad G6 kommer kosta. Är det mer än 5000kr så känns det inte värt det.

Skrivet av PreacherMan:

Udda att ange 18:9 istället för 2:1.

Högre siffror ser alltid bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Men va ända in i ******* den bra dacen var ju ända anledningen till att jag var lite intresserad av denna.
Skärmen är mindre bra föredrar 16:9 där, som det är nu är den i smalaste laget.

Ytterligare en sak, med en mer traditionell 16:9 skärm så kan man få in en större skärm typ 5,9-6.0" utan att mobilen blir högre, dock lite bredare..

Nej LG, gör om gör rätt....

Jag tror alla tar det från den här källan, så jag har fortfarande en superliten förhoppning att den är fel och LG inte är så korkade, men det är inget jag tror på egentligen...
http://www.androidcentral.com/these-two-lg-g6-features-are-ex...

Permalänk
Medlem

Den ser ut som en Samsung i ärlighetens namn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om den bara hade haft SD835... utöver det så ser den ut att vara helt ok.

Inte för att SD821 är dålig, men SD835 är bättre och ska ge mer batteritid. Konstigt att använda gammal SoC i ett nytt flaggskepp och enda anledningen jag kan komma på fortfarande är att de ville vara först ut 2017.

Har inte Samsung ensamrätt (under en begränsad tid) på SD835 för deras 8-serie?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Är lättare att se och jämföra när talen är lika.

1,6:0,9 vs 2:1

16:9 vs 18:9

Vad menar du? Jag förstår inte din jämförelse.

Permalänk
Medlem

Jo med den processorn är det bäst att priset är max 5000:- annars saknar den ju marknad. Flagskepp med SD821 är inget flaggskepp 2017 och ska inte kosta därefter.

Permalänk
Medlem

Vilken fail. Ful, förra årets specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Är lättare att se och jämföra när talen är lika.

1,6:0,9 vs 2:1

16:9 vs 18:9

Tycker du det är mer rimligt att kalla 4:3-skärmar för 16:12 också?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Har inte Samsung ensamrätt (under en begränsad tid) på SD835 för deras 8-serie?

Exakt. Alla andra får släppa sina lurar efter Samsung (ni som undrar varför den har fjolårs-SoC) om man skall köra 835.

Tycker själv att dom bara skulle ha väntat och smetat in den istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Inget stoppar de från att lansera en G6+ med 835 senare.

Permalänk
Medlem

Har varit tvärsäker på att köpa denna, men om det stämmer att den blir utan trådlös laddning och bra dac så ser jag mig efter någon annan modell. Troligtvis S8 även om jag inte gillar Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Udda att ange 18:9 istället för 2:1.

Jag har också stört mig lite på det där i samband med lanseringen av "21:9"-skärmar, varför man nånstans gick ifrån minsta gemensamma nämnare. 21:9 är inte ens är rätt förhållande för de skärmarna, egentligen är det ännu lite bredare, 64:27. Men det är lättare att jämföra om man har samma nämnare som andra format, så man avrundade lite för enklare marknadsföring. Wikipedia säger följande:

Skrivet av Wikipedia:

The term "21:9" was chosen as a marketing term, probably first used by Philips. Due to its common denominator, 21:9 is more relatable to 16:9, the aspect ratio of regular HDTVs, rather than the correct 64:27 or 21⅓:9. If it actually were 21:9, the fraction could be expressed more elegantly in the reduced form as 7:3, as related to the 4:3 of standard-definition TVs.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har dom gått ut med priser än? Hittat inte det nånstans, hörde rykten tidigare som talade om 500-600$ men vet ej om det stämmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har också stört mig lite på det där i samband med lanseringen av "21:9"-skärmar, varför man nånstans gick ifrån minsta gemensamma nämnare. 21:9 är inte ens är rätt förhållande för de skärmarna, egentligen är det ännu lite bredare, 64:27. Men det är lättare att jämföra om man har samma nämnare som andra format, så man avrundade lite för enklare marknadsföring. Wikipedia säger följande:

Tycker 21:9 är bättre för svensson än nått annat, de bör fatta att det är mer "bredformat" än 16:9. 21:9 som ska vara för "widescreen film" som varierar från 1:85 till 2:65 där det vanligaste är ca 2:35 för "widescreen". Liksom är skillnad om man filmar anomorfisk, super 35mm, 70mm. Men standard man brukar visa är 1:85 eller 2:35.

16:9 är ju "bara" 1:78 så klipper ju i princip alla filmer senaste 30 åren som är 1:85+

Visa signatur

There can be only ONE...