Backup av systemet (debian)

Permalänk
Medlem

Backup av systemet (debian)

Sitter och funderar hur jag ska göra en system backup på bäst sätt på min server då jag har så mycket skit jag gärna ej vill behöva installera om igen vid ev. crash....

vilka alternativ är bäst? det ska ske medans servern är igång och tanken är att jag ska ta backup en gång i veckan och bara ha 2 eller 3st kopior från olika veckor lagrade. Systemdisken är bara 120gb så utrymmesmässigt är det inga problem.

Clonezilla är ej att föredra på en maskin som är igång som jag förstått det?

dd - är tydligen inte ens ett alternativ?

tar - ska gå bra?

rsync?

Vad mer finns det för alternativ? vad använder ni er av?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Veeam Endpoint Backup. Grym mjukvara och grymma återställningsalternativ.
Kostar gratis.

Nu har jag bara testat den till Windows (backar virtuella Linux-servrar med Veeam Backup för vSphere dock).
Endpoint till Windows fungerar super! Misstänker att det fungerar lika bra till Linux.

https://www.veeam.com/blog/announcing-linux-server-backup.htm...

Permalänk
Medlem

Finns filsystem som kan ta snapshots vilket kan vara bra i din situation. Ta en snapshot och sedan backup från din snapshot. Btrfs har snapshots och även ZFS. Går att göra snapshot om man kör LVM.

Exempel med btrfs: https://ramsdenj.com/2016/04/05/using-btrfs-for-easy-backup-a...

Själv har jag bara testat motsvarande med ZFS och det var länge sedan jag körde det på systemdisken (då jag körde opensolaris). Numera har jag bara ZFS på lagringsdiskar efter att jag bytte till Linux. Hur som helst är det smidigt med snapshots i filsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Veeam Endpoint Backup. Grym mjukvara och grymma återställningsalternativ.
Kostar gratis.

https://www.veeam.com/blog/announcing-linux-server-backup.htm...

Undrar om den funkar på debian och raspberry Pi?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Veeam Endpoint Backup. Grym mjukvara och grymma återställningsalternativ.
Kostar gratis.

https://www.veeam.com/blog/announcing-linux-server-backup.htm...

Skrivet av ronnylov:

Finns filsystem som kan ta snapshots vilket kan vara bra i din situation. Ta en snapshot och sedan backup från din snapshot. Btrfs har snapshots och även ZFS. Går att göra snapshot om man kör LVM.

Exempel med btrfs: https://ramsdenj.com/2016/04/05/using-btrfs-for-easy-backup-a...

Själv har jag bara testat motsvarande med ZFS och det var länge sedan jag körde det på systemdisken (då jag körde opensolaris). Numera har jag bara ZFS på lagringsdiskar efter att jag bytte till Linux. Hur som helst är det smidigt med snapshots i filsystemet.

Tack, jag ska kolla in veeam

Jag tror faktiskt jag kör med lvm om jag inte minns helt tokigt, ska kolla på det

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Undrar om den funkar på debian och raspberry Pi?

Från länken jag länkade:
From a distro point of view, Veeam Backup for Linux will support most Debian- and Red Hat-based distros right in v1

Permalänk
Medlem

nice... måste prova

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Veeam Endpoint Backup. Grym mjukvara och grymma återställningsalternativ.
Kostar gratis.

Nu har jag bara testat den till Windows (backar virtuella Linux-servrar med Veeam Backup för vSphere dock).
Endpoint till Windows fungerar super! Misstänker att det fungerar lika bra till Linux.

https://www.veeam.com/blog/announcing-linux-server-backup.htm...

funkade väldigt bra att installera och sätta upp hoppas det fungerar lika bra den dagen disken ger upp ^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Man hoppas inte - man provar tex. på en helt ny disk att återställningen fungerar, annars har man ingen fungerande backup utan bara en falsk säkerhet!!.

Kan man gå offline så är 'dd' och 'ddrescue' för en diskimage tämligen säkert kort om man vill ha en bra fungerande grund att boota/starta ifrån efter ett haveri och sedan köra tillbaka sina backupper därifrån.

Att göra en fungerande systembackup på en körande live-system är inte helt trivial då det alltid är några filer som är öppnade och något händer med dem exakt samtidigt som backuppen körs, gör man en snapshot som fryser en kopia av filsystemet för den senare backuppen så sätter man yxan någonstans i tidslinjen där filer och databaser är öppna och återställer man från en sådan snapshot-image så är det ungefär i samma status som en filsystem efter en plötslig strömavbrott med korrupta öppna filer (inge bra om det är en databas som det är aktiviteter på samtidigt när snapshot/strömavbrottet sker) mm.

Somliga filer är också av modellen att de öppnas när man startar OS och stängs först när OS stängs ned och sådana filer går inte att vänta ut att de skall stängas inför för en backup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Sitter och funderar hur jag ska göra en system backup på bäst sätt på min server då jag har så mycket skit jag gärna ej vill behöva installera om igen vid ev. crash....

vilka alternativ är bäst? det ska ske medans servern är igång och tanken är att jag ska ta backup en gång i veckan och bara ha 2 eller 3st kopior från olika veckor lagrade. Systemdisken är bara 120gb så utrymmesmässigt är det inga problem.

Clonezilla är ej att föredra på en maskin som är igång som jag förstått det?

dd - är tydligen inte ens ett alternativ?

tar - ska gå bra?

rsync?

Vad mer finns det för alternativ? vad använder ni er av?

Jag hade använt mig av följande metod, som är beprövad och kan verifiera själv att det fungerar bra på Linux maskiner i drift.

rsync -a /home/user/folder-to-backup username@remote_host:destination_directory
rsync -azP source destination

The -P flag is very helpful. It combines the flags --progress and --partial. The first of these gives you a progress bar for the transfers and the second allows you to resume interrupted transfers:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richiie:

Jag hade använt mig av följande metod, som är beprövad och kan verifiera själv att det fungerar bra på Linux maskiner i drift.

rsync -a /home/user/folder-to-backup username@remote_host:destination_directory
rsync -azP source destination

The -P flag is very helpful. It combines the flags --progress and --partial. The first of these gives you a progress bar for the transfers and the second allows you to resume interrupted transfers:

Jag har läst lite om rsync, blir inte riktigt klok på det men ska kika närmare på det, tack för tipset

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)