AMD Vega heter ... Radeon RX Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD Vega heter ... Radeon RX Vega

Den stora nyheten under grafikevenemanget Capsaicin blev mycket riktigt arkitekturen Vega. Namnet på det första grafikkortet blir inte Radeon RX 490, inte RX 580, utan RX Vega.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett kort? Mega VR kortet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAnDis:

Ett kort? Mega VR kortet?

Man kan tolka det som att det kommer fler än ett kort. Framförallt när man menade att AMDs vision inte kunde lösas med enbart ett kort utan det krävdes två (Vega 10 och 11 eventuellt).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vi får väl hoppas att de gör som med Ryzen, levererar bättre prestanda än titan xp till mindre än halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Vi får väl hoppas att de gör som med Ryzen, levererar bättre prestanda än titan xp till mindre än halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore inte dumt

Permalänk

Ryvega kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag som ville se själva kortet, trodde detta skulle vara som NVIDIA gjorde med presentationen av Pascal.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Döp de andra korten till Deneb och Altair

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkig sändning...varför ägna all tid åt VR.

VR is the future bla bla... men ingen info om Vega utom....drumroll...namnet blir Vega.
1,5 timme bortkastat.

Ibland blir man så trött på AMD. Hoppas Ryzen levererar iallafall, så jag kan släppa detta fiasko.

Permalänk
Inaktiv

För mycket VR i presentationen för mig. Nå detta med att streama spel är intressant och det är ofta man ska streama det ena av andra. Nå det kommer nog mer information senare.
Jag skulle vilja ha en budget Vega med det de nämnde, men 480 är ej så gammal så det lär man ej få se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag som ville se själva kortet, trodde detta skulle vara som NVIDIA gjorde med presentationen av Pascal.

Skrivet av Krippaz:

Otroligt tråkig sändning...varför ägna all tid åt VR.

VR is the future bla bla... men ingen info om Vega utom....drumroll...namnet blir Vega.
1,5 timme bortkastat.

Ibland blir man så trött på AMD. Hoppas Ryzen levererar iallafall, så jag kan släppa detta fiasko.

Det var inte ett Vega-event. Det var ett grafiktekniks-event.

Permalänk
Medlem

Vad skönt om de skrotade hela sin line-up och behöll endast ett kort som slog hela nvidias lineup på fingrarna vad gäller pris/prestanda. Gillar verkligen inte trenden med att införa en miljard olika kort för att motivera fantasipriser på prestandasegmentet. Ett enda kort som spöar titan xp för 2500:- Då skulle nvidia få det knivigt och också tvingas skrota sina lägre segment. Det är väl ungefär vad som krävs för att ta klivet in i 4k världen på riktigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Otroligt tråkig sändning...varför ägna all tid åt VR.

VR is the future bla bla... men ingen info om Vega utom....drumroll...namnet blir Vega.
1,5 timme bortkastat.

Ibland blir man så trött på AMD. Hoppas Ryzen levererar iallafall, så jag kan släppa detta fiasko.

Skrivet av anon159643:

För mycket VR i presentationen för mig. Nå detta med att streama spel är intressant och det är ofta man ska streama det ena av andra. Nå det kommer nog mer information senare.
Jag skulle vilja ha en budget Vega med det de nämnde, men 480 är ej så gammal så det lär man ej få se.

GDC = Games Developer Conference.

Det var ingen grafikkortspresentation. Det var som ovan sagt en grafikteknikspresentation. Aktuellt för spelutvecklare är ju just nu VR så man valde att hårdsatsa på det. Inget konstigt egentligen

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Otroligt tråkig sändning...varför ägna all tid åt VR.

VR is the future bla bla... men ingen info om Vega utom....drumroll...namnet blir Vega.
1,5 timme bortkastat.

Ibland blir man så trött på AMD. Hoppas Ryzen levererar iallafall, så jag kan släppa detta fiasko.

Det var aldrig syftet att man skulle lansera ett nytt grafikkort eller liknande om du nu trodde det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad skönt om de skrotade hela sin line-up och behöll endast ett kort som slog hela nvidias lineup på fingrarna vad gäller pris/prestanda. Gillar verkligen inte trenden med att införa en miljard olika kort för att motivera fantasipriser på prestandasegmentet. Ett enda kort som spöar titan xp för 2500:- Då skulle nvidia få det knivigt och också tvingas skrota sina lägre segment. Det är väl ungefär vad som krävs för att ta klivet in i 4k världen på riktigt.

De lär ju lätt hända, med tanke på att 480 kostade typ 3000 vid lansering som presterade typ som ett 970 lär de ju nu släppa ett kort som är bättre än titan xp för 2500

Makes sense

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad skönt om de skrotade hela sin line-up och behöll endast ett kort som slog hela nvidias lineup på fingrarna vad gäller pris/prestanda. Gillar verkligen inte trenden med att införa en miljard olika kort för att motivera fantasipriser på prestandasegmentet. Ett enda kort som spöar titan xp för 2500:- Då skulle nvidia få det knivigt och också tvingas skrota sina lägre segment. Det är väl ungefär vad som krävs för att ta klivet in i 4k världen på riktigt.

Korten, framförallt de högpresterande, lär knappast bli billigare av att man endast säljer en enda modell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

De lär ju lätt hända, med tanke på att 480 kostade typ 3000 vid lansering som presterade typ som ett 970 lär de ju nu släppa ett kort som är bättre än titan xp för 2500

Makes sense

Skickades från m.sweclockers.com

Det släpptes inte för 3000:- utan priset var satt på £200 per kort. Var det ytterligare pålägget på priset kom ifrån kan man ju undra sig. Dessutom var det långt ifrån alla kort som kostade det heller. Nitrokorten från Sapphire släpptes för 2600:- t.ex. XFX släppte sina för 2800:- etc. så prispåslaget var ganska ojämnt mellan olika kort i serien. Däremot att de skulle släppa ett kort bättre än Titan X(P) för 2500:- ser jag som bara en dröm. Kortet ska ha HBM minnen och därför kommer priset gå upp direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det släpptes inte för 3000:- utan priset var satt på £200 per kort. Var det ytterligare pålägget på priset kom ifrån kan man ju undra sig. Dessutom var det långt ifrån alla kort som kostade det heller. Nitrokorten från Sapphire släpptes för 2600:- t.ex. XFX släppte sina för 2800:- etc. så prispåslaget var ganska ojämnt mellan olika kort i serien. Däremot att de skulle släppa ett kort bättre än Titan X(P) för 2500:- ser jag som bara en dröm. Kortet ska ha HBM minnen och därför kommer priset gå upp direkt.

Vad kortet släpptes för är ganska irrelevant , jag skrev typ 3000, många låg runt det priset.
och ja ett VEGA kort som är bättre än titan xp för 2500 vore inte bara en dröm då det är svårt att hitta ett 480 för det priset om de nu inte ska fasa ut de korten vilket är högst otroligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Döp de andra korten till Deneb och Altair

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nästan det bästa med att välja Vega som namn. Antingen gör de det till ett Brandname typ Titan (vilket Fury aldrig blev) och döper alla kommande kretsar till Vega som nVidia gör, eller så byter de helt enkelt stjärna i varje generation och får ett enhetligt namngivningssystem...

Skrivet av Aleshi:

Det var inte ett Vega-event. Det var ett grafiktekniks-event.

Det var t.o.m. ett VR-event, om man får tro inbjudan till och AMDs presentation av eventet:

On February 28, kick off your GDC with an exclusive glimpse into the Summer of Radeon and beyond! Our feature-packed show will be highlighted by the hottest new graphics and VR technologies propelling the game industry forward – with previews of the summer’s hottest PC games and VR experiences from the biggest names in the business.

Skrivet av Tumnus:

Det släpptes inte för 3000:- utan priset var satt på £200 per kort. Var det ytterligare pålägget på priset kom ifrån kan man ju undra sig. Dessutom var det långt ifrån alla kort som kostade det heller. Nitrokorten från Sapphire släpptes för 2600:- t.ex. XFX släppte sina för 2800:- etc. så prispåslaget var ganska ojämnt mellan olika kort i serien. Däremot att de skulle släppa ett kort bättre än Titan X(P) för 2500:- ser jag som bara en dröm. Kortet ska ha HBM minnen och därför kommer priset gå upp direkt.

Tillsattes det inte en utredning för att utreda potentiella kartellbildningar inom grossistleden i Europa på grund av att priserna här var så mycket högre än i resten av världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Vi får väl hoppas att de gör som med Ryzen, levererar bättre prestanda än titan xp till mindre än halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner att det börjar bli dags att uppgradera från mitt GTX 970, men samtidigt vill man ju inte köpa t.ex. ett GTX 1080 för 7000:- idag, om AMD kommer leverera 110% av prestandan för halva priset om ett par månader. Så det känns som is i magen är rätta vägen just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Det är nästan det bästa med att välja Vega som namn. Antingen gör de det till ett Brandname typ Titan (vilket Fury aldrig blev) och döper alla

Tillsattes det inte en utredning för att utreda potentiella kartellbildningar inom grossistleden i Europa på grund av att priserna här var så mycket högre än i resten av världen?

Det kan jag tyvärr inte svara på. Det är fullt möjligt dock..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad skönt om de skrotade hela sin line-up och behöll endast ett kort som slog hela nvidias lineup på fingrarna vad gäller pris/prestanda. Gillar verkligen inte trenden med att införa en miljard olika kort för att motivera fantasipriser på prestandasegmentet. Ett enda kort som spöar titan xp för 2500:- Då skulle nvidia få det knivigt och också tvingas skrota sina lägre segment. Det är väl ungefär vad som krävs för att ta klivet in i 4k världen på riktigt.

Meh... Tror en stor skala gamers är fattiglappar och därför behövs budget/mellan-segment. Men jag håller med att det kan bli för mycket ibland.

3 Kort hade varit lagom.

Ett under 1000, ett runt 2000 och sen ett monster.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag känner att det börjar bli dags att uppgradera från mitt GTX 970, men samtidigt vill man ju inte köpa t.ex. ett GTX 1080 för 7000:- idag, om AMD kommer leverera 110% av prestandan för halva priset om ett par månader. Så det känns som is i magen är rätta vägen just nu.

Ja jag känner detsamma, mina 290's börjar bli gamla (presterar fortfarande bra men man vill ju alltid ha nytt ).
Dessutom sitter jag med freesync skärm så känns extra dumt att köpa Nvidia idag.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag känner att det börjar bli dags att uppgradera från mitt GTX 970, men samtidigt vill man ju inte köpa t.ex. ett GTX 1080 för 7000:- idag, om AMD kommer leverera 110% av prestandan för halva priset om ett par månader. Så det känns som is i magen är rätta vägen just nu.

Håller med dig. Frågan är om vi får ihop till en familjepizza när vi säljer våra 970. 1000-serien totalt slaktade våra kort. Vi skulle haft is i magen innan vi köpte våra nuvarande kort, haha!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Tycker det börjar bli lite Aftonbladet-varning med de tre punkterna i rubriken. Även artikeln har vissa liknande skrivsätt, onödiga talstreck och fetstil. Förstår att man kan bli lite uppskruvad efter att ha följt evenemanget och sedan får veta detta, speciellt efter att eventuellt ha gått på turbo och kaffe i 24 timmar för att testa Ryzenprocessorer - men snälla, lägg band på sig och håll det sakligare så ökar statusen på artikeln och SweClockers. Är absolut ingen negativ kritik, bara konstruktiv feedback. Tycker annars Jacob brukar skriva målande och bra, precis som alla andra på redaktionen. Har även märkt av lite väl många typos på sistone, är så synd på i övrigt bra artiklar. Man behöver inte glo sig skelögd på sin egen text, räck bara över den till någon annan som får läsa igenom den en gång så brukar samtliga typos vara eliminerade. Inget illa ment som sagt Ping @Jacob

OnT: Vega ser alltså ut att bli Fury II. Jag antar att RX 500-serien kommer med nedskalade Vegakretsar senare (samt dessa evinnerliga re-brands i de lägre prisklasserna förstås). Undrar dock fortfarande var det blev av RX 490...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Aleshi: Jo men det ändrar inte faktumet att många (inklusive mig själv) vid detta lag inte bryr sig ett dugg om VR. Hade varit trevligt om mer tid var fokuserad på kanske drivrutiner eller optimering för existerande programvara/spel och inte bara framtiden, framtiden, framtiden...

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Medlem

Ha inte för höga förväntningar på det här kortet! Det här är inte en Ryzen där man höjt IPC med 50% (som sker en gång var 10 år typ)
Kommer vara bättre än Fury men nVidia kommer fortfarande vara herre på täppan. Men kul om de kan klämma in sig bland 1070, 1080 till ett lägre pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Ha inte för höga förväntningar på det här kortet! Det här är inte en Ryzen där man höjt IPC med 50% (som sker en gång var 10 år typ)
Kommer vara bättre än Fury men nVidia kommer fortfarande vara herre på täppan. Men kul om de kan klämma in sig bland 1070, 1080 till ett lägre pris.

Baserat på speltesterna vi sett så presterar det som 2x rx 480 i crossfire vilket är strax över 1080 prestanda så för rätt pris kan nog detta bli ett riktigt trevligt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discoo:

@Aleshi: Jo men det ändrar inte faktumet att många (inklusive mig själv) vid detta lag inte bryr sig ett dugg om VR. Hade varit trevligt om mer tid var fokuserad på kanske drivrutiner eller optimering för existerande programvara/spel och inte bara framtiden, framtiden, framtiden...

Ville du ha ett event om drivrutiner? Tror du det har mycket publik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Ryvega kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske blir av zenare