NAS/Server plex frågor.

Permalänk

NAS/Server plex frågor.

Om jag skulle köpa denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430273

Hur många samtidiga använda kommer jag kunna dela till då?

Kan den dela ut 5x40Mbit/s? (typ då att 5 användare streamar 5 blu-ray filmer, kanske även samma film ibland)

Eller: 2x80Mbit/s + 2x40Mbit/s (typ 2 anv. streamar 4K fiml o 2 blu-ray film)

Kommer det funka, eller är cpun mm. för slö för detta? (inget ska konverteras utan direkt dataström, som att skicka filerna helt enkelt)

Min upphastighet är via fiber och ca: 300Mbit/s och borde inte vara flaskhals!

Eller måste jag bygga burk till detta?

Permalänk
Inaktiv

Ska du bara skicka datan utan någon transcoding inblandat så är det främst disk I/O som är intressant. Hur snabba diskar är det? Hur är dom konfigurerade? Hur skickas datan? samba, NFS, ssh, http/https, ftp? etc. här spelar även CPU in.

Verkar som om just den NAS:en kan köra raid0. Frågan är dock hur långt CPU:n orkar med.

Permalänk
Skrivet av anon37058:

Ska du bara skicka datan utan någon transcoding inblandat så är det främst disk I/O som är intressant. Hur snabba diskar är det? Hur är dom konfigurerade? Hur skickas datan? samba, NFS, ssh, http/https, ftp? etc. här spelar även CPU in.

Verkar som om just den NAS:en kan köra raid0. Frågan är dock hur långt CPU:n orkar med.

Ja alla har enheter typ shield eller liknande så jag behöver inte transcoda något alls

read ligger runt 95mb/s vad jag läst mig till, men det är ju bara en användare! hittar ingen info alls vid flera användare och stora filer just raid0 borde förenkla detta!

Via plex så skickas väl datan över http(s)? (det är enbart plex som den ska användas till, men jag är färsk på plex!)

Visst skulle jag kunna köpa o köra öppet köp, men krävs en del synkande med alla inblandade för att se om det funkar, så om denna klarar det med väldigt god marginal så är det lite lättare

Permalänk
Medlem

Är det internt i nätverket så är det nog inte din processor som kommer agera strypkoppel utan det är ditt nätverk. 1Gbit är i optimala fall 125MB/sekunden men i praktiken något lägre. En normal hårddisk är snabbare än så. När jag nyligen gjorde en återställning av ca tolv gigabyte data så gjordes det ibland fil för fil, ibland två filer parallellt. I och med att filstorlekarna är på 5GB eller större så kan man nog säga att de är snarlika det du kommer utsätta din NAS för. En fil maxade ut mitt nätverk, två likaså. Vid den tredje filen så kom jag upp i ungefär 80% av nätverkets kapacitet och då var det pga hårddisken som inte kunde skriva snabbt nog på flera ställen samtidigt.

Ska du utanför nätverket med din Plex så är det din upload hastighet som avgör, vanligast är att du har betydligt lägre upload än vad exempelvis gigabitstandarden tillåter så återigen är det med stor sannolikhet nätverket som säger ifrån. 100Mbit, motsvarande 12,5MB/sec är ju något vi hade i slutet av 90-talet och som än idag duger streaming.

Bör påpekas också att även om dina nuvarande enheter klarar av det som kallas H.264 så är uppföljaren, H,265, kanske inte lika given. Det är en väldigt tung standard att avkoda för en processor om den inte har inbyggt stöd för det, vilket du bör ta reda på om dina har helt enkelt för att det är dyrare att köpa nya enheter än en bättre NAS

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Är det internt i nätverket så är det nog inte din processor som kommer agera strypkoppel utan det är ditt nätverk. 1Gbit är i optimala fall 125MB/sekunden men i praktiken något lägre. En normal hårddisk är snabbare än så. När jag nyligen gjorde en återställning av ca tolv gigabyte data så gjordes det ibland fil för fil, ibland två filer parallellt. I och med att filstorlekarna är på 5GB eller större så kan man nog säga att de är snarlika det du kommer utsätta din NAS för. En fil maxade ut mitt nätverk, två likaså. Vid den tredje filen så kom jag upp i ungefär 80% av nätverkets kapacitet och då var det pga hårddisken som inte kunde skriva snabbt nog på flera ställen samtidigt.

Ska du utanför nätverket med din Plex så är det din upload hastighet som avgör, vanligast är att du har betydligt lägre upload än vad exempelvis gigabitstandarden tillåter så återigen är det med stor sannolikhet nätverket som säger ifrån. 100Mbit, motsvarande 12,5MB/sec är ju något vi hade i slutet av 90-talet och som än idag duger streaming.

Bör påpekas också att även om dina nuvarande enheter klarar av det som kallas H.264 så är uppföljaren, H,265, kanske inte lika given. Det är en väldigt tung standard att avkoda för en processor om den inte har inbyggt stöd för det, vilket du bör ta reda på om dina har helt enkelt för att det är dyrare att köpa nya enheter än en bättre NAS

Tjo!

Som jag skrev innan så har jag 300Mbit/s upp, dryga 30Mb/s så det räcker ju gott o väl! (och allt som streamas är externt) att diskarna, speciellt i raid0 rent tekniskt borde klara det är jag inte speciellt orolig för, utan mer cpun i nasen, klarar den av att hantera så många olika strömmar? (ingen konvertering).

Ang. x264/265 så är det ju mottagarens enhet som får ta hand om detta och utanför min kontroll, men de har som sagt shield o liknande!

Permalänk
Medlem

Missade det där med 300mbit men det kommer räcka fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Ja alla har enheter typ shield eller liknande så jag behöver inte transcoda något alls

Är du säker på att du inte behöver transcoda? Av fler års erfaranhet med Plex vet jag att det i princip alltid transcodas när du streamar till en enhet såsom Android, iPhone, eller om du spelar upp via webbläsaren. Enda gången det inte alltid transcodas är när du spelar upp via Plex Home Theater, för då klarar den av att spela upp de flesta formaten ändå.

Och om du behöver transcoda kan jag även säga att den NASen du länkat kommer inte räcka till alls. Det behövs mycket kraftigare grejer än så.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Är du säker på att du inte behöver transcoda? Av fler års erfaranhet med Plex vet jag att det i princip alltid transcodas när du streamar till en enhet såsom Android, iPhone, eller om du spelar upp via webbläsaren. Enda gången det inte alltid transcodas är när du spelar upp via Plex Home Theater, för då klarar den av att spela upp de flesta formaten ändå.

Och om du behöver transcoda kan jag även säga att den NASen du länkat kommer inte räcka till alls. Det behövs mycket kraftigare grejer än så.

Som jag förstått det hela så har jag ställt in plex på direkt ström(och tvingad) kör det just nu men en löjligt slö nas (seagate personal cloud 4Tb) förvissa bara jag som användare just nu!

Seagaten klarar inte ens av att transcoda en dvdfilm när jag provade (om jag nu gjorde rätt)