Permalänk
Inaktiv

Värnplikt! Buh, eller bra?

Idag vaknade man upp till trevliga nyheter, att de ska rösta på att återinföra värnplikten. Jag tror det går igenom, vi har låtit försvaret förfalla till den grad att även de största motståndarna klagat mindre.

Vad tycker vi?

Bra tycker jag, synd bara att det är så få som måste göra det, förhoppningsvis utökas det hela.

Permalänk
Avstängd

Det är helt rätt.
Dagens ungdomar behöver tid att lära sig klara sig själv och framförallt lyssna på ett befäl och ta instruktioner.
Tyvärr tror jag det i början bara kommer vara de som är intresserade och inte som förr då vi hade allmän värnplikt. Alla som kunde skulle vara med.
Hoppas nu bara att detta kommer inbegripa kvinnor också, vi måste ju vara jämnställda. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Föredetting

Ryssparanoia. Anledningen till att det återinförs är rätt löjlig, men det var ännu dummare att ta bort värnplikten i första läget.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mycket bra.

Det får dig att växa tidigare än annars i ledarskap, ansvarstagande och framförallt att bädda sängen like-a-pro.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Helt klart bra, var 13 år sedan jag gjorde lumpen och jag diggade det starkt.
Nyttigt för den enskilde individen då den personliga utvecklingen är stor.
För Sveriges försvarskapacitet kan det väl kvitta egentligen då den går från obefintlig till obefintlig men som en god samhällstjänst för de yngre är det bra.

Det är ju i lumpen pojkarna blir män(Enligt Lasse Åberg)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Idag vaknade man upp till trevliga nyheter, att de ska rösta på att återinföra värnplikten. Jag tror det går igenom, vi har låtit försvaret förfalla till den grad att även de största motståndarna klagat mindre.

Vad tycker vi?

Bra tycker jag, synd bara att det är så få som måste göra det, förhoppningsvis utökas det hela.

Inte riktigt. "Värnplikt" kommer att återinföras men inte "offentlig värnplikt". Med andra ord alla som vill kan genomgå en väldigt grundläggande militär utbildning.

Skrivet av Stefflo:

Det är helt rätt.
Dagens ungdomar behöver tid att lära sig klara sig själv och framförallt lyssna på ett befäl och ta instruktioner.
Tyvärr tror jag det i början bara kommer vara de som är intresserade och inte som förr då vi hade allmän värnplikt. Alla som kunde skulle vara med.
Hoppas nu bara att detta kommer inbegripa kvinnor också, vi måste ju vara jämnställda. 😀

Du menar att försvaret ska göras föräldrarnas jobb? Tror du nog fått något om bakfoten här..

Skrivet av andreas_dock:

Mycket bra.

Det får dig att växa tidigare än annars i ledarskap, ansvarstagande och framförallt att bädda sängen like-a-pro.

Tro mig. Det är inte så svart och vitt som du vill få det att verka. Har själv gjort lumpen men ansvar tog jag redan innan och de flesta som var ansvarslösa när de "rykte in" var lika ansvarslösa när de återvände hem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt. "Värnplikt" kommer att återinföras men inte "offentlig värnplikt". Med andra ord alla som vill kan genomgå en väldigt grundläggande militär utbildning.

Du menar att försvaret ska göras föräldrarnas jobb? Tror du nog fått något om bakfoten här..

När jag gick var det nog många som för första gången fick bädda sin egen säng osv.. så redan förra svängen tror jag värnplikten gjorde stor allmännytta med att lära unga att man får inte allt gratis, samt, ibland är livet inte lätt. Var många tårar i barracken första dagarna.

Nu kommer nog bara de som verkligen vill bli inkallade, men roligt att det ser ut som mönstringen ska gälla både för killar och tjejer. Tror även att det blir nog ingen som hamnar i fängelse vid vapenvägran, de sållas nog helt enkelt ut istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Allmän värnplikt.

Förutom att det blir väldigt svårt att genomföra rent praktiskt med tanke på att oerhört mycket av den utrustning, fordon och personal som förr fanns inte längre finns och vår regering inte utökar anslagen så är jag väldigt positiv till detta.

Tror väldigt många av dagens ungdomar skulle mått väldigt bra av att veta litet hut och inte bli så jävla kränkta av allt.

Jag ser insidan av firman varje dag och vet hur det fungerar och hur det har fungerat tidigare, det behövs mycket mer personal och resurser om vi ska kunna bedriva någon sorts värnplikt/militär utbildning värd namnet. Jag hoppas politikerna förstår vad som krävs för att genomföra detta.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devour:

Allmän värnplikt.

Förutom att det blir väldigt svårt att genomföra rent praktiskt med tanke på att oerhört mycket av den utrustning, fordon och personal som förr fanns inte längre finns och vår regering inte utökar anslagen så är jag väldigt positiv till detta.

Tror väldigt många av dagens ungdomar skulle mått väldigt bra av att veta litet hut och inte bli så jävla kränkta av allt.

Jag ser insidan av firman varje dag och vet hur det fungerar och hur det har fungerat tidigare, det behövs mycket mer personal och resurser om vi ska kunna bedriva någon sorts värnplikt/militär utbildning värd namnet. Jag hoppas politikerna förstår vad som krävs för att genomföra detta.

Ja. Allmän värnplikt som egentligen aldrig var allmän. Det har alltid funnits folk som ansetts inte vara dugliga för militärutbildning och antingen skickats hem eller fått gå som malajer.

Och jag håller även med dig (är son till en yrkesmilitär som haft hand om ekonomin på diverse regementen genom åren och han håller med om att det krävs betydligt mer pengar)... Det krävs ganska rejält med ekonomiska anslag för att detta ska gå att genomföra och jag anser att de går korrekt fram med att successivt öka värnplikten (som aldrig officiellt avskaffats). På det sätt så börjar man inte skyffla in manskap som det inte finns material till. Och man har börjat rusta upp försvaret igen även om det är i tidigt stadium ännu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Tumnus:

Tro mig. Det är inte så svart och vitt som du vill få det att verka. Har själv gjort lumpen men ansvar tog jag redan innan och de flesta som var ansvarslösa när de "rykte in" var lika ansvarslösa när de återvände hem.

Beror på hur länge man ligger inne och vilken utbildning.
Jag har också gjort lumpen och anser det jag skriver, med med en djupare förklaring.

Vill man, så blir man förändrad i sitt tänk osv - men det är OM man har inställningen till det.

Vissa saker är piss, vissa helt ok. Men såhär i efterhand så minns man oftast bara de bra och roliga sakerna - och de jobbiga ler man åt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Beror på hur länge man ligger inne och vilken utbildning.
Jag har också gjort lumpen och anser det jag skriver, med med en djupare förklaring.

Vill man, så blir man förändrad i sitt tänk osv - men det är OM man har inställningen till det.

Vissa saker är piss, vissa helt ok. Men såhär i efterhand så minns man oftast bara de bra och roliga sakerna - och de jobbiga ler man åt.

Absolut så måste man vara mottaglig för förändring och det är exakt det jag också pekar på. I slutändan är värnplikten ett medel för att skapa ansvarskänsla.. men det är bara en av många olika medel som har olika effekter på olika personer. Sedan beror det ju på vilket befäl man hamnar under också.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag tror nog att detta mest är pga Trumps klagomål ang militärfinansiering, liksom förslaget att höja ingångslönerna i denna bransh. Folket som vill välja den vägen i livet får det bättre, och pengarna till militär ökar, win/win.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Hoppas verkligen att det införs och att omställningen börjar snabbt.
Det behövs mer pengar för utrustning, fordon och löner till anställda så jag hoppas samtidigt att regering kostar på sig ett rejält anslag också

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Jag tror nog att detta mest är pga Trumps klagomål ang militärfinansiering, liksom förslaget att höja ingångslönerna i denna bransh. Folket som vill välja den vägen i livet får det bättre, och pengarna till militär ökar, win/win.

Inte riktigt. Värnplikten har varit på tapeten sedan 2014. Och det är nog snarare Rysslands förehavanden som ligger som grund för beslutet än Trumps påståenden som bara handlade om Nato.

Skrivet av flukke:

Äntligen!
Hoppas verkligen att det införs och att omställningen börjar snabbt.
Det behövs mer pengar för utrustning, fordon och löner till anställda så jag hoppas samtidigt att regering kostar på sig ett rejält anslag också

Omställningen kommer ta år och dessutom så hoppas jag att regeringen och militären tar tid på sig istället för att hafsa ut någon "snabblösning" som inte är någon lösning alls.

Skrivet av Meantek:

Ryssparanoia. Anledningen till att det återinförs är rätt löjlig, men det var ännu dummare att ta bort värnplikten i första läget.

Värnplikten har aldrig tagits bort utan den har bara "inaktiverats". Vilket gjort att lagen "lagts på is" sedan 2010. Sedan kan man inte ha nog med "Ryssparanoia".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt. Värnplikten har varit på tapeten sedan 2014. Och det är nog snarare Rysslands förehavanden som ligger som grund för beslutet än Trumps påståenden som bara handlade om Nato.

Mjao.. Förvisso är rysskräcken alltid intressant, och någorlunda förståelig i dagsläget. Det är dock inte förrns Trump började med sina klagomål jag verkligen såg att det var något som började hända i frågan. Men visst kan jag ha fel. Var bara hur jag tänkte och tror kring det hela.

Håller förövrigt med dig om att det nog kan göra lika mycket som lite nytta, beroende på individen. Och anser väl personligen att man bör ha lärt sig det mesta av detta vid 18 års ålder.. Men men, positivt om alla som vill och kan får göra lumpen.

Edit: Egentligen skulle det nog vara en idé om myndigheter som socialen kunde tvinga vissa till det.. Typ att lärarna kan säga att denna individ skulle dra mycket nytta utav det. Alltså tvingande för de som faktiskt behöver detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Mjao.. Förvisso är rysskräcken alltid intressant, och någorlunda förståelig i dagsläget. Det är dock inte förrns Trump började med sina klagomål jag verkligen såg att det var något som började hända i frågan. Men visst kan jag ha fel. Var bara hur jag tänkte och tror kring det hela.

Håller förövrigt med dig om att det nog kan göra lika mycket som lite nytta, beroende på individen. Och anser väl personligen att man bör ha lärt sig det mesta av detta vid 18 års ålder.. Men men, positivt om alla som vill och kan får göra lumpen.

Fortfarande. Trumps åsikter om Nato har kommit alldeles för sent (Sverige är inte med i Nato dessutom) för att det ska ha någon som helst inverkan på detta beslut utan jag tror att beslutet har fattats baserad på utvecklingen i Ukraina samt Rysslands upprustning. Precis som synen på det svenska försvaret tidigare följde Rysslands nedrustning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3aq80/regeringen-beslutar...

Om 1.000 soldater beräknas kosta 600 miljoner att förse med material och utbildning... vad kommer då 4.000 eller 13.000 av den första kullen kosta? Om vi säger att 13.000 årligen utbildas (vilket var snittet innan lagen las på is) så kommer det att kosta försvarsmakten 7,8 miljarder. Ska en allmän värnplikt införas (vilket artikeln menar att den gör efter december) så kan det nästan bli det dubbla. Vi snackar alltså om att försvarsbudgeten måste ökas med närmare 20%. Pengar som inte kan trollas fram....

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Fortfarande. Trumps åsikter om Nato har kommit alldeles för sent (Sverige är inte med i Nato dessutom) för att det ska ha någon som helst inverkan på detta beslut utan jag tror att beslutet har fattats baserad på utvecklingen i Ukraina samt Rysslands upprustning. Precis som synen på det svenska försvaret tidigare följde Rysslands nedrustning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3aq80/regeringen-beslutar...

Om 1.000 soldater beräknas kosta 600 miljoner att förse med material och utbildning... vad kommer då 4.000 eller 13.000 av den första kullen kosta? Om vi säger att 13.000 årligen utbildas (vilket var snittet innan lagen las på is) så kommer det att kosta försvarsmakten 7,8 miljarder. Ska en allmän värnplikt införas (vilket artikeln menar att den gör efter december) så kan det nästan bli det dubbla. Vi snackar alltså om att försvarsbudgeten måste ökas med närmare 20%. Pengar som inte kan trollas fram....

Förvisso, men det är vibben jag plockat upp. Folk oroar sig rejält för att inte få stöd utav USA, blabla.. Tror du förstår hur jag tänker också. Kan dock vara att Trumps uttalanden snarare var den lilla knuff som behövdes, om man ska följa min tankebana.
Edit2: Var föresten inte bara Nato-delen jag menade, även om jag kanske uttryckte mig så. Är ju ganska mycket snack om att Trump och kompani är Ryssvänliga.

Jo, var lite det jag menade med "någorlund förståelig i dagsläget". Finns faktiskt orsak till att ta sig en funderare, egentligen inte bara en "ryssen kommer", men men, bra början.

Edit: Intressant med lite siffror, så det tackar jag för. Vet dock inte riktigt hur det ska kopplas till vår diskussion exakt, stärker väl snarare min poäng att man behöver mer pengar till militär och därför gör västvärlden glad.

Permalänk
Avstängd

Svammel. Lägg ned hela försvaret och lägg pengar på sjukvård, utbildning osv istället.

Permalänk
Medlem

Ryssar och krig eller inte, värnplikt gör män av pojkar oavsett vad man kallar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ryssar och krig eller inte, värnplikt gör män av pojkar oavsett vad man kallar det.

Och repmånad gör pojkar av män.

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet: Världen har inte varit i ett så instabilt läge som just nu sedan WWII, det är en stats ansvar att SKYDDA sin befolkning, någon lektion du missade i skolan kanske?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Som tillägg på mitt första inlägg, med tanke på att de lagt ner stora delar av fd. resedetaljen (de som sköter resor inom Försvarsmakten) så ska det bli intressant att se hur den biten ska lösas när det helt plötsligt blir några tusen till resor att sköta bokningar för..

Åter igen, jag är väldigt positiv till detta men jag bävar inför själva genomförandet. Det är väldigt enkelt att säga att allmän värnplikt/grundläggande militär utbildning ska införas på bred front (semi/helt frivillig dock?) men att se till att de förband som ska genomföra utbildningarna och allt runtomkring faktiskt får resurserna till det, det är en annan sak.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Det pratas mycket om hur mycket en kvinna "förlorar" när hon är gravid. Själv gjorde jag lumpen i 15 månader och fick runt 31 kronor om dagen i ersättning för detta. Detta var dessutom under hot om fängelse, till skillnad från en graviditet som är valfri.

Hur mycket har inte Sveriges män förlorat både i reell inkomst samt att de hamnar ett år efter i karriären?

Det kanske är dags, den här gången och de här hundra åren, att värnplikten görs uteslutande av kvinnor? I jämlikhetens namn.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

HELT rätt.

Det ska naturligtvis innefatta tjejer precis som killar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Eller så kunde de infört något vettigt som allmän yrkesutbildning, eller att alla fick hjälpa ensamma pensionärer eller något annat som vi skulle ha nån nytta av...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Helt rätt!
Att lära sig respektera överordnade och kämpa för något betydelsefullt!

Dessutom så kanske det blir ordning på de som är födda 99-2000. En generation som vill ha VD-lön rakt ner i fickan för minsta möjligt arbete, dessutom av någon anledning så verkar föräldrarna ge denna generationen allt de pekar på också.. (talar om de erfarenheter jag har stött på och inget annat).

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Dax att få ordning på alla narcissistiska lallare i samhället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Jag är för till en viss grad. Jag är en av många som kommer drabbas, och själva lumpen i sig är väl bra. Men jag skulle personligen hellre plugga ett år, istället för att slänga iväg det. Och ja, det är säkert bra för att växa upp, men samtidigt kan jag väl tycka att om man kan bevisa att man gör något sammhällsnyttigt istället för att göra lumpen så kan det vara okej. För hur bra är ett försvar med omotiverade människor egentligen? Jag vill inte vli utkallad i tjänst i typ afghanistan. Samtidigt håller jag med att vissa behöver det då dem är rent ut sagt idioter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

@Mr.Berling:

Ser att det är lite blandade svar i tråden, och kan ju inte annat än undra om det är sena 90 talister/00 talister som inte vill ha, och de födda tidigt 90 eller tidigare vill ha?

Är också av uppfattningen att yngre numera är slappa och tror de ska få allt utan att jobba för det...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Tycker att mönstringen kan få vara obligatorisk, men att valet att gå in i lumpen borde vara frivilligt.

Dom borde ju köra någon slags "pitch" för försvaret under mönstringen också, för att locka fram ett intresse hos dom som är tveksamma eller ointresserade. Inte bara köra massa trötta tester.

Visa signatur

Grubblare