Köpa NAS eller bygga server?

Permalänk
Avstängd

Köpa NAS eller bygga server?

Hej alla,

Har sedan ett par månader använt Plex mer och mer, och dessutom använder ett par kompisar mitt Plex-konto eftersom jag är tämligen uppdaterad när det gäller vilka filmer/serier som kommer ut. Har min dator igång 24/7, vilket jag tycker är lite drygt, att hela tiden ha koll på att den är igång så att polarna kommer åt filmer/serier. Har nu funderat på antingen köpa en NAS, eller bygga en server. Vad jag förstår så får jag väldigt mycket kraftigare hårdvara om jag bygger en server, kontra att köpa en NAS.

Jag har ett moderkort med integrerade processor liggandes (ASRock Q2900-ITX) med en Quadcore Intel Pentium J2900-processor, samt 8GB ram. Chassi har jag också.

Jag har testat FREENAS, men jag kände mig inte så bekväm med det, eftersom det ställer lite högre krav på mig som användare i min mening, eftersom jag inte har lika bra koll på termer som nämns där som mestadels av ni andra har. Den skall enbart användas till att tanka filer, samt streama Plex både internt i mitt nätverk, samt ut mot internet då mina kompisar tittar på film. Jag vill ha tillgång till hårddiskarna även på min andra dator, där jag använder Windows 10.

Vad hade du själv valt att göra i min sits? Är Ubuntu ett bra och driftsäkert alternativ?

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda som behövs kommer framförallt bero på om server behöver konvertera video/ljud strömmarna, eller om det kommer vara direktuppspelning via plex.

Men du behöver ingen särskild hårdvara för att kunna köra plex server och filserver i sig. Det går bra med en headless ubuntu (alltså utan GUI) och följa någon guide för uppsättning av Plex samt smb för att kunna dela ut filer på nätverket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbeh:

Hur mycket prestanda som behövs kommer framförallt bero på om server behöver konvertera video/ljud strömmarna, eller om det kommer vara direktuppspelning via plex.

Men du behöver ingen särskild hårdvara för att kunna köra plex server och filserver i sig. Det går bra med en headless ubuntu (alltså utan GUI) och följa någon guide för uppsättning av Plex samt smb för att kunna dela ut filer på nätverket.

Okey, kanske Windows 10 kan vara ett alternativ eftersom jag känner mig bekväm med det. Men hur driftsäkert är det kontra en köpt NAS eller Ubuntu?

Även hittat denna som jag tycker är lite intressant - men är det inte lite klent att köpa en server med enbart Dualcore?
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Permalänk
Medlem

Det är lite klent kan jag tycka. Som du kanske läst rekommenderas en score på ca 2000pts i passmark för varje 1080p-transcode.

Köpte själv en Dell T20 som spottar ur sig ca 7000pts som jag kör Windows Server 2016 / Plex / Sonarr / Deluge / Jackett / Radarr osv via så det kan vara värt att hålla utkik efter erbjudanden, Dustin har tidigare sålt den med cashback-kampanj och då hamnat under 3000kr

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Vad hade du själv valt att göra i min sits? Är Ubuntu ett bra och driftsäkert alternativ?

Jag hade valt att komplettera befintliga delar och bygga en server själv samt installera Ubuntu server eller ESXi + olika OS.
Dock är det moderkort/CPU du har lite begränsat när det gäller processorkraft och eventuell utbyggnad.
Det räcker till som filserver, men som det påpekats tidigare så behövs mer om man ska köra transcoding.

Proliant Microserver kan vara ett alternativ, det finns en lång tråd om den här på forumet.
Även Dell T20 är en bra maskin som har lite mer processorkraft från början.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plattelöparn:

Jag hade valt att komplettera befintliga delar och bygga en server själv samt installera Ubuntu server eller ESXi + olika OS.
Dock är det moderkort/CPU du har lite begränsat när det gäller processorkraft och eventuell utbyggnad.
Det räcker till som filserver, men som det påpekats tidigare så behövs mer om man ska köra transcoding.

Proliant Microserver kan vara ett alternativ, det finns en lång tråd om den här på forumet.
Även Dell T20 är en bra maskin som har lite mer processorkraft från början.

Okey. Fick tips om Xpenology som operativsystem på annat forum. Har du någon erfarenhet av det? Om jag tolkar det rätt så är det Synologys mjukvara, som man kan installera på andra enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Okey. Fick tips om Xpenology som operativsystem på annat forum. Har du någon erfarenhet av det? Om jag tolkar det rätt så är det Synologys mjukvara, som man kan installera på andra enheter.

synologys mjukvara är awesome, kör det på två naser. men som jag uppfattat det så ligger xpentology en hel version efter och v6 har många bra funktioner som iaf inte jag kunde vara utan.

Anledningen till att jag kör en nas + streaming server istället för att ha nasen i streaming datorn är för att en nas bara fungerar. har satt upp den och inte behövt bry mig om den efter 4 år. medan min streaming dator har jag fått göra massor av skit med.
Så jag tycker det är skönt att inte behöva bry mig om storage alls utan fokucera på det viktiga

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

synologys mjukvara är awesome, kör det på två naser. men som jag uppfattat det så ligger xpentology en hel version efter och v6 har många bra funktioner som iaf inte jag kunde vara utan.

Anledningen till att jag kör en nas + streaming server istället för att ha nasen i streaming datorn är för att en nas bara fungerar. har satt upp den och inte behövt bry mig om den efter 4 år. medan min streaming dator har jag fått göra massor av skit med.
Så jag tycker det är skönt att inte behöva bry mig om storage alls utan fokucera på det viktiga

Så du lägger alltså lagringen på din NAS, och utöver detta så har du en dator som streamar/transcodar innehållet från NASen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Så du lägger alltså lagringen på din NAS, och utöver detta så har du en dator som streamar/transcodar innehållet från NASen?

Precis. Hade jag haft ett atx eller matx chassi istället för mitx som jag kör nu så hade jag satt nasen inne i datorn också. Står i kanten i min klädkammare och fixar allt.
Jag kör direktlina in i datorn så att ingen flaskhals existerar förrutom på processorn eller mitt utgående internet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Precis. Hade jag haft ett atx eller matx chassi istället för mitx som jag kör nu så hade jag satt nasen inne i datorn också. Står i kanten i min klädkammare och fixar allt.
Jag kör direktlina in i datorn så att ingen flaskhals existerar förrutom på processorn eller mitt utgående internet

Vad har du för prestanda på din "streaming-dator" då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Vad har du för prestanda på din "streaming-dator" då?

ingen super dator eftersom de bara är jag och tjejen som kollar på den.
g3258, 4gb ram, random 10 år gammal hdd. den kör min minecraft server+ts samtidigt som den transcodar plex. 1080p 8gb filer är inga problem för den att transcoda, men får ibland lite småproblem vid 1080p 15gb filer (kan hacka till litegrann)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!