Permalänk
Medlem

Hyresgästföreningen?

De gjorde sitt årliga besök häromdagen och som vanligt sa jag att jag inte var intresserad.

Hyreshöjningar brukar de använda som argument för att man ska gå med. Eller att de erbjuder juridisk hjälp vid tvister med hyresvärden t.ex.

Men hyran höjs ju oavsett om man är medlem eller inte? Grannen som är medlem t.ex. får ju exakt samma höjning som jag utan medlemskap.

Sedan så ingår juridisk hjälp i hemförsäkringen som vi har.

Vad har ni för erfarenheter av hyresgästföreningen? Är det värt 85 kr per månad?

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

De gjorde sitt årliga besök häromdagen och som vanligt sa jag att jag inte var intresserad.

Hyreshöjningar brukar de använda som argument för att man ska gå med. Eller att de erbjuder juridisk hjälp vid tvister med hyresvärden t.ex.

Men hyran höjs ju oavsett om man är medlem eller inte? Grannen som är medlem t.ex. får ju exakt samma höjning som jag utan medlemskap.

Sedan så ingår juridisk hjälp i hemförsäkringen som vi har.

Vad har ni för erfarenheter av hyresgästföreningen? Är det värt 85 kr per månad?

Ptja, de får ju cash till att representera hyresgästernas intressen i olika frågor vilket kan ge dem slagkraft, eller?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Visst kan man åka snålskjuts vad gäller att dra nytta av deras hyresförhandlingar, eftersom även icke-medlemmar oftast får samma höjning. Höjningen efter förhandling med hyresgästföreningen brukar bli lägre än hyresvärden initialt krävt, så viss nytta gör de ju. Ju färre medlemmar desto svagare position får de i förhandlingarna, och desto högre lär höjningarna bli.

Även om de flesta av oss har turen att bo hos vettiga hyresvärdar så kan det ändå uppstå en och annan tvist, och då är det trevligt att ha dem på sin sida. Än viktigare är de för fåtalet som råkat ut för riktigt usla hyresvärdar.

Har man såpass dålig ekonomi att medlemsavgiften påverkar ens levnadsstandard, typ student eller fattigpensionär, så tycker jag det är acceptabelt att åka snålskjuts (vad gäller hyresförhandlingarna), men annars är det en såpass liten summa att man gott kan gå med.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vill du ha din röst hörd hos din hyresvärd så är det värt att vara med. Då din röst garanterat blir mer värd.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Som andra sagt menar de att hyreshöjningarna blir mindre ju fler medlemmar de har, eftersom de då har mer resurser att förhandla om hyran med. De menar inte att du specifikt får en viss rabatt by hyran genom att gå med

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

De gjorde sitt årliga besök häromdagen och som vanligt sa jag att jag inte var intresserad.

Hyreshöjningar brukar de använda som argument för att man ska gå med. Eller att de erbjuder juridisk hjälp vid tvister med hyresvärden t.ex.

Men hyran höjs ju oavsett om man är medlem eller inte? Grannen som är medlem t.ex. får ju exakt samma höjning som jag utan medlemskap.

Sedan så ingår juridisk hjälp i hemförsäkringen som vi har.

Vad har ni för erfarenheter av hyresgästföreningen? Är det värt 85 kr per månad?

jag är medlem. för billig peng får du hjälp om något skulle hända. 80:- är ingenting att ens fundera på.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du får mycket hjälp och stöd när du är medlem.

Och som sagt, om hyresgästföreningen med säg 100 000 medlemmar förhandlar om hyran, så är det slagkraftigare än om du ensam skall förhandla. Samma nytta som tex fackförbund eller andra intresseorganisationer som tex Motormännen eller SMC.
'
Dvs en stor intresseorganisation som värnar sina medlemmars intressen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vad har ni för erfarenheter av hyresgästföreningen? Är det värt 85 kr per månad?

Även om du inte direkt får någon hjälp så gör dom väldigt mycket bra saker för bostadspolitiken tycker jag och ger dig som, och alla andra, hyresgäster betydligt mer makt gentemot hyresbolagen.

85 kronor i månaden är ingen stor summa, jag skulle absolut betalat om jag bott i hyresrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

De gjorde sitt årliga besök häromdagen och som vanligt sa jag att jag inte var intresserad.

Hyreshöjningar brukar de använda som argument för att man ska gå med. Eller att de erbjuder juridisk hjälp vid tvister med hyresvärden t.ex.

Men hyran höjs ju oavsett om man är medlem eller inte? Grannen som är medlem t.ex. får ju exakt samma höjning som jag utan medlemskap.

Sedan så ingår juridisk hjälp i hemförsäkringen som vi har.

Vad har ni för erfarenheter av hyresgästföreningen? Är det värt 85 kr per månad?

Jag tycker det är värt att vara med. Det är lite som med facket. Ett högre medlemsantal ger mer tyngd åt argumenten.

Det har även räckt att jag "påpekat" för hyresvärden att jag är med i föreningen för att påskynda ärenden som jan kännt att de sölat med.

Så enligt min erfarenhet är det värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bodde i hyreslägenhet i 33 år, varav 25 år i samma lägenhet hos Hyresbostäder i Norrköping. Var inte medlem i Hyresgästföreningen.

Vet inte riktigt vad man kan dra för slutsats av det? Jag sparade lite pengar under åren, som spenderades på andra saker istället.

Sedan betalade man hemförsäkring också, som aldrig utnyttjades. Inte alls jämförbart kanske. Poängen är "det kan vara bra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Du får mycket hjälp och stöd när du är medlem.

Och som sagt, om hyresgästföreningen med säg 100 000 medlemmar förhandlar om hyran, så är det slagkraftigare än om du ensam skall förhandla. Samma nytta som tex fackförbund eller andra intresseorganisationer som tex Motormännen eller SMC.
'
Dvs en stor intresseorganisation som värnar sina medlemmars intressen.

Som t.ex. vad?

Är själv inte heller medlem.

Permalänk
Medlem

Går man på bio ofta så kan det vara rent av lönsamt att vara medlem i hyresgästföreningen.

Nu har de tyvärr höjt momsen på företagsbiljetterna vilket gjort att de biobiljetter man kan köpa av Hyresgästföreningen kostar 95 kr / styck. Men går du på bio ett par gånger i månaden med din flickvän/sambo/fru/kompis/random så sparar man en del pengar på det i längden även med medlemsavgiften inräknad.

I övrigt så finns det en hel del andra förmåner och rabatter med medlemskapet som gör att du kan gå "plus" på din avgift i sparade pengar utan större problem.

Nu förespråkar jag inte att man sak bli medlem bara för den sakens skull, på samma sätt som att du inte ska bli medlem i facket bara för att du får olika försäkringar eller rabatter, men det kan vara ett extra incitament för att gå med i gemenskapen och stödja en bra förening som står bakom dig som hyresgäst.

(Nej, jag jobbar inte för dem utan tycker bara det är en bra organisation som vid tillfälle har hjälpt mig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som t.ex. vad?

Är själv inte heller medlem.

T.ex. så kan du få rättslig hjälp om din hyresvärd börjar bråka med dig angående att denne tycker du har slitit onormalt på lägenheten, t.ex. borrat för många hål, fått fläckar på tapeter etc.

Då kan hyresgästföreningen gå in och hjälpa dig med lagar, regler och bedömning och se till så att de inte bara försöker blåsa dig för att du ska stå för en renovering som annars hade gjorts oavsett fast de då behövt betala den.

Detta hände mig och jag fick rätt, kostade inte mig en krona.

En polare fick hjälp efter det att han hyrt en lägenhet i andra hand och det visade sig att den han hyrt utav hade tagit på tok för mycket i hyra mot vad denne hade fått ta. Förr i tiden fick man inte hyra ut lägenheter till vilka summor som helst. Slutade med att polaren fick tillbaka ganska många tusenlappar för den tid han bott där.

Det är en försäkring på samma gång som det är en del av en gemenskap där en grupp försöker hjälpa dig att hålla din hyra så låg som möjligt och ju större medlemskap desto lättare är det att sätta tryck mot hyresvärdarna. Precis som ett fackligt medlemskap.

Man hoppas att man inte behöver nyttja den men man är glad och sover lite tryggare när man vet att det finns där om något skiter sig, så tänkte iallafall jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Största anledningen att vara medlem är för att vara med är att de jobbar för att hålla ner kostnaden, utan dem så skulle det varit dyrare att bo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Galvanizer: Fick ingen hjälp när jag behövde juristhjälp så jag gick ur

Permalänk
Medlem

@lappen81: Nu har jag ingen koll på vad som just hände dig men om det inte var något de kunde göra så kan man ju inte klandra dem.

Permalänk
Medlem

Vi är med och glada för det, har fått hjälp ett flertal gånger. Senast hyran höjdes var det efter nära ett år var hyresvärden vägrat förhandla om hyran och försökt att bara tvinga fram en höjning... vi betalade det gamla beloppet för hyran som vanligt även om AVI'n sa något annat och hade juridisk stöd från HGF. Till slut tvingades de till förhandlingsbordet och hyran höjdes men inte så mycket... sparade säkert flera års medlemskap hos HGF bara där.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Just detta med hyreshöjningen är ett ganska tunt argument. Om jag har förstått det hela rätt är hyresvärden tvungen att förhandla och väljer då Hyresgästföreningen eftersom de är en stor etablerad part. Men hyresvärden är dessutom tvungen att betala Hyresgästföreningens kostnader för förhandlingen. Så just den biten betalar du inte för, och de kommer att förhandla din hyra oavsett så länge de har tillräckligt många medlemmar för att vara en part.

Däremot har ju Hyresgästföreningen ett antal trevliga medlemsförmåner, allt från lån av släp till diverse rabatter och inte minst juridisk hjälp. Så om man gillar att vara aktiv och göra något av sitt medlemskap så kan de flesta förmodligen tjäna en hel del på att vara med. Om man inte vill bry sig så kan man skippa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som t.ex. vad?

Är själv inte heller medlem.

Det största, är att de går i Hyresgästernas intresse och faktiskt försöker påverka politiker att bygga mer hyresrätter.
De är motparten när det kommer till hyresförhandlingar.

Sedan har de juridikhjälp, de har olika rabatter i tex byggvaruhus och liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Största anledningen att vara medlem är för att vara med är att de jobbar för att hålla ner kostnaden, utan dem så skulle det varit dyrare att bo.

Utan dem skulle det kosta exakt lika mycket att bo. Men med hyresgästföreningen så får någon annan betala...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Utan dem skulle det kosta exakt lika mycket att bo. Men med hyresgästföreningen så får någon annan betala...

Hur tänker du nu? De håller nere hyresökningarna vars syfte endast är att öka fastighetsägarnas vinster för i princip alla fastighetsbolag går med vinst ändå.

Permalänk
Medlem

Jag är med, har varit med sen jag studerade i Kalmar för 8 år sedan när de ringde på, fattade först inte vad de ville men jag gick med i alla fall.

Är glad att jag är med nu då jag har problem med störande grannar, och hyresvärden ville chockhöja hyran för ett par år sedan.
Jag har ringt deras juridiska rådgivning flertal gånger, och allt sparas på min profil hos dem, vilket känns skönt om en tvist skulle uppstå som går till exv hyresdomstol eller vad det heter.

Bor man i hyresrätt tycker jag definitvt man ska vara med, ju fler ju starkare blir organisationen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

En polare fick hjälp efter det att han hyrt en lägenhet i andra hand och det visade sig att den han hyrt utav hade tagit på tok för mycket i hyra mot vad denne hade fått ta. Förr i tiden fick man inte hyra ut lägenheter till vilka summor som helst. Slutade med att polaren fick tillbaka ganska många tusenlappar för den tid han bott där.

Att man kan komma överens om en hyra och sedan få tillbaka pengar pågrund av att hyran har varit för hög, det är någonstans imponerande över hur sjukt land vi bor i.

Jag är inte med i hyresgästföreningen för att det är så pass dyrt. 80kr/månaden är ju ett rån. Men hade jag bott hos någon småskalig och osäker hyresvärd så hade jag nog funderat på att gå med. Jag har ganska stort förtroende för min hyresvärd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bacon:

Utan dem skulle det kosta exakt lika mycket att bo. Men med hyresgästföreningen så får någon annan betala...

Nej det skulle troligen vara avsevärt dyrare, troligen flera tusen kronor dyrare per månad i snitt, tänk dig själv alla (lyx)renoveringar och att det påverkar oerhört mycket över tid om man tex ökat hyreshöjningarna med så lite som 0,5% per år i snitt över säg 50 år (som är en rimlig livslängd på ett bostadshus innan man brukar behöva större renoveringar pga verkligt slitage.)
0,5% extra per år i 50 år ger +28 % i hyra, 3 % extra per år i 50 år ger +426 % i hyra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Att man kan komma överens om en hyra och sedan få tillbaka pengar pågrund av att hyran har varit för hög, det är någonstans imponerande över hur sjukt land vi bor i.

Jag är inte med i hyresgästföreningen för att det är så pass dyrt. 80kr/månaden är ju ett rån. Men hade jag bott hos någon småskalig och osäker hyresvärd så hade jag nog funderat på att gå med. Jag har ganska stort förtroende för min hyresvärd.

Det finna lagar och regler som styr vad du får ta ut i andra hands hyra. Speciellt när det gäller hyresrätter vilket var det de gällde.

Personen ljög att hyran var högre än vad den var och tog ut 2000 kr mer än vad man lagligt får. Din åsikt får du ha bäst du vill men jag håller inte med dig.

Permalänk
Medlem

Hej! Börjar fundera på att gå med jag också. Läser man denna tråd så verkar det ju solklart att man ska med. Har någonting förändrats de senaste 2 åren?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Väl värt att tänka på innan man tar steget är deras usla hantering av pengar genom tiderna:

2019: "Hyresgästföreningens medlemmar rasar över att deras pengar använts till miljonlöner åt rekryterare och bonusresor med massage, whiskey och hundspannsturer. "
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70jzgB/hard-kritik-mot-l...

2004: "Det är patetiskt av dem att skylla på min mobiltelefon när jag vet hur mycket pengar Hyresgästföreningen lägger på fester för personalen och dyra lokaler, säger Moberg."
https://www.sydsvenskan.se/2004-03-27/hyresgastforeningen-ank...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag vill gå ur men har varit för slö för att ta tag i det hittills.

Bara att se framsidan på medlemstidningen "hem & hyra" räcker som anledning. Maken till infantil smörja.

Permalänk
Medlem

Jag är med i Hyresgästföreningen och har för avsikt att fortsätta vara det. Endast pga att dom var otroligt hjälpsamma när jag hade en tvist med en hyresvärd för ett antal år sedan. Det sparade mig många tusen kronor

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Jag är med, har varit med sen jag studerade i Kalmar för 8 år sedan när de ringde på, fattade först inte vad de ville men jag gick med i alla fall.

Är glad att jag är med nu då jag har problem med störande grannar, och hyresvärden ville chockhöja hyran för ett par år sedan.
Jag har ringt deras juridiska rådgivning flertal gånger, och allt sparas på min profil hos dem, vilket känns skönt om en tvist skulle uppstå som går till exv hyresdomstol eller vad det heter.

Bor man i hyresrätt tycker jag definitvt man ska vara med, ju fler ju starkare blir organisationen.

Tyvärr hade inte jag samma tur med mina störande grannar..Hyresgästföreningen är lika farlig som en tandlös vakthund.

''Stör du dig på dina grannar så flytta''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.