Ubuntu Desktop 16.10 problem med hastighet via smb shares från freenas.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Desktop 16.10 problem med hastighet via smb shares från freenas.

Googlade runt men hittade inget matnyttigt än att det varit problem med äldre drivrutiner.

Har en Freenas server med smb shares som fungerar utan problem med alla windows maskiner, men med Ubuntu 16.10 så kommer jag bara upp i 48MB/s.

Kör på ett Intel Gigabit CT 9301CT 10/100/1000 och hastigheten står på 1000.

Någon som kör Ubuntu Desktop 16.10 med samma kort?

Testade installera senaste drivrutinen från intel (3.3.5.3) men då kan jag inte längre öppna windows nätverket, dock så kan jag fortfarande komma åt internet.

Permalänk
Medlem

Prova att NFS-montera servern

Permalänk
Medlem

@NoWin: Mountar jag NFS så får jag 112MB/s, men har för mig att det funkat bra med SMB i tidigare Ubuntu. Det är enkelt att bara öppna windows-nätverket då mina 3 servrar kör SMB och jag har 5st windows klienter och bara 1 linux klient.

Men fungerar det inte med SMB så får jag väl helt enkelt skapa NFS och automounta dessa till min linux maskin.

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar det med 16.04? Ibland är inte bleeding edge det bästa..

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Inte testat 16.04 så ingen aning, men kanske nån som kör 16.04 med smb därute?

Permalänk
Medlem

Har ett Realtek® GbE LAN chip (10/100/1000 Mbit) och kommer upp i 900 Mbps i filkopiering till Windows från Ubuntu 16.04

Filkopiering från monterad disk från Ubuntu till Windows 10

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]