Plex media server on Cloud

Permalänk
Medlem

Plex media server on Cloud

Hej gott folk,

Fick precis en beta-inbjudan till Plex nya funktion där man kan köra media servern i Google Drive, Onedrive och dropbox.

Låter ju helt klart intressant! Någon som testat detta än?
Lite fundersam vad nackdelarna kan tänkas vara med att köra sitt bibliotek från molnet, räcker hastigheten från t.ex. Google Drive för 1080p material?

Sen tänker jag även gällandes säkerheten, vilken insyn kommer finnas i mitt material? Google har ju fullt ägandeskap över de jag lägger i min drive, är det samma för Plex?
Säg att man skulle ha en "olagligt" nedladdad film på sin Drive, vad skulle detta kunna resulteras i? Förstår att det är svårt och sia om, men intressant tanke.

Edit:
Kan tillägga att jag kör min server på en nVidia shield TV med extern HDD inkopplad. Fungerar riktigt bra.
Mer info - https://www.plex.tv/cloud/?utm_source=Plex&utm_medium=email&u...

Permalänk
Medlem

Det låter ju ytterst tveksamt av en massa orsaker

Permalänk
Medlem

@Spiffman: du kan väl nämna någon? 😂
Tycker också det är lite sådär, men samtidigt låter de väldigt "smidigt".

Permalänk
Medlem

@thexps:
Ett tips som kommer mest troligen att spara dig en del huvudvärk: Undvik molnet.
Det är dock bra som en extra onlinebackup för smådokument när man reser lite å använder flera enheter.

Visa signatur

.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Läst och ryktats om att det inte var/är en så bra tjänst iaf.. Detta läste jag iofs ett tag sedan på Plex hemsidan.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Nja fast, använda Plex för molnlagring av smådokument och liknande känns helt meningslöst. Då kan de bara ligga på Google drive eller liknande.

Permalänk

Jag har testat lite (för ett tag sen) men det kändes som den kodade om filmerna, jag tyckte kvalitén blev lidande, så jag la ner testerna rätt snart.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

@fragwolf:

Nja fast, använda Plex för molnlagring av smådokument och liknande känns helt meningslöst. Då kan de bara ligga på Google drive eller liknande.

Det var inte plex jag menade utan molnet dropbox, onedrive å allt vad de heter. Plex använder du lokalt. Lägg inte ut filmer/serier/bilder i molnet annat än backup. Då helst .rar med lösenord eller kryptering.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

@thexps:

Jag tänker så här man vill ju ha en egen NAS för att man inte lita på tex Google så varför skulle man då välja att spara det på Google Drive då.

Själv allt som jag har på Google Drive har jag krypterat det som jag inte vill någon ska kolla på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Du kan installera Nextcloud och Plex på samma server och ha en mapp med filmer på Nextcloud som Plex letar filmer/serier i.

Problem solved.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se