AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headphoneninja:

Sen när optimerar spelutvecklare för individuella CPU:er? Konsoller visst , men inte för PC. Brukar isåfall vara grafikkort man optimerar för. Så jag tror inte helt på den här storyn.

Däremot så verkar Moderkort ha problem med sina BIOS. Detta kan ha en impakt på prestandan t.ex. Sedan optimering kan även betyda att man implementerar stöd för fler kärnor och fler trådar.

Skrivet av hultron:

Vilket prestanda menar du? Spelprestanda? Isf är AMD helt ute och cyklar i prestanda per krona.

Intel Core i5 7600K 2 490:-
Intel Core i7 7700K 3 590:-
AMD Ryzen 7 1700X 4 499:-
AMD Ryzen 7 1800X 5 699:-

Sitter du och jämför 6900K och menar att Intels prestanda per krona är kass också eller?

Skrivet av Orici:

Som alltid med AMD så får man hög prestanda efter 1 år medans med andra aktörer levereras relativt hög prestanda ifrån start.

Fun fact. När Intel lanserade sina GPU:er till X58 så visade det sig att man kunde få uppemot 20% mindre prestanda om man hade HT påslaget. Det tog Intel närmare två år att få detta fixat. Detta med att vara nyanserad är tydligen inte din grej.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är är närmare än du anar, bara man kör Vulkan så blir allt perfekt direkt!

Nejdå DX12 är väl allas vår frälsare, eller fastnade jag lite i 2016 nu

Skämt åsido så är väl de flesta av oss ganska så GPU-bundna ett tag framöver så även Ryzen verkar ju ligga prestandamässigt över den gränsen när CPU inte påverkar upplevelsen nämnvärt. Som jag ser det så är CPU-kraft inte så viktig i spel så länge den inte fläckar resten av systemet. När det däremot kommer till applikationer som verkligen bara blir snabbare ju mer CPU bidrar så verkar Ryzen vara ett bra alternativ.

Det säger sig själv att så länge GPUn är den begränsande faktorn så lönat det sig inte särskilt mycket att optimera för att vinna mer CPU-prestanda med fler trådar i spel (det är inte helt lätt att få nio kvinnor att följa ett barn på en månad). När däremot CPUn är den begränsande faktorn blir det mer värt. Så summa summarum, Ryzen kommer inte vara en begränsande faktor i spel generellt sett, i många andra applikationer kommer den vinna då det är värt att satsa på de extra trådarna.

Hade jag köpt en Ryzen för spel enbart? Nej, jag får ut den prestandan jag behöver för långt billigare alternativ i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp först, så optimerar vi zen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av reaperishere:

Here we go again. De kan inte erkänna att de inte klarar av intel i spelprestanda. Saken är den att köper man en cpu så vill man ha bra prestanda nu, inte när cpun är uråldrig och det finns nya bättre för 500kr...

Man får bra spelprestanda nu och man får ännu bättre om ett par månader.
Kommer att plocka ihop maskinen i morgon och känner mig som en vinnare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elakekocken:

Köp först, så optimerar vi zen

Skickades från m.sweclockers.com

Var faktiskt ganska kul (din elaking).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Oj, denna tråden var livlig. Själv var jag extremt hypad på Ryzen när jag såg antalet trådar men intresset dog över en natt då jag såg alla recensioner där min gamla i7 4790K ofta prestera snarlikt samma eller rent av bättre än 1800X.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aemony:

Oj, denna tråden var livlig. Själv var jag extremt hypad på Ryzen när jag såg antalet trådar men intresset dog över en natt då jag såg alla recensioner där min gamla i7 4790K ofta prestera snarlikt samma eller rent av bättre än 1800X.

Antar att du är inne på spelprestanda?
Det är problemet med att ha en bra CPU, man tjänar inget på att uppgradera.
Se till att du har minst 16 GB arbetsminne, SSD och ett bra grafikkort så klarar du dig långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aemony:

Oj, denna tråden var livlig. Själv var jag extremt hypad på Ryzen när jag såg antalet trådar men intresset dog över en natt då jag såg alla recensioner där min gamla i7 4790K ofta prestera snarlikt samma eller rent av bättre än 1800X.

Jag håller med,har likadan cpu.
Och är grymt nöjd med den ännu.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vilket prestanda menar du? Spelprestanda? Isf är AMD helt ute och cyklar i prestanda per krona.

Intel Core i5 7600K 2 490:-
Intel Core i7 7700K 3 590:-
AMD Ryzen 7 1700X 4 499:-
AMD Ryzen 7 1800X 5 699:-

Du jämför ju med fel processorer för helsike 1800X är 6900K man ska jämföra med

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du jämför ju med fel processorer för helsike 1800X är 6900K man ska jämföra med

Nej för helsike!
Jag nämner prestanda per krona, i spel, om du läser.
Det är nämligen mest intressant för dom flesta här.

Problemet är att AMD inte verkar försöka slå sig in på det segmentet.
Eller... Ja, vi får se vad Ryzen 7 1700 kan komma med, dock tror jag inte på den pga för låg klockfrekvens.

Finns inte en chans att den presterar, i spel, som eller i närheten av i7-7700K som kostar samma.

EDIT; Ryzen 5 1600X blir nog en succé iaf.

Permalänk
Medlem

Det är inte BS. Finns många faktorer till varför prestandan kommer bli bättre med tiden. Exempelvis så är inge kompilatorer optimerade för Zen i dagsläget. Jag jobbar själv med en spelmotor vid sidan av jobbet och #ifdef INTEL i flertalet kommersiella speltitlar hade knappast förvånat, av flera anledningar. Likaså är det inte otroligt att AMD-specifika anpassningar, egentligen tänkta för Bulldozer och tidigare, triggas även med Zen oavsett om de bör appliceras eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hultron:

Nej för helsike!
Jag nämner prestanda per krona, i spel, om du läser.
Det är nämligen mest intressant för dom flesta här.

Problemet är att AMD inte verkar försöka slå sig in på det segmentet.
Eller... Ja, vi får se vad Ryzen 7 1700 kan komma med, dock tror jag inte på den pga för låg klockfrekvens.

Finns inte en chans att den presterar, i spel, som eller i närheten av i7-7700K som kostar samma.

Ja det är ingen orimlig tanke att spelprestandan är det relevanta. Det är säkerligen intressant för många här.
Men som sweclockers recension också går igenom så är det läge att vänta på AMDs 4kärniga och 6kärniga processorer. De här första processorerna från AMD är dyra för att de har många kärnor/trådar och även om det låter häftigt så ger det troligen inte så stora fördelar för just spel i dagsläget utan det är laster som är lättare att parallellisera som har de strörre fördelarna av så många kärnor/trådar.
1800x och 1700x står sig väl mot intels 8kärniga grejer för "rätt" ändamål, men likt intels diton är de inte mest prisvärda för just spelande.
Så sitt ner lite i båten så kommer det mer prisvärda processorer för just spel från AMD senare i vår ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aemony:

Oj, denna tråden var livlig. Själv var jag extremt hypad på Ryzen när jag såg antalet trådar men intresset dog över en natt då jag såg alla recensioner där min gamla i7 4790K ofta prestera snarlikt samma eller rent av bättre än 1800X.

Inte riktigt. Ryzen presterar ungefär 2% bättre än 4790K vid samma klock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Redan på K6 så kollade de på vad som var de vanligaste lasterna.
Men "High Precision Event Timers (HPET)" Det är intressant. Jag har inte förståt HPET rickigt.
Eller inte riktigt alls. =( Jag har inte förstått allt men jag tror att med den tiden som ps4 pro och xbone v2 kommer igång så kommer det se bättre och bättre ut.

Edit:
"and several of the developers for Ashes of Singularity"
Jag anser inte att det hjälper då de endast visat att de kan programmera för en plattform enligt mig. Zen borde inte had det problemet som går att lösa med deras close to metal alternativ.

Däremot så tro jag att det är som då buldozer kom att ms plattform inte viste hur de skulle hantera kärnorna så SMT kan vara ett problem om ms fönster får för sig att tro att SMT inte ska vara sekundärt. Tiden vill visa. Skulle vilja ha en Bensh med ett kluster på. Ett med smt på ett med smt av. Jag tror fortfarande på zen även som spel plattform. Såg konstigt ut att min 3770k skulle kunna konkurrera.

Edit2:
Tänker en sak missar att skriva det.
MS mjukvara att veta vilka trådar att slänga lasten på känns som problemet.
Sen är jag jäv som ni redan sätt. Jag får läsa på mer. ...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Finns inte en chans att den presterar, i spel, som eller i närheten av i7-7700K som kostar samma.

EDIT; Ryzen 5 1600X blir nog en succé iaf.

Finns 2 scenarios, antingen så går det att fixa/minimera problemen som verkar finnas med hur ryzen är uppbyggd med 2st core klusters/splittad L3. I princip så sitter man med 2st quad ryzen som inte har delad L3 cache (2x8MB), ska data skickas från ett kluster till det andra blir det snabbt en flaskhals om cores försöker accessa data från andra klustret vad jag förstått (det är nästan bättre att gå till RAM).

Skulle en hyfsad fix komma på det området så kommer Ryzen med 8 cores slå 7700k i alla spel där broadwell-e gör det med största sannolikhet, just nu verkar det faktiskt vara dom titlarna där Ryzen har störst problem. I många andra fall hamnar Ryzen där man kan förvänta sig när man räknar IPC*klockfrekvens jämfört mot 7700k.

Blir det däremot ingen vettig lösning på problemet skulle jag undvika alla 4+ core Ryzen om det enda man bryr sig om är gaming, kan tom vara så att quad core modellerna kan slå hexa core varianterna i vissa titlar (även om dom är bra trådade). Detta föresätter dock att quad ryzen är ett ensamt core cluster och inte en 2+2 setup med 2 halva cluster från en disablad 8 core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur många ens på SweClockers sitter och renderar hela dagarna (och det går ännu snabbare med GPU)?

Just det här är något jag stör mig på ideligen, när det gäller nästan alla recensioner av både CPU och GPU, som tar upp "arbetsstations-prestanda" (som för övrigt är ett ungefär lika luddigt begrepp som "managementkonsult").

Själv jobbar jag en hel del (timtal per dag) med postfx, gradering och liknande saker, samt en del 3d. Nästan aldrig får man reda på hur bra CPU/GPU fungerar *mitt i arbetsflödet*, dvs. medans man sitter framför burken och flyttar ett par hundra x-splines med musen i en 4K-timeline (bara ett exempel). Jag bryr mig mycket mindre om renderingstid, däremot vill jag att datorn inte ska lagga och kännas seg när jag faktiskt sitter och arbetar. Det verkar som de flesta renderings-tester mäter hur lång tid saker och ting tar när man lika gärna kan ta en kopp kaffe eller jobba med någonting annat, inte det som faktiskt är viktigt för folk som sysslar med post-arbete. Liten generalisering, final render-tid är ju inte ointressant, men inte heller lika viktigt som alla som citerar Blender-benchmarks osv. verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast. Jag håller absolut inte med. Är man en gamer behöver man varken en Ryzen eller en 7700k. Är man en gamer, så köper man en begagnad 2500k eller 3570k och lägger resterande 2000kr i att köpa ett 1080 istället för ett 1070

SB är rejält bakom vid det här laget, varken 2500k eller 3570k (även överklockade) har mycket att erbjuda längre om man inte sitter på riktigt bra DDR3 samt en rejäl överklockning. Annars är man slagen med hästlängder gällande IPC från skylake samt avsaknad av HT som räddar 2600k/3770k i nya krävande AAA titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Finns 2 scenarios, antingen så går det att fixa/minimera problemen som verkar finnas med hur ryzen är uppbyggd med 2st core klusters/splittad L3. I princip så sitter man med 2st quad ryzen som inte har delad L3 cache (2x8MB), ska data skickas från ett kluster till det andra blir det snabbt en flaskhals om cores försöker accessa data från andra klustret vad jag förstått (det är nästan bättre att gå till RAM).

Skulle en hyfsad fix komma på det området så kommer Ryzen med 8 cores slå 7700k i alla spel där broadwell-e gör det med största sannolikhet, just nu verkar det faktiskt vara dom titlarna där Ryzen har störst problem. I många andra fall hamnar Ryzen där man kan förvänta sig när man räknar IPC*klockfrekvens jämfört mot 7700k.

Blir det däremot ingen vettig lösning på problemet skulle jag undvika alla 4+ core Ryzen om det enda man bryr sig om är gaming, kan tom vara så att quad core modellerna kan slå hexa core varianterna i vissa titlar (även om dom är bra trådade). Detta föresätter dock att quad ryzen är ett ensamt core cluster och inte en 2+2 setup med 2 halva cluster från en disablad 8 core.

Jo fast det intressantea är att det sinte ska vara ett problem då bussen på L3 är skalbara mellan båda kärnorna och öven om man utökar. Som de säjer. Då jag kollad på bilderna av kislet så get till och med vättigt ut. ( jag är inte bra på sådant )
Däremot så kan inte rysen 8 core slå 7700k i spel i dagsläget då 6-8 cores är det som normalt används. Stäng av SMT så kanske. Men problemet är förutom mjuknvara att du inte har samma coreclock på en 1800x eller 1700x som på en 7700k. Men vissa tester tyder på en väldigt fin IPC så sista kortet är inte sakt
Nu tror jag inte amd vill sätta alla kort på en gång, men en 4x på 4,2. Och då bara en del. Samt en 6x på 4,0 det är det jag vill se för spelmarknaden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt. Ryzen presterar ungefär 2% bättre än 4790K vid samma klock.

Det är möjligt. Jag utgår från SweClocker's speltester som visar minimal skillnad mellan de båda i några spel och ett markant övertag för 4790K i andra, troligtvis pga den högre frekvensen. Men recensioner har ju också visat att OC-möjligheterna just för 1800X inte är särskilt starka och att de flesta som har recenserat CPU:n slår emot en vägg vid 4,0-4,1 GHz. Att jämföra med det är min i7-4790K som kör uppe i 4,7 GHz när 1 kärna är belastad, till att sjunka stegvis till 4,4 GHz när alla 4 kärnor är belastade.

Men ja, stryper man i7-4790K till samma frekvens som 1800X så kanske Ryzen presterar 2% bättre, men det i sig är en situation som aldrig kommer uppstå i vardagen. Det talar inte heller positivt om 1800X då 4790K släpptes Q4 2014, dvs är en CPU från 3 generationer tillbaka.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

SB är rejält bakom vid det här laget, varken 2500k eller 3570k (även överklockade) har mycket att erbjuda längre om man inte sitter på riktigt bra DDR3 samt en rejäl överklockning. Annars är man slagen med hästlängder gällande IPC från skylake samt avsaknad av HT som räddar 2600k/3770k i nya krävande AAA titlar.

Jo fast det är ju det som är ett problem i testen. Mitt 3770k är oc men i speltesterna så kommer min cpu över 1700x och ibland även 2600k i stock.
Så något måste ju vara fel.
Jag har klockat min 3770k till 4,5 och kör 2133 10cl t2(tyär) och då ligger jag lite lver eller lute under 4970k i spel, samt i cine... Om nu testar visar att inte öveklokade chipp som ser ut att ha bätre ipc än haswell så blir den spontana frågan. VA? vad är fel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Bra koll många har här alltså /s
Klart som fan det går att optimera kod för vissa processorer. Intel har fått betala för att de har anlitat olika bolag o göra just dessa optimeringar o intel har pengar 1 miljard USD böter skiter de i de vinner mer på att spela fult o tror ingen att de kan göra det igen? Dessutom har Intel dominerat de senaste åren då är det ju ganska klart att spel som kom ut innan ens AMD visste hur Ryzen funkar körs betydligt bättre på en platform som i princip har funnits i över 6 år. Btw hade Bulldozer också någon bugg i början som försämrade den egentliga prestandan något så att man fick ladda ner en windows update. Swec har de absolut sämsta benchmarks jag har sett.

Visa signatur

Mobo: Msi B450 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen R5 5600G
CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
GPU: R5 5600G
RAM: 16GB Kingston Fury 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Stäng av SMT så kanske. Men

Precis, om inte Ryzens splittade L3 var en stor del av problemet så borde en Ryzen med SMT avslaget slå 7700k i dom titlar där broadwell-e gör det (går inte skylla på låg singlecore när den är jämförbar med broadwell eller SMT om det inte är påslaget).

Det som behövs för att testa om SMT eller L3 setupen är största boven just nu är ett sätt att stänga av en hel modul med 4 cores. Sedan behövs en titel där broadwell-e slår 7700k men Ryzen är efter 7700k även med SMT avslaget (dvs en flertrådad titel där fysiska cores vinner över klockfrekvens och logiska cores, där ryzen därför borde prestera men inte gör det)

Det man sen gör är att bencha broadwell-e med HT av mot Ryzen med SMT av i just den titeln, sedan stänger man av ett av ryzens core klusters samt 4 av broadwells cores. Sen jämför man och ser om Ryzen tappade lika mycket eller mindre i prestanda jämfört med broadwell. Skulle det då vara så att Ryzen tappar mindre än broadwell är det ett klart tecken på att L3 setupen är flaskhalsen, problematik kan dock uppstå med att broadwells IPC faktiskt kan gå upp med avslagna cores pga högre mängd L3/core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Precis, om inte Ryzens splittade L3 var en stor del av problemet så borde en Ryzen med SMT avslaget slå 7700k i dom titlar där broadwell-e gör det (går inte skylla på låg singlecore när den är jämförbar med broadwell eller SMT om det inte är påslaget).

Det som behövs för att testa om SMT eller L3 setupen är största boven just nu är ett sätt att stänga av en hel modul med 4 cores. Sedan behövs en titel där broadwell-e slår 7700k men Ryzen är efter 7700k även med SMT avslaget (dvs en flertrådad titel där fysiska cores vinner över klockfrekvens och logiska cores, där ryzen därför borde prestera men inte gör det)

Det man sen gör är att bencha broadwell-e med HT av mot Ryzen med SMT av i just den titeln, sedan stänger man av ett av ryzens core klusters samt 4 av broadwells cores. Sen jämför man och ser om Ryzen tappade lika mycket eller mindre i prestanda jämfört med broadwell. Skulle det då vara så att Ryzen tappar mindre än broadwell är det ett klart tecken på att L3 setupen är flaskhalsen, problematik kan dock uppstå med att broadwells IPC faktiskt kan gå upp med avslagna cores pga högre mängd L3/core.

Så sant. Däremtot har vi ett litet problem men det löser sig med med tiden. Mjukvaran för att syntetisk stännga av cors visade bara att de stängde av kluster. (har inte läst hela recentionen tyckte det vart lite mycket med alla nya funlktioner) Ja hänvidar till innan release. Då var det oklart om programvaran stangde av vad... Du kunde välja 2 cores av. vilket borde bli 3 per sida. Men om 4 avstängda innebar 2 per sida eller ett cluster var inte med då. Jag läste en del om bussen som hanterade l3 cahen och på pappret så borde det inte vara ett problem. men ja... har ju hänt förr.
Edit:
vart positift överaskad med busen mella clustrena och hur de tänk att det skulle kopplas till grafikkort för billagare burkar och soc på t.ex konsoler.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

SB är rejält bakom vid det här laget, varken 2500k eller 3570k (även överklockade) har mycket att erbjuda längre om man inte sitter på riktigt bra DDR3 samt en rejäl överklockning. Annars är man slagen med hästlängder gällande IPC från skylake samt avsaknad av HT som räddar 2600k/3770k i nya krävande AAA titlar.

Nu glömmer du bort att du jämför SB direkt med kaby. Gör inte de, jämför SB med ett 1080 vs kaby med en 1070. För de är prisskillnaden mellan de två.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aemony:

Det är möjligt. Jag utgår från SweClocker's speltester som visar minimal skillnad mellan de båda i några spel och ett markant övertag för 4790K i andra, troligtvis pga den högre frekvensen. Men recensioner har ju också visat att OC-möjligheterna just för 1800X inte är särskilt starka och att de flesta som har recenserat CPU:n slår emot en vägg vid 4,0-4,1 GHz. Att jämföra med det är min i7-4790K som kör uppe i 4,7 GHz när 1 kärna är belastad, till att sjunka stegvis till 4,4 GHz när alla 4 kärnor är belastade.

Men ja, stryper man i7-4790K till samma frekvens som 1800X så kanske Ryzen presterar 2% bättre, men det i sig är en situation som aldrig kommer uppstå i vardagen. Det talar inte heller positivt om 1800X då 4790K släpptes Q4 2014, dvs är en CPU från 3 generationer tillbaka.

Detta verkar vara den vägg som även Intel slagit i med sina sex och åttakärniga processorer. Det verkar helt enkelt vara så att man måste tumma på överklockningen i förmån för antal kärnor. Däremot har inte Intel heller lyckats lansera en produkt som är överdrivet mycket snabbare än 4790K. Vid klock för klock så skiljer det ungefär 10% enligt Sweclockers index mellan 4790K och 7700K när det kommer till IPC i Cinebench. I spel handlar det snarare om 10% mellan din och Ryzen och ytterligare 10% upp till 7700K. På två generationer har alltså Intel skapat +20% ren IPC. Om det inte talar positivt för Ryzen så kan det inte heller tala positivt för Intel eller hur? Skillnaden är att AMD har gått närmare +54% i IPC mellan Excevator och Ryzen med en utvecklingsbudget på typ 1/10 av Intels. Så enligt ditt argument så har ju Intel totalfloppat.

Ryzen är dessutom en sprillans ny arkitektur. Det krävs finslipningar på noden. 7700K är däremot sju generationer in i "i-core serien" vilket betyder att Intel bara behöver finslipa lite här och var. Folk här inne jämför därför en sprillans ny produkt med en produkt som är förbättrad i flera år. Det går nog inte att pressa ut mer prestanda ur 7700K genom finslipning. Däremot kommer nog Ryzens prestanda förbättras i och med BIOS uppdateringar och revisioner.

Ett annat problem är att folk jämför 1800X och 7700K trots att de inte ligger i samma prissegment. 1800X konkurrerar med 6900K. INTE med 7700K.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Sittrer och funderar på en 1700 idag, långt bättre prestanda för min del än vad intel har att erbjuda i det pris segmentet och den är mer allsidig.

Nej jag spelar knappt så en 7700K är ett dåligt val. Quake 3 och CS source funkar fint på i princip vad som helst.

Däremot sitter jag och renderar väldigt mycket som inte går att rendera på GPU.

7700K kan helt enkelt inte rå på AMD där eller ens i närheten även om den skulle gå att klocka upp till 5 GHz.

Allt är inte bara spel...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sittrer och funderar på en 1700 idag, långt bättre prestanda för min del än vad intel har att erbjuda i det pris segmentet och den är mer allsidig.

Nej jag spelar knappt så en 7700K är ett dåligt val. Quake 3 och CS source funkar fint på i princip vad som helst.

Däremot sitter jag och renderar väldigt mycket som inte går att rendera på GPU.

7700K kan helt enkelt inte rå på AMD där eller ens i närheten även om den skulle gå att klocka upp till 5 GHz.

Allt är inte bara spel...

Bra sagt. Många på Swecklockers länkar alltid spelprestanda när det snackas om prestanda på processorer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag själv kollar mer på WATT än att kolla på små skillnader i prestanda. Eller så kollar jag på TDP.

Inte har varit det givna valet i många många år. Körde med någon AMD enstånkare för många många år sedan och den var bättre då men minns inte vilken det var.

Köpte En ASUS 1210b med någon AMD brasoz men attans vad varm den blev, aldrig mer en AMD tänkte jag då...

Min gamerrig har en 2600K och suger ut det sista, flaskar inte än men mycket nära. Det är dags för uppdatering och av vad jag kan läsa så gillar jag siffran 65 WAT väldigt mycket.

Ser ut som att AMD skärpt till sig så varför skulle man inte ge dom chansen nu? Med tanke på prestanda per krona och TDP Dessutom så måste Intel ha en konkurrent för att pressa ner priset så jag stödjer mer än gärna AMD så länge AMD inte är för kass som den nog vart 15 år bakåt eller något sånt.

Väntar till efter sommarn skall vara ute mer i sommar och sen till hösten bunkrar jag upp med ny rigg och ett gäng spel till höstmörkret.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt. Ryzen presterar ungefär 2% bättre än 4790K vid samma klock.

Med den lilla lilla brasklappen att det skiljer en faktor två i antal CPU-kärnor... Hur saker skalar med kärnor varierar ju väldigt mycket mellan olika applikationer.

Det är inte möjligt att ge en siffra kring hur A presterar mot B när de två har relativt olika mikroarkitektur. Fungerar OK att jämföra säg Skylake med Haswell, men även här kan det bli skumt.

Ett exempel: mellan Ivy Bridge till Haswell ökade prestanda i spel kanske 10 % vid samma klockfrekvens, men för något som t.ex. Matlab (som använder AVX för matrisberäkningar) är skillnaden vid samma frekvens kanske 60-80 %.

Samma sak mellan Ryzen och Core. Går inte att använda relativ prestanda i säg Cinebench för att skatta skillnad i spel, dessa är beroende av olika delar av CPUn som har olika kapacitet i olika mikroarkitekturer.

En förklaringen till spelprestanda kan ju vara att Ryzen ligger efter i IPC för skalära heltal (viktigt för spel), medan den är ruggigt snabb på skalära flyttal (viktigt för blender/cinebench etc). I t.ex. Luxmark har man det sista fallet, vektoriserade heltal/flyttal, där klarar sig E-serien riktigt bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezlow:

Den låten med Perrra har jag kvar

Skickades från m.sweclockers.com

"ååh vad jag älskar min tvåååååååå-hundra" nostalgi 😇

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR