Ryggsäck för hammock, sovsäck, foto och kaffepanna

Permalänk
Medlem

Ryggsäck för hammock, sovsäck, foto och kaffepanna

Hej,

Gillar att vara i naturen, har mest blitt dagsturer, köpte dock en hammock förra året och provsov i den ett par gånger. Lärde mig att i Sverige kan det inte bli för varmt på natten och öronproppar är ett måste. En sak jag inte lärt mig är fungerande packning.

Har en Hennessy Explorer och en sovsäck som blir en ungefär lika stora som packade cylindrar.
Sony A7+ två mindre objektiv eller liknande.
Värmeställ+visst ombyte+näring+kaffe och kaffepanna.
Stativ - om det blir realistiskt att spänna fast utanpå.

Saken med typisk fjällryggsäck, som man spänner över höfterna, är att fotosaker är svårare att få lättillgängliga. Det vore fint om det slapp bli ett projekt att stanna och ta kort. Man kan ha kameran i nackrem mot bröstet men då tenderar den att studsa omkring där.

Har ni några råd på litet större ryggsäckar som kan fungera för ovanstående?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har fjällvandrat i några år och kan väl ge lite tips..

Vad det gäller fotoutrustning, så kör jag med en gorillapod... av större storlek.
Fungerar inte alltid till det man vill, men oftast... och väger lite.

Till kameran så kan man ju köpa en bältesväska eller eventuellt magväska, om man inte är så värst stilmedveten...
Vissa vandringsryggsäckar har ju fickor i midjan och axelremmarna, men de är för små för en kamera med objektiv..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Angående ditt problem med lättåtkomlig kamera:

Brukar ha kameran i axelremmen runt huvudet och under armen, så man bär den lite på sidan. Sen spänner jag bröstremmen på ryggsäcken över. Då studsar den inte så mycket.

Annars finns nya lösningar som: Snabbfäste
Har själv aldrig testat men har hört att det ska vara bra!

Permalänk
Medlem

Det finns ju dock rätt sjysta kameraremmar. Hade själv en Joby Sling Strap när jag hade systemkamera. Kommer inte ihåg hur den var att använda med ryggsäck på men jag har tagit mig fram på ganska svårframkomliga ställen med den och kameran har alltid hängt säkert. Väldigt snabb och enkel att använda också.
http://joby.com/camera-straps/ultrafit-sling-strap

Vet inte hur tillgängligheten är här i Sverige dock eftersom jag köpte min i USA för några år sedan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om man vill göra det enkelt för sig så kan man även hänga upp kameraväskan i denna ring som finns på de flesta outdoor-ryggsäckar om man vill ha kameran nära till hands:

med hjälp av en kabinhake. Funkar galant för mig, beror ganska mycket på kameraväskamodell dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nex3r:

Angående ditt problem med lättåtkomlig kamera:

Brukar ha kameran i axelremmen runt huvudet och under armen, så man bär den lite på sidan. Sen spänner jag bröstremmen på ryggsäcken över. Då studsar den inte så mycket.

Annars finns nya lösningar som: Snabbfäste
Har själv aldrig testat men har hört att det ska vara bra!

Den där tyckte jag såg ruskigt smidig ut. Blir ett köp till sambon som precis börjat med foto.
Testade att beställa och skulle kosta över 86 dollar med tull och frakt, vet du om den finns att köpa här i Sverige?
Hittade själv på Foto & Bild men kostade 800 kr där också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Annars finns nya lösningar som: Snabbfäste
Har själv aldrig testat men har hört att det ska vara bra!

Smart lösning... Kanske man skulle skaffa. Dock vill jag ha kameran mer skyddad under längre vandringar i grövre terräng.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Lärde mig att i Sverige kan det inte bli för varmt på natten och öronproppar är ett måste.

Äh.. du är väl viking?
En viktig sak som inte alla tänker på är att om du sover i en hammock/hängmatta så behöver du extra isolering undertill, annars snor luften all värme. Din sovsäck isolerar väldigt dåligt underifrån eftersom den blir såpass ihoptryckt.

Hur stor ska ryggsäcken vara? D.v.s. ska den bara vara till för ennattsturer eller vill du även kunna ha med den någon vecka till t.ex. fjällen?

Om jag skulle köpa en ryggsäck idag så skulle jag rangordna dess egenskaper så här:
Komfort
Vikt
Storlek
"Finesser"
Pris

Så mitt råd är helt enkelt att du börjar med att gå till en eller flera butiker och provar alla ryggsäcksmodeller de har och ser vilka som är skönast. Därefter kan du börja fundera på vilken som bäst passar just dig och din kamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den där tyckte jag såg ruskigt smidig ut. Blir ett köp till sambon som precis börjat med foto.
Testade att beställa och skulle kosta över 86 dollar med tull och frakt, vet du om den finns att köpa här i Sverige?
Hittade själv på Foto & Bild men kostade 800 kr där också.

Nej, har tyvärr ingen koll vart de finns i Sverige. Har bara sett folk som använt dem utomlands. Vill själv också köpa en så hör gärna av dig om du hittar dem billigt någonstans!

Skrivet av DaBone:

Smart lösning... Kanske man skulle skaffa. Dock vill jag ha kameran mer skyddad under längre vandringar i grövre terräng.

Jo, man vill ju skydda sin guldklimp.. Samma företag säljer även Covers som verkar rätt smidiga. Går självklart även ha en vanlig kameraväska, men då tar det längre tid att få upp kameran. Vill ha min kamera så lättillgänglig som möjligt men ändå skyddad, vilket inte alltid är helt lätt.

Var nyligen och vandrade i Nepal. Då hade jag kameran i axelremmen runt halsen, trädde en zip-lock påse över om det blev skitigt eller blött. Inte direkt bästa lösningen, men det funkade. De dagar jag hade kameran i ryggan blev det inga bilder...

Permalänk
Medlem

F-Stop's väskor rekommenderar jag starkt, väldigt trevliga, även om de är dyra. Deras ICU system underlättar packningen tycker jag, särskilt om man har ett par ICU's.

Mountain serien har livstidsgaranti, t.ex. på dragkedjorna och rubbet, så länge du inte skär igenom med en kniv.

UL = Ultralight serien är det som namnet säger, väger ingenting, men ändå har du en aluminiumram som håller ihop helheten fint mot ryggen, däremot är det lite avskalade när det gäller möjligheter att hänga saker utanpå, men det brukar räcka. Slitstarka de med.

De flesta (alla?) är väder/vattentäta? Skall du övernatta i regnskogen kan det kanske vara värt och köpa regnskyddet som tillval men i sverige klarar man sig fint utan.

Använde för lowepro's och lite annat tidigare, tyckte att det var lite överflödigt med padding i de flesta så kallade kameraväskor, tas väldigt bokstavligt. T.ex. Lowepro väskorna tenderar och vara väldigt fylliga även om man kör dem halvtomt. Och i min värld behöver t.ex. ombyteskläder inte skydd/padding! Samt att det tog timmar att packa/pyssla ihop dem optimalt för varje resa. Det har minimerats tack vare ICU's.

Nackdelen med F-Stop är att det är ett kaos företag, förmodligen pga kasst säljsystem, de klarar de inte alltid av och leverera i tur och ordning. Har du otur får du vänta i 12+månader. Tenderar och vara bättre och köpa från en återförsäljare som lagerför. t.ex. www.cameranu.nl
Samt att det är svårt och sluta med en väska, risken är att man blir så nöjd och köper ett par, men då njuter man också av ICU systemet.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Smart lösning... Kanske man skulle skaffa. Dock vill jag ha kameran mer skyddad under längre vandringar i grövre terräng.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CCC-20S

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Äh.. du är väl viking?
En viktig sak som inte alla tänker på är att om du sover i en hammock/hängmatta så behöver du extra isolering undertill, annars snor luften all värme. Din sovsäck isolerar väldigt dåligt underifrån eftersom den blir såpass ihoptryckt.

Hur stor ska ryggsäcken vara? D.v.s. ska den bara vara till för ennattsturer eller vill du även kunna ha med den någon vecka till t.ex. fjällen?

Om jag skulle köpa en ryggsäck idag så skulle jag rangordna dess egenskaper så här:

Komfort
Vikt
Storlek
"Finesser"
Pris

Så mitt råd är helt enkelt att du börjar med att gå till en eller flera butiker och provar alla ryggsäcksmodeller de har och ser vilka som är skönast. Därefter kan du börja fundera på vilken som bäst passar just dig och din kamera

Du glömde den tillsammans med bärkomforten viktigaste punkten; ryggsäckens kvalitet och stryktålighet. Är det något man inte vill ska hända är det att en fullpackad rygga havererar ute i ingenstans. Visst, man kan alltid tråckla ihop det hyfsat i fält också, men det blir garanterat stökigt att få med sig allt i en nödlagad rygga

Annars instämmer jag. Prova loss varenda rygga av förmodad god kvalitet, och ta den handfull som känns bäst vidare till lastat test. Fyll den med 10 kilo pryttlar eller så, och ha på dig så länge du tycker det känns rimligt i butiken. Oftast kan de hjälpa dig med det i butiken, men man kan också exempelvis trycka ner lite tunga grejer tillsammans med sovsäck, tält och liggunderlag i respektive påse, samt några handdukar som utfyllnad, och ta med sig att testa med. Då får man på kuppen också testat att det går att packa tält/sovsäck/liggunderlag vettigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

NU ÄR DET KLART, TACK FÖR DIN ORDER!....................

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

NU ÄR DET KLART, TACK FÖR DIN ORDER!....................

Blev en till min sambo också. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar!

Tror man kommer en bit med gorillapod. Oftast vill jag inte ta längre exponeringar från brösthöjd ändå.

Fiffiga snabbfästen, likaså Joby Sling strap, även om den senare kanske kolliderar med en ryggsäck, beroende på modell. Bältesväska kan fungera, om det förväntas regnstänk speciellt. Shell-kondom fungerar säkert med där.

Den där ringen på ryggor har jag inte tänkt på på det viset, ännu en möjlighet.

Tdoll: hehe, jag gjorde det misstaget förra säsongen...det kan bli ganska så kallt utan liggunderlag och med "sommar"sovsäck alldeles i början av maj. Det är viking att gå upp mitt i natten och packa ihop och trecka ut ur ett reservat utan leder, när goretexskorna blir sumpbehållare. Denna säsong blir det bättre sovsäck och vandringsskor utan vatteninnestängande membran.

Denna fråga rör en/ en och en halv-dagars-turer med en natt i naturen. F-stops väskor ser schyssta ut men som ett par här nämnt är det nog bäst att ta med prylar jag vill ha med mig, som sovsäck och hammock, till en affär som säljer ryggsäckar för att prova.

Tack igen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Då jag oftast fjällvandrar på hösten, då det kan bli minusgrader i fjällvärlden, så har det blivit lite funderingar kring utrustningen...
Det ska vara lätt och tillräckligt varmt... Hittade dessa prylar för tre år sedan och är supernöjd.

Tält: 3 säsongers med en vikt på 0.9kg.
https://www.xxl.se/helsport-ringstind-superlight-1-2-bla-2-ma...

Liggunderlag som klarar -11C och knappt tar någon plats. Väger dock lite mer än tältet...
https://www.xxl.se/exped-synmat-basic-7-5-m-liggunderlag/p/11...

Sen en sovsäck som klarar några minusgrader...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vet ej riktigt vad väsktypen kallas för, men det är helt enkelt en vanlig ryggsäck men med möjligheten att rotera en del runt midjan för snabb åtkomst. Perfekt för att snabbt kunna få fram kamera eller dylikt.

Här är ett exempel, vet att jag sett fler, eller fanns i alla fall förr: MindShift Gear 180°

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Hej igen allehoå, tänkte bara säga vad jag köpte och hur det gick första rundan ut i skog'n.

Var till lokal affär och provade ryggor och rådfrågade expediten som var en entusiast och visade att Kestrel Talon 44, som satt bra på ryggen, funkade att få ner min rätt så stora sovsäck på tvären i. Ovanpå den är hammock-påsen, sedan finns ca en tredjedel kvar plus diverse fack och själv toppdelen för mat, nåt ombyte etc.

Gick inget bra att ha Thinktank-bältet med den ryggsäcken och liten väska där hade nog blivit något opraktiskt eftersom jag ville ha kameran lite nämre till hands: skaffade snabbfästet Nex3r länkade till, väldigt praktiskt!

Tänker skaffa Cover eller nåt liknande härnäst för det började supersnöa tre gånger på en eftermiddag och jag fick lov att ställa mig under en gran och packa ner kameran i ryggsäcken.

Det var f.ö -3C 0400 när orrarna höll på för fullt (vilket liv - hela skogen låter hemsökt av vilda andar) och mina tår var stelfrusna trots två par strumpor .Hammocken sluttar så skyddet under sovsäcken låg inte under dom. Det blåste också en stadig bris (vilket gjorde det kul att försöka vika ihop tarpen med lite stela fingrar). Nästa gång är jag bättre förberedd still : )

Tack igen för alla råd.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)