Permalänk
Medlem

Köpråd bildskärm

Står mellan 2 skärmar:

Philips BDM3270QP2 32 tum, panel: A-MVA

Acer EB321HQUwidp 31,5 tum, panel: IPS

Vilken ska jag välja, för och nackdelar?

TACK!!!

Permalänk
Medlem

Philips har följande ingångar:

Signalingång
VGA (analog)
DVI med dubbellänk (digital, HDCP)
DisplayPort
MHL-HDMI (digital, HDCP)

Vilken port ger bäst prestanda och går det att få ut ljud från den?

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI, DP och HDMI är digitala och ger identisk kvalitet. VGA är analogt och ger sämre förutsättningar samt har troligtvis inte kapacitet att driva skärmen i sin rätta upplösning.

Det kan finnas liknande begränsningar för DVI och HDMI vilket ibland framgår av handbok och spec. Ovanligt på nyare skärmar men kan förekomma. DVI kräver som skrivet DVI-DL.

Med andra ord, matcha med ledig anslutning på ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7dani:

Står mellan 2 skärmar:

Philips BDM3270QP2 32 tum, panel: A-MVA

Acer EB321HQUwidp 31,5 tum, panel: IPS

Vilken ska jag välja, för och nackdelar?

TACK!!!

BDM3270QP2 har "glossy" panel så det kan vara bra att tänka på beroende på fönster och belysning i rummet. Föregångare som heter BDM3270QP och är lite dyrare har matt yta och lämpar sig då bättre.

Jag returnerade en BDM3270QP2 just pga reflektioner, trodde inte det skulle påverka så mycket men det blev ganska irriterande. I övrigt gillade jag den skärmen.

Angående den andra skärmen så finns det en tråd om den där även en användare köpt den och skrivit lite om den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7dani:

Står mellan 2 skärmar:

Philips BDM3270QP2 32 tum, panel: A-MVA

Acer EB321HQUwidp 31,5 tum, panel: IPS

Vilken ska jag välja, för och nackdelar?

TACK!!!

Vad skall du ha skärmen till? Kan vara bra att starta med det Skall du spela? Photoshop? Film? Surf? Skriva en bok? etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Vad skall du ha skärmen till? Kan vara bra att starta med det Skall du spela? Photoshop? Film? Surf? Skriva en bok? etc

Ska använda den mest till surfa, programmering, bildbehandling. Spelar sällan.

Då det är inbyggd stereo skulle det vara kul att testa det med. Så överföring av både bild och ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7dani:

Ska använda den mest till surfa, programmering, bildbehandling. Spelar sällan.

Då det är inbyggd stereo skulle det vara kul att testa det med. Så överföring av både bild och ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright då blir det lite enklare att hjälpa dig Jag sitter själv med en ASUS PA328Q när jag grejar med photoshop, den är lite dyr att köpa men är grym om man arbetar med bilder. ASUS kom ju ut med en nyare variant av den jag har, vet ej om den går att köpa i Sverige än dock, dom lansera den på CES i början av januari. Men i vilket fall så tycker jag att du skall köra på en IPS panel, skönare för ögonen i längden och perfekt för bildbehandling.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Vill även ha en skonsam bildskärm för ögonen. Är det som IDX skriver att IPs är skonsammast för ögonen. I så fall går jag på IPS :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7dani:

Tack för alla svar.

Vill även ha en skonsam bildskärm för ögonen. Är det som IDX skriver att IPs är skonsammast för ögonen. I så fall går jag på IPS :).

Vad blev det för skärm nu da? Gått några dar sen sist du skrev