Extern hårddisk till Chromebooken

Permalänk

Extern hårddisk till Chromebooken

Jag har verkligen fastnat för Linux distributionen GalliumOS, jag har inte använt Chrome OS en enda gång sen jag installerade det. Jag vill till och med börja använda min Chromebook som min Laptop. Problemet är bara att den har endast 16 GB lagring, så jag funderar på en extern hårddisk. Kan man installera programvara på dessa? Hade även tänkt installera några utvalda Windows program med Wine.

Permalänk
Medlem

Smidigare blir det med ett SDXC kort, för alla Chromebook datorer har kortläsare (väl?)...

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/minneskort/sandisk-microsdxc-ultra-128gb-80mbs-u/223379.8916/
Nackdelen är ganska höga läs och skriv tider.
Finns även "rumphuggna" adaptrar som inte sticker ut i datorer med grunda kortläsare.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv

Hur har du installerat GalliumOS? Är det någon form av chroot det körs i? Om det är en clean install så är det bara att tuta och köra eftersom du kan montera den externa disken som du vill i systemet. Dock måste jag hålla med @Kronvrak här, blir betydligt smidigare med ett SD-kort.

Permalänk
Skrivet av anon37058:

Hur har du installerat GalliumOS? Är det någon form av chroot det körs i? Om det är en clean install så är det bara att tuta och köra eftersom du kan montera den externa disken som du vill i systemet. Dock måste jag hålla med @Kronvrak här, blir betydligt smidigare med ett SD-kort.

Jag installerade det med chrx, så det är en dual-boot. CLTR+D för Chrome OS och CLTR+L för GalliumOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Går det att installera mjukvara på ett SDkort när man installerat GalliumOS med CHRX? Dvs med dual-boot.

Skickades från m.sweclockers.com