Permalänk

Tryckluft får datorn att börja brinna?

Jag tänkte rengöra datorn och tittade därför efter tryckluft på burk och såg då denna: Tryckluft
Burken innehåller butan, propan och isobutan vilka är brandfarliga. Min fråga är om någon har erfarenhet av denna eller någon liknande produkt? Är det verkligen säkert att använda den? Anledningen till varför jag tvivlar på säkerheten är för att dessa gaser är tyngre än luft. Om jag sprejar det in i mitt chassi så kommer det samlas på botten och jag riskerar då att få en otrevlig överraskning om jag inte lyckas hälla ut allt ordentligt innan datorn sätts på. Det kan ju vara lätt hänt att det råkar fastna en liten ansamling gas bakom någon komponent. Sen är ju frågan vart jag ska hälla ut det? Jag vill ju inte att dessa gaser ska samlas på golvet och det är ju ingen bra ide att ta med datorn ut i snöslasken under rengöringen. Hur har ni löst detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilipDenStore:

bakom någon komponent. Sen är ju frågan vart jag ska hälla ut det? Jag vill ju inte att dessa gaser ska samlas på golvet och det är ju ingen bra ide att ta med datorn ut i snöslasken under rengöringen. Hur har ni löst detta?

Så länge du inte tömmer hela flaskan i ett sluten behållare så kommer koncentrationen inte vara tillräcklig för att det ska kunna hända något.
Är du fortfarande orolig så vädra lite efter du använt den.
OM det skulle vara så att en produkt som är gjort för detta ändamålet faktiskt skulle orsaka bränder skulle den inte finnas samt att man skulle läsa om det VARENDA dag.
Andas inte in den bara : https://youtu.be/3g99h4qaCio?t=51s

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte hgända något. Även OM det skulle uppstå en gnista som antänder gaserna, så lär det inte finnas så mycket gas kvar att det börjar brinna eller exploderar.

Permalänk
Medlem

Finns inget du kommer kunna "hälla ut"
Och nej såklart det inte säger boom, då hade trycluft på burk aldrig fått säljas, då det är ju för sådana ändamål. Hade varit lite dumt om allt hade gått poof när man använd produkten.