Permalänk
Medlem

Pfsense eller Asus AC66U

Hej

Just nu kör jag en i5 4670K CPU på min pfSense burk. Då den behöver vara enkel att få igång igen efter strömavbrott etc så är min tanke på att byta ut den mot en Asus AC 66U för att slipa boot problem som dyker upp då och då.

Då jag kör 3st Unifi AP i huset så är wifit inget problem. Utan kommer slå av 2.4 nätet och låta 5an vara kvar i icke visat ssid och endast vara till för access till routern som backup.

Tänker också på att Asusen borde vara mer energi snålare i rätt stor mängd gentemot en full tower med en 4670K propp.
Det jag kommer sakna är pfblockerNG och Snort men det kanske jag kan klara mig utan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Hej

Just nu kör jag en i5 4670K CPU på min pfSense burk. Då den behöver vara enkel att få igång igen efter strömavbrott etc så är min tanke på att byta ut den mot en Asus AC 66U för att slipa boot problem som dyker upp då och då.

Då jag kör 3st Unifi AP i huset så är wifit inget problem. Utan kommer slå av 2.4 nätet och låta 5an vara kvar i icke visat ssid och endast vara till för access till routern som backup.

Tänker också på att Asusen borde vara mer energi snålare i rätt stor mängd gentemot en full tower med en 4670K propp.
Det jag kommer sakna är pfblockerNG och Snort men det kanske jag kan klara mig utan.

Du tänker nog rätt. Kör också en Asus med 4st Unifi, om du inte behöver pfSense finns det ingen mening att köra det.

Permalänk

Skulle ju kunna köpa nåt strömsnålare till pfsense åxå, jag testade Gigabyte GA-N3050N-D3H, och det funkar bra än så länge en månad in. Mobo med inbyggd cpu, passiv kylning och dubbla nics.

Jag har dock inte testat de nyare Asus routrarna så kan inte säga vad som är bäst.

Permalänk
Medlem

Hejsan Dax,

Skrivet av Dax:

Hej

Just nu kör jag en i5 4670K CPU på min pfSense burk. Då den behöver vara enkel att få igång igen efter strömavbrott etc så är min tanke på att byta ut den mot en Asus AC 66U för att slipa boot problem som dyker upp då och då.

Då jag kör 3st Unifi AP i huset så är wifit inget problem. Utan kommer slå av 2.4 nätet och låta 5an vara kvar i icke visat ssid och endast vara till för access till routern som backup.

Tänker också på att Asusen borde vara mer energi snålare i rätt stor mängd gentemot en full tower med en 4670K propp.
Det jag kommer sakna är pfblockerNG och Snort men det kanske jag kan klara mig utan.

Att köra pfSene på en i5a är lite överkill för nätverk för hemmabruk
Jag kör min på en Atom D510, tvåkärning på 1,66GHz som jag ropade in på Tradera för en billig peng.
Mitt tips till dig är att göra något liknande, dvs bygg en en router.
Tre APs, är det tre olika nätverk eller ett? Hursom helst kan du enkelt sätta upp pfSense att administrera många WLan.

Permalänk
Medlem

Problemet med "dator bygget" är osäkerheten vid boot, då jag inte är alltid hemma så måste den vara enkel att få igång utan att behöva gå in i bios. Därav tanken på Asusen då jag inte lyckats få boot problem med någon av mina tidigare routers som varit liknande Asus.

När jag kom hem senaste strömavbrottet så hade datorn stannat vid bios laddningen och klagade på att överklockningen inte var rätt, då jag inte överklockat burken så litar jag inte riktigt på att den kommer gå upp av sig själv vid nästa nedgång av strömmen.

Hade en tanke på ett mitx kort och sätta i ett rackmonterat chassi men det får bli en senare bygge.

Kör Unifis Handsoff system så det är 1 nät men AP'na sitter utplacerade på strategiska platser i våran villa.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa en router från Ubiquiti istället för en Asus?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tittade nyss på en Ubiquiti Unifi USG. Är den ok ?Jag har en Edgerouter 5 POE men den blir kokhet och slutar fungera medans den är så varm så den ligger nedpackad för tillfället.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Problemet med "dator bygget" är osäkerheten vid boot, då jag inte är alltid hemma så måste den vara enkel att få igång utan att behöva gå in i bios. Därav tanken på Asusen då jag inte lyckats få boot problem med någon av mina tidigare routers som varit liknande Asus.

När jag kom hem senaste strömavbrottet så hade datorn stannat vid bios laddningen och klagade på att överklockningen inte var rätt, då jag inte överklockat burken så litar jag inte riktigt på att den kommer gå upp av sig själv vid nästa nedgång av strömmen.

Hade en tanke på ett mitx kort och sätta i ett rackmonterat chassi men det får bli en senare bygge.

Kör Unifis Handsoff system så det är 1 nät men AP'na sitter utplacerade på strategiska platser i våran villa.

Stäng av alla error meddelande i bios?
Ställ ner klockan lite under vad cpun ska ha så du slutar får meddelandet?
UPS? Köpte en själv på Inet för 999kr, den håller min server, nas, och modem igång i 30min. har kopplat den med usb till datorn, så efter 25min så stängs NAS och modem av och server går ner i viloläge. då har server ström i 30min till och får ju hoppas att ström har kommit tillbaka tills dess. (klarat mig bra än så länge)

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

@fredde89:

fortfarande så att nuvarande server drar mer ström än vad som är nödvändigt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@fredde89:

fortfarande så att nuvarande server drar mer ström än vad som är nödvändigt.

Du skulle ju kunna virtualisera pfsense och använda burken till fler saker, förutsatt att du får ordning på ev boot-strul.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

Jag tycker usg:n rullar på fint...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tittade nyss på en Ubiquiti Unifi USG. Är den ok ?Jag har en Edgerouter 5 POE men den blir kokhet och slutar fungera medans den är så varm så den ligger nedpackad för tillfället.

Du har inte funderat på ifall detta kan vara ett garantiärende?
Vilken mjukvaruversion har din nuvarande EdgeRouter?

Skrivet av Plattelöparn:

Du skulle ju kunna virtualisera pfsense och använda burken till fler saker, förutsatt att du får ordning på ev boot-strul.

Detta är en kul grej att experimentera med och somliga kommer påstå att detta fungerar bra dock bör man tänka på vad som eventuellt händer med nätverket om du skulle behöva starta om hela burken p.g.a orsaker.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag kör en HP Microserver Gen8 som pfsense burk, den krånglar aldrig efter strömmen har gått.
Den bara tuffar igång, sen går den.

Men jag köpte min på rea, nu kostar den säkert mycket mer.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag kör en HP Microserver Gen8 som pfsense burk, den krånglar aldrig efter strömmen har gått.
Den bara tuffar igång, sen går den.

Men jag köpte min på rea, nu kostar den säkert mycket mer.

Tack. Det var en ide, 2500:- på Dustinhome. Går antagligen att ställa in att den ska autostarta vid strömavbrott. Sen blir det en UPS för server rummet.

Synd bara att den inte var rack monterbar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

jag hade kört på pfsense alla dagar, asus routrarna är bra men inte tillräckligt bra imo. kör på nå strömsnålare i pfsense lådan. jag kör på en 1155 celeron och det har rullat på i 1½ år utan strul. när jag bara körde me min asus ac68u så fick jag starta om den titt som tätt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Blir att köra pfSense på ProLiant MicroServer Gen8 Intel G1610 burken. 4Gb bör räcka rätt långt även med Snort och pfBlocker.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax: Du är medveten om att du ändå måsta konfigurera BIOS så att datorn ska starta automatiskt efter att den får ström samt att du eventuellt kommer behöva stänga av att den ska stanna upp när det saknas ett tangentbord.
Detta har tagits upp tidigare i tråden men du har undvikt att bemöta detta.
Troligtvis finns det även fler parametrar som du kommer behöva se över, precis som du skulle behöva göra med din ursprungliga hårdvara.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag att man behöver, ursäkta att jag inte svarat på det.

En fråga till @Citrona: Fungerar pfsense rakt av på HP servern?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jo det vet jag att man behöver, ursäkta att jag inte svarat på det.

En fråga till @Citrona: Fungerar pfsense rakt av på HP servern?

Jag satte bara in en gammal ssd disk jag hade över i den och installerade pfsense.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tackar, precis vad jag hoppades då lägger jag en beställning på en

Nu är beställningen lagd. Bör komma mitten av veckan. Sen är det dags att flytta över min nuvarande konf till den och se om den pllar snort och pfBlocker samt Squid och AV.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kör Unifis Handsoff system så det är 1 nät men AP'na sitter utplacerade på strategiska platser i våran villa.

Jag har fattat det som att man behöver en unifi router också för det, men så är det alltså inte?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har fattat det som att man behöver en unifi router också för det, men så är det alltså inte?

Nope det stälelr man in i controllern

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Nope det stälelr man in i controllern

Och det är i AP'n? Eller en annan pryl man behöver köpa?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

jag kör den på min raspberry pi där man ställe rin den, den behövs itne vara igång hela tiden utan när man ställe rin saker men jag kör min hela tiden då den skcikar loggar till min synology

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och det är i AP'n? Eller en annan pryl man behöver köpa?

Om du köper en unifi AP och pluggar in i nätverket så laddar du ner unifi controller software från deras hemsida som finns till både Windows och mac samt Linux och sen confar du APn därigenom. Behöver ingen Ubiquity router eller så för att köra deras APs De funkar förövrigt riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TndB:

Om du köper en unifi AP och pluggar in i nätverket så laddar du ner unifi controller software från deras hemsida som finns till både Windows och mac samt Linux och sen confar du APn därigenom. Behöver ingen Ubiquity router eller så för att köra deras APs De funkar förövrigt riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Gott, då ska jag shoppa två såna framöver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu rullar min Gen 8 med Pfsense och SQuid/AV ikväll blir det att konfa upp Snort och pfBlocker igen. Men den rulal rpå riktigt bra men ska beställa 4 gb mer ram minne

Visa signatur

En trött jäkel.