Permalänk
Medlem

Rengöra Tangentbord?? Knappar fast??

Jag har ett Daskeyboard Professional 4 (mekaniskt) som jag inte fått loss knapparna på. Antingen har jag varit för försiktig, eller så är knapparna fastlödda. Har för mig att jag läst något om det men är inte säker... Kan någon bekräfta att jag vågar "dra" tillräckligt hårt? Mitt problem är jag har massa damm samt kladd emellan tangenterna. Hur ska jag kunna rengöra ordentligt?? Skölja med vatten eller något liknande är inget alternativ för det kommer gå sönder då.

Permalänk
Medlem

Du menar keycapsen? Det är väl Cherry switchar så det är bara att dra.

https://www.youtube.com/watch?v=0kJvLEXGjNE

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jag har ett Daskeyboard Professional 4 (mekaniskt) som jag inte fått loss knapparna på. Antingen har jag varit för försiktig, eller så är knapparna fastlödda. Har för mig att jag läst något om det men är inte säker... Kan någon bekräfta att jag vågar "dra" tillräckligt hårt? Mitt problem är jag har massa damm samt kladd emellan tangenterna. Hur ska jag kunna rengöra ordentligt?? Skölja med vatten eller något liknande är inget alternativ för det kommer gå sönder då.

dammsugare och topps? om nu knapparna sitter så hårt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De är fastlödda enligt kommentar
"switches are soldered in"
https://www.amazon.ca/Das-Keyboard-Professional-Mechanical-DA...

Permalänk
Medlem

Lyckades dra loss någon enstaka knapp nu. Trodde de satt fast... Men det gick. Men fick ont i fingrarna av översta raden bara. Mejlade Alina System, frågade om de kunde fixa som service. Nu blir jag säkert halshuggen för att vara en mes. Men jag orkar inte... Kanske finns något specielverktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Verkar som att knapparna sitter som kåpor över switches? Jag är ingen expert på det här... Men fick som sagt av den översta utan problem... Eller snarare med mycket kraft. Men fick tillbaka. Inget gick sönder eller lät dåligt. Däremot var det bra mycket jobbigare att få av bokstäverna. Det lyckades jag inte med. Är bara vissa fastlödda? Jag är lite förvirrad...

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Tack. Super. EN sådan måste jag införskaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Lyckades dra loss någon enstaka knapp nu. Trodde de satt fast... Men det gick. Men fick ont i fingrarna av översta raden bara. Mejlade Alina System, frågade om de kunde fixa som service. Nu blir jag säkert halshuggen för att vara en mes. Men jag orkar inte... Kanske finns något specielverktyg?

Ja asså hattarna med text (keycaps) går att dra lös men mekaniska switchen under verkar ju vara fastlödd.
Men räcker med hatten av för att rengöra (tycker jag).

Permalänk
Medlem

annars kan du ta en platt skruvmejsel och stödja med fingrarna på andra sidan.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Ja asså hattarna med text (keycaps) går att dra lös men mekaniska switchen under verkar ju vara fastlödd.
Men du behöver man väl inte ta bort för att rengöra (även om det hade vart lättare).

Nej, precis. Det räcker gott med att få bort "hattarna" som du säger. Det är det som krävs för att få den ren... Antingen får jag skaffa ett sånt där verktyg eller så får det bli lite jävlaranamma. Eller så är jag bara lat och lämnar in den... Om det inte är för dyrt. Vi får se.

Tack för hjälpen och svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

annars kan du ta en platt skruvmejsel och stödja med fingrarna på andra sidan.

Det var också en bra idé. Varför tänkte jag inte på det själv? Ska provas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Lyckades dra loss någon enstaka knapp nu. Trodde de satt fast... Men det gick. Men fick ont i fingrarna av översta raden bara. Mejlade Alina System, frågade om de kunde fixa som service. Nu blir jag säkert halshuggen för att vara en mes. Men jag orkar inte... Kanske finns något specielverktyg?

Jag använder denna https://www.maxgaming.se/ovriga-tillbehor-till-tangentbord/47... när jag ska byta ut keycapsen på mina t - bord, har för mig att detta verktyg medföljde när jag köpte mina t - bord men det är väl olika från t - bords tillverkare till t - bords tillverkare. Finns även denna variant https://www.maxgaming.se/ovriga-tillbehor-till-tangentbord/47....

Finns nackdelar med dessa verktyg, om man är för hårdhänt med verktyg nr 1 kan man dra av ena wiren eller båda om har otur, har lyckas sabba 2st å med verktyg nr 2, om man är oförsiktig kan man göra repor på keycapsen.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag tog för 10+ år sedan en gammal gaffel och böjda av dom två mittersta pinnarna och sen gjorde en 2-4mm böj på dom två yttersta innåt och det funkade perfekt på mitt model m och andra tbord som rengöres då o då.

Det enda som behövs är en tång av nåt slag och 5min (större delen av tiden att leta rätt på gaffel/tång).
Gaffeln bör vara av den typen med längre smalare "pinnar" och inte dom som är rätt tjocka och blir spetsiga för att dom ska få plats mellan tangeterna.

Och att brytarna är fastlödda är nog väldigt bra annars hade dom inte haft någon som helst kontakt till kretskortet och därmed inte funkat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!