Permalänk
Medlem

34'' 21:9 1440p - val av skärm?

Jag tänkte höra efter här på forumet vad som rekommenderas bland 34-tums, 3440x1440 skärmar.

Eftersom jag av gammal vana kör med Radeon-kort, och kommer fortsätta med det om inte Vega floppar totalt, så känner jag inget behov av G-sync.

Nu sitter jag på traditionella 60Hz-skärmar både hemma och på jobbet så jag har ingen riktig förståelse för högre frekvenser eller *sync, vilket verkar vara den största skillnaden i specifikationerna mellan de skärmar som kostar ~12000 och de som går för under 9000.
Själv så tänker jag att det nog tar ett tag till innan den prisklass på grafikkort som jag trivs med klarar av att driva det jag spelar i väsentligt mer än 60fps, så då blir frågan har jag nån större glädje av Freesync och/eller högre frekvens, jämfört med t.ex. en Dell UltraSharp på 60Hz?

Finns det några andra aspekter som man bör kolla på i den här kategorin? Något som inte syns i specifikationerna?

Vad säger ni som sitter på skärmar i den här kategorin?

Finns det något som antyder att vi kommer att få se något omvälvande på den här marknaden under det närmaste halvåret?
Jag försökte följa rapporteringen från CES men tyckte inte att jag såg något direkt...

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Caesar:

Jag tänkte höra efter här på forumet vad som rekommenderas bland 34-tums, 3440x1440 skärmar.

Nu sitter jag på traditionella 60Hz-skärmar både hemma och på jobbet så jag har ingen riktig förståelse för högre frekvenser eller *sync, vilket verkar vara den största skillnaden i specifikationerna mellan de skärmar som kostar ~12000 och de som går för under 9000.
Själv så tänker jag att det nog tar ett tag till innan den prisklass på grafikkort som jag trivs med klarar av att driva det jag spelar i väsentligt mer än 60fps, så då blir frågan har jag nån större glädje av Freesync och/eller högre frekvens, jämfört med t.ex. en Dell UltraSharp på 60Hz?

Finns det några andra aspekter som man bör kolla på i den här kategorin? Något som inte syns i specifikationerna?

Jag kan inte ge jättemycket modellspecifika råd här då jag inte testat någon av dessa skärmar särskilt grundligt. Men avseende det fetstilta i din frågeställning kan jag säga att Freesync nog mycket väl skulle vara värt att spendera extra på för dig.
Det är såklart till viss del en ganska subjektiv bedömning. Men i mitt tycke gör inte *sync teknikerna mycket nytta alls om man har hårdvara nog att ligga klistrad på skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Det är istället när man ligger i ett varierande spann under denna maxfrekvens som *sync gör allra mest nytta i att eliminera tearing utan att få massa problem med ryckig bild. Säg att du har en 60Hz skärm men ligger och pendlar mellan 40-60 FPS. Då har både Freesync och G-Sync en underbar förmåga att mjuka ut variansen och få det att kännas näst intill lika välflytande som om du legat på stabila 60 FPS hela tiden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Entusiast

Invänta och se vilket grafikkort du kommer köra på. Att gå upp till 100hz och g-sync måste jag ändå få säga var ett väldigt trevligt val. I den här storleken kan jag också säga att det är skönt med curved...

Satt tidigare på en 3440x1440 utan nån sorts sync, 60hz och rak variant... visst kostar det en slant att kliva på "värstingen" med allt lull-lull. Men då har du en skärm som bör stå sig ett gäng år också

Känns g-/free sync inte som nåt alternativ så rekommenderar jag dig iaf att köra på en curved

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horsie:

Vad har du för budget?

Ganska godtyckligt. Jag har råd, men allt är ju en prioriteringsfråga, jag vill ha något prisvärt men det är ju väldigt subjektivt.

Jag försökte ställa frågorna för att få svar som gav mig en uppfattning om vad som är värt att prioritera, och kanske att svaren också ska kunna hjälpa andra som inte har exakt samma budget eller prioriteringar som jag har.

Skrivet av Xyborg:

Jag kan inte ge jättemycket modellspecifika råd här då jag inte testat någon av dessa skärmar särskilt grundligt. Men avseende det fetstilta i din frågeställning kan jag säga att Freesync nog mycket väl skulle vara värt att spendera extra på för dig.
Det är såklart till viss del en ganska subjektiv bedömning. Men i mitt tycke gör inte *sync teknikerna mycket nytta alls om man har hårdvara nog att ligga klistrad på skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Det är istället när man ligger i ett varierande spann under denna maxfrekvens som *sync gör allra mest nytta i att eliminera tearing utan att få massa problem med ryckig bild. Säg att du har en 60Hz skärm men ligger och pendlar mellan 40-60 FPS. Då har både Freesync och G-Sync en underbar förmåga att mjuka ut variansen och få det att kännas näst intill lika välflytande som om du legat på stabila 60 FPS hela tiden.

Ok, bra svar!
Tolkar det som att det kan vara värt att prioritera *sync.
Är dina erfarenheter mest från G-sync eller Freesync?

Skrivet av Zpnk:

Invänta och se vilket grafikkort du kommer köra på. Att gå upp till 100hz och g-sync måste jag ändå få säga var ett väldigt trevligt val. I den här storleken kan jag också säga att det är skönt med curved...

Satt tidigare på en 3440x1440 utan nån sorts sync, 60hz och rak variant... visst kostar det en slant att kliva på "värstingen" med allt lull-lull. Men då har du en skärm som bör stå sig ett gäng år också

Känns g-/free sync inte som nåt alternativ så rekommenderar jag dig iaf att köra på en curved

Ja, curved blir det nog oavsett, på det avståndet som jag tänkt sitta så känns det vettigt.

Chansen är nog ganska stor att det blir AMD/Freesync, hoppas på att kunna köpa ett 390X eller R9 Fury begagnat när Vega släpps. Men jag vill nog ha en känsla av att Freesync har en framtid först, om Vega floppar så känns det som att det kan vara ganska onödigt att sitta med en Freesync-skärm om bara några få år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Invänta och se vilket grafikkort du kommer köra på. Att gå upp till 100hz och g-sync måste jag ändå få säga var ett väldigt trevligt val. I den här storleken kan jag också säga att det är skönt med curved...

Satt tidigare på en 3440x1440 utan nån sorts sync, 60hz och rak variant... visst kostar det en slant att kliva på "värstingen" med allt lull-lull. Men då har du en skärm som bör stå sig ett gäng år också

Känns g-/free sync inte som nåt alternativ så rekommenderar jag dig iaf att köra på en curved

Kan +1 på denna.

Spelar på en 144hz 1080p panel och noterar en verklig skillnad mellan att spela på den jämfört med Dell U3415W (60hz) i spel som är "snabba" tex BF1, COD eller Insurgency. Allt som kräver precision vid snabba rörelser känns som mycket svårare på Ultrawiden. Tror inte att det har något att göra med den högre upplösningen (3440x1400 vs 1920x1080) utan snarare panelens begränsningar. För "långsammare" spel som The Sims eller Civ V skulle jag dock ta Ultrawiden alla dagar i veckan.

Instämmer alltså med "Att gå upp till 100hz" då jag inte kan utvärdera G-Sync aspekten även om jag har hört det ska hjälpa vid lägre fps. Om du ska spela på skärmen skulle jag betala de extra pengarna och ta den som är mer byggd för spel alltså de med 100hz och g-sync.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Har faktiskt kollat på skärmar med liknande krav. Har kommit fram till tre stycken val än så länge.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3511023

Den billigaste av de tre, ser helt ok ut, 75hz med freesync tydligen, spannet är 35-75 hz tror jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3679526

Dyrare fast den kör i 100hz, har freesync men spannet 48-75hz ser inte så kul ut.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958540

Den tredje har inte släppts än men ser lovande ut. 100hz, va panel och freesync mellan 48hz-100hz, något bättre än den ovan. Den ska ha quantum dot också om du bryr dig om det.

Har också kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900 eftersom 21:9 skärmar i den klassen är så dyra.

Viktig att hålla koll på om du vill ha freesync är spannet det kan jobba mellan, tillverkarna avskyr verkligen att ange det så man för söka runt lite hehe. Går att se på AMDs sida om du skrollar ner till monitor taben.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Enkelt uttryckt, ju högre uppdateringsfrekvens desto bättre och absolut G-sync/Freesync. Har själv en Asus ROG Swift PG348Q som är 3440x1440, 100Hz med G-Sync och den är suverän. Om du skaffar en Freesync-skärm var noga med att kolla mellan vilka intervall Freesync fungerar. Finns skärmar som har ett löjligt litet Freesyncintervall.

En av anledningarna att G-Sync skärmar är dyra är att alla är försedda med Nvidias chip och presterar likvärdigt genom skärmens hela uppdateringsintervall. Freesync saknar allt det och fungerar bara inom specifika intervall som är viktiga att kolla upp.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Har faktiskt kollat på skärmar med liknande krav. Har kommit fram till tre stycken val än så länge

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3511023

Den billigaste av de tre, ser helt ok ut, 75hz med freesync tydligen, spannet är 35-75 hz tror jag

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3679526

Dyrare fast den kör i 100hz, har freesync men spannet 48-75hz ser inte så kul ut

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958540

Den tredje har inte släppts än men ser lovande ut. 100hz, va panel och freesync mellan 48hz-100hz, något bättre än den ova. Den ska ha quantum dot också om du bryr dig om det.

Har också kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900 eftersom 21:9 skärmar i den klassen är så dyra.

Viktig att hålla koll på om du vill ha freesync är spannet det kan jobba mellan, tillverkarna avskyr verkligen att ange det så man för söka runt lite hehe. Går att se på AMDs sida om du skrollar ner till monitor taben.

Bra tips!
Lite udda att Acer XR342CK inte finns med på AMD:s lista...

Den där från Samsung ser ju riktigt smutt ut, och om den är helt ny finns det ju en chans att den går ner lite i pris eller dyker upp på någon rea under våren. Enda frågetecknen är väl Freesync börjar först vid 48Hz (enl. AMD) och att de har prioriterat design framför VESA-fästen.

Permalänk
Medlem

@Caesar: AMDs sida saknade nåra tyvärr så man får söka runt. Blir nog att vänta för mig, samsungen ser lovande ut specvis (ful design bara). Ska hålla utkik efter fler 21:9 skärmar i framtiden

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Caesar:

Ok, bra svar!
Tolkar det som att det kan vara värt att prioritera *sync.
Är dina erfarenheter mest från G-sync eller Freesync?

Absolut, ska man köpa en skärm som det ska spelas på idag så tycker jag absolut det är värt att välja en *sync-skärm. Jag har testat båda och på min nivå av spelande (ganska casual numera med jobb å allt) är de i stort sett likvärdiga.

Den stora skillnaden är väl främst i spannet där tekniken fungerar. Alla G-sync skärmar har bra spann. Köper man freesync får man läsa på ordentligt då det kan skilja sig rejält mellan olika modeller. Men är man väl inom spannet är teknikerna likvärdiga för mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har en X34'a.

För att förstå grejen med G-sync måste man uppleva den...
Så enkelt är det faktiskt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Naque:

Har faktiskt kollat på skärmar med liknande krav. Har kommit fram till tre stycken val än så länge.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3511023

Den billigaste av de tre, ser helt ok ut, 75hz med freesync tydligen, spannet är 35-75 hz tror jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3679526

Dyrare fast den kör i 100hz, har freesync men spannet 48-75hz ser inte så kul ut.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958540

Den tredje har inte släppts än men ser lovande ut. 100hz, va panel och freesync mellan 48hz-100hz, något bättre än den ovan. Den ska ha quantum dot också om du bryr dig om det.

Har också kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900 eftersom 21:9 skärmar i den klassen är så dyra.

Viktig att hålla koll på om du vill ha freesync är spannet det kan jobba mellan, tillverkarna avskyr verkligen att ange det så man för söka runt lite hehe. Går att se på AMDs sida om du skrollar ner till monitor taben.

Har suttit och kollar tunt själv igårkväll och kom fram till precis samma 3 skärmar som du!

Jag vet itne riktigt VILKEN jag vill ha av dem, det är egentligen 3 märken jag itne gillar så mycket, men nu lutar det mest åt LGn. Önskar det fanns en Asus med Free-sync... Och Thunderbolt 3.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Har suttit och kollar tunt själv igårkväll och kom fram till precis samma 3 skärmar som du!

Jag vet itne riktigt VILKEN jag vill ha av dem, det är egentligen 3 märken jag itne gillar så mycket, men nu lutar det mest åt LGn. Önskar det fanns en Asus med Free-sync... Och Thunderbolt 3.

Märke spelar ingen roll för mig så länge skärmen fungerar som den ska

Har faktiskt get upp på LG:n efter att priset steg. För typ 1k upp kan man få mer hz och kanske en bättre panel. Mitt val låg på samsung fast den blev mycket dyrare än vad jag trodde, går fortfarande att få för ett bra pris på amazon men utomlandsköp du vet.

Haru sett Asus MX34VQ ? Ännu en ny skärm, inge free sync men den har adaptivesync, kanske är något för dig.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

@Caesar: Kan det vara värt att vänta på freesync2? https://www.youtube.com/watch?v=y4FQbVwirKM

Själv så tror jag att det är bättre att satsa på adaptive-sync/freesync för att slippa inlåsningseffekter, NVidia lär väll hoppa på tåget någon gång men kalla det något annat men det är fortfarande i grund och botten adaptive-sync/öppen std. Som många skrev är det viktigt att kolla intervallen.

Jag har en 34" 21:9 Curved som inte har adaptivesync, är grymt nöjd med den, vill inte gå större eller mindre den är helt perfekt förutom avsaknad av sync.

Permalänk
Skrivet av Naque:

Märke spelar ingen roll för mig så länge skärmen fungerar som den ska

Har faktiskt get upp på LG:n efter att priset steg. För typ 1k upp kan man få mer hz och kanske en bättre panel. Mitt val låg på samsung fast den blev mycket dyrare än vad jag trodde, går fortfarande att få för ett bra pris på amazon men utomlandsköp du vet.

Haru sett Asus MX34VQ ? Ännu en ny skärm, inge free sync men den har adaptivesync, kanske är något för dig.

Nä märrket SKA ju inte spela nån roll men, ja, vissa märken gillar jag bara inte, MEN, den där Asusen såg RIKTIGT intressant ut, missade den då den inte klassas som Free-sync men har adaptive, vilket räcker när man har AMD! Den gick upp som nummer 1 för mig nu!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Caesar: Kan det vara värt att vänta på freesync2? https://www.youtube.com/watch?v=y4FQbVwirKM

Själv så tror jag att det är bättre att satsa på adaptive-sync/freesync för att slippa inlåsningseffekter, NVidia lär väll hoppa på tåget någon gång men kalla det något annat men det är fortfarande i grund och botten adaptive-sync/öppen std. Som många skrev är det viktigt att kolla intervallen.

Jag har en 34" 21:9 Curved som inte har adaptivesync, är grymt nöjd med den, vill inte gå större eller mindre den är helt perfekt förutom avsaknad av sync.

Efter att ha mätt, räknat och funderat lite så har jag bestämt mig för att sikta på en 32", 16:9, 1440p istället. Det blir marginellt högre pixeldensitet än vad jag sitter med nu, lite mer allround, lättare att driva map grafikkort etc., och ganska mycket billigare.
Just nu ligger en HP Omen 32 riktigt bra till...