Fiber - IPTV Bahnhof/Kalejdo med Asus-router

Permalänk
Medlem

Fiber - IPTV Bahnhof/Kalejdo med Asus-router

Hej!

Får inte igång tv-boxen som jag fått köpa för dyra pengar från Bahnhof. Min koppling ser ut såhär:

Nod/Fiberkonverterare -> Router (Asus RT-AC68U) -> Router med avstängd DHCP (ASUS RT-N66U) -> IPTV-box

Kruxet är att jag bara vill dra en kabel från källaren. Detta fungerade fint när bara en router var inkopplad, då kunde man välja vilken port IPTV-används i. Se nedan:

Men nu har jag en switch/router på vägen vilket gör denna inställning värdelös.

Har ni några idéer?

Det jag skulle vilja säga till hårdvaran är följande:

Internet går in i WAN-port i router 1. Tala om för router1 att IPTV skickas via LAN-kabel 1. Tala om för router/2 att det finns en IPTV signal som sedan ska skjutas ut till önskad LAN-port. Är detta omöjligt?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@nivv:

Nej det är inte möjligt.

Lösningen du har nu bygger på att router1 bryggar ihop WAN-TV med LAN4. LAN4 har bara TV, LAN1 har bara internet.

Lösningen på ditt problem är att skaffa två vlan-switchar. Den enda möjligheten att ha två olika nät i samma kabel är vlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

@nivv:

Nej det är inte möjligt.

Lösningen du har nu bygger på att router1 bryggar ihop WAN-TV med LAN4. LAN4 har bara TV, LAN1 har bara internet.

Lösningen på ditt problem är att skaffa två vlan-switchar. Den enda möjligheten att ha två olika nät i samma kabel är vlan.

Alternativt byta ut mjukvaran till t.ex. "Tomato".

Det fungerade bra när jag hade en Asus RT-AC66U. 68:an antar jag att det fungerar likadant på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

@nivv:

Nej det är inte möjligt.

Lösningen du har nu bygger på att router1 bryggar ihop WAN-TV med LAN4. LAN4 har bara TV, LAN1 har bara internet.

Lösningen på ditt problem är att skaffa två vlan-switchar. Den enda möjligheten att ha två olika nät i samma kabel är vlan.

Okej, finns det någon dokumentation på hur man gör detta? Tycker det är skralt med information om IPTV överhuvudtaget.

Skrivet av Exxovion:

Alternativt byta ut mjukvaran till t.ex. "Tomato".

Det fungerade bra när jag hade en Asus RT-AC66U. 68:an antar jag att det fungerar likadant på.

Hur gör man sen då? Jag kör AsusWRT Merlin på båda routrar, men om det bara funkar med Tomato så kanske det är något man får testa?

Kommer det ändå krävas två kablar? Jag kan rätt enkelt dra upp en kabel till från källaren, men det är ju mindre fult med en kabel

Edit:

Detta kanske kan användas?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Okej, finns det någon dokumentation på hur man gör detta? Tycker det är skralt med information om IPTV överhuvudtaget.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1448365-iptv-och-intern...

Permalänk
Medlem

Funderar också på detta, där jag har en Asus RT-AC87U, om man man ha den som router för såväl internet och för tvtjänsten direkt från fiberuttaget?

Nu har vi ju då den usla routern från vår ISP, vilket än rent ut sagt kass.
Från fiberanslutningen finns en "liten låda" som visserligen är som en router, eller kanske heter mediaomvandlare då den har 4 utgångar; markerade "internet" "Tele" och "TV".
Denna måste ju tydligen vara kvar, men kan jag använda Asus routern för samtliga? VI använder bara "internet och TV".

Permalänk
Medlem

@Miwass:

Det brukar funka bra. Vad har du för ISP? Telia och flera andra kör med VLAN 845. Nu framgick det kanske inte om du har långt från din router till tvboxen, men vanligen måste du ha en kabel för TV och en för Internet om du inte vill ge dig in på att ändra programvaran. Detta alltså med en Asus. Kör du en router från din ISP så routas tv i samma kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miwass:

Funderar också på detta, där jag har en Asus RT-AC87U, om man man ha den som router för såväl internet och för tvtjänsten direkt från fiberuttaget?

Nu har vi ju då den usla routern från vår ISP, vilket än rent ut sagt kass.
Från fiberanslutningen finns en "liten låda" som visserligen är som en router, eller kanske heter mediaomvandlare då den har 4 utgångar; markerade "internet" "Tele" och "TV".
Denna måste ju tydligen vara kvar, men kan jag använda Asus routern för samtliga? VI använder bara "internet och TV".

Nej du kan inte använda ASUS som router för TV-tjänsten. Du kan däremot använda den som brygga för TV-tjänsten, dvs som en ren L2-device utan routerfunktion. Men det är å andra sidan exakt vad din "mediaomvandlare" redan gör.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så mycket hjälp för dig, men själv drog jag två kablar (var i samma sits som du)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej du kan inte använda ASUS som router för TV-tjänsten. Du kan däremot använda den som brygga för TV-tjänsten, dvs som en ren L2-device utan routerfunktion. Men det är å andra sidan exakt vad din "mediaomvandlare" redan gör.

Ja, som jag redan tänkt. Har dock tagit bort den Zyxel router som skickades med av min ISP.
Nu sitter "mediaomvandlaren" och från den till Asus routern. RJ45:an för TV går direkt till Switchen dit jag kopplat de rum som har TV.
La även in en extra Asus router som AP - access punkt för optimalt WiFi genom hus och trädgård.

Sen undrar jag lite över IPTV, men ser inte här i forumet var man ska posta sådana frågor..

Tänker inte på den "vanliga" IPTV tjänsterna man kan teckna upp sig på från nån leverantör, utan mer att ha en m3u lista att köra i VLC.
Sett att det poppat upp en del "leverantörer", men om man bara skulle vilja ha de svenska vanliga fria kanalerna, 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11 och 12 - går det att få utan att man behöver antingen teckna upp sig på de stora drakarna - eller slippa köpa IPTV paket med 5000 kanaler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miwass:

Tänker inte på den "vanliga" IPTV tjänsterna man kan teckna upp sig på från nån leverantör, utan mer att ha en m3u lista att köra i VLC.
Sett att det poppat upp en del "leverantörer", men om man bara skulle vilja ha de svenska vanliga fria kanalerna, 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11 och 12 - går det att få utan att man behöver antingen teckna upp sig på de stora drakarna - eller slippa köpa IPTV paket med 5000 kanaler...

Upphovsrättsindustrin, de som äger rättigheterna till Tv-programmen, kräver att sändningarna är krypterade. Det innebär att du inte kan titta på dem i en vanlig dator mha av VLC.

Skälet till detta är främst att tvinga dig att köpa deras paket med 5000 kanaler varav 4999 är helt värdelösa. Om du frågar mig så är det giriga jävlar som försöker försvara en gammal affärsmodell.

Permalänk
Medlem

@joalin:

Ja, ifrån där fiber kommer in i huset - där mediaomvandlaren sitter och till TVboxen är det ett längre avstånd.
Nu kör jag med Powerplug - som fungerar rätt bra när jag fann rätt fas- D v s att de sitter i samma elfas. Då brukar det gå 10 dagar innan de måste startas om (bilden fryser).

Men, tänkte att då jag ändå har nätverksuttag i varje rum - samt en switch på vinden; då tänkte jag göra så här:

För TV:
Fiber - Mediaomvandlarens TV utgång till en switch: ansluter de rum med TV till switchen- o de uttagen till resp TVBox. (har 2)

För internet
Fiber - Mediaomvandlarens Internet utgång till ASUS routern: o kör bara WiFi

Men sen det där med IPTV;
Det vill jag ju hellre ha än att behöva ha tvillingabonnemang för varje tv. Testat lite med en leverantör av IPTV och det fungerar tämligen bra, men blir ca 200 kr/mån vid ett abonnemang med 5000 kanaler, där jag endast skulle vilja ha svenska 1-12...
(Tvillingabonnemang går på från ca 129:-/mån + huvudabonnemang ca 300:- och ska man dessutom ha HD kanaler blir det ca 100 kr till, vilket slutar på ca 550 kr/mån = då för de kanaler jag vill ha. Tar jag IPTV och får med alla de 5000 kanalerna, där jag bara vill ha 12, så kostar det 200:- men då begränsad till en enhet åt gången att se på tv, då IP adressen annars svartlistas).