Skärmen är full av ränder, vad är fel?

Permalänk

Skärmen är full av ränder, vad är fel?

Hej!

Jag köpte en ny bildskärm till min stationära dator förra året någon gång, och gav min gamla till min bror.
Min gamla skärm funkade fint då och var välvårdad. Jag rengjorde den innan han hämtade den och sedan verkar den bara stått hemma hos honom tills nu, då han (äntligen) tänkte prova den.
Men så fick jag nyss en bild, han hade kopplat in den och den var/är full av ränder.
Det är en LG 29EA93-P (IPS) och jag köpte den runt 2013.

Länk till bilden:

http://forumbilder.se/G7NEL/17142082-10155013427217970-134575...

Är själv jättedålig på datorer m.m. och har ingen aning om vad felet kan vara, om det går att göra något åt osv.

Tack på förhand,
Julia ☻

§3.1 /moderator
Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gissat på att något har slagit i panelen eller att den legat och tryckt emot något.
Har personen någon annan dator eller liknande att testa emot så man kan utesluta att det är grafikkortet som orskakar det?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Går väl att prova med en annan kabel och/eller uttag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@JuliaSunMee: Det där kan mycket väl vara grafikkortet. Det funkar med andra skärmar som det ska?

Det är skitsvårt att veta vad felet är om det är elektroniken, än svårare att faktiskt fixa det.
Samt, är det ens lönt?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuliaSunMee:

Hej!

Jag köpte en ny bildskärm till min stationära dator förra året någon gång, och gav min gamla till min bror.
Min gamla skärm funkade fint då och var välvårdad. Jag rengjorde den innan han hämtade den och sedan verkar den bara stått hemma hos honom tills nu, då han (äntligen) tänkte prova den.
Men så fick jag nyss en bild, han hade kopplat in den och den var/är full av ränder.
Det är en LG 29EA93-P (IPS) och jag köpte den runt 2013.

Länk till bilden:
http://forumbilder.se/G7NEL/17142082-10155013427217970-134575...

Är själv jättedålig på datorer m.m. och har ingen aning om vad felet kan vara, om det går att göra något åt osv.

Tack på förhand,
Julia ☻

Det där är en sprucken skärmpanel. Sprickan ser du mellan den vita och mörka delen...

Troligen har man fraktat den oförsiktigt, genom att tex lägga tryck på mitten på skärmen, och därför är den förstörd. Finns inget att göra tyvärr än att köpa en annan.

Nästa gång, var noga med att lägga något styvt och platt framför skärmen, typ tjock wellpapp platta eller liknande. Viktiga är att den är minst lika stor som skärmen, så den ligger kant till kant i ett stycke. Den kan då avlasta mot skärmens kanter och på så sätt inte trycka på skärmpanelen.

Permalänk
Medlem

Är den ansluten med DVI kabel? kolla i så fall om alla stiften är raka i kontakten. Har fått sådär på nån skärm någon gång, och då var inte kabeln helt in tryckt.

Edit:

Skrivet av Paddanx:

Det där är en sprucken skärmpanel. Sprickan ser du mellan den vita och mörka delen...

Troligen har man fraktat den oförsiktigt, genom att tex lägga tryck på mitten på skärmen, och därför är den förstörd. Finns inget att göra tyvärr än att köpa en annan.

Trodde först att det var sol blänk ifrån ett fönster, men nu när jag tittar så håller jag med! Ser ut som en spricka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det där är en sprucken skärmpanel. Sprickan ser du mellan den vita och mörka delen...

Troligen har man fraktat den oförsiktigt, genom att tex lägga tryck på mitten på skärmen, och därför är den förstörd. Finns inget att göra tyvärr än att köpa en annan.

Nästa gång, var noga med att lägga något styvt och platt framför skärmen, typ tjock wellpapp platta eller liknande. Viktiga är att den är minst lika stor som skärmen, så den ligger kant till kant i ett stycke. Den kan då avlasta mot skärmens kanter och på så sätt inte trycka på skärmpanelen.

Det ser ut som att den ljusa delen bara är en reflektion från ett fönster?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Tycker med det ser ut som spricka men man kanske lurara sig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ju mer jag studerar bilden desto mer börjar jag bli övertygad om att det är en spricka i skärmen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Det är själva LCDn i skärmen som spruckit, det hände min gamla mobil också (R.I.P.). Här är fler exempel: https://www.google.se/search?q=lcd+crack&client=firefox-b-ab&...

https://www.google.se/search?q=led+panel+crack&client=firefox...

Jag gissar att punkten uppe till vänster längs med övre ramen är platsen där sprickan startade, antingen på grund av att skärmen tappades eller att trycket mot den blev för hårt.

Permalänk
Medlem

Om det nu inte är något fysiska skador på skärmen och har testas på andra burkar
så är den flata kabeln inuti skärmen som har flyttat på sig... detta är ganska vanligt på laptops

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Sedan ser det ut som en sprucken panel, som har orsakats av fysisk våld. Kan ju absolut testa med andra kablar för att utesluta digitala problem, men ha inte för höga förhoppningar.

§5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ser ut som att den ljusa delen bara är en reflektion från ett fönster?

Väldigt ojämt fönster i så fall

Sprickan går i en våg, typ som glas spricker. Anledningen till varför den är vit är för att ingen del av LCD kristallerna fungerar där, då all elektrisk kontakt är borta, så det enda som syns är bakgrundsbelysningen på skärmen. Fram till den så fungerar en del av skärmen i nedre delen, men pga signalfel från övre delen så blir bilden förstörd ändå

I skärmens högra del är lite av den elektriska kontakten kvar, varför den blir lite färger på skärmens ovansida där.

Om sen TS vill testa den på en annan dator/kabel, gör det.. men ha inte för stora förhoppningar.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@JuliaSunMee: Det där kan mycket väl vara grafikkortet. Det funkar med andra skärmar som det ska?

Det är skitsvårt att veta vad felet är om det är elektroniken, än svårare att faktiskt fixa det.
Samt, är det ens lönt?

Skrivet av fantomsmurfen:

Det ser ut som att den ljusa delen bara är en reflektion från ett fönster?

Skrivet av lord_vasagos:

Tycker med det ser ut som spricka men man kanske lurara sig

ja det är en spricka, googla på spräckt LCD så ser man ju likheten..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Mithras: Men tänkte också det (prova andra kablar) men han trodde själv att den var sprucken (och efter att ha läst alla svar så verkar det ju inte bättre). :/

Permalänk

Supertacksam för alla svar! Jättetråkigt med skärmen, men inte mycket att göra åt då..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

ja det är en spricka, googla på spräckt LCD så ser man ju likheten..

Jag vet hur det ser ut och ser ut som spricka som sagt men bilden var inte bra nog för att säga helt säkert och skulle kunna vara solstrimma eller så där det ser ut som spricka men ser onekligen ut som spricka och då är dom körd och bör vila i frid på teknik kyrkogården men kan ju vara värt att kolla kontakter så det inte är böjda pinnar eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag vet hur det ser ut och ser ut som spricka som sagt men bilden var inte bra nog för att säga helt säkert och skulle kunna vara solstrimma eller så där det ser ut som spricka men ser onekligen ut som spricka och då är dom körd och bör vila i frid på teknik kyrkogården men kan ju vara värt att kolla kontakter så det inte är böjda pinnar eller så

Synd att SweC inte tillåter memes, då hade jag bombat med "dafuq" och "what did I just read"-bilder. Det här med kommatering och punktuering, kanske något för dig?

Ja, det ser ju kört ut för panelen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där ser helt klart ut som en spräckt panel. Testa att trycka eller massera lite på panelen. Det behöver inte vara hårt. Leder det till nya linjer och färger är det definitivt panelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Synd att SweC inte tillåter memes, då hade jag bombat med "dafuq" och "what did I just read"-bilder. Det här med kommatering och punktuering, kanske något för dig?

Ja, det ser ju kört ut för panelen.

Hade inte ändrat nått och svaret hade blivit nån meme tillbaks som den här eller nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w