Permalänk
Medlem

Hjälp med adapter!

Shu alla!

Tänkte att jag skulle treat myself denna dystra måndag och införskaffa mig två skärmar, men har sprungit in i ett litet problem - Skärmen har bara HDMI/VGA uttag och min dator kan endast ta DVI-D kablar.. Letade runt lite på nätet efter en adapter för VGA -> DVI-D men hittar inte rätt??

Skulle nån snäll själ bara kunna sparka mig i rätt riktning här, var hittar jag rätt adapater? tack på förhand
//F

Permalänk
Medlem

Då VGA är analog och DVI-D är digital så krävs det ett "grafikkort" emellan. Borde gå att hitta, men förmodligen dyrare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Använd inte VGA om du kan undvika. Den är analog och ger generellt inte lika skarp tydlig bild.
(och kan kräva en del extra bök som Rydisen är inne på här ovan)

Fixa en DVI till HDMI adapter istället. (eller en färdig DVI till HDMI kabel möjligen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrie:

Shu alla!

Tänkte att jag skulle treat myself denna dystra måndag och införskaffa mig två skärmar, men har sprungit in i ett litet problem - Skärmen har bara HDMI/VGA uttag och min dator kan endast ta DVI-D kablar.. Letade runt lite på nätet efter en adapter för VGA -> DVI-D men hittar inte rätt??

Skulle nån snäll själ bara kunna sparka mig i rätt riktning här, var hittar jag rätt adapater? tack på förhand
//F

vilket grafikkort har du?
så du säger att du endast har DVI kontakter på ditt kort ?
inga HDMI/displayport?

kör på DVI-D--> HDMI t.ex denna

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

ah, tänkte inte ens på att köra HDMI > DVI, och tror jag kör på den istället. Har ett nvidia GTX 660 inploppat i burken, har det nån inverkan p vilken kabel jag borde köra?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ferrie: Så länge du håller dig under fem meter är det sällan problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrie:

ah, tänkte inte ens på att köra HDMI > DVI, och tror jag kör på den istället. Har ett nvidia GTX 660 inploppat i burken, har det nån inverkan p vilken kabel jag borde köra?

Rekommenderar också dig att använda en DVI->HDMI adapter. Med ett GTX 660 är förmodligen din ena DVI en DVI-I med både digital och analog signal, dvs du kan förmodligen använda en VGA adapter. Oavsett detta så är HDMI bättre eftersom signalen är digital.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

ok tack till tusen för alla svar, skönt att jag inte förhastat hoppade ut och kirrade en VGA-adapter då! blir ut att fixa en HDMI>DVI-D kabel då

Permalänk
Medlem

@Ferrie:
se baksidan på dit 660 ut såhär ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

ah, det löste sig med HDMI > DVI-D-kabeln, andra skärmen är up and running rn! tack för alla svar boyyysss