Permalänk
Medlem

Strömma 4k film över nätverket

Tjenare! Eftersom att jag aldrig har haft någon (inte ens teoretisk) erfarenhet av varken strömning av video eller än mindre av 4k video över mitt hemmanätverk så tänkte jag fråga er hur detta går till på ett så smidigt sätt som möjligt.

Jag har tänkt köpa Sony's KD55XD7005BAEP och koppla in den till nätverket där jag antagligen kommer strömma video från min Dator (om detta nu funkar, DLNA borde väl funka för det?). Till detta så kommer antagligen sony's x99 att köpas in, det hade varit smidigt om jag kunde koppla in den som tv-högtalare också dock inte nödvändigt atm (skippar helst Bluetooth för X99'an även med LDAC).

Nu, Bör jag:
A, Köra någon annan lösning?
B, Se över min hårdvara i allmänhet för att säkerställa en bra uppspelning (se dator i sign.) ?
C, Köpa någon media server för att köra ett dedikerat system istället för att använda min befintliga teknik?
D, göra något annat ni kan komma att tänka på?
E, skulle POE vara något roligt att leka med btw?

I dagsläget har jag en stabil 100/10 lina ut så netflix HD kommer antagligen att användas flitigt.
Jag skulle gärna få övriga tips och länkar till bra guider för att få systemet att flyta på så bra som möjligt.

OBS, HDMI kabel är inte att föredra då datorn kommer att stå i ett annat rum (8m+ från TV'n därav Cat6).
OBS OBS, Vänligen tala inte om olagliga aktiviteter då jag helst inte ser att tråden stängs pga detta.

Tack på förhand! Finns det några frågor så svarar jag gärna på dem!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Bara en liten anekdot från mitt eget liv... Hade problem med 4K uppspelning på min Samsung UE65JS8505. Köpte ett USB-minne med 256GB minne och förde över 4K-MKV dit och tittade och det funkade ju, men var bökigt och tog tid...
Då hittade jag Plex.
Nu kör jag Plex mediaserver på datorn och Plex mediaplayer som app i TV'n och streamar (utan transcodning) all film upp till 4K och all musik och har diverse TV-kanaler via internet och detta över WiFi (!!!)
Sanning med modifikation.
Min dator står i källaren och är trådad till router på övervåningen, men TV'n är bara ansluten till Routern via WiFi. Funkar klockrent!!!

Värt att kolla på säger jag bara!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Bara en liten anekdot från mitt eget liv... Hade problem med 4K uppspelning på min Samsung UE65JS8505. Köpte ett USB-minne med 256GB minne och förde över 4K-MKV dit och tittade och det funkade ju, men var bökigt och tog tid...
Då hittade jag Plex.
Nu kör jag Plex mediaserver på datorn och Plex mediaplayer som app i TV'n och streamar (utan transcodning) all film upp till 4K och all musik och har diverse TV-kanaler via internet och detta över WiFi (!!!)
Sanning med modifikation.
Min dator står i källaren och är trådad till router på övervåningen, men TV'n är bara ansluten till Routern via WiFi. Funkar klockrent!!!

Värt att kolla på säger jag bara!

Najs! Får ta och kolla på det. Du får inga problem med att TV'n är uppkopplad via WiFi?

Tack för tipset! Uppskattas mycket!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Najs! Får ta och kolla på det. Du får inga problem med att TV'n är uppkopplad via WiFi?

Tack för tipset! Uppskattas mycket!

Nada problem via WiFi

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

En liten fråga, hur mkt fart måste man ha på sin uppkoppling för att kunna streama 4k film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

En liten fråga, hur mkt fart måste man ha på sin uppkoppling för att kunna streama 4k film?

Netflix ligger ju runt 20 Mbit/s på sitt 4k material och Viasat har 27Mbit/s. Så någonstans runt 20-30 Mbit för streamat material. Men sen ligger UHD blu ray mot 128Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

En liten fråga, hur mkt fart måste man ha på sin uppkoppling för att kunna streama 4k film?

Som @Chibariku säger så ligger Netflix på 20 megabit (17-20) enligt NordicHardware.

Öppnade precis en 4K HEVC Main10 film och kollade på bitraten, den låg på mellan 45 och 100 megabit. Så räkna med 100+ megabit om du snackar äkta 4K-kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Nada problem via WiFi

Najs! Ju färre kablar desto bättre
Är fortfarande negativt inställd mot WiFi då det har krånglat så mycket förr, får ta och testa!
Tackar!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Najs! Ju färre kablar desto bättre
Är fortfarande negativt inställd mot WiFi då det har krånglat så mycket förr, får ta och testa!
Tackar!

Men rätt planering och prylar så ska det inte vara några problem. Så länge du inte ska kopiera stora filer, för streaming fungerar det kanon. Skulle också rekommendera Plex för streaming och kodi för lokaluppspelning. Mycket bra stöd för Plexappen på diverse enheter. Även skapligt smidigt att streama över internet till paddan etc. Kan kräva mer än 10 mbit upload dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Men rätt planering och prylar så ska det inte vara några problem. Så länge du inte ska kopiera stora filer, för streaming fungerar det kanon. Skulle också rekommendera Plex för streaming och kodi för lokaluppspelning. Mycket bra stöd för Plexappen på diverse enheter. Även skapligt smidigt att streama över internet till paddan etc. Kan kräva mer än 10 mbit upload dock.

Ska absolut ta en titt på Kodi. Det som är mest intressant är lokal uppspelning tbh. Har en hel del digitalt köpta filmer som jag inte orkar fylla eventuell PS4'a med.
Tackar

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Personligen har jag gigabitnät draget till router och en rätt fet WiFi-router. Kan ju förklara varför WiFi inte är några problem. Dock är jag imponerad då jag streamade 4K Youtube över 12 Mbit ADSL tidigare och det fungerade skitbra det med. Sure... Knappast okomprimerad kvalitet, men imponerande ändå

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Netflix ligger ju runt 20 Mbit/s på sitt 4k material och Viasat har 27Mbit/s. Så någonstans runt 20-30 Mbit för streamat material. Men sen ligger UHD blu ray mot 128Mbit/s.

Låter helt orimligt då detta skulle betyda att fullHD skulle kräva 32Mbit. Jag antar att du syftar på förklaringen:

"The 4K-Blu-ray specification allows for three disc sizes, each with their own data rate: 50 GB with 82 Mbit/s, 66 GB with 108 Mbit/s, and 100 GB with 128 Mbit/s." - https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray

128Mbit är säkerligen inte är den mest vanliga, men ok. Upp till 128Mbit

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Najs! Får ta och kolla på det. Du får inga problem med att TV'n är uppkopplad via WiFi?

Tack för tipset! Uppskattas mycket!

Bara som info så kör jag ungefär samma. Streamar bland annat 4k video, t.ex. XAVC (ligger runt 60 Mbps) över trådat nätverk till Kodi 17 som app i Android TV. Fungerar fint. Jag kör en Philips 4K TV (Philips 55PUS6561) med Android TV 6.0 om jag inte minns fel.

Man behöver ingen mediaserver för Kodi. Leta upp dina utdelade shares i ditt nätverk och bläddra. Har streamet med XBMC/Kodi över lokalt nätverk ända sedan man körde den på Xbox (2002) och det har aldrig varit några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Låter helt orimligt då detta skulle betyda att fullHD skulle kräva 32Mbit. Jag antar att du syftar på förklaringen:

"The 4K-Blu-ray specification allows for three disc sizes, each with their own data rate: 50 GB with 82 Mbit/s, 66 GB with 108 Mbit/s, and 100 GB with 128 Mbit/s." - https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray

128Mbit är säkerligen inte är den mest vanliga, men ok. Upp till 128Mbit

1080p raw kan ligga på 50 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Min router har inte stöd för MIMO, bara ac-standard. Jag hade problem att strömma från dator trådlöst till tv. Jag kopplade då in tvn med sladd, och då funkar det. Alltså att datorn kör trådlöst till routern som sitter med sladd till tvn. Detta var dock för en 4K-fil med hög bitrate

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Låter helt orimligt då detta skulle betyda att fullHD skulle kräva 32Mbit. Jag antar att du syftar på förklaringen:

"The 4K-Blu-ray specification allows for three disc sizes, each with their own data rate: 50 GB with 82 Mbit/s, 66 GB with 108 Mbit/s, and 100 GB with 128 Mbit/s." - https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray

128Mbit är säkerligen inte är den mest vanliga, men ok. Upp till 128Mbit

Nej det är hör nog inte till det vanligaste. Inte ännu iallfall.

Tycker det är tragiskt att 4k redan har blivit så splittrat. Yay för ännu en standard som alla kan bestämma om helt själva.
Netflix, Prime, etc.. 4k? really?

Ska man spela upp riktiga 4k filmer så är det otroligt tungt att göra, och bör så vara.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett smidigt system skulle jag köra på det jag själv använder.
Emby som server, fungerar att köra kodi med emby om man vill. (då har du möjlighet att använda media på alla enheter även på språng)

som media spelare kan jag absolut rekommendera wetek play 2
http://wetek.com/product/wetek-play2
spelar 4k utan problem även h265 tar den lekande lätt.
kör du in antennen eller parabolen direkt i den så har du allt samlat och behöver bara 1 fjärr
som fjärr kör jag med: http://www.gearbest.com/mice-keyboards/pp_68068.html
du kan naturligtvis även styra den med telefon eller datorn.

installera emby appen och mxplayer på weteken (kodi finns redan)
så är det bara att börja leka sedan.
Wetek ger dig netflix i 4k (1080p eller 4k med netflix fungerar bara på ytterst få enheter då dom flesta saknar dom nödvändiga rättigheterna

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Nej det är hör nog inte till det vanligaste. Inte ännu iallfall.

Tycker det är tragiskt att 4k redan har blivit så splittrat. Yay för ännu en standard som alla kan bestämma om helt själva.
Netflix, Prime, etc.. 4k? really?

Ska man spela upp riktiga 4k filmer så är det otroligt tungt att göra, och bör så vara.

4k är bara en upplösning, inget mer. Att kalla det en standard tycker jag blir lite fel. För mig känns det mest som ett buzzword, lite som HD var (är?) Det finns andra viktiga saker än upplösning för att få en bra bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Netflix ligger ju runt 20 Mbit/s på sitt 4k material och Viasat har 27Mbit/s. Så någonstans runt 20-30 Mbit för streamat material. Men sen ligger UHD blu ray mot 128Mbit/s.

När jag streamar 4k porr internt på lan är jag nära 25-30mbit/stream (ca 3mbyte+/s)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

1080p raw kan ligga på 50 Mbit/s

Då kan 4K RAW kräva 200Mbit

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***