Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

Har en dator liggandes som blivit över byggd i ett corsair 250d med i5 4670k, mini itx, 8gb ram och en 128gb ssd.
Jag tänkte jag ska börja använda den som mediadator istället för att den ska stå och samla damm.
Vill egentligen bara ha en så liten låda som möjligt med så tyst och effektiv kylning som möjligt, några förslag?
tänkte ha den till att köra 4k filmer med, är det något mer jag behöver komplettera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej på er,

Jag byggde med Gigabyte GA-H77N-WIFI 2012 och funderar nu på att uppgradera till nya Intel-plattform. Syftet är att framtidsäkra och samtidigt börja köra 4K. Kan någon vänlig själ rekommendera ett mini-ITX som passar rakt av samt har 4k och är "vettigt".

Kul att denna tråden fortfarande lever!

Visa signatur

i7 860

Permalänk
Medlem

@Svedenblad:
Har också tittat lite på detta och det finns inte mycket som har HDMI 2.0.
De ända jag har hittat är dessa 2:
ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac

Grafikort som har HDMI 2.0 finns det ju gått om men alla har en massa fläktar i sig.

Så jag avvaktar och hoppas på att utbudet ökar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

För att få ner antalet datorer här hemma (tråkiga uppdateringar, spionerande 3:e parts program och åldrande Win7) valde jag att bygga ihop speldatorn och HTPC:n till ett system.

Tog speldatorns ASUS Maximus VIII Gene MK+i5-6600K+8GB DDR4 RAM+GTX 970, och monterade det i HTPC:ns FD Node 605 chassit och 2TB disk...

En speldator i ett HTPC chassi leder till värme/ventilations utmaningar, i synnerhet i en trång TV-bänk.
När datorn bara används för filmuppspelning och/eller surf så går datorn tacksamt nog både tyst och svalt.

Node 605 har ett reglage för att manuellt styra (i 3 steg) 3-pins fläktar men ska riva ner datorn igen och montera pwm fläktar och låta moderkortet sköta fläkt och värmeövervakningen.

Datorn står som sagt i en TV-bänk i vardagsrummet. Använder 65" TV:n som andra skärm!
Första skärm(ar) används antingen en 24" datorskärm på ett bord i vardagsrummet eller en 20,5" skärm på skrivbordet i rummet bredvid med 10 meters HDMI-sladd.

Sämsta: HDMI-sladd från Deltaco som försöker härma en trädgårdsslang liggande på golvet, nästan samma diameter och lika styv som en vattenslang med fullt vattentryck
Bästa: ljudet som kopplas optiskt till förstärkaren Yamaha A-S301 ger imponerande spelljuds effekter

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svedenblad:

Hej på er,

Jag byggde med Gigabyte GA-H77N-WIFI 2012 och funderar nu på att uppgradera till nya Intel-plattform. Syftet är att framtidsäkra och samtidigt börja köra 4K. Kan någon vänlig själ rekommendera ett mini-ITX som passar rakt av samt har 4k och är "vettigt".

Kul att denna tråden fortfarande lever!

Är intel ett måste? Annars kanske det är alternativ att se vad AMD:s zen-baserade APU:er ger för fart. Krävs dock ett par månaders väntan men om det är framtidssäkra (svårt med teknik) du vill göra kanske du inte är i så bråttom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det tråkiga är att man inte får ut HD-ljuden ur raspberry pi. Vad krävs av en htpc för att få ut dts HD-MA?

Får man ut HD-ljuden om man kör Kodi eller Plex media player?

Mvh Christer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribban72:

Det tråkiga är att man inte får ut HD-ljuden ur raspberry pi. Vad krävs av en htpc för att få ut dts HD-MA?

Får man ut HD-ljuden om man kör Kodi eller Plex media player?

Mvh Christer

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska gå att få ut 7.1 ur en Pi med Kodi.
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=277937

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Då var det dags för ett nytt försök!

Skrev tidigare i tråden att jag var sugen på ett FC8 Alpha-bygge med en AMD Athlon 5350. Detta blev av olika anledningar tyvärr aldrig av och nu när jag är sugen på att göra slag i saken så finns inte längre AM1-platformen att köpa mer så jag har fått planera om lite. Satt ett tag och väntade på att Bristol Ridge skulle komma ut till desktop så att man kunde hoppa på AM4-platformen men den har man ju inte sett röken av fast att Bristol Ridge till mobile lanserades för snart ett år sen. Snart kommer ju Raven Ridge (baserat på Ryzen) till mobile så frågan är om AMD ens bryr sig om att lansera Bristol Ridge till desktop längre untan väntar tills det är dags att släppa Raven Ridge till desktop (vilket ju lär dröja ett tag det med). Jag är iaf trött på att vänta så har istället planerat att köpa följande bygge.

Chassi: Streacom FC8 Alpha Silver Optical
Nätagg: Streacom Nano160 PSU
Processor: AMD A8-7600 (Kaveri)
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI R3.0
RAM: 2x2GB DDR3 1600MHz (Återvänder från gammal dator)
HDD: 60GB SSD (Återanvänder från gammal dator)

Om jag ska motivera lite så handlar det mycket om att jag är sugen på ett AMD-bygge samt att jag försöker hålla nere kostnaderna. Till att börja med så skulle man egentligen kunna snåla in på nätagget men då jag köper chassi+nätagg som ett paket från tyska Caseking för 220 € (https://www.caseking.de/streacom-st-fc8s-optical-htpc-st-nano...) vilket är ett bra pris så tror jag att det blir svårt att slå det genom att välja ett annat nätagg.

Funderade ett tag på att välja A6-7470K (Godavari) istället eftersom den CPUn lätt skulle räcka till att i huvudsak spela upp 1080p-material. Men då prisskillnaden är ca 3 € så tyckte jag att det var lika bra att gå upp till A8-7600 och då få dubbel storlek på L2-cachen, 4 istället för 2 kärnor och R7 istället för R5 grafik.

Moderkortet är ett av få mini-ITX kort för FM2+ som fortfarande går att få tag på samt att det verkar funka bra att montera det i FC8:an med medföljande heatpipes (https://community.amd.com/community/amd-corporate/blog/2015/0...). Känns som en no-brainer.

Har även funderat på lite alternativ som t ex att satsa på J3455 eller J4205 (efterföljare till Intels SoC J1900) som erbjuder mycket kraft för pengarna och som ska klara av 4k-material bra. Föll dock på att de, vad jag förstår, inte är kompatibla med heatpipes-lösningen i FC8 pga av specialsockel.

Tittade även på att köra med Pentium G4560 (Kaby Lake) tillsammans med ett moderkort med H110-chipset för att få ett mer framtidssäkert och energisnålare alternativt. Det föll dock på att de mini-ITX-moderkort med H110 som jag hittade skulle kräva att man köpte till de korta heatpipsen samt att jag skulle bli tvungen att köpa till DDR4-minnen. Kändes inte värt extrautläggen med tanke på att jag inte har nån 4K-TV och inte heller nån jättebra internetlina för tillfället. Innan det har ändrats sig samt innan det finns mer 4K-material att titta på så känns det som om det är dags att uppgradera HTPCn i vilket fall. Det verkar ju inte heller helt oproblematisk att få ut rätt 4K-signal heller då HDMI 2.0 fortfarande är så nytt osv så känns som om "4K-marknaden" behöver mogna lite innan man kan investera i något som verkligen blir framtidssäkert.

Vad tycker ni om mina funderingar? Några synpunkter? Tänkte nog börja beställa grejor nu i veckan men tar gärna emot lite feedback.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd

@Born_HardCORE: Byggde själv en FC8 för några veckor sedan. Har Asus H110i moderkort, Pentium G4560, 8GB ram, 120GB SSD och 120W PSU. Inga problem att montera ihop den, heatpipesen passade bra. Använder den som vanlig desktopdator för kontor/surf/programmering. Kör Linux Fedora 25 Gnome. Fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

@Born_HardCORE: Byggde själv en FC8 för några veckor sedan. Har Asus H110i moderkort, Pentium G4560, 8GB ram, 120GB SSD och 120W PSU. Inga problem att montera ihop den, heatpipesen passade bra. Använder den som vanlig desktopdator för kontor/surf/programmering. Kör Linux Fedora 25 Gnome. Fungerar bra.

Aha där ser man. På de bilder jag har haft att gå på så såg det ut som om att det inte skulle gå med de långa heatpipesen. Kan du lägga upp en bild på hur monteringen blev på ditt bygge?? Hur som helst, tack för informationen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd

Så ser min ut...

Permalänk
Avstängd

Det finns tydligen längre pipes också, som är böjda mera uppåt och fästs högre upp på lådan.

https://www.google.se/search?q=FC8+alpha&hl=sv&site=webhp&sou...

Permalänk
Avstängd

@Born_HardCORE: Om du ska ha Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI blir CPU plasseringen lite annorlunda, så då behöver du nog de längre pipesen.

Permalänk
Medlem

@Rick69: Tack för bilden! Ser ju ut att passa riktigt bra men som du själv kommit fram till så är det ju de korta heatpipesen som du har, vilket jag var inne på. Det är de långa som är standard egentligen och de korta måste man köpa till (kallas MH1). Om du kollar på följande hemsida och trycker på fliken "Motherboard" så ser du att Streacom benämner konfigurationen med de korta pipsen som "FC8 EVO/Alpha + MH1": http://www.streacom.com/support/system-build-guide/

Fick du bara korta heat pipes till ditt chassi istället för de långa? Lite lustigt isf... Var köpte du chassit?

Som du säger så kommer moderkortet jag tänker köpa kräva de långa heat pipesen så jag hoppas verkligen inte att jag får med de korta när jag handlar!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd

Beställde från Inet:
https://www.inet.se/produkt/6912266/streacom-fc8-alpha-utan-o...

Fick bara korta heatpipes. På deras sida står det inget om korta/långa pipes. Men eftersom jag beställde moderkort och cpu samtidigt kanske dom antog att jag behövde korta pipes...? Eller det bara råkade bli rätt.

Det är bra kundservice av Inet at skicka rätt grejer utan att jag behövde säga nåt...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Permalänk
Medlem

@Rick69: Jävligt bra service måste jag säga för det känns som om Inet måste ha bytt ut heat pipesen till dig när de sett vilket moderkort du beställt. De långa heat pipesen till FC8 går inte att köpa separat liksom...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Senaste bygget http://www.asrock.com/mb/Intel/J3160DC-ITX i ett http://www.chieftec.eu/en/chassis/itx/compact-series/ix-01b.h... med en gammal 60GB SSD och 2x4GB 1600 MHz RAM. Kör LibreELEC, spelar upp http://jell.yfish.us/media/jellyfish-110-mbps-hd-hevc.mkv utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Gjorde till sist slag i saken och köpte hem grejorna. Köpte dock allt i Sverige för Inet hade nersatt pris på chassit samtidigt som Caseking korrigerar för skillnaden mellan tysk och svensk moms när man beställer till Sverige så det lönade sig inte att beställa från Tyskland i slutändan. Köpte istället allt från Inet förutom moderkortet som jag plockade upp hos lokala NetonNet-butiken.

Stötte tyvärr på problem när jag skulle montera ihop allt i helgen. Gick relativt smärtfritt att installera systemet i FC8:an, det enda som var lite krångligt var att jag var tvungen att böja till ett av värmeledningsrören lite för att få plats med miniPSU:n. Hursomhelst, när det var dags för första teststarten så får jag inte ens systemet att post:a. Det är helt stendött. PowerLED-lyser efter att jag tryckt på strömbrytaren men i övrigt får jag inget levnadstäcken från system. Provat att koppla in skärmen i alla utgångarna (2 HDMI och 1 DVI) ifall bara en skulle vara aktiverad default av nån anledning men får inte ut något annat än en svart skärm. Skärmen känner dock av att den är inkopplad för den slutar att gnälla om "No cable connected" så fort man ansluter till någon av utgångarna på moderkortet. Provat att runder med olika RAM-minnen utan att det gjorde någon skillnad. Testade att koppla in OEM-fläkten som följde med CPUn men förutom att fläkten snurrar igång när man trycker på knappen så blev det ingen skillnad. Testade även att koppla ur SSDn utan framgång. Sen var det bara moderkortet, processorn och PSUn kvar. Eftersom systemet uppenbarligen var strömsatt så utgick jag ifrån det var antingen moderkortet eller CPUn som strulade.

När jag sedan började att demontera systemet igen för felsökningen upptäckte jag en del konstigheter med moderkortet. För det första så märkte jag av en slump att det saknas "pinnar" på uttaget till "Front USB3.0". Såg sen att serienumret på lådan till moderkortet inte alls stämde överrens med serienumret som stod på själva moderkortet vilket ju är jävligt skumt. Efter lite googlande så verkar det som om de fyra första siffrorna i GIGABYTEs serienummer står för vilket år och vecka som produkten tillverkats. Om det stämmer så var moderkortet ett år äldre än lådan! Verkar alltså som om nån bytt ut sitt gamla moderkort mot moderkortet i lådan och sedan lämnat tillbaka det (antagligen för att det inte fungerade som det skulle)! Var hos NetonNet igår och bytte in moderkortet. De tyckte också att det var skumt att serienummerna inte stämde. De hade dock inget nytt exemplar i butiken så jag får vänta på leverans från lagret/internetbutiken. Hoppas att det var moderkortet som var boven i dramat och att det nya fungerar bättre!

PS. Återkommer med bilder när jag monterat upp systemet igen.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE