Switch är Nintendos snabbast säljande spelkonsol hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Stort grattis, Nintendo.

Själv väntar jag till nästa CEMU-version och längre fram en stabilare BOTW-emulering

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas med på det. Xbox 360 kontroll ftw!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Då kan jag säga att jag tycker likadant fast om Switch.

Nintendo lever enormt mycket på nostalgi och de gör ytterst få nya IP medan Sony tex med Horizon: Zero Dawn levererar ett enligt av det jag läst grymt bra spel.

Det blir intressant att se hur försäljningen kommer bli framöver för de flesta konsoler kan sälja bra i början det gjorde väl även Wii U och den var en smärre katastrof sett enbart till totala försäljningssiffror.

Och jag tycker lika här som dig fast om Playstation (4).
Sony lever också väldigt mycket på gamla IP'n där nya spel är väldigt få. Sony och PS4 har fått en del kritik för att det mest bara är multiplattformstitlar och "HD remasters" som dykt upp. Dock satsar både Nintendo och Sony även på nya spel emellanåt, dock får dessa inte alltid lika mycket uppmärksamhet då det ger mer klick (för främst spelmedia) att prata om de större och välkända titlarna än nya okända IP's som kostar (för utvecklare/utgivare) att sälja in.

Den lär sälja bra med tanke på dess ändå oväntat bra start. Jag väntade mig en trögare start faktiskt så något förvånad.

Portabla spelplattformar har en grymt stor marknad, kommer mjukvaran så kommer det fortsätta sälja. 3DS hade en väldigt trög start och dröjde ett år innan plattformen kommit igång. Här ser det ut som om Nintendo har medvind redan från start. Väldigt intressant att se hur det hela utvecklar sig.

Permalänk

Hämtar ut min Switch imorgon så får se då vad man tycker, håller tummarna för att man inte får ett olycksdrabbat exemplar.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Och jag tycker lika här som dig fast om Playstation (4).
Sony lever också väldigt mycket på gamla IP'n där nya spel är väldigt få. Sony och PS4 har fått en del kritik för att det mest bara är multiplattformstitlar och "HD remasters" som dykt upp. Dock satsar både Nintendo och Sony även på nya spel emellanåt, dock får dessa inte alltid lika mycket uppmärksamhet då det ger mer klick (för främst spelmedia) att prata om de större och välkända titlarna än nya okända IP's som kostar (för utvecklare/utgivare) att sälja in.

Den lär sälja bra med tanke på dess ändå oväntat bra start. Jag väntade mig en trögare start faktiskt så något förvånad.

Portabla spelplattformar har en grymt stor marknad, kommer mjukvaran så kommer det fortsätta sälja. 3DS hade en väldigt trög start och dröjde ett år innan plattformen kommit igång. Här ser det ut som om Nintendo har medvind redan från start. Väldigt intressant att se hur det hela utvecklar sig.

Vad är skillnaden mellan att Sony säljer HD remakes och att Nintendo säljer virtual console spel? Det är väl samma grej?

Jag kan nästan garantera att när det kommer till nya IP ligger Sony långt före Nintendo.

Jag är inte lika övertygad som dig att Switch kommer att sälja så bra. Den kommer säkert sälja bättre än Wii U men det säger inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är skillnaden mellan att Sony säljer HD remakes och att Nintendo säljer virtual console spel? Det är väl samma grej?

Jag kan nästan garantera att när det kommer till nya IP ligger Sony långt före Nintendo.

Jag är inte lika övertygad som dig att Switch kommer att sälja så bra. Den kommer säkert sälja bättre än Wii U men det säger inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, en enorm skillnad. Jämför med på PS3-tiden när Sony släppte PS1-titlar och mot slutet även PS2-titlar. Den eviga strömmen med HD remakes är titlar som släpps på nytt med marknadsföring för att täcka upp bristande spelutbud.

Observera vilket fokus Switch-lanseringen trots allt fått. Att Japanska spelmarknaden har ett extremt fokus på just portabla spelplattformar. Hur folk spelar i väst. Tänk speciellt på alla mobilspel som får de mer traditionella spelplattformarna att blekna i jämförelse.
Prissättning är ett icke-problem. Idag på 10-talet är vi i en epok där folk snudd på byter (dyra) mobiler oftare än underkläder och alla i hushållet ska ha en (dyr) mobil. Barn under 10 springer runt med nyaste premium-telefonerna och snart ska väl även hunden och katten ha en egen.

Nu ska lägga min Switch på laddning (ont om batteri efter kvällens/nattens spelande i sängen) och medans blir det att fortsätta lite på Horizon framför TV'n.

§1 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då kan jag säga att jag tycker likadant fast om Switch.

Nintendo lever enormt mycket på nostalgi och de gör ytterst få nya IP medan Sony tex med Horizon: Zero Dawn levererar ett enligt av det jag läst grymt bra spel.

Det blir intressant att se hur försäljningen kommer bli framöver för de flesta konsoler kan sälja bra i början det gjorde väl även Wii U och den var en smärre katastrof sett enbart till totala försäljningssiffror.

Ja det är lite svårt att gå tillbaka till Zelda efter man spelat lite Horizon det är ett riktigt snyggt och bra spel..

Permalänk
Medlem

Sedärja, är inte förvånad. Gissningsvis är BotW nyckeln.

Vad man kan höja på ögonbrynet åt är att Nintendo inte förrän nu förstår värdet av att ha åtminstone ett spel ur de stora förstapartsserierna tillgängligt på releasedagen. Zelda, Metroid eller - trots att det gått lite inflation i dem de senaste tio åren - ett Mariospel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Tjadu, PS4 Pro kostar några hundralappar mer och är mer än tre gånger så kraftfull som Switchen så tror inte riktigt problemet ligger i komponenterna.

Ehh kostade PS4 det vid release? jag betala vid Xbox release 2 kontroller 2 spel och konsoll 6500....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Så varför suger den, behöver du 240Hz skärm IPS/ OLED och alla spel körs i det också? med 2 dagar batteri tid?

Ja det kan du få betala bara 20k

Varenda liten ökning i komponenter kräver dyrare slut produkt.

Jag blev förvånad hur bra den va efter jag testa den innan jag köpte den.

Spela bomberman 8 pers på en mobil konsoll och allt bara funkar.

Nej, men jag tänker inte betala för en dålig produkt 2017 som inte håller måttet för 3-4 år tillbaka hårdvarumässigt. Jag har en dator, Switchen är sämre än den på alla sätt. Om Nintendo vill vara relevant så tycker jag att de bör satsa på vad de faktiskt gör bra, spel. Deras konsoler har varit skräp sedan GameCube och jag skulle aldrig betala flera tusen för en nedgradering. Nej, man borde släppa alla spel på alla konsoler och plattformer och se de dåliga plattformerna dö ut.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

"Switch är Nintendos snabbast säljande spelkonsol hittills"

Hade Nintendo haft ordning på sin tillverkning och distribution så hade det varit NES Classic som haft den titeln!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Ingen fan av Zelda eller RPG-genren (så inte så konstigt att jag inte är kandidat att köpa BOTW), men tänkte bara tipsa om att det räcker med att köpa ett gäng nya USB-C-kablar så kan du behålla alla dina existerande USB-adapters/laddare.

Jag tycker det bara är bra att Nintendo gick på en modern standard som USB-C på Switch (har det på huvudtelefonen/jobbtelefonen, och allt fler prylar som börjar få det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns trådad pro för 400kr

Trådat känns ju iofs. extremt "B" och 90-tal.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, jag ser den också som det motsatta. Man ska nog kolla Nintendos försäljningssiffror på handhållna och se det ur den vinkeln. Tror mycket av spelandet kommer att ske på pendeltåg. Som handhållen är den ju oerhört kompetent, att man kan koppla den till TV:n och spela i 1080p är en bonus.

Exakt så jag ser det. Då är den grym och i sitt esse!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag köpte Zelda Breath Of The Wild till Wii U.
Köper jag en Switch senare kanske jag köper Switch versionen också. Men tycker inte det motiverar ca 3700kr för konsolen.
Mario Kart 8 Deluxe skulle komma snart, men den vanliga versionen har jag redan till Wii U.

Har nyligen förstått att man inte kan köra samma spellicens på både Wii U och Switch. Känns ju lite dumt att man skall behöva betala för det två gånger (ivf. om det är köpt elektroniskt och nerladdat utan fysisk media). Detta har ju Apple, Google, MS och Sony löst bättre i många fall.

Skrivet av GuessWho:

Att det är en del som vill ha Switch redan vid release är jag inte förvånad över. Men undrar om försäljningen håller i sig. Eller om det går ner efter att de som är mest sugna på att vara en early adopter får tag på sina.

Tror att det är en hit som håller i sig. Det är en ganska bred produkt som hyfsat många kan uppskatta. Finns inte heller mycket konkurrens på bärbart sedan Sony lade ner.

Skrivet av GuessWho:

Har sett Xbox One S säljas för strax under 1500kr och då är det även en 4k Blu Ray spelare också.
Nintendo Switch är inte samma sak, men om man mest ska spela hemma så är jag tveksam till att betala över dubbla priset för något med sämre prestanda för att man även kan använda den bärbart.
Speciellt så länge det inte finns några intressanta spel som man inte kan skaffa till Wii U, istället om man redan har en sådan.

NU skall sägas att 1500 har jag enbart sett som en specialare på öppningsdagen hos enstaka NetOnNet-butiker. Kom till en butik och där gick den begränsade upplagan åt på 20 minuter.

Man kan dock emellan varven hitta den på kampanj för 1990 (har själv köpt då).

Även PS4 S gick för 1990 i helgen, men det kändes ju som om Sony kanske var rädda för konkurrensen av Switch!

Dock bra pris för den som passade på...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Säljer den bättre än Nntendo Classic?

Jag har svårt att se hur Swichen säljer så bra, men visst jag själv ska självklart köpa en, men det beror bara på att jag nu kan avvara 4500kr, hade det varit för något år sedan så hade jag ej lagt ut så mycket pengar.

Kanske därför Nintendo strypt tillgången för oss retro/Nintendofans, så att vi inte skall köpa fler NES Mini än Switch!

Kan iofs. lätt lägga 20 papp i månaden på onödiga prylar/gadgets, och gör så ibland, men avvaktar ändå med Switch (grym som bärbar, men har inte riktigt det behovet som jag reser just nu).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

PC + Nintendo, bitches love nintendo

PS4/xbox är för dem som inte har PC

Väntar till sommaren på att köpa mig en konsol då jag inte pallar alla barnsjukdomar som allt har nuförtiden, spel är alltid bättre några uppdateringar senare.

PC + iPad + mobil + NES Mini + XB1S för mig.

Gillar att jag kan köra samma spel/licens på iPad och iPhone, och samma spel/licens (elektronisk) på PC och XB1S.

Blir klart lägre kostnad då (och spelen är ju det dyra i längden och sammantaget).

På NES Mini är ju spelen "gratis":

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Konstig sak att klaga på. Nintendo använder den mest standardiserade laddaren som finns till att ladda sin konsol. Vad ska de annars använda? Antar att du vill ha mikroUSB istället, men då kan du lika gärna klaga på att laptops inte heller använder den. Switch (och laptops) behöver långt mer ström än vad en microUSB klarar.

USB Type C är bättre än MicroUSB på alla sätt och vis! Helt rätt av Nintendo att gå för det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

"Switch är Nintendos snabbast säljande spelkonsol hittills"

Hade Nintendo haft ordning på sin tillverkning och distribution så hade det varit NES Classic som haft den titeln!

Är väl därför dom la ned produktionen av den

Permalänk
Skrivet av boogey:

Wind Waker var dock riktigt bra, det hade känslan som ska finnas i Zelda, även om båten var ett rejält snedsteg. De ska väl ha fixat till det lite i HD-remaken?

WW är nog min favorit än idag, trots allt båtande. HD-remaken har ett rött (oranget?) segel som gör att båten åker dubbelt så snabbt, det finns att köpa i auktionshuset.

Skrivet av Megacrash:

Verkar va första Nintendo konsol som verkar ha en del problem, Nintendo brukar i normala fall bygga konsoler av kvalité.

https://www.youtube.com/watch?v=Cb-srOfRqNc

Jag har också upptäckt ett par problem. Det ena är at BotW frös i omkring 3 sekunder vid ett tillfälle, lyckligtvis har det inte hänt igen, men det förstör ju spelupplevelsen rejält när man oroar sig för att det kan hända igen. Det andra är att jag såg att Switchen var laddad till 24% när jag avslutade spelsessionen igår, och då började jag på 100% och hade Switchen i dockan hela tiden, självklart med laddaren inkopplad.

Jag får väl se efter ikväll om den fortfarande är kapabel att ladda överhuvudtaget... Men värt att nämna är att jag spelade i mer än 3 timmar i ett svep, så den borde ju ha laddat lite ändå. Dockan kändes lite rucklig redan från början och jag känner ingen tydlig, mekanisk feedback när jag dockar Switchen vilket gör mig osäker på om den får ordentlig kontakt. Bilden funkar i alla fall, om inte ovan nämnda frys berodde på ett kortare glapp.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, men jag tänker inte betala för en dålig produkt 2017 som inte håller måttet för 3-4 år tillbaka hårdvarumässigt. Jag har en dator, Switchen är sämre än den på alla sätt. Om Nintendo vill vara relevant så tycker jag att de bör satsa på vad de faktiskt gör bra, spel. Deras konsoler har varit skräp sedan GameCube och jag skulle aldrig betala flera tusen för en nedgradering. Nej, man borde släppa alla spel på alla konsoler och plattformer och se de dåliga plattformerna dö ut.

Den blir fortfarande svin mycket dyrare om du skulle trycka in värre hårdvara.....

Jag har dator också som totalt krossar allt annat, men har den portal mode på 1 sekund och jag kan spela med mina polare genom dela på kontrollern??

Snälla nån tänk 1 steg längre.

Du tycker Nintendo ska sitta utveckla spel på Xbox eller va??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av anon5930:

***bort/mod***

Jag har alltid haft bra diskussioner med dig och vill att det ska fortsätta så. Det har inte varit menat som något mot dig men du måste förstå att det du skrev kan tolkas på det sättet som jag gjorde.

Jag ber om ursäkt och hoppas att du godtar den. Det var inte meningen att det skulle bli en gnällig diskussion oss emellan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Type C är enbart ett plus för mig☺
Zelda är så sjukt bra. Det känns även mer vuxet än nånsin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hur funkar det spela på din PS4a utan extern bildskärm/TV? Äpplen och päron...

Skrivet av Skprrkt:

Kan du stoppa ner en PS4 Pro + skärm, två handkontroller och ett elverk för att driva den i innerficka på din jacka? Switchens pris och prestanda i förhållande till storleken på konsolen är riktigt bra.

Ingen hårdvara passar alla, men jag tycker inte det är svårt att se vad som är tilltalande med Nintendo Switch. Igår satt jag och lirade BotW framför TV:n när grabben ville se på barnprogram. Slog över på barnprogrammet, plockade Switchen ur dockan och fortsatte spela. Gick på dass, fortsatte spela. Nattade grabben och gick ner till TVn, sambon satt och kollade på en TV-serie jag är helt ointresserad av. Satt tillsammans med henne i soffan och lirade medan hon tittade på TV. När jag gick och la mig plockade jag fram den igen, pluggade in ett par hörlurar och fortsatte spela. Medges att min sambo är lite less på mig just nu, men tillgängligheten till ett av de bästa spel som gjorts är fantastisk, min speldator står och samlar damm.

Skrivet av Wh1spY:

Men hallå? Storleksskillnad?

Tvelander snackade om komponenterna och jag svarade på det. Allt det andra som storleksskillnad, bildskärm osv som ni pratar om stämmer förvisso men är inte vad diskussionen handlade om.

Skrivet av tvelander:

Ehh kostade PS4 det vid release? jag betala vid Xbox release 2 kontroller 2 spel och konsoll 6500....

Vad spelar det för roll? Man jämför väl situationen nu och inte då? Dessutom är ju Pron rätt så ny.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tvelander snackade om komponenterna och jag svarade på det. Allt det andra som storleksskillnad, bildskärm osv som ni pratar om stämmer förvisso men är inte vad diskussionen handlade om.

Kostnaderna för komponenterna i en switch, och prestandan man får ut, är direkt kopplad till den kompakta formfaktorn. Vad är poängen med en diskussion om prestanda kontra pris där man inte tar hänsyn till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Är väl därför dom la ned produktionen av den

De är taktiska PR-killar där på Bergsala/Nintendo!

Sedan så är den inte nerlagd i verkligheten kan tilläggas - bara fortsatta produktions/leveransproblem (och *det* kan ju som sagt också vara PR-taktik - förstår inte annars varför det skall vara så svårt att tillverka en såpass simpel produkt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag hoppas med på det. Xbox 360 kontroll ftw!

Har en gammal trådad X360-kontroller till min PC som är bra (köpte aldrig boxen), men tycker att de nya X1S-kontrollerna (de med BT) är klart ytterligare steg upp.

Bäst är nog dock mitt senaste köp som var en (skamligt dyr, men bra) Elite-kontroller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Tvelander snackade om komponenterna och jag svarade på det. Allt det andra som storleksskillnad, bildskärm osv som ni pratar om stämmer förvisso men är inte vad diskussionen handlade om.

Vad spelar det för roll? Man jämför väl situationen nu och inte då? Dessutom är ju Pron rätt så ny.

Vadå ska jag bygga en dator utan chassi och 60GB SSD och få MYCKET mer prestanda och klaga på switch är dyr???

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Den blir fortfarande svin mycket dyrare om du skulle trycka in värre hårdvara.....

Jag har dator också som totalt krossar allt annat, men har den portal mode på 1 sekund och jag kan spela med mina polare genom dela på kontrollern??

Snälla nån tänk 1 steg längre.

Du tycker Nintendo ska sitta utveckla spel på Xbox eller va??

Du lyssnar inte ett dugg på vad jag säger. Jag vet att det skulle bli dyrare. Jag ifrågasätter meningen med att ens sälja konsolerna över huvudtaget när de är så här dåliga. Bättre om de satsade på ren mjukvaruförsäljning istället

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skprrkt:

Kostnaderna för komponenterna i en switch, och prestandan man får ut, är direkt kopplad till den kompakta formfaktorn. Vad är poängen med en diskussion om prestanda kontra pris där man inte tar hänsyn till det?

Exakt.

Många tror att mindre och små prylar är billigare, men oftast är det, som du är inne på, att det är bra mycket dyrare att bygga litet och kompakt (givet samma prestanda). Det är platsbrist för komponenter, värmeproblem, platsbrist för kylelement, sämre ventilationsmöjligheter, krav på batteri/effektsnålare komponenter. Allt detta fördyrar väldigt mycket i små kompakta portabla enheter, och är en orsak till att telefoner oftast är betydligt dyrare än datorer med motsvarande prestanda.

Ytterligare en orsak till att jag tycker det är en ganska stor "waste" att främst använda Switch som stationär konsol. Du betalar extra mycket för en väldigt speciell designoptimering som du normalt inte utnyttjar dig av (antingen genom att priset blir högre, och/eller att prestandan blir lägre).

Skulle du gjort en bärbar version av XB1 eller PS4 så hade de blivit enormt mycket dyrare än vad de är idag.

Så håller helt med alla er som är inne på att de inte går att jämföra Switch med varken PS, XB, PC eller WU (undantag är ju de som nästan bara är ute efter något stationärt att spela på - men för de är SW normalt fel konsol att välja tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Du lyssnar inte ett dugg på vad jag säger. Jag vet att det skulle bli dyrare. Jag ifrågasätter meningen med att ens sälja konsolerna över huvudtaget när de är så här dåliga. Bättre om de satsade på ren mjukvaruförsäljning istället

Nintendo har funnits sen 1889 och de tjänar extrema summor på sina IPs och hårdvaruprodukter. Jag tror jag litar mer på deras affärsmän än dina spekulationer om vad de "skulle" tjäna mest på.

Detta är uppenbarligen ingen konsoll för dig så mys ner dig i Steambiblioteket och ta det lugnt.