Hjälp med att förbättra egenprogrammerat luffarschack

Permalänk

Hjälp med att förbättra egenprogrammerat luffarschack

Hej!

Vi har som projekt i skolan att vi ska programmera ett spel (i vårat fall luffarschack), men vi måste sätta en egen tvist på det för att få det unikt. Bomba med kreativa ideér om hur man kan utveckla luffarschacket till något nytt!

Permalänk
Medlem

Hur har du själv funderat?

Permalänk
Medlem

Gör så man kan välja att bort en motståndares ruta istället för att rita en egen när det är ens tur, så spelet aldrig tar slut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av thulin82:

Hur har du själv funderat?

Klart jag har, annars skulle jag inte fråga här Ingen lätt uppgift att utveckla luffarschacket.

Skrivet av Andre_H:

Gör så man kan välja att bort en motståndares ruta istället för att rita en egen när det är ens tur, så spelet aldrig tar slut

Tack för idén, ska ta upp den med min medarbetare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonkaboll:

Klart jag har, annars skulle jag inte fråga här Ingen lätt uppgift att utveckla luffarschacket.

Tack för idén, ska ta upp den med min medarbetare

Skickades från m.sweclockers.com

Jag frågade inte "HAR du funderat" utan "HUR har du funderat"

Permalänk
Medlem

Expanderande bräde tills någon vinner.
Dvs, 3*3 blir 4*4, sen 5*5, sen 6*6 osv om ingen får 3 i rad.

Permalänk
Inaktiv

Man lagar ordningen av dragen som varje spelare har gjort i en kö.

Varje spelare har en egen klocka som räknas ner, när 30 sekunder har gått försvinner den första draget spelaren har gjort. Detta leder till att snabbspel belönas. Tiden 30 sekunder ska vara konfigurerbart.
Programmeringsmässigt så får ni lära er att hantera en kö och timing. Mest enklaste sättet är nog att göra precis som innan, bara det att en separat funktion kan nollställa värden i matrisen.

Något annat mer invecklat hade det varit coolt med en gubbe som gick runt på spelplan och åt ut kryss/0or, men det känns som att det är på lite högre nivå. För den med lite sjukare fantasi, så kunde gubben äta upp kryss/0 och sedan sk-ita ut dem på en random plats som den går till, där denna plats aldrig skulle ha varit 4 i rad.

Permalänk
Medlem

-luffarschack i 3 dimensioner(antar att det finns)
-Gör så att vissa rutor på planen inte går att använda
-Vissa rutor är "neutrala" och båda spelare kan tillgodose sig dessa
-I sann SimCity-anda kommer godzilla in på brädet och äter upp slumpmässiga markörer
-En adaptiv storlek på spelplanen som nämndes ovan
-3spelar läge
-Givetvis ett nätverksläge

Mina förslag efter en 2minuters brainstorming^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av thulin82:

Jag frågade inte "HAR du funderat" utan "HUR har du funderat"

Oj shit sorry, måste varit lite lost när jag svarade, det vi varit inne på är ett spelbräde som blir större och större ju längre spelet går, som någon även kom med som förslag, samt några andra idéer som vi kom fram till inte var särskilt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

* Scrollande bräde.
* Där man kan lägga dolda brickor som visas efter ett viss antal drag eller om motståndaren försöker lägga där.
* Brickorna kan ha fler funktioner än att bara ta plats. Kanske explodera, äta upp närliggande brickor?
* Flera färger än två för fler spelade på samma bräde.
* Hyrbridspel där man slår ihop flera olika sorters spel såsom luffarschack med alfapet eller liknande.