Permalänk

Lenovo L27q-10 ny skärm

Hej någon som hört talas om den här skärmen? https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/262308-...

Den verkar ju rätt bra på papper och billig med gsync , 144hz, 1440p och IPS. Vad tror ni är den värd att köpa? Lite fundersam när det står 4ms sen 6ms på fördröjning, den kanske inte är så "responsiv" då?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Den kostar nu 3590:- de är ju extremt billigt, eller?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Den skärmen verka bara sjunka i pris hela tiden, nu ligger den på 3290:-, till slut kanske man får den gratis. Den är ju extremt billig om den har gsync och allt det känns de som.

Såg nu att den hade bara 60hz, då är den inge bra i mina ögon längre så glöm den här tråden

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Bildexpert 📺

Håller på och fiskar information om skärmen just nu. Men 3590 kronor för 144 Hz, IPS-teknik, 2560x1440 och G-sync låter helt enkelt för bra för att vara sant. Så då är det förmodligen fel i någon informationsruta någonstans.

Min gissning än så länge: Det är en vanlig 60-Hz, IPS-allroundskärm där någon på Webhallen klippt och klistrat från mallen på en mer imponerande skärm och glömt justera alla godissiffror.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Håller på och fiskar information om skärmen just nu. Men 3590 kronor för 144 Hz, IPS-teknik, 2560x1440 och G-sync låter helt enkelt för bra för att vara sant. Så då är det förmodligen fel i någon informationsruta någonstans.

Min gissning än så länge: Det är en vanlig 60-Hz, IPS-allroundskärm där någon på Webhallen klippt och klistrat från mallen på en mer imponerande skärm och glömt justera alla godissiffror.

Ja det verkar vara för bra för att vara sant tyvärr, dom har ändrat priset nu tre gånger, från 5990 ner till 3590 och nu 3290. Och så har dom tagit bort 144hz och skrivit dit 60hz. Den har nog inte ens Gsync då antar jag.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att Webhallen har skrivit fel produktnamn, den heter Lenovo p27q-10
http://shop.lenovo.com/se/sv/itemdetails/61A8GAT1EU/460/6DCB3...

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4118004

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Verkar vara identiska produkter sånär som att L27-modellen vänder sig till östmarknaden. Ryssland, polen, slovakien etc. Kanske landade en pall hos Webbhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Verkar vara identiska produkter sånär som att L27-modellen vänder sig till östmarknaden. Ryssland, polen, slovakien etc. Kanske landade en pall hos Webbhallen?

Ja det ser ut som det, får fram ryska och finska återförsäljare när jag söker på L27q. Webhallen kanske kör grå-import.

Hur som helst bra pris för 27" 1440p trots att den bara är 60hz.
Undra bara hur kvalitén är på den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Tror ni att den har gsync som det står på Webhallen?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hunkaboy86:

Tror ni att den har gsync som det står på Webhallen?

Högst osannolikt. G-Sync med modul version 2 har endast en enda Displayport och en strypt HDMI som extra anslutning. Den här har en hel rad med diverse kontakter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Högst osannolikt. G-Sync med modul version 2 har endast en enda Displayport och en strypt HDMI som extra anslutning. Den här har en hel rad med diverse kontakter.

Okej hoppas webhallen tar bort att den har Gsync om den inte har de så ingen blir lurad, va nära att jag beställde en när det stod att den hade 144Hz

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Okej hoppas webhallen tar bort att den har Gsync om den inte har de så ingen blir lurad, va nära att jag beställde en när det stod att den hade 144Hz

Du kan ringa eller skicka ett mail så att det rättar till information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Det verkar som den modellen Webhallen (L27Q) säljer inte har höj/sänkbar fot

P27Q verkar ha bättre möjligheter när det gäller foten, både höj/sänkbar samt pivot och tilt.

I övrigt är det nog exakt samma panel i båda skärmarna, personlig skulle jag valt P27Q pga den bättre foten.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag höll på att beställa P27Q nu när Dustin hade fått in några lager, men ångrade mig i sista sekund. Får avvakta recensioner och omdömen från köpare innan jag slår till.

Är lite less på att behöva skicka tillbaka skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Fick precis svar från Webhallen och de säger själva att det är G-Sync på L27Q. "Det är G-sync och 60Hz som gäller.". Så då verkar det här vara den billigaste G-Sync skärmen på marknaden samt att den är 1440p och IPS. Det låter som ett riktigt kap då .

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Skrivet av Owen95:

Fick precis svar från Webhallen och de säger själva att det är G-Sync på L27Q. "Det är G-sync och 60Hz som gäller.". Så då verkar det här vara den billigaste G-Sync skärmen på marknaden samt att den är 1440p och IPS. Det låter som ett riktigt kap då .

Ja det är så synd att den bara har 60Hz, tror inte jag kan börja spela på en 60Hz skärm igen nu när man vant sig vid 144Hz. Kanske går den att "överclocka" till 75Hz iaf?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Bildexpert 📺

Det låter inte rimligt någonstans. G-Sync-modulen adderar ett premium på cirka 1500-2000 kronor och har aldrig funnits med mer än två bildanslutningar. Nvidia är också rätt picky med vilka paneler de optimerar för G-Sync. En vanlig 60 Hz-vanilj-IPS vore första gången det med.

VESA Adaptive däremot. Det kan vem som helst implementera på vilken skärm som helst och nöja sig med ett intervall på 48-60 Hz eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Precis plus att G-sync-modulen även bygger ut skärmen lite, men denna är lika tunn rakt igenom. Det var dock det svar jag fick från Webhallens kundtjänst.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Bildexpert 📺

Googlar man fram bilder är det förvisso endast en DP och en HDMI på L27Q. Men som skrivet. inte rimligt. Om Nvidia nu vill bredda G-Sync till fler gamers är Lenovo inte riktigt de man väntat sig.

Fast Lenovo försöker samtidigt slå sig in på den marknaden med produkter under namnet "Legion".
http://shop.lenovo.com/se/sv/gaming/accessories.html

Den designen är dock mer "suck, ännu inte en sådan gaming-produkt". L27Q-10 ser mer ut som något för en mäklarfirma.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte den har Gsync, ingen annan sida som har L27q-10 upplagd anger Gsync. Har kollat på massvis Ryska och Slovenska sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Nu tar Webhallen endast 2790:- (medlemspris)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Kilade in på Webhallen och köpte mig en skärm, nu när den sänkts lite i pris.
På Webhallen så står det att
” Övrigt:
HDMI och DP-kablar ingår”

En HDMI-kabel ingår, vilket är det enda som ska medfölja enligt packlistan.

” VESA:100x100
Höj & Sänkbar:Ja”

Hittar inget VESA-fäste. Höj och sänkbar är den inte.

Angående G-Sync så lyckas jag inte aktivera det. Har uppdaterat grafikdrivrutinen till 378.66, valt DP 1.2 i skärmen, startat om datorn och återanslutit skärmen, men hittar inte menyvalet för att ställa in G-Sync.

I övrigt en riktigt snygg skärm i mitt tycke, men det är ju lite missvisande när de skriver saker som inte stämmer.

Vem var det som svarade på mail och berättade att skärmen minsann visst hade G-Sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lly:

Kilade in på Webhallen och köpte mig en skärm, nu när den sänkts lite i pris.
På Webhallen så står det att
” Övrigt:
HDMI och DP-kablar ingår”

En HDMI-kabel ingår, vilket är det enda som ska medfölja enligt packlistan.

” VESA:100x100
Höj & Sänkbar:Ja”

Hittar inget VESA-fäste. Höj och sänkbar är den inte.

Angående G-Sync så lyckas jag inte aktivera det. Har uppdaterat grafikdrivrutinen till 378.66, valt DP 1.2 i skärmen, startat om datorn och återanslutit skärmen, men hittar inte menyvalet för att ställa in G-Sync.

I övrigt en riktigt snygg skärm i mitt tycke, men det är ju lite missvisande när de skriver saker som inte stämmer.

Vem var det som svarade på mail och berättade att skärmen minsann visst hade G-Sync?

Det är inget ovanligt att informationen hos Webhallen är fel.
Hur är den när det gäller bleed och glow?
Vilken yta har skärmen, blank eller matt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt:

Vad gäller bakgrundsbelysningen så är den i mitt tycke ganska bra, hyfsat jämn. Har inte hunnit använda skärmen riktigt, men spontant så stör den inte. Nedre högra hörnet är lite för starkt och syns vid mörka bilder.

Lite oregelbunden bakgrundsbelysning i övre högra hörnet.

Försökte visa reflektion i displayen för att kunna svara på frågan om blank eller matt yta.

Skulle säga halvmatt. Upplevs matt när man använder den, men jag tycker att det är ett relativt blankt yttre lager. Så, försöker man uppnå totalreflektion med mycket ljus så ser den blank ut, men den är inte helblank.

I övrigt verkar den trevlig, bra färgåtergivning, ingen upplevd banding, efter lite snabba tester från http://www.lagom.nl/lcd-test/.
Men jag är inte något proffs på bildskärmar, så jag vet inte om det är någonting annat som man borde testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lly:

@220volt:

Vad gäller bakgrundsbelysningen så är den i mitt tycke ganska bra, hyfsat jämn. Har inte hunnit använda skärmen riktigt, men spontant så stör den inte. Nedre högra hörnet är lite för starkt och syns vid mörka bilder.
http://i66.tinypic.com/18g3zo.jpg

http://i67.tinypic.com/2a9u1ds.jpg
Lite oregelbunden bakgrundsbelysning i övre högra hörnet.

Försökte visa reflektion i displayen för att kunna svara på frågan om blank eller matt yta.
http://i68.tinypic.com/wjgftt.jpg

Skulle säga halvmatt. Upplevs matt när man använder den, men jag tycker att det är ett relativt blankt yttre lager. Så, försöker man uppnå totalreflektion med mycket ljus så ser den blank ut, men den är inte helblank.

I övrigt verkar den trevlig, bra färgåtergivning, ingen upplevd banding, efter lite snabba tester från http://www.lagom.nl/lcd-test/.
Men jag är inte något proffs på bildskärmar, så jag vet inte om det är någonting annat som man borde testa?

Bilder brukar alltid göra så bleed ser värre ut än vad det egentligen är. Tycker ytan ser ganska blank ut.

Kom den med någonstans papper på att den är kalibrerad från fabrik?

Läste på Dustin att modellen som heter P27q-10 är kalibrerad från fabrik, men det brukar ju sällan vara något att hänga i granen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Hittar inget kalibreringscertifikat, har heller inget verktyg för att faktiskt kontrollera färgåtergivning.

Angående bleed så försökte jag få en så bra bild jag kunde, men ja - det ser kraftigare ut på bilden än vad det är när man tittar på den.

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på P27 och tyckte att den lät bra, mest pga dess upplösning, priset samt att den har något som heter TUV Eye Comfort - ett certifikat som tydligen garanterar att den är skönare att titta på för ögonen. Toppen för mig som ofta blir trött och ansträngd i ögonen när jag jobbar länge vid datorn. Ni som har köpt och testat L27, har den också detta certifikat? Hittar inget på Webhallens hemsida om det...

Permalänk
Medlem

TÜVs certifieringar finns publicerade på nätet; sökte litegranna själv men hittade inte den displayen nämnd där. Man kan söka på antingen certifikat eller modeller.

Displayen hade dock ett snabbåtkomligt läge med mindre blått, "nattläge", som i mitt tycke är trevligt!

Nu har jag lämnat tillbaka skärmen jag köpte, då även om den var snygg så saknade den lite väl mycket av vad jag ville ha.