Firefox upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Firefox upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Den senaste versionen av Firefox blir den sista med stöd för Windows XP och Windows Vista. Användare av dessa kommer dock fortsätta få säkerhetsuppdateringar ytterligare ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde de redan upphört med stödet? Herregud... Att de suttit och lagt utvecklarresurser på att få sin webbläsare att fungera ihop med gammal smörja. Jag är glad att jag gått över till Palemoon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

"Sedan dess har också allt fler utvecklare övergivit operativsystemet, men trots detta är det fortfarande relativt populärt med över 100 miljoner användare världen över."

Inkluderar den här siffran även "offline" XP-datorer eller gäller det bara uppkopplade datorer?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Trodde de redan upphört med stödet? Herregud... Att de suttit och lagt utvecklarresurser på att få sin webbläsare att fungera ihop med gammal smörja. Jag är glad att jag gått över till Palemoon.

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?
Jag tror knappast de har lagt så mycket tid på Vista och XP, utan har de väl fått skiten att funka med buggiga Windows 10, ja då fungerar det ta mig f-n i mig på allt.

Jag ska annars snart beställa en ny dator till en kommun.
Pris dator inklusive arbete med windows 7 ca 30 000kr.
Pris dator inklusive arbete med windows 10 ca 150 000kr. (exakt samma hårdvara)

Gissa vilken dator kommunen valde? Och datorn har självklart ingen internet åtkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?
Jag tror knappast de har lagt så mycket tid på Vista och XP, utan har de väl fått skiten att funka med buggiga Windows 10, ja då fungerar det ta mig f-n i mig på allt.

Jag ska annars snart beställa en ny dator till en kommun.
Pris dator inklusive arbete med windows 7 ca 30 000kr.
Pris dator inklusive arbete med windows 10 ca 150 000kr. (exakt samma hårdvara)

Gissa vilken dator kommunen valde? Och datorn har självklart ingen internet åtkomst.

Förstår inte hur Firefox + Windows 10 + datorer till en kommun utan Internet hör ihop med en tråd om FF + XP/Vista och inget internet. Har de inget internet lär väl inte FF vara något problem? Och FF fungerar i både 7 och 10 i år framöver.

Och FF har kunnat användas på allt från XP till 10 till Android rätt länge nu, de har bara valt att lägga ner stödet för ett OS som redan för 3-4 år sedan ansågs osäkert. Men att de ger säkerhetsuppdateringar i 1 år till visar ändå att de bryr sig om dessa "100Miljoner som fortfarande vill ha det".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Förstår inte hur Firefox + Windows 10 + datorer till en kommun utan Internet hör ihop med en tråd om FF + XP/Vista och inget internet. Har de inget internet lär väl inte FF vara något problem? Och FF fungerar i både 7 och 10 i år framöver.

Och FF har kunnat användas på allt från XP till 10 till Android rätt länge nu, de har bara valt att lägga ner stödet för ett OS som redan för 3-4 år sedan ansågs osäkert. Men att de ger säkerhetsuppdateringar i 1 år till visar ändå att de bryr sig om dessa "100Miljoner som fortfarande vill ha det".

Webbläsare används till mycket fler saker än bara internet. Men visst var det lite offtopic, min poäng var dock att äldre windows behövs. Jag ser dock inget större problem att nyare versioner av webbläsare försvinner på äldre operativsystem. Jag skulle tro att skaran som upplever ett problem att Firefox slutar uppdateras till de äldre windows är ytterst liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?

Ja det är så fel med en väldigt kompetent webbläsare. Det är bättre att köra Chrome så att webben centraliseras runt endast en webbläsare, precis som det var i början på 2000-talet. /s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cocosoft:

Ja det är så fel med en väldigt kompetent webbläsare. Det är bättre att köra Chrome så att webben centraliseras runt endast en webbläsare, precis som det var i början på 2000-talet. /s

Problemet med Chrome är många, inte bara det du nämnde utan att Google beter sig lite konstigt och övervakar en etc. Inte minst syns det på den riktade reklamen som man får.
Nå min poäng var snarare att gammalt ej är dåligt. Vilket browser man ska använda idag är en intressant fråga, jag själv använder mängder och bryr mig ofta inte så mycket. Jag minns för övrigt när Google var en liten uppstickare emot Altavista och Yahoo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?
Jag tror knappast de har lagt så mycket tid på Vista och XP, utan har de väl fått skiten att funka med buggiga Windows 10, ja då fungerar det ta mig f-n i mig på allt.

Jag ska annars snart beställa en ny dator till en kommun.
Pris dator inklusive arbete med windows 7 ca 30 000kr.
Pris dator inklusive arbete med windows 10 ca 150 000kr. (exakt samma hårdvara)

Gissa vilken dator kommunen valde? Och datorn har självklart ingen internet åtkomst.

Blir billigare på sikt med Windows 10 när supporten för Windows 7 upphör. Tyvärr tänker sällan kommuner långsiktigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skandal! Hur kan de upphöra support för XP som bara är 15 år gammalt. De borde stödja Windows 95 då det fortfarande används av min grannes morbrors kusins hunds förra ägares mormor.

Seriöst så är det helt rätt XP och Vista är gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Blir billigare på sikt med Windows 10 när supporten för Windows 7 upphör. Tyvärr tänker sällan kommuner långsiktigt.

Snarare är problemet att de just tänker långsiktigt ekonomisk. Att uppgradera OS är svindyrt för många, då väljer folk att göra det samtidigt som något annat ska bytas ut/uppgraderas.
Se det som att uppgradera konsol, finns det inga spel till PS5 ännu så är det dyrt att uppgradera. Att enbart uppgradera och köra samma programvara med exakt samma grafik är också kostsamt, det bästa är att planera det så att man förutom att lägga ut mycket pengar också får något mer för det.

Skrivet av dagas:

Skandal! Hur kan de upphöra support för XP som bara är 15 år gammalt. De borde stödja Windows 95 då det fortfarande används av min grannes morbrors kusins hunds förra ägares mormor.

Seriöst så är det helt rätt XP och Vista är gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att det är rätt att lägga ner supporten och underhållet, det ger inga pengar in till Firefox.
Däremot används både XP och windows 95 än idag, jag vet på flera ställen och slutar det att fungera så får vissa personer t.ex. ingen värme till sin lägenhet. Övervakning av ställverk kan också finnas gamla maskiner som styr och går detta system ner, ja då har folk ingen ström. (nu övervakar enbart pcn plcarna)

Permalänk
Avstängd

Även Google upphör med stöd för Windows XP i Chrome.

Permalänk
Medlem

Åhh nej, inte stödet för Vista?! Vista är ju det bästa operativsystemet sen skivat bröd! Detta är en konspiration! Varför försöker Microsoft tvinga folk att uppgradera! Aaarrgh?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte minst syns det på den riktade reklamen som man får.

Så du har hellre reklam som har noll och inget med dina intressen att göra än reklam som åtminstone försöker vara relevant?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?
Jag tror knappast de har lagt så mycket tid på Vista och XP, utan har de väl fått skiten att funka med buggiga Windows 10, ja då fungerar det ta mig f-n i mig på allt.

Jag ska annars snart beställa en ny dator till en kommun.
Pris dator inklusive arbete med windows 7 ca 30 000kr.
Pris dator inklusive arbete med windows 10 ca 150 000kr. (exakt samma hårdvara)

Gissa vilken dator kommunen valde? Och datorn har självklart ingen internet åtkomst.

150k, kan inte riktigt se hur det skulle vara rimligt.
Ska gammal kod anpassas till nytt OS...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Känns lite tråkigt då fireflax är min favorit. Kan förstå att man skippar XP men lite osäker på varför vista då det är en ganska lik HAL efter alla servicepacks gämfört med w7.
Installerade om en XP burk, nyligen och för att den hade fungerande svideo, som skulle kopplas till en crt tv.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

150k, kan inte riktigt se hur det skulle vara rimligt.
Ska gammal kod anpassas till nytt OS...

Licenskostnader diverse program, ca 50 000kr, sedan lite arbetskostnad. Att uppgradera mjukvara precis som att uppgradera vad som helst är svindyrt och man gör det när det behövs. På samma sätt som att man ej byter tak på huset varannan år bara för att det har kommit en ny version av tegelpannor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trodde de redan upphört med stödet? Herregud... Att de suttit och lagt utvecklarresurser på att få sin webbläsare att fungera ihop med gammal smörja. Jag är glad att jag gått över till Palemoon.

Jag tror du börjar från fel ända om du klagar på Mozilla för att dom utvecklar Firefox till ett OS som används på 100 miljoner datorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?
Jag tror knappast de har lagt så mycket tid på Vista och XP, utan har de väl fått skiten att funka med buggiga Windows 10, ja då fungerar det ta mig f-n i mig på allt.

Jag ska annars snart beställa en ny dator till en kommun.
Pris dator inklusive arbete med windows 7 ca 30 000kr.
Pris dator inklusive arbete med windows 10 ca 150 000kr. (exakt samma hårdvara)

Gissa vilken dator kommunen valde? Och datorn har självklart ingen internet åtkomst.

Firefox funkar hur bra som helst och har alltid gjort det för min del i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?
Jag tror knappast de har lagt så mycket tid på Vista och XP, utan har de väl fått skiten att funka med buggiga Windows 10, ja då fungerar det ta mig f-n i mig på allt.

Jag ska annars snart beställa en ny dator till en kommun.
Pris dator inklusive arbete med windows 7 ca 30 000kr.
Pris dator inklusive arbete med windows 10 ca 150 000kr. (exakt samma hårdvara)

Gissa vilken dator kommunen valde? Och datorn har självklart ingen internet åtkomst.

Jag antar att dom har en väldigt kompetent konsult som räknat fram priset på Windows 10 datorns mjukvara.
Om några år så blir nog kommunen ändå tvungna att gå över till Windows 10 och allt med vad det kostar att uppdatera gamla Windows 7 program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag antar att dom har en väldigt kompetent konsult som räknat fram priset på Windows 10 datorns mjukvara.
Om några år så blir nog kommunen ändå tvungna att gå över till Windows 10 och allt med vad det kostar att uppdatera gamla Windows 7 program.

Haha exakt! Så kan det gå när någon annan betalar.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det finns någon anledning att fortsätta uppdatera Firefox till XP när XP slutat patchas av Microsoft sedan länge.

Den enda gång det kan va bra med firefox är om man av någon anledning måste installera XP på nån gammal maskin och testa el i en virtuell maskin, så måste man ha firefox för att komma ut på nätet och ladda ner drivrutiner etc eftersom microsoft IE 8 inte längre går att surfa med på nätet idag trots allt är uppdaterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Jag antar att dom har en väldigt kompetent konsult som räknat fram priset på Windows 10 datorns mjukvara.
Om några år så blir nog kommunen ändå tvungna att gå över till Windows 10 och allt med vad det kostar att uppdatera gamla Windows 7 program.

Nu kommer väl windows 10 heta Windows 10 i många år framåt fast de bygger om nästan allt.
Men det som vanligt sker är att man ej byter version av Windows så ofta precis överallt. Så om 6år kanske de uppgraderar till hur windows ser ut då.
Windows är för övrigt det minst kritiska program i många lösningar utan uppgraderingen görs för att programmen man ska köra det.
Angående räkna på kostnader så kan de ta in vilken konsult som helt, är licenskostnaden för att uppgradera 50 000kr, och det kommer de ej förbi det hur de gör. Arbetskostnad kan de minska, men generellt i landet får man ingen vettig tekniker för under 900kr/h och det tar tid att konfigurera ihop kommunikation emot säg 40 olika hårdvaror som använder olika drivers och kommunikationsprotokoll, där tester ska göras för att säkerhetsskälla stabilitet.

Inte syftat på dig. Men jag är generellt förvånad på att personer som säger att uppgradera windows är så superlätt inte tar på sig såna jobb. Förra året uppgraderade jag 5st Windows Xp och 2st Windows 2008 maskiner till Windows 2012 på alla och det gick på runt 3 miljoner. Om folk skulle kunna göra det för en sportstyvel, så är mitt råd att leta upp företag och erbjud era tjänster, så kommer ni bli stenrika och företagen i sverige kommer gå bättre.
Liksom det jobbet jag gjorde var det 3 andra företag som erbjöd sig göra, men jag var billigast.

*edit*
Ett het Tips Windows Server 2016 släpptes vid nyår, besök ett företag typ Eriksson och säg att ni uppgraderar hela deras maskinpark till detta för säg 100 000kr. Om ni håller budgeten så kommer ni få så fina referenser så det ej är klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Liksom det jobbet jag gjorde var det 3 andra företag som erbjöd sig göra, men jag var billigast.

Det låter mest som att du ger en grovt förenklad bild för att framhäva Windows 7 som något slags gångbart alternativ för verkligheten år 2017. I övrigt är det ju välkänt att alla slags offentliga institutioner är en guldgruva för konsulter eftersom de inte har någon som helst ansvarskänsla för skattepengarna de frikostigt häller ner i diverse svarta hål.

Permalänk
Medlem

Wow. Så är dagen kommen. Det har alltid känts så avlägset. Länge har man vetat att XP gått mot sitt slut, men XP har ändå hängt kvar och varit "still going" under lång tid. Men nu lämnar alltså den sista bastionen sin post. Därmed är XP slutligen helt obsolet. Det snöregnar här nu. Tack för en fin tid, trots allt. Minns framför allt MSN Messenger. Får även nämna Photoshop 7, även om jag använde det mest på Windows 98, samt Adobe Premiere Pro och dess problem med HyperThreading och tvåkärniga processorer. Vila i frid.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det låter mest som att du ger en grovt förenklad bild för att framhäva Windows 7 som något slags gångbart alternativ för verkligheten år 2017. I övrigt är det ju välkänt att alla slags offentliga institutioner är en guldgruva för konsulter eftersom de inte har någon som helst ansvarskänsla för skattepengarna de frikostigt häller ner i diverse svarta hål.

Om de ej hade tagit ansvar så hade de uppgraderat hela tiden, nu är de snåla till den förbannelse. Detta leder till mindre pengar till konsulter och att kommunen köper i Windows 7 maskiner än idag. Mjukvarutillverkare hittar sedan på åtgärder för detta, t.ex. gör det sjukligt dyr att uppgradera gamla licenser och vissa tillverkare vill ha över 100 000kr/året för i princip obefintlig support. Skippar man detta, ja då kostar en uppgradering multum.
Grundproblemet är arbetskostnaden, en anställd i sverige kostar runt 500kr för ett företag, går det 2000 arbetstimmar att göra en uppgradering så är egenkostnaden hög.

Men som jag tidigare skrev tycker någon det är dyrt då är mitt råd att vara smart och och bli mångmiljonär, rikare än han som gjorde Mindcraft. Inom kommuner gäller dessutom offentlig upphandling, så om ett företag gör en Windows 7 till 10 uppgradering där all mjuk och hårdvara fungerar som innan med extrema saftiga viten vid driftstrul för en halv miljon och ni erbjuder samma jobb för 20 000kr så får ni jobbet om ni är pålitliga.
*edit*
Offentliga upphandlingar hittar ni t.ex. på Opic, sök bara på Scada, styrsystem, DCS, MES etc. Det brukar vara inkompetenta personer som gör dessa jobb som inte vet att det alltid är superlätt att uppgradera windows utan håller på med trams som att koda om driverna etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet med Chrome är många, inte bara det du nämnde utan att Google beter sig lite konstigt och övervakar en etc. Inte minst syns det på den riktade reklamen som man får.
Nå min poäng var snarare att gammalt ej är dåligt. Vilket browser man ska använda idag är en intressant fråga, jag själv använder mängder och bryr mig ofta inte så mycket. Jag minns för övrigt när Google var en liten uppstickare emot Altavista och Yahoo.

Kör rena chromium istället då, inga google proprietära grejer som kan spåra dig. Ganska allmänt känt att Chrome kommer med tracking ID, hjälper ännu mer om du är inloggad på google kontot.

Skrivet av rektor:

Även Google upphör med stöd för Windows XP i Chrome.

Det har de redan gjort, Har för mig att det var i version 50 som stödet försvann. Firefox kommer fortsätta till slutet av året.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Så du har hellre reklam som har noll och inget med dina intressen att göra än reklam som åtminstone försöker vara relevant?

Om reklamen inte är riktad är det ju mindre risk att den stör din uppmärksamhet. Jag vill iallafall inte få min uppmärksamhet störd...

Om jag av nån anledning skulle vilja se reklam skulle jag helt enkelt uppsöka den aktivt, inte få den tryckt i ansiktet när jag försöker göra något annat.

Permalänk
Medlem

Så... det kommer varnas för Sweclockers då?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Va finns Firefox kvar, vem kör sån gammal smörja idag?
Jag tror knappast de har lagt så mycket tid på Vista och XP, utan har de väl fått skiten att funka med buggiga Windows 10, ja då fungerar det ta mig f-n i mig på allt.

Jag ska annars snart beställa en ny dator till en kommun.
Pris dator inklusive arbete med windows 7 ca 30 000kr.
Pris dator inklusive arbete med windows 10 ca 150 000kr. (exakt samma hårdvara)

Gissa vilken dator kommunen valde? Och datorn har självklart ingen internet åtkomst.

Måste bara fråga, vad fasen skulle installeras på datorn
Anta att om timtiden är ca 1000kr så skulle du alltså lägga 150 timmar på att installera och konfa datorn?
Hoppas du var ironisk

Visa signatur

__________________________
Intel Core i7 8700k@5.0 Ghz Watercooled| Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 | Sennheiser GSX 1200 Pro | 1xSamsung 960Pro 512GB, 1xSamsung 950Pro 512GB, 2xWD Blue 1TB SSD | Corsair Dominator Platinum 16GB@3600 MHz | EVGA 1080TI FTW ELITE |