Permalänk

Win7 till Freenas?

Hej jag har under ett par år haft en "vanlig" win7 dator snurrandes 24/7 som filserver, helt utan Raid elle liknande.
Jag kör lite automatisk backup med filesync mellan diskarna och ibland extern backup på typ foto å sånt.
Jag har lite funderingar på freenas men drar mig lite för det eftersom jag har ca 4-5 TB data som jag måste hantera.
Hur löser jag en övergång till Freenas, hur kopierar jag alla filer, måste jag flytta diskarna till en windows dator och kopiera över LAN?
Finns det något smart sätt? jag misstänker att Freenas inte kan hantera NTFS diskar....?

Oops får väl redigera lite själv, jag läste mig till att det fanns en "import disk" funktion som hanterar NTFS.
Sorry men jag har en fråga till, Många skriver att man inte skall använda Freenas utan ECC minnen?
Jag förstår att ECC är säkrare, men det är väl inget som hindrar att man kör utan, och vad händer specifikt i Freenas om det går snett?

Svara på min egen fråga :)
Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

@Sajberman: Du kan säkert importera en disk men du behöver fortfarande formatera om alla diskar för att få en raid.

Jag har kört en freenas låda hemma i ett par år med vanliga ddr3 minnen och inte upplevt några problem, men jag har å andra sidan inget viktigt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Hej jag har under ett par år haft en "vanlig" win7 dator snurrandes 24/7 som filserver, helt utan Raid elle liknande.
Jag kör lite automatisk backup med filesync mellan diskarna och ibland extern backup på typ foto å sånt.
Jag har lite funderingar på freenas men drar mig lite för det eftersom jag har ca 4-5 TB data som jag måste hantera.
Hur löser jag en övergång till Freenas, hur kopierar jag alla filer, måste jag flytta diskarna till en windows dator och kopiera över LAN?
Finns det något smart sätt? jag misstänker att Freenas inte kan hantera NTFS diskar....?

Oops får väl redigera lite själv, jag läste mig till att det fanns en "import disk" funktion som hanterar NTFS.
Sorry men jag har en fråga till, Många skriver att man inte skall använda Freenas utan ECC minnen?
Jag förstår att ECC är säkrare, men det är väl inget som hindrar att man kör utan, och vad händer specifikt i Freenas om det går snett?

FreeNAS använder sig av filsystemet ZFS, för prestanda gäller det främst att ha tillräckligt mycket RAM-minne då ZFS använder sig väldigt mycket av RAM i förhållande till andra filsystem. 8GB eller mer är att absolut att rekommendera för datamängden du nämner.
Du kan köra ZFS-filsystemet utan ECC-minnen men det är aldrig rekommenderat då du förlorar många integritetsfunktioner som hjälper till mot datakorruption.
Eftersom ZFS är väldigt RAM-intensivt är det därför också extra viktigt att datan som flyttas runt i RAM-minnet inte blir korrupt i något sammanhang om något minne skulle fela i sig. Det är den kontrollen du går miste om i första hand.
Om datan du lagrar kan anses som väldigt viktig bör man nog tänka om en extra gång innan man kör ZFS utan ECC.

Finns en del posts ang. detta om man har lust att läsa mer och fördjupa sig i ämnet:
https://forums.freenas.org/index.php?threads/ecc-vs-non-ecc-ram-and-zfs.15449/

I övrigt tror jag det är vettigare att bygga ett fristående FreeNAS-system from scratch (med ECC-minnen) och sedan flytta över data du vill ha lagrat på systemet via nätverket ex. med SFTP (FileZilla eller liknande program).
Från FreeNAS kan du sedan dela ut datan över Samba shares och på så sätt få tillgång till det från Windows-klienter.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Tack för svaren, får nog fundera på om freenas är rätt alternativ. Tänkte sätta upp två nya diskar och sedan importera dom gamla och det skall väl funka. Men det här med ecc minnen gör mig tveksamt. Det blir inga ecc minne eftersom jag vill använda befintlig hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Tack för svaren, får nog fundera på om freenas är rätt alternativ. Tänkte sätta upp två nya diskar och sedan importera dom gamla och det skall väl funka. Men det här med ecc minnen gör mig tveksamt. Det blir inga ecc minne eftersom jag vill använda befintlig hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Freenas är ett väldigt bra sätt att ha långtidslagring på. Alternativet är en ubuntuserver med zfs installerat och vanlig sambashare. Skulle rekommendera att du kollar på HP microserver gen8 på dustinhome. Kostar runt 2k kr. Sen köper du till kingston ramisar så du får 16 GB. Kostar inte så mycket. ZFS är som skrivits ram krävande. Men ca 1 GB ram/1TB lagring. Men du kommer undan med 60-70 % utan några problem. Dock Aldrig mindre än 4 GB. Det är först när du ska köra deplecering i freenas du behöver Massa ram, då listorna med vilka filer du redan har samt metadata om dem lagras i ramminnet som gör att det kräver. ECC är att föredra, ovannämnda server har ECC från start och är serverhw. Jag kör 1 sån själv som filserver samt 2 st till för labb å lek

Vad gäller dataöverföringen så behöver du skapa ZFSn först innan du kan kopiera över någon data. Se över lite hur du tänkt att du ska skapa raidz. För när du väl har skapat en så kan du inte ändra den och du kan bara lägga till mera diskar genom att skapa ny diskgroup (finns ett undantag). Du kanske känner någon som du kan låna en disk av för att kopiera? Annars är det ju inte fel att investera i några nya diskar

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Blev tveksam till Freenas nu, har som sagt bara kört en win7 dator innan och delat ut mappar i nätverket, samt kört automatiska backup på det jag inte vill förlora. Freenas (eller riktig server överhuvudtaget) är kanske lite overkill. tycker också att man tappar lite kontroll när man låter systemet ta över diskarna i RAID Om en disk kraschar i win7 så vet jag vad som försvinner, med typ Freenas så är det bara systemet som har koll, och då får man hoppas att det funkar att återställa, men jag kanske har fel.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

@fragwolf: Blev tveksam till Freenas nu, har som sagt bara kört en win7 dator innan och delat ut mappar i nätverket, samt kört automatiska backup på det jag inte vill förlora. Freenas (eller riktig server överhuvudtaget) är kanske lite overkill. tycker också att man tappar lite kontroll när man låter systemet ta över diskarna i RAID Om en disk kraschar i win7 så vet jag vad som försvinner, med typ Freenas så är det bara systemet som har koll, och då får man hoppas att det funkar att återställa, men jag kanske har fel.

Freenas är bra för fillagring. Dvs familjefoton, filmer etc Så du kan streama det via nätverket. Samt som en backup för vad du nu vill backupa. Köper du nya diskar (iaf någon) så har du ju någon gammal kvar som du kan spara det absolut viktigaste på. Genom att ha det i din vanliga dator eller dylikt. Freenas är inte svårare än att stoppa i en skiva och följa instruktioner. Sen när du är klar så står det hur du ska göra för att logga in via webläsaren. Sen är det inte så jäkla avancerat. Finns dels hur mycket information och guider som helst på nätet/youtube. Sen skapar du en raidz/raidz2. Beroende på hur många diskar du har i ( rekommenderar att ha samma storlek på dem iaf). Det gör du via en meny som också hjälper dig att skapa rätt typ av raid genom att markera de diskar du vill använda, vanligen allihopa, sedan baserat på hur många diskar så skapar freenas den raidtyp som passar dig, baserat på antalet diskar då.

Sen finns det en meny där du väljer cifs/smb (windowsutdelning) så markerar du vilken enhet du vill dela ut, enligt ovan med de mappar som du också skapat. Serier/filmer/foton etc. Så är det klart. Mer behöver du inte göra. Styrkan med freenas är ZFS som har mycket säker lagring. Men det bygger på att du har ECC minnen. Därav är det enklast och billigast att ex köpa en microserver som jag nämnde ovan ex: https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... Då tillkommer diskarna och lite extra ram. RAM är inte så dyrt. Diskarna är väl det som kan dra iväg. Så har du allt du behöver. Mycket billigare än att plocka ihop någon hårdvara löst och bygga ihop.

Edit: Om en disk går i sönder så kommer freenas varna dig och du markerar disken som e trasig i freenas och väljer "koppla bort" (minns inte vad det heter plockar fysiskt ut disken. Sedan i med den nya startar upp och loggar in i freenas igen och lägger till den nya så sköter freenas resten. Har du fysiskt plats för en ny hdd direkt i datorn så kan du välja "replace" så pekar du vilken disk du vill byta ut med vilken du vill ersätta så sköter freenas resten. Sen när resilveringen är klar så tar du ur den trasiga disken. Resilving är återuppbyggnad av raiden. Beroende på antalet diskar å raid så varierar det lite men ungefär så funkar det.

Om du kör med en windowsdator som du har så går disken sönder så försvinner Allt du har på den disken. Med raiden så finns allt kvar så länge du har tillräckligt med diskar kvar i raiden som fungerar. Raidz = 1 trasig, Raidz2 = 2 trasiga som ex.
Vill du ha det lite enklare så kan du köra freenas Utan ZFS också. Så tjongar du i så många diskar du vill ha och skapar shares som i windows och tutar å kör. Slipper du kostnaden för en windowslicense om du köper ny burk. Ett alternativ till detta är unraid också (har inte använt det dock).

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Wow vilken support tack för att du tar dig tid! Jag vet inte om jag varit otydlig innan men jag har en "server" idag med 6 diskar (8TB) och 8GB minne, inte så sugen på att köpa mer/ny hårdvara, men tack för tipset. Jag vill prova nåt annat än win7 som strulat lite. Det du skriver sist att man kan köra Freenas utan ZFS och RAID, det trodde inte jag fungerade. UFS verkar man ha slutat med så hur gör man då? Blev nyfiken på det.....har också kollat lite på openmediavault men det verkar inte alls lika supportat.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

@Sajberman: FreeNAS har inte stöd för något annat filsystem utom ZFS. Antar att han syftar på att man inte behöver sätta upp diskarna i RAIDZ, men fortfarande ZFS. Men sätter du upp flera enskilda diskar i samma zpool så kommer du förlora all data om en går sönder, precis som RAID0.
Angående ECC så har ZFS varken mer eller mindre krav på det än andra filsystem. Men då stor vikt har lagts på att göra ZFS robust försvinner en liten del av poängen om data blir korrupt i minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

... Ett alternativ till detta är unraid också (har inte använt det dock).

Jag får slå ett litet slag för Unraid. Testade Freenas som hastigast då det var vad jag länge planerat att gå över till. Hade dock redan i planeringsstadiet intresserat mig för alternativ, framförallt Unraid.

Unraid är till skillnad från Freenas inte helt gratis, man måste köpa en licens baserat på antal diskar man vill använda, upp till 6 diskar (inklusiv paritet) går på 59$, upp till 12 går på 89$.

Unraid bygger på linux, stöder plugins via docker och Virtuella Maskiner. Det är en JBOD där dedikerade paritetsdiskar används istället för att sprida ut pariteten över alla diskar. I och med version 7 stöds upp till två paritetsdiskar så i teorin skall den då klara att minst två diskar kraschar utan att man förlorar någon data. Paritet måste dock schemaläggas, den kommer inte alltid vara aktuell, rekommenderas att göras runt en gång i veckan men knoppen får styra.

Jag upplever Unraid som oerhört mycket trevligare att ha att göra med rent handhavandemässigt. Alla diskar måste inte spinna upp för att komma åt en fil, det räcker med den aktuella. En disk är just bara en linuxformaterad disk, det går att plocka ut den och stoppa den i vilken linuxburk som helst så är datan tillgänglig. Det finns gott om plugins och man måste inte vara en guru på docker för att få igång det, hjälpsamma användare har ofta gjort jobbet åt en.

Man får dock inte samma I/O som Raid kan erbjuda, man jobbar enbart mot en disk när man läser eller skriver.

I samma veva som jag utforskade mina alternativ läste jag också väldigt mycket artiklar som antydde att Raid5 i princip börjar fallera som ett säkert lagringsalternativ i samband med att diskar uppnått 2TB (om jag minns korrekt) och över. Teorin är att om en disk fallerar och en ny disk sätts in i raiden måste de kvarvarande diskarna arbeta så länge med att återskapa den förlorade datan att det förekommer en väldigt hög risk att någon av de resterande diskarna fallerar.
Ser man därtill att diskar löper störst risk att fallera när de spinner upp löper man också ökad risk att fler än en disk fallerar inom kort tid varför många förespråkar att de aldrig ska spinna ned helt. Jag vill inte hävda att raid är dött, men då jag såg poänger med JBOD var det ännu en spik i kistan för Raid gällande mina behov. Vill man läsa mer kan jag rekommendera en snabb googling av "death of raid 5".

Unraid finns som 30-dagars trial på https://lime-technology.com/try-it/

Edit:
Gällande ursprungsproblematiken i fallet Unraid: http://lime-technology.com/wiki/index.php?title=Copy_files_fr...

Extra information...
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

@fragwolf: Wow vilken support tack för att du tar dig tid! Jag vet inte om jag varit otydlig innan men jag har en "server" idag med 6 diskar (8TB) och 8GB minne, inte så sugen på att köpa mer/ny hårdvara, men tack för tipset. Jag vill prova nåt annat än win7 som strulat lite. Det du skriver sist att man kan köra Freenas utan ZFS och RAID, det trodde inte jag fungerade. UFS verkar man ha slutat med så hur gör man då? Blev nyfiken på det.....har också kollat lite på openmediavault men det verkar inte alls lika supportat.

Mjo har inte så mycket annat å göra och det tar inte så långt tid att skriva heller. Okej om du inte tänkt köpa ny hårdvara så är det väl kanske inte ett alternativ. Fattade det som att du var ute efter ny server (bort från windows = nya prylar)

Skrivet av Zarper:

@Sajberman: FreeNAS har inte stöd för något annat filsystem utom ZFS. Antar att han syftar på att man inte behöver sätta upp diskarna i RAIDZ, men fortfarande ZFS. Men sätter du upp flera enskilda diskar i samma zpool så kommer du förlora all data om en går sönder, precis som RAID0.
Angående ECC så har ZFS varken mer eller mindre krav på det än andra filsystem. Men då stor vikt har lagts på att göra ZFS robust försvinner en liten del av poängen om data blir korrupt i minnet.

Det kan ha varit UFS jag tänkte på (vilket tydligen inte är speciellt aktuellt längre) hade för mig att det det fanns ett alternativ, JBOD men hade tydligen fel där :D. Men unraid är väl ett bättre alternativ. Och det kostar ju inte så mycket. Raid 0 är ju inge vidare i detta fall

Skrivet av DeadMeat1234:

Jag får slå ett litet slag för Unraid. Testade Freenas som hastigast då det var vad jag länge planerat att gå över till. Hade dock redan i planeringsstadiet intresserat mig för alternativ, framförallt Unraid.

Unraid är till skillnad från Freenas inte helt gratis, man måste köpa en licens baserat på antal diskar man vill använda, upp till 6 diskar (inklusiv paritet) går på 59$, upp till 12 går på 89$.

Unraid bygger på linux, stöder plugins via docker och Virtuella Maskiner. Det är en JBOD där dedikerade paritetsdiskar används istället för att sprida ut pariteten över alla diskar. I och med version 7 stöds upp till två paritetsdiskar så i teorin skall den då klara att minst två diskar kraschar utan att man förlorar någon data. Paritet måste dock schemaläggas, den kommer inte alltid vara aktuell, rekommenderas att göras runt en gång i veckan men knoppen får styra.

Jag upplever Unraid som oerhört mycket trevligare att ha att göra med rent handhavandemässigt. Alla diskar måste inte spinna upp för att komma åt en fil, det räcker med den aktuella. En disk är just bara en linuxformaterad disk, det går att plocka ut den och stoppa den i vilken linuxburk som helst så är datan tillgänglig. Det finns gott om plugins och man måste inte vara en guru på docker för att få igång det, hjälpsamma användare har ofta gjort jobbet åt en.

Man får dock inte samma I/O som Raid kan erbjuda, man jobbar enbart mot en disk när man läser eller skriver.

I samma veva som jag utforskade mina alternativ läste jag också väldigt mycket artiklar som antydde att Raid5 i princip börjar fallera som ett säkert lagringsalternativ i samband med att diskar uppnått 2TB (om jag minns korrekt) och över. Teorin är att om en disk fallerar och en ny disk sätts in i raiden måste de kvarvarande diskarna arbeta så länge med att återskapa den förlorade datan att det förekommer en väldigt hög risk att någon av de resterande diskarna fallerar.
Ser man därtill att diskar löper störst risk att fallera när de spinner upp löper man också ökad risk att fler än en disk fallerar inom kort tid varför många förespråkar att de aldrig ska spinna ned helt. Jag vill inte hävda att raid är dött, men då jag såg poänger med JBOD var det ännu en spik i kistan för Raid gällande mina behov. Vill man läsa mer kan jag rekommendera en snabb googling av "death of raid 5".

Unraid finns som 30-dagars trial på https://lime-technology.com/try-it/

Edit:
Gällande ursprungsproblematiken i fallet Unraid: http://lime-technology.com/wiki/index.php?title=Copy_files_fr...

Det har inte direkt med storlek att göra (i teorin så jobbar den lika mycket med 2*3TB diskar som 3*3TB. 6 TB data i bada fallen som ska byggas om). Det beror lite på hur många diskar man tänkt använda. Köper man dessutom alla diskar samtidigt från samma ställe (serie) så är det väl i teorin större chans att det kraschar under ombyggnaden. Därför de rekommenderar raidz2 istället. Sen är det väl en fördel att inte jobba med burken samtidigt. Och självklart har man en extra backup på det som är livsviktigt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Tror FreeNAS tog bort stödet för UFS till 9.3, men då det fungerar alldeles utmärkt i FreeBSD fortfarande så antar jag att det går att mounta UFS genom CLI, men tar bort poängen med FreeNAS om man måste göra allt via CLI.
Inget JBOD läge i ZFS, en enskild eller flera diskar i mirror (RAID1), RAIDZ (RAID5), RAIDZ2 (RAID6) eller RAIDZ3 bildar en VDEV. En eller flera VDEVs bildar en zpool och om det är fler än en VDEV så stripas (RAID0) all data över alla VDEVs i zpoolen.
Gällande Unraid så finns det väl inte riktigt ett bättre eller sämre alternativ, beror helt på vad man är ute efter. Personligen föredrar jag ZFS och det som det erbjuda vad gäller funktioner och datasäkerhet men har full förståelse att det inte är för alla och att vissa begränsningar finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

@fragwolf: Tror FreeNAS tog bort stödet för UFS till 9.3, men då det fungerar alldeles utmärkt i FreeBSD fortfarande så antar jag att det går att mounta UFS genom CLI, men tar bort poängen med FreeNAS om man måste göra allt via CLI.
Inget JBOD läge i ZFS, en enskild eller flera diskar i mirror (RAID1), RAIDZ (RAID5), RAIDZ2 (RAID6) eller RAIDZ3 bildar en VDEV. En eller flera VDEVs bildar en zpool och om det är fler än en VDEV så stripas (RAID0) all data över alla VDEVs i zpoolen.
Gällande Unraid så finns det väl inte riktigt ett bättre eller sämre alternativ, beror helt på vad man är ute efter. Personligen föredrar jag ZFS och det som det erbjuda vad gäller funktioner och datasäkerhet men har full förståelse att det inte är för alla och att vissa begränsningar finns.

OKidoki, nä alla har vi olika krav. Men det är kanske lite tråkigt att behöva köpa ny server bara för det, när man redan har allt som snurrar och bara vill byta OS. Då skulle jag kanske överväga unraid. Men det är en livstidslicens man betalar för? Får man uppgraderingar etc? Enda begränsningen är antalet diskar?

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Om du ska testa FreeNAS så skulle jag vänta på version 10 kommer ut om ett par dagar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag hittar inte länken till källan nu, men jag har läst ett inlägg av en av skaparna av zfs där dom säger att det inte är livsviktigt med ECC,utan att det är nästan lika säkert utan, och att man visst kan köra utan ECC och fortfarande ha ett system som är mycket säkert,även om man tar det en nivå till med ECC, men rent praktiskt så var det bara i något enstaka scenario som det faktiskt gjorde skillnad och det var mycket sällsynt.

Permalänk
Medlem

Låter som att unRAID skulle passa dig bättre. Det är mycket mer flexibelt. Du kan blanda storlekar, lägga till och ta bort diskar lätt, och om en disk går sönder så förlorar du bara datan som fanns på den. Du kan t.o.m sätta in en av diskarna i ett linux-system och läsa datan eftersom det är XFS.

Och vad det gäller FreeNAS så är kravet av ECC-minne väldigt överspelat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjrk:

@Sajberman: Du kan säkert importera en disk men du behöver fortfarande formatera om alla diskar för att få en raid.

Jag har kört en freenas låda hemma i ett par år med vanliga ddr3 minnen och inte upplevt några problem, men jag har å andra sidan inget viktigt på den.

Är du duktig på själva installationen av FreeNAS? Jag vet hur jag installerar, dock har jag väldigt dålig koll på hur allt hänger ihop, och delar ut diskarna till Windows/Samba. Har just nu 2st WD Red-diskar som jag vill köra i RAID1.

Vill ha dem i RAID1 som sagt, och helt enkelt bara ha en "mapp" som jag har tillgång till i min dator med Win10.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Du vill sätta upp en ny volym som en "mirror" https://doc.freenas.org/9.3/freenas_storage.html
och sedan vill du göra en samba utdelning https://doc.freenas.org/9.3/freenas_sharing.html
volymen du skapar ligger under /mnt/

Från erfarenhet så brukar det största problemet vara rättigheter på utdelningen.
På utdelningen du skapar sätter du vilken användare det är som delar ut den, men det kan vara svårt att få till rättigheterna.

Skapa en submapp på volymen och dela ut den så du kan testa med olika rättigheter.
Chmod -R 777 /mnt/udelning funkar alltid även om det är en dålig idee från säkerhets perspektiv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjrk:

@Ledstripes: Du vill sätta upp en ny volym som en "mirror" https://doc.freenas.org/9.3/freenas_storage.html
och sedan vill du göra en samba utdelning https://doc.freenas.org/9.3/freenas_sharing.html
volymen du skapar ligger under /mnt/

Från erfarenhet så brukar det största problemet vara rättigheter på utdelningen.
På utdelningen du skapar sätter du vilken användare det är som delar ut den, men det kan vara svårt att få till rättigheterna.

Skapa en submapp på volymen och dela ut den så du kan testa med olika rättigheter.
Chmod -R 777 /mnt/udelning funkar alltid även om det är en dålig idee från säkerhets perspektiv

Ok. Får testa.

Förresten, om jag kör FreeNAS från USB 3.0 med 100/40 hastighet. Stryper det då hastigheten till min NAS när jag ska överföra/hämta filer?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Det är byggt för att köras från USB, så det ska inte vara några problem.
Har kört den på någon riktigt gammal server vid tillfälle med USB 1. något utan problem.

Dom gångerna jag har haft problem med USB minnen och freenas har uteslutande varit riktigt billiga no-name minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Hej jag har under ett par år haft en "vanlig" win7 dator snurrandes 24/7 som filserver, helt utan Raid elle liknande.
Jag kör lite automatisk backup med filesync mellan diskarna och ibland extern backup på typ foto å sånt.
Jag har lite funderingar på freenas men drar mig lite för det eftersom jag har ca 4-5 TB data som jag måste hantera.
Hur löser jag en övergång till Freenas, hur kopierar jag alla filer, måste jag flytta diskarna till en windows dator och kopiera över LAN?
Finns det något smart sätt? jag misstänker att Freenas inte kan hantera NTFS diskar....?

Oops får väl redigera lite själv, jag läste mig till att det fanns en "import disk" funktion som hanterar NTFS.
Sorry men jag har en fråga till, Många skriver att man inte skall använda Freenas utan ECC minnen?
Jag förstår att ECC är säkrare, men det är väl inget som hindrar att man kör utan, och vad händer specifikt i Freenas om det går snett?

Du tar en backup på allt, via t.ex. Jottacloud. Bygger din nya array sedan återställer du.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

kolla in operativsystemet Unraid.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjrk:

@Ledstripes: Det är byggt för att köras från USB, så det ska inte vara några problem.
Har kört den på någon riktigt gammal server vid tillfälle med USB 1. något utan problem.

Dom gångerna jag har haft problem med USB minnen och freenas har uteslutande varit riktigt billiga no-name minnen.

Om jag väljer nu att installera FreeNAS i RAID1. Formateras då diskarna innan dem bildar en partition, dvs att all data försvinner. Eller får jag behålla datan?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Korta svaret är ja, all data kommer försvinna.

Långa svaret är att det beror på, du skulle kunna importera diskarna genom ett befintligt raidkort te.x
men då får du inte ZFS på dom och förlorar mer eller mindre hela poängen med FreeNas.

Däremot när du väl byggt en raid genom freenas så kan du importera den på nytt i en annan maskin som kör freenas/freebsd, eftersom allt är mjukvaru-raid så finns all data om raiden på diskarna och inte i OSet eller i raidkortet.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om jag kan ha flera olika RAID´s i FreeNAS? Tanken var att ha 2st WD RED 3TB där jag lagrar filmer/serier, som inte spelar någon roll om jag tappar eller ej. Utöver detta vill jag ha 2st diskar på typ 500GB vardera som jag sätter i RAID1, så jag får en backup där jag har viktiga dokument och foton.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Du bygger något som kallas vdev i freenas.

vdev är en "virtuell" disk som ZFS använder i "pooler" som du kan sen utöka med fler vdevs allt eftersom din data växer

en vdev i sin tur kan ha en rad olika former, rekommendationen för data som är av vikt är att du kör en "mirror" vdev. Vilket motsvarar vad du tänker på som raid 1, fast med enbart två diskar.

för data som är mindre viktigt eller som kan återskapas på annat sätt kan du istället sätta upp din vdev med raidz eller enskilda diskar. att bygga en vdev på enskilda diskar är dock något som inte är rekommenderat då mycket av magin med ZFS går helt förlorad när det inte finns redundans och risken att förlora data är teoretiskt större än med ett "vanligt" filsystem då ZFS inte tolererar några metadata fel.

http://doc.freenas.org/9.10/zfsprimer.html
http://www.openoid.net/zfs-you-should-use-mirror-vdevs-not-ra...
https://en.wikipedia.org/wiki/ZFS