Ställa in/kalibrera skärm - Acer 24" Predator XF240H

Permalänk
Medlem

Ställa in/kalibrera skärm - Acer 24" Predator XF240H

Hej,

Är det någon som kan hjälpa mig att ställa in färginställningarna på ovannämnda skärm? Inte alls nöjd med varken grundinställningarna eller det jag själv lyckats åstadkomma. Någon som sitter och ruvar på trevliga inställningar att dela med sig? Det hade iaf jag blivit glad av!

Säkerligen en bra och trevlig skärm när allt är rätt inställt, men just nu upplever jag inte bilden som bra. Blir trött i ögonen också.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Inte så enkelt att uppnå detta utan en riktig kalibrerings utrustning med avläsare som kontrollerar utmatad färg till skärm och sen läser av avvikelserna tex spyder2 eller spyder3 skulle du ha haft väl värd om du vill ha rätt färger och rätt färgtemperatur.

Annars blir det tyvärr lite gissningslek, och av egen erfarenhet är det svårt att göra en bra inställning utan verktyg.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Bildexpert 📺

@piddan: Predator XF240H använder en TN-panel och då är den enskilt viktigaste faktorn för hur du upplever bilden inte själva inställningarna utan din vinkel till skärmen. Jag går igenom det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Permalänk
Medlem

Här finns ett förslag på hur man kan ställa in skärmen. Men varje skärm är unik och förändras även med åldern, så att bara kopiera någon annans inställningar kommer sannolikt inte ge korrekta färger. För det krävs ett riktigt kalibreringsverktyg. Men har du inga stora krav på att färgerna är korrekta så kan det säkert hjälpa en del i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt alla! Skall kollas upp.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]