Ny TV för gaming via datorn? (köpråd)

Permalänk
Medlem

Ny TV för gaming via datorn? (köpråd)

Så hör och häpna. Jag tillhör en av dom i den lilla gruppen som har datorn kopplad till TV:n och som spelar med denna setup.
Men nu är saken den att jag nu tänkt uppgradera grafikkort till kommande GTX 1080Ti, vilket innebär att min största flaskhals i mitt spelande, blir min TV som just nu är 1080P med 60Hz.

Jag söker därför en ny TV, då jag inte känner för att flytta tillbaka till ett skrivbord.

De jag söker är en TV på mellan 42 till 48 tum. 4K men som kan spela upp i minst 60 FPS (högre än så är självklart acceptabelt) via HDMI.

Har tittat på denna: Prisjakt
Men är självklart öppen för förslag.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Samsung KS7005 är en väldigt bra "speltv" Låg input lag och bra bild.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3620129
Har en vän som äger en och själv kör jag med storebror KS8005 och är toknöjd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Samsung KS7005 är en väldigt bra "speltv" Låg input lag och bra bild.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3620129
Har en vän som äger en och själv kör jag med storebror KS8005 och är toknöjd.

Har inte den själv, men har bara hört gott om den.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Samsung KS7005 är en väldigt bra "speltv" Låg input lag och bra bild.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3620129
Har en vän som äger en och själv kör jag med storebror KS8005 och är toknöjd.

Aningen i största laget, men ska definitivt överväga. Hade bra recensioner med!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Har 60" av ks7005 och använder till allt film, tv, Xbox one och pc spelande, så väldigt nöjd. Det enda som gnager lite är att jag inte tog 65".

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Sitter på 55-tums KS7005 och är fetnöjd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Finns det någon t.ex äldre modell med möjligtvis ännu bättre input lag? KS7005 verkar ha nästan 40ms när man kopplar den till PC, vilket känns som rätt mycket. Bryr mig precis noll om HDR eller smarta funktioner.
Konstigt att det ska vara så svårt att hitta en riktig "gaming"-TV, man skulle kunna tro att rätt många var intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Finns det någon t.ex äldre modell med möjligtvis ännu bättre input lag? KS7005 verkar ha nästan 40ms när man kopplar den till PC, vilket känns som rätt mycket. Bryr mig precis noll om HDR eller smarta funktioner.
Konstigt att det ska vara så svårt att hitta en riktig "gaming"-TV, man skulle kunna tro att rätt många var intresserade.

20ms när du aktiverar "game mode". Snabbare än så kan du knappt få när det gäller tv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

20ms när du aktiverar "game mode". Snabbare än så kan du knappt få när det gäller tv.

Men vad är då "PC mode" som har 37ms? Krävs inte det för att inte få lägre färgupplösning (4:4:4 eller rgb)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Men vad är då "PC mode" som har 37ms? Krävs inte det för att inte få lägre färgupplösning (4:4:4 eller rgb)?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör 4:4:4 och full rgb i grafikinställningarna i windows med game mode aktiverat. Visserligen på en KS8005, men det borde inte vara någon skillnad.

Vet ej vad PC-mode är bra för, den verkar mest ändra lite inställningar för ljus, kontrast osv, kör jag film så fungerar ju filmläget bra och vill jag koppla in ett tv-spel eller pc så kör jag game mode.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ajp_anton:

Men vad är då "PC mode" som har 37ms? Krävs inte det för att inte få lägre färgupplösning (4:4:4 eller rgb)?

Det stämmer nog i första hand för lite äldre Samsung-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det stämmer nog i första hand för lite äldre Samsung-modeller.

Hur gamla?

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000#comparison_20...

Här testas KS8000, som "ska" vara USA-versionen av KS7005. Den har 22,7ms i "4K 60Hz", men går mystiskt upp till 37,4ms i "4K 60Hz 4:4:4".

Samma sak med KU7000, som ska vara USA-versionen av KU6405.
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ku7000#comparison_20...
Är ännu mer intresserad av den, då den har inputs för komponent.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ajp_anton: Bra, de har kollat det där. Satans meckigt för övrigt.

40 ms är fortfarande en låg latenstid för en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ajp_anton: Bra, de har kollat det där. Satans meckigt för övrigt.

40 ms är fortfarande en låg latenstid för en TV.

För att vara en TV, säkert, men vill man spela snabba spel på den så vill man så lågt som möjligt =).

Är det alltså okej att köra en PC via "game mode" och ta del av ~20ms fördröjning? Eftersom det är samma resultat på samma sida för allt från KU7000 upp till KS9000 (KS8005 i Sverige?), där folk verkar kunna köra PC via "game mode".

Permalänk
Bildexpert 📺

@ajp_anton: Du kan köra en PC (eller vilken källa som helst) i spelläget, inga problem mer än vad spelläget i sig kan skapa.