Firefox upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alien29swe:

Måste bara fråga, vad fasen skulle installeras på datorn
Anta att om timtiden är ca 1000kr så skulle du alltså lägga 150 timmar på att installera och konfa datorn?
Hoppas du var ironisk

Övervakning och styrning av lite olika saker. Det tar tid att programmera om drivrutiner för olika hårdvaror och dylikt.
Se det lite som styrdatorn till en Volvo. Det är inte enbart på en 5 år gammal Volvo slänga in en 2017 års version av styrboxen, visst rent fysisk borde det gå på någon timma och har man mycket eltejp så gör det ej så mycket att styrboxen har ändra sina dimensioner på lådan.
Men det är inte helt säkert att ens Volvo fungerar så bra och det går åt en förbaskat massa timmar att konfigurera, programmera om, uppgradera extern hårdvara etc.

De som säger att gammal mjukvara ej behövs och inte ens ser en dator i verkligheten som gör något mer komplicerat, ser jag lite som personer som säger att playstation 1 duger idag som spelkonsol, utan de har den minsta aning om vad det finns för spel att spela idag.

*edit*
Jag sitter för övrigt nu med en Webclient program med ActiveX. Mjukvaran säger att den är testad på IE version 10.0X på Windows 8.1, jag tänker köra den på IE 11.5 Windows 10. Fungerar det? Om det ej fungerar, så är kostnaden för alternativet (RDP) över 100 00kr. (det är enbart för en laptop, men lösningen skulle sedan gå att köra på mer)

Permalänk
Medlem

@anon159643: Problemet är att det sitter ansvarsbefriade tjänstemän och upphandlar proprietära grejer som är tekniska återvändsgränder eftersom det inte spelar någon roll för dem personligen. Den 25:e kvitterar de ut sina 45k/månad ändå, oavsett hur dålig affärer de gjorde för skattepengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

@Johan86c: Problemet är att det sitter ansvarsbefriade tjänstemän och upphandlar proprietära grejer som är tekniska återvändsgränder eftersom det inte spelar någon roll för dem personligen. Den 25:e kvitterar de ut sina 45k/månad ändå, oavsett hur dålig affärer de gjorde för skattepengar.

Håller med, väldigt mycket är skit. Men det håller sakta på att ändras.
Orsaken att det är skit är att vissa programvaror har sitt ursprung ända tillbaka till 70 talet, varenda ny programvara får inte vara för mycket förändrad så att en uppgradering blir onödigt komplicerad. Och här sitter man år 2017 med programvaror som har sitt ursprung på 70 talet.
Detsamma gäller för övrigt Windows, 86or, Intel/AMD kan inte hur lätt som helst komma med en ny cpu som är så otroligt mycket bättre, men den kan ej köra gamla program.

Hur man undviker detta problem idag är 2st metoder jag kommer på:
Rena webblösningar med html5, klienten kan vara hur dum som helst. Det är dock inte enkelt att överge ett gammalt system för detta.
RDP klienter, allt körs på en server. Denna server har dock exakt samma problem som innan, men man kan strunta i problemen på klienterna. Detta med RDP klienter på en server skapar en hög investeringskostnad, jag skulle tro att en vettig server med SAN, och dylikt som kan driva hamnar på runt 300 000kr. Nu är det riktiga sättet att köra allt in the sky. (molnet)

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@Johan86c: Problemet är att det sitter ansvarsbefriade tjänstemän och upphandlar proprietära grejer som är tekniska återvändsgränder eftersom det inte spelar någon roll för dem personligen. Den 25:e kvitterar de ut sina 45k/månad ändå, oavsett hur dålig affärer de gjorde för skattepengar.

Hehe kan så vara men hoppas verkligen inte det är så överallt. Jobbar själv som IT-Chef inom privat sektor på ett medelstort Svenskt företag.
Är ju otroligt viktigt att den som är med och fattar beslut om inköp av både hård & mjukvara är hyfsat insatta i tekniken annars måste man ju våga ta den hjälpen som stöd. Tycker själv att jag är hyfsat teknisk med tidigare jobb inom IT av mer praktisk karaktär men är ändå ofta jag tar hjälp från personalen i olika projekt då det blir "för" tekniskt för mig.
Kanske är värre inom den kommunala sektorn, jag är inte alls fördomsfull

Visa signatur

__________________________
Intel Core i7 8700k@5.0 Ghz Watercooled| Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 | Sennheiser GSX 1200 Pro | 1xSamsung 960Pro 512GB, 1xSamsung 950Pro 512GB, 2xWD Blue 1TB SSD | Corsair Dominator Platinum 16GB@3600 MHz | EVGA 1080TI FTW ELITE |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alien29swe:

Hehe kan så vara men hoppas verkligen inte det är så överallt. Jobbar själv som IT-Chef inom privat sektor på ett medelstort Svenskt företag.
Är ju otroligt viktigt att den som är med och fattar beslut om inköp av både hård & mjukvara är hyfsat insatta i tekniken annars måste man ju våga ta den hjälpen som stöd. Tycker själv att jag är hyfsat teknisk med tidigare jobb inom IT av mer praktisk karaktär men är ändå ofta jag tar hjälp från personalen i olika projekt då det blir "för" tekniskt för mig.
Kanske är värre inom den kommunala sektorn, jag är inte alls fördomsfull

Jag jobbar inom en stor "halvstatlig" verksamhet och ser på nära håll hur det går till, men jag är inte bitter.

Ok jag ljög, jag är bitter.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag jobbar inom en stor "halvstatlig" verksamhet och ser på nära håll hur det går till, men jag är inte bitter.

Ok jag ljög, jag är bitter.

Säger inte att detta är sanningen men bilden som jag personligen har fått genom åren är att det ofta är lite "slappare" attityd med budget och ekonomisk uppföljning inom kommunal och statliga verksamheter. OK kanske generaliserar en hel del nu men i alla fall

Vi har uppföljning efter varje månadsavslut för att se så att vi ligger hyfsat på budget samt 3 större uppföljningar per år.
Men åter igen tror jag mycket i att ha bra kunskap inom sitt område, särskilt där du sitter på en post som innebär ekonomiskt ansvar.

Visa signatur

__________________________
Intel Core i7 8700k@5.0 Ghz Watercooled| Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 | Sennheiser GSX 1200 Pro | 1xSamsung 960Pro 512GB, 1xSamsung 950Pro 512GB, 2xWD Blue 1TB SSD | Corsair Dominator Platinum 16GB@3600 MHz | EVGA 1080TI FTW ELITE |