Switch är Nintendos snabbast säljande spelkonsol hittills

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Folk har innan lagt fram bra argument som du gång på gång struntar i att diskutera över och endast går på "de har bara skitskonsoller" argumentet. Du har inte lagt fram någon fakta alls utan bara säger vad du tycker och känner om och om igen.
DET är att trolla en diskussion då du inte bryr dig om att nå en sanning utan bara har en agenda om att få ut dina tyckanden.

Fast, nej. Att lägga fram ett argument att det går bra för Nintendo pga Pokemon Go, är inte ett argument för att Switch eller Wii U säljer bra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hade de verkligen tjänat mer på det?

Jag tror att det är viktigt för Nintendo på lång sikt, för att optimalt kunna kapitalisera på sina IP och produktion (fler marknader som kan dela, och därmed bära kostnaderna inom bolaget och produktionerna). Det viktigaste är att allt mer spelande ökar på mobiler och surfplattor. Det är en logisk start för Nintendo att börja sprida sina IP och varumärken där, och det har de ju faktiskt också gjort med hyfsad framgång. Är övertygad att vi, så sakta, kommer att få se allt mer av detta. Skulle inte heller bli extremt förvånad om de på sikt fortsätter på den linjen och sprider sig till fler typer av enheter och plattformar.

Tror dock inte att de alls kommer att lägga ner sin egna hårdvara. De äger ju faktiskt och helt dominerar denna marknaden/nischen med dedikerade bärbara konsoler. Ser faktiskt inte någon annan aktör som skulle kunna konkurrera med Nintendo här (förutom just alternativa plattformar och enheter som mobiler, surfplattor, etc - men det är inte alls samma upplevelse för "hard core" mobila spelare).

Så min egna (iofs. rätt okontroversiella) tolkning och analys av marknaden och Nintendo är att de kommer fortsätta med bägge delar/spår (deras egen hårdvara som bas/grund, och sedan komplettera att ge möjligheter och alternativ för både "allmänhet" och fans att spela på sina andra enheter, om de så vill).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Sedan så finns det iofs. ibland tydliga variationer på efterfrågan på de olika världsmarknaderna pga. olika kulturer och preferenser, etc. Det känns som om spel/gaming typiskt är ett sådant område. Även andra kategorier har klara skillnader (som tex. kameror och telefoner), men kanske inte riktig lika stora skillnader som just inom spel. Film är väl annars det som kommer närmast i att både förena, och dela olika kulturer och geografiska marknader tydligt.

Jag håller helt och hållet med. Vad det är för produkt och hur det ser ut kulturellt på andra marknader spelar roll. Jag skulle ha formulerat mig mer specifikt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Jag tror att det är viktigt för Nintendo på lång sikt, för att optimalt kunna kapitalisera på sina IP och produktion (fler marknader som kan dela, och därmed bära kostnaderna inom bolaget och produktionerna). Det viktigaste är att allt mer spelande ökar på mobiler och surfplattor. Det är en logisk start för Nintendo att börja sprida sina IP och varumärken där, och det har de ju faktiskt också gjort med hyfsad framgång. Är övertygad att vi, så sakta, kommer att få se allt mer av detta. Skulle inte heller bli extremt förvånad om de på sikt fortsätter på den linjen och sprider sig till fler typer av enheter och plattformar.

Tror dock inte att de alls kommer att lägga ner sin egna hårdvara. De äger ju faktiskt och helt dominerar denna marknaden/nischen med dedikerade bärbara konsoler. Ser faktiskt inte någon annan aktör som skulle kunna konkurrera med Nintendo här (förutom just alternativa plattformar och enheter som mobiler, surfplattor, etc - men det är inte alls samma upplevelse för "hard core" mobila spelare).

Så min egna (iofs. rätt okontroversiella) tolkning och analys av marknaden och Nintendo är att de kommer fortsätta med bägge delar/spår (deras egen hårdvara som bas/grund, och sedan komplettera att ge möjligheter och alternativ för både "allmänhet" och fans att spela på sina andra enheter, om de så vill).

Helt klart är det så. De har redan testat andra plattformer med Pokemon GO och nu Super Mario Run. Vilket är ett logiskt steg för att bredda sina affärer. De måste öka sina marknadsdelar genom att sprida vetskapen om deras IPs och locka folk till att köpa deras hårdvara\mjukvara.
Så jag tycker inte din egna analys är dålig då den verkar vettig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hade de verkligen tjänat mer på det? De har total kontroll över sina egna IPs med sin egen hårdvara. Har du en aning vilken bedrift det är och hur mycket pengar de tjänar på apparel? Jag vet inte (vilket du inte heller vet) men jag tror inte Nintendo skulle tjäna mer på att lansera Zelda på andra plattformar. Du glömmer all apparel de tjänar pengar på.
Nintendos konsoller är inte tråkiga för den vanliga marknaden, det är endast din personliga åsikt.

Fast jag ser det inte som motsatta saker, utan snarare att det hänger ihop. Pokémon Go har ju lyft Nintendos varumärke och IP till nya breda målgrupper, och till nya användare ibland allmänheten. Speciellt många i den yngre generationen som aldrig hört talas om Nintendo innan. Har gett en egen NES Mini till min dotter (för att hon skall få lite spelkultur ), men innan den så kände hon enbart till just Pokémon Go, då hon och hennes jämnåriga främst spelar på mobil och plattor.

Detta breddande bygger ju bara Nintendo och dess varumärken till en högre position och ranking, och i takt med att varumärket blir mer värt så ökar ju även attraktionen att licensiera och sälja de på brandade kläder, accessoarer, etc. Så ser snarare en symbios emellan att sprida märket till fler, och bredare, plattformar, och att öka intäkterna ifrån denna typ av varuförsäljning/brandlicensiering.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Fast jag ser det inte som motsatta saker, utan snarare att det hänger ihop. Pokémon Go har ju lyft Nintendos varumärke och IP till nya breda målgrupper, och till nya användare ibland allmänheten. Speciellt många i den yngre generationen som aldrig hört talas om Nintendo innan. Har gett en egen NES Mini till min dotter (för att hon skall få lite spelkultur ), men innan den så kände hon enbart till just Pokémon Go, då hon och hennes jämnåriga främst spelar på mobil och plattor.

Detta breddande bygger ju bara Nintendo och dess varumärken till en högre position och ranking, och i takt med att varumärket blir mer värt så ökar ju även attraktionen att licensiera och sälja de på brandade kläder, accessoarer, etc. Så ser snarare en symbios emellan att sprida märket till fler, och bredare, plattformar, och att öka intäkterna ifrån denna typ av varuförsäljning/brandlicensiering.

Precis! Allt detta kan (om vi går ont igen i tråden) påverka att Switch sålt så snabbt som den gjort.

Bra uppfostran där med att ditt barn lite spelkultur ;).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Extremt grymt - även om det är klart utanför mitt scope!

Jo, men G25:an är inget dåligt alternativ den heller! Var väl den, Thrustmasters TX, och just den billigare av Fanatec som jag valde emellan.

Gillar konceptet med ratthub som man kan montera på vilken verklig och professionell ratt som du önskar (typ ifrån Momo och alla andra leverantörer som köra med denna standardinfästning): https://www.fanatec.com/eu-en/steering-wheels/clubsport-steer...

Tyvärr bara ett rum som "mancave". Får inte ta upp rummen som är dedikarade att vara kontor eller biorummet (iaf. inte med för mycket permanenta prylar). Håller just på att klura hur jag skall få plats med allt som jag vill i "man cave"-rummet (tyvärr inte heller jättestort). Kommer att kräva lite klurande för att pussla ihop det hela!

Note-to-myself: köp större hus med lite fler kvm nästa gång (sikta på 300+ istället för 200+)...

Hehe jo, någon dag ska jag nog kolla på vad en sån för privatbruk går loss på. Kan inte vara billigt iallafall. Samt att man behöver utrymme så den kan svänga runt utan att slå i något.

Den var helt okej när jag köpte den, närmar mig tio år på den nu. Men har ju hänt en del sedan dess med.
Ratthubben är fantastisk och när vi ändå börjar peta på riktiga bil-komponenter så blir det också andra priser man pratar om. Och då blir Fanatecs paket inte så fasligt dyrt heller. Jag gillar att sådanna produkter ändå finns tillgängligt, de som verkligen vill ha kommer köpa oavsett vad den kostar med.

Ett rum är ju bra nog, är ju många som misslyckas i förhandlingen och får ett litet hörn där de får klämma in sin hobby i hushållet. Märks till och från i skrivbordstråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1094288-bilder-pa-ditt-...
Hoppas du får in det viktigaste, i värsta fall får du bygga ett litet attefallhus att gömma de dyrare leksakerna.
Dedikerat biorum låter riktigt trevligt med!

Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men om du tror att ett företag har pengar betyder att de kan hålla på att släppa dåliga produkter i flera år. "sitter på mycket pengar" var ett försvar man kastade ut angående Wii U's flopp, då man menade att DS och tidigare konsol line-up sålde bra. Man kan inte använda samma argument i flera år, pengar tar slut jävligt fort om de inte gör något. Pokémon Go var ett steg i rätt riktning, sen lät de hela skiten dö ut. Nej, jag tror att Nintendo antingen får ta och utvecklas iväg från sina urusla gimmick konsoler, och börja göra spel. Eller så kommer de inte finnas kvar om 6-8 år.

Problemet för dig är att Nintendo sitter på mycket pengar och har ett starkt varumärke. Nintendo har trots att Wii U sålt sämre än förväntat legat bra till ekonomiskt även i närtid. Företaget blöder inte pengar.
Pokemon Go fortsätter att uppdateras, större delen av den befolkade delen av världen har ingen nämnvärd vinter och nya pokemons har läppts lös under den period som för oss är vinter. Spelet är fortsatt populärt. Nintendo har även släppt två till spel, Mario Runnern och ganska nyligen ett Fire Emblem-spel. Dock konkurrerar inte dessa mot deras egna produkter utan ökar istället ut marknadensområdet till de som normalt inte köper och/eller spelar vanliga spel.

Nintendo kommer vara kvar, det finns inget som hotar företagets existens. Så länge ekonomin går bra sitter de stadigt.

Skrivet av martinot:

Jag tror att det är viktigt för Nintendo på lång sikt, för att optimalt kunna kapitalisera på sina IP och produktion (fler marknader som kan dela, och därmed bära kostnaderna inom bolaget och produktionerna). Det viktigaste är att allt mer spelande ökar på mobiler och surfplattor. Det är en logisk start för Nintendo att börja sprida sina IP och varumärken där, och det har de ju faktiskt också gjort med hyfsad framgång. Är övertygad att vi, så sakta, kommer att få se allt mer av detta. Skulle inte heller bli extremt förvånad om de på sikt fortsätter på den linjen och sprider sig till fler typer av enheter och plattformar.

Tror dock inte att de alls kommer att lägga ner sin egna hårdvara. De äger ju faktiskt och helt dominerar denna marknaden/nischen med dedikerade bärbara konsoler. Ser faktiskt inte någon annan aktör som skulle kunna konkurrera med Nintendo här (förutom just alternativa plattformar och enheter som mobiler, surfplattor, etc - men det är inte alls samma upplevelse för "hard core" mobila spelare).

Så min egna (iofs. rätt okontroversiella) tolkning och analys av marknaden och Nintendo är att de kommer fortsätta med bägge delar/spår (deras egen hårdvara som bas/grund, och sedan komplettera att ge möjligheter och alternativ för både "allmänhet" och fans att spela på sina andra enheter, om de så vill).

Mobila plattformarna saknar också en stor aktör som dominerar plattformarna. Det är uppbyggt med många mindre aktörer som till stor del släpper kloner av kloner där merparten av spelen är väldigt simpla. Nintendos satsning är intressant, de skulle kunna få någon form av dominans beroende på hur hårt de fortsätter att satsa. Och de når yngre generationer som inte spelar Nintendos ordinarie spelutbud vilket inte påverkar deras egna plattformar. Varken Appple eller Google bryr sig nämvärt om spel utan ser bara dessa som ytterligare en app att sälja i deras respektive butik.

Precis, det finns inget som pekar på att Nintendo skulle lägga ner hårdvarusatsningen. Sega gjorde ett stort misstag, men förståeligt vid tidpunkten.
Hade Nintendo gått dåligt ekonomiskt hade det varit mer troligt, men nu går de istället bra. Och om Switch-satsningen fortsätter lär de gå bättre ändå. Som du nämner, portabla spelkonsoller är Nintendos starkaste marknad på senare år och de förväntas göra bra ifrån sig här.

Själv har jag länge tyckt att Valve gjort ett misstag när de inte försökt lansera sin spelplattform på mobila enheter. Men det kanske kommer inom en nära framtid, speciellt om någon annan börjar växa till sig på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den var helt okej när jag köpte den, närmar mig tio år på den nu. Men har ju hänt en del sedan dess med.
Ratthubben är fantastisk och när vi ändå börjar peta på riktiga bil-komponenter så blir det också andra priser man pratar om. Och då blir Fanatecs paket inte så fasligt dyrt heller. Jag gillar att sådanna produkter ändå finns tillgängligt, de som verkligen vill ha kommer köpa oavsett vad den kostar med.

Det var nog G920 som jag var och klämde och kikade på (en av efterträdarna till din) som alternativ. Jo, känns som om det är Thrustmaster och Fanatec som är lite flexiblare. Gillar att man har en motorbas, och sedan en separat ratt som kan bytas ut eller väljas efter egna preferenser.

Skrivet av anon5930:

Hoppas du får in det viktigaste, i värsta fall får du bygga ett litet attefallhus att gömma de dyrare leksakerna.

Finns reda ett på tomten (gäststuga och förråd idag), så har funderat på på det som "backup".

Skrivet av anon5930:

Dedikerat biorum låter riktigt trevligt med!

Jo, det var ett krav ifrån min sida när vi letade hus, men även fru och dotter var positiva och ville ha (givet att jag inte slänger in för mycket spelprylar på bordet framför skärmen/duken).

Skrivet av anon5930:

Nintendo kommer vara kvar, det finns inget som hotar företagets existens. Så länge ekonomin går bra sitter de stadigt.

Mobila plattformarna saknar också en stor aktör som dominerar plattformarna. Det är uppbyggt med många mindre aktörer som till stor del släpper kloner av kloner där merparten av spelen är väldigt simpla. Nintendos satsning är intressant, de skulle kunna få någon form av dominans beroende på hur hårt de fortsätter att satsa. Och de når yngre generationer som inte spelar Nintendos ordinarie spelutbud vilket inte påverkar deras egna plattformar. Varken Appple eller Google bryr sig nämvärt om spel utan ser bara dessa som ytterligare en app att sälja i deras respektive butik.

Precis, det finns inget som pekar på att Nintendo skulle lägga ner hårdvarusatsningen. Sega gjorde ett stort misstag, men förståeligt vid tidpunkten.
Hade Nintendo gått dåligt ekonomiskt hade det varit mer troligt, men nu går de istället bra. Och om Switch-satsningen fortsätter lär de gå bättre ändå. Som du nämner, portabla spelkonsoller är Nintendos starkaste marknad på senare år och de förväntas göra bra ifrån sig här.

Tror Nintendo kommer kunna tillföra mycket för mobila spel, som andra leverantörer inte varit i närheten av innan. De är dessutom smarta och utnyttjar det som telefoner är bra på (touch, kamera, etc), och undviker det som de är dåliga på (fysiska kontroller), och inte bara enkla portar av tidigare spel. Super Mario Run är ett klockrent exempel på att Nintendo är mästare på att skapa spel med bra känsla, styrning och engagemang.

Skrivet av anon5930:

Själv har jag länge tyckt att Valve gjort ett misstag när de inte försökt lansera sin spelplattform på mobila enheter. Men det kanske kommer inom en nära framtid, speciellt om någon annan börjar växa till sig på området.

Det närmaste på detta området är nog denna KS-prylen som är riktigt intressant (speciellt om man som jag är främst PC-spelare, med ett redan stort existerande Steam-biblikotek):

https://www.kickstarter.com/projects/smachteam/smach-z-the-ha...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hehe jo, någon dag ska jag nog kolla på vad en sån för privatbruk går loss på. Kan inte vara billigt iallafall. Samt att man behöver utrymme så den kan svänga runt utan att slå i något.

Den var helt okej när jag köpte den, närmar mig tio år på den nu. Men har ju hänt en del sedan dess med.
Ratthubben är fantastisk och när vi ändå börjar peta på riktiga bil-komponenter så blir det också andra priser man pratar om. Och då blir Fanatecs paket inte så fasligt dyrt heller. Jag gillar att sådanna produkter ändå finns tillgängligt, de som verkligen vill ha kommer köpa oavsett vad den kostar med.

Ett rum är ju bra nog, är ju många som misslyckas i förhandlingen och får ett litet hörn där de får klämma in sin hobby i hushållet. Märks till och från i skrivbordstråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1094288-bilder-pa-ditt-...
Hoppas du får in det viktigaste, i värsta fall får du bygga ett litet attefallhus att gömma de dyrare leksakerna.
Dedikerat biorum låter riktigt trevligt med!

Problemet för dig är att Nintendo sitter på mycket pengar och har ett starkt varumärke. Nintendo har trots att Wii U sålt sämre än förväntat legat bra till ekonomiskt även i närtid. Företaget blöder inte pengar.
Pokemon Go fortsätter att uppdateras, större delen av den befolkade delen av världen har ingen nämnvärd vinter och nya pokemons har läppts lös under den period som för oss är vinter. Spelet är fortsatt populärt. Nintendo har även släppt två till spel, Mario Runnern och ganska nyligen ett Fire Emblem-spel. Dock konkurrerar inte dessa mot deras egna produkter utan ökar istället ut marknadensområdet till de som normalt inte köper och/eller spelar vanliga spel.

Nintendo kommer vara kvar, det finns inget som hotar företagets existens. Så länge ekonomin går bra sitter de stadigt.

Mobila plattformarna saknar också en stor aktör som dominerar plattformarna. Det är uppbyggt med många mindre aktörer som till stor del släpper kloner av kloner där merparten av spelen är väldigt simpla. Nintendos satsning är intressant, de skulle kunna få någon form av dominans beroende på hur hårt de fortsätter att satsa. Och de når yngre generationer som inte spelar Nintendos ordinarie spelutbud vilket inte påverkar deras egna plattformar. Varken Appple eller Google bryr sig nämvärt om spel utan ser bara dessa som ytterligare en app att sälja i deras respektive butik.

Precis, det finns inget som pekar på att Nintendo skulle lägga ner hårdvarusatsningen. Sega gjorde ett stort misstag, men förståeligt vid tidpunkten.
Hade Nintendo gått dåligt ekonomiskt hade det varit mer troligt, men nu går de istället bra. Och om Switch-satsningen fortsätter lär de gå bättre ändå. Som du nämner, portabla spelkonsoller är Nintendos starkaste marknad på senare år och de förväntas göra bra ifrån sig här.

Själv har jag länge tyckt att Valve gjort ett misstag när de inte försökt lansera sin spelplattform på mobila enheter. Men det kanske kommer inom en nära framtid, speciellt om någon annan börjar växa till sig på området.

Nu märker jag väldigt klart att du pratar om generella termer när du bara tittar på siffror, Pokémon Go har tappat otroligt många spelare just på grund av deras urusla uppdateringar. De har precis börjat släppa 2:nd gen pokemon och spelet saknar fortfarande features som gör att folk tröttnar kvickt på spelet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X