Permalänk
Medlem

Blixtrande telefonledning?

Sen ett tag tillbaka har det blinkat/blixtrat till utifrån. Jag bor på landet så det är märkligt, men jag har inte tänkt så mycket på det.
På senare tid har jag märkt att det ser ut att komma från telefonledningen.

Det kommer alltså i vinkel från huset mot ledningen och tallen. Efter den finns björkar och sen himlen så finns inte mycket annat det kan vara.
Är det ens möjligt med de spänningar som är i en sån ledning? Det lyser upp rätt bra om det är mörkt (och fullt märkbart i dagsljus), om än väldigt kort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du är säker på att det är ledningen får du väl fråga de som kan tänkas ha ansvar för den.

Ser ut att ligga ett hus bakom, är det inte bara strålkastare från bil eller liknande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

en vanlig teleledning är det ca 50 volt i och låga strömmar så nej, ingen möjlighet för synliga överslag på det avståndet.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Du har ingen järnväg i närheten? När det är fukt eller frost på ledningarna så blixtrar dem om det åker förbi ett tåg.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuw:

Om du är säker på att det är ledningen får du väl fråga de som kan tänkas ha ansvar för den.

Ser ut att ligga ett hus bakom, är det inte bara strålkastare från bil eller liknande.

Det finns ett hus där, men jag har sett blixtrandet från olika vinklar i mitt hus och det kan omöjligt vara huset eller en bil.
Ansvarig, Telia? Skanova?

Skrivet av Henrik-W:

Verkar inte stämma överrens med beskrivning, det är inte blått och syns även i dagsljus.

Skrivet av mats42:

en vanlig teleledning är det ca 50 volt i och låga strömmar så nej, ingen möjlighet för synliga överslag på det avståndet.

Även vid fel på ledningen? Mig veterligen går den bara till ett hus (och förmodligen inte aktiv) och det hänger träd i den i skogen.

Skrivet av Calsoe:

Du har ingen järnväg i närheten? När det är fukt eller frost på ledningarna så blixtrar dem om det åker förbi ett tåg.

Nej, ingen järnväg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig se minst 3 ledningar i (den något suddiga) bilden, det är alltså den som går från ena sidan till andra sidan som du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag tycker mig se minst 3 ledningar i (den något suddiga) bilden, det är alltså den som går från ena sidan till andra sidan som du menar?

Ja, oj vad suddig den blev, missade det i all hast.

Här från en annan lite annan vinkel.

Det går en "huvudledning" längs vägen med två kablar, sen en avstickare som går framför tallen på bilden och in i skogen.
Det är den det ser ut att komma från.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en telefonledning? Ser lite grov ut för det.

Du får försöka filma det hela om det sker ofta annars tycker jag du ska kontakta elbolaget/skanova så de åtminstone vet om det.

Ett annat alternativ är väl att det är blixten åt det hållet? Inte alltid man hör en åskknall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuw:

Är det verkligen en telefonledning? Ser lite grov ut för det.

Du får försöka filma det hela om det sker ofta annars tycker jag du ska kontakta elbolaget/skanova så de åtminstone vet om det.

Ett annat alternativ är väl att det är blixten åt det hållet? Inte alltid man hör en åskknall.

Det är telefonledningar ja, all el är nedgrävd sen några år tillbaka.
Det händer slumpmässigt vad jag märkt så att filma är inte lätt.

Och så ofta åskar det inte här

Det är märkligt, trodde inte heller det kunde komma från tele-ledning, men det finns inget annat där, tallen hade ju skymt om det var något längre bort tycker jag och de vinklarna jag sett det från skulle det vara något från himlen isåfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Json_81 Du får fixa någon form av övervakningskamera som filmar hela tiden. Det är väl dock inte helt lagligt så det kanske inte är sp klokt ändå. Tyvärr har du gjort mig nyfiken och jag hoppas att du kan fånga fenomenet på film någon gång.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Json_81 Du får fixa någon form av övervakningskamera som filmar hela tiden. Det är väl dock inte helt lagligt så det kanske inte är sp klokt ändå. Tyvärr har du gjort mig nyfiken och jag hoppas att du kan fånga fenomenet på film någon gång.

Blev nyfiken på lagen
Verkar lite luddigt, det är ju min tomt, men samtidigt går det ju inte att filma det utan att få med lite utanför.

Har en mailkonversation med skanova nu, de säger också att de inte kan vara tele-ledningen pga svagström, men verkar blivit nyfikna på att det mer eller mindre hänger träd i ledningen. Så får se om de kommer och kollar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mysteriet närmar sig lösning!

Tele-ledningen är oskyldig!

Satt och tittade ut förut i en helt annan vinkel än när jag sett fenomenet och då blinkade det till och jag kunde se att det var ytterlampan.
Mycket märkligt med tanke på att de dels har central ljus/mörker styrning och dessutom rörelsedetektor med lystiden satt på max (5-10 minuter typ).

Får hugga elektrikern på hur det är möjligt när han kommer och sätter upp resten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Json_81 Se där! Det låter ändå lite lattjo om den blixtrar till så starkt ibland.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?