Köpråd: Ljudsystem för vardagsrummet med möjlighet att spela upp musik via wifi/BT

Permalänk
Medlem

Köpråd: Ljudsystem för vardagsrummet med möjlighet att spela upp musik via wifi/BT

Hej,

Försöker själv klura ut vad det egentligen är jag behöver, hoppas någon kan hjälpa mig i rätt riktning.

Behöver lösa ett ljudsystem för vardagsrum. Det jag har där idag är en TV.
Det jag söker: Möjlighet att spela upp musik via bluetooth. Gärna via en app/program utöver telefonen. Åtkomst till att streama musik & film från nätverk. 2.0 ljud som inte får vara alltför mesigt.

Det jag tänker:
Raspberry pi + Tangent Ampster BT + 2 x Dynavoice Definition DM-6 (eller något liknande. Inga golvare, men inga satelliter heller).

Är jag rätt ute? Är det t.ex en Nvidia Shield jag ska titta på istället? Andra högtalare? Några problem med denna formation?

MVH

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

@MoNkeY-05 *Tråd flyttad, rubrik förtydligad (§3.1)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Försöker själv klura ut vad det egentligen är jag behöver, hoppas någon kan hjälpa mig i rätt riktning.

Behöver lösa ett ljudsystem för vardagsrum. Det jag har där idag är en TV.
Det jag söker: Möjlighet att spela upp musik via bluetooth. Gärna via en app/program utöver telefonen. Åtkomst till att streama musik & film från nätverk. 2.0 ljud som inte får vara alltför mesigt.

Det jag tänker:
Raspberry pi + Tangent Ampster BT + 2 x Dynavoice Definition DM-6 (eller något liknande. Inga golvare, men inga satelliter heller).

Är jag rätt ute? Är det t.ex en Nvidia Shield jag ska titta på istället? Andra högtalare? Några problem med denna formation?

MVH

Budget? Storlek på rum? Med Audio Pro Addon T20 har du mer än tillräckligt med ljud för ett normalstort vardagsrum. Du slipper även förstärkare och en massa kablar.

Permalänk

Kan inte så mycket om ljud men köppte det här för 15000 på black friday och är suuuupernöjd! Första ljudsystemet så har ju inget att jämföra med, fortfarande jääävligt lycklig Kraft finns det gott om. Basen är läskigt kraftig och de två andra trycker på bra, har inte gått över 10db db då mina öron inte klarar mer.

https://www.komplett.se/product/829059/tv-ljud-bild/hogtalare...

https://www.komplett.se/product/783145#

https://www.komplett.se/product/847653/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Budget? Storlek på rum? Med Audio Pro Addon T20 har du mer än tillräckligt med ljud för ett normalstort vardagsrum. Du slipper även förstärkare och en massa kablar.

Tipstack, ska ta en titt på dessa!

Skrivet av Herp Derp:

Kan inte så mycket om ljud men köppte det här för 15000 på black friday och är suuuupernöjd! Första ljudsystemet så har ju inget att jämföra med, fortfarande jääävligt lycklig Kraft finns det gott om. Basen är läskigt kraftig och de två andra trycker på bra, har inte gått över 10db db då mina öron inte klarar mer.

https://www.komplett.se/product/829059/tv-ljud-bild/hogtalare...

https://www.komplett.se/product/783145#

https://www.komplett.se/product/847653/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Njäe, jag kommer sikta på stereo. Klipsch gör dock fina grejjor. Hembion kommer finnas i källaren.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Grejen med att spela upp via BT är att telefonen måste vara "vaken"

Skulle nog köra någon multiroom lösning typ sonos eller billigare alternativ.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/sonos-play5-x2-tra...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jag är harman kardon fan
Köpte deras Bds 780 set
Inbyggt blå tand AirPlay
Skit bra ljud 5.1 system
Dyrt men sjukt bra ljud
3 hdmi ingångar också

Permalänk
Medlem

Beställde en NAD C338 från hifiklubben häromdagen, kommer på tisdag! verkar vara den ultimata stereoförstärkaren när det gäller streaming etc. Inbyggd spotifyconnect och chromecast audio. Dessutom vaknar den automatiskt av tv'n och det går att justera ljudet med tv'ns fjärrkontroll (via optisk kabel).

Köpte ett par Dali spector 6 till dessa, och planen är att uppdatera med en sub på sikt... var riktigt bra när jag lyssnade iaf!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Sonos är helt klart rätt för dig, jag och en hel del bekanta kör det och vi är alla mycket nöjda! Dock så är de kanske i dyraste laget. Speciellt om man vill ha rejält med bas (deras subwoofer går loss på ca 7500).

Men med Sonos spelar du via WiFi från telefon eller dator, mycket smidigare än bluetooth enligt mig!

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem

Kanske en yamaha WXA-50 eller R-N402D beroende på hur man prioriterar effekt/storlek. Båda kör både bt och wifi, har hört bra saker om musiccast(deras multiroom lösning).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

Jag lägger rösten på sonos, inte det billigaste men förbaskat trevlig lösning. Du styr allt från telefonen. Kopplar det mot din egen streamingtjänst. Du får tillgång till hela webradioutbudet ex kan du lyssna på radiokanaler som bara spelar beatelslåtar i olika tappning eller varför inte köra en av alla kanaler som bara kör julmusik hela midsommar. Finns också bra blandade kanaler och ett enormt utbud.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Beställde en NAD C338 från hifiklubben häromdagen, kommer på tisdag! verkar vara den ultimata stereoförstärkaren när det gäller streaming etc. Inbyggd spotifyconnect och chromecast audio. Dessutom vaknar den automatiskt av tv'n och det går att justera ljudet med tv'ns fjärrkontroll (via optisk kabel).

Köpte ett par Dali spector 6 till dessa, och planen är att uppdatera med en sub på sikt... var riktigt bra när jag lyssnade iaf!

Kan du återkomma med omdöme på Nad 338? Funderar på en sån, alt Bluesound powernode 2 eller heos amp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

@Iwar: Ett år senare sitter jag i precis samma sits, vilken jäkla röra att välja högtalare och förstärkare..
Tyckte Spektor 6 lät fylligare än Zensor 7, men förstärkare var svårt att välja.
Hur tycker du att det blev med just den här kombinationen? C338 med Spektor 6? Något du skulle gjort annorlunda?

Mvh Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

@Iwar: Ett år senare sitter jag i precis samma sits, vilken jäkla röra att välja högtalare och förstärkare..
Tyckte Spektor 6 lät fylligare än Zensor 7, men förstärkare var svårt att välja.
Hur tycker du att det blev med just den här kombinationen? C338 med Spektor 6? Något du skulle gjort annorlunda?

Mvh Marcus

Hej! Överlag är jag mycket nöjd med min serup, riktigt bra ljud och grymt smidigt med Spotify connect. Jag skrev att jag skulle köpa en Sub, men har inte gjort det än, känner inget behov av den. Basen är tillräcklig! Men kollar inte på film så mycket och bastung musik.
Det enda jag funderat över är hur den står sig i framtiden, har tankar på hus och hade kanske varit bra med stöd gör dubbla uppsättningar högtalare till flera rum... storebröderna har ju det.
Fjärrkontrollen från tv’n (samsung ks7005) lirar inte helt som den ska med förstärkaren, vilymklntrollen funkar inte, så får ha dubbla fjärrkontroller. Men skall testa igen att konfigurera fjärren när jag kommit hem från semestern, det har kommit många uppdateringar till både tv’n och förstärkaren.
Rekommenderar köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Kanske en yamaha WXA-50 eller R-N402D beroende på hur man prioriterar effekt/storlek. Båda kör både bt och wifi, har hört bra saker om musiccast(deras multiroom lösning).

Skickades från m.sweclockers.com

Kapar denna tråden så jag har en fråga om WXA-050 och R-N402D.
Jag har ett multi rum system som jag tänkte uppgradera från diverse Squeezebox lösningar till Music cast.

I tre rum har jag takhögtalare (stereo) och var insnöad på att köpa 3 st WXA-050.
Nu har jag kikat lite på R-N402D och undrar egentligen vad jag vinner/förlorar på att välja den ena över den andra? Jag ser att de har olika D/A omvandlarare tex. Rent fyssikt får båda plats i rackskåpet där jag tänkt att de ska sitta, äve om ju WXA-050 är lite smidigare till storleken.