Permalänk

Gamingburk till brorson för 5k

Hejsan,

Jag är ganska ny i komponentvärlden (och här på Swec) och har fått i uppdrag att fixa en gamingburk till min brorson (10 bast) för en riktigt tight budget, 5000 sek. Med skärm! Jag vill hålla mig ifrån begagnat.

Det finns inga större prestandakrav; CSGO, LOL, minecraft och andra inte så krävande spel skall flyta ok, dock inte i någon högre upplösning.

Jag antar att GTX 1050 får räcka. Det är ett ok kort hoppas jag.
Hur är G4560? Nåt ni kan rekommendera? Eller vänta på Ryzen budgetvariant?
8 gb RAM borde duga eller?

Jag kommer nog köra med mekanisk lagring för att hålla nere priset.

Chassi och windows har jag redan, så det slipper man lägga pengar på.

Tack på förhand!

Permalänk

Med en så tajt budget skulle jag nästan satsa på en laptop med dedikerat grafik och i5, men det kanske bara är jag. Lenovo och HP brukar ha prisvärda "halvgaming"-laptops iallafall. Man får åtminstone "skärm" på köpet med en så tajt budget.

För om du ska bygga en dator så kommer bara skärmen äta upp 25% av priset utifrån din budget. Ditt val står alltså mellan en väldigt icke genomtänkt o billig stationär dator med sämsta möjliga skärm eller en helt duglig laptop för en billig peng.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10254111/ om du ska få med en skärm i den budgeten så blir det inte en "gamingdator" då kan du klassa den som kontorsdator. Som sagt i detta läge är det nog bättre med en laptop eller något för då får du med en skärm. Jag råder till att spara ihop mer.

Permalänk

Frågan jag kanske borde ställa: går det ens? Komplett har dock en "gaming" PC för 5900kr, så jag tänkte att man borde kunna lösa för 5k om man bygger själv. Jag undrar fortfarande vilka som är de bästa budgetkomponenterna. Tack igen!

Permalänk
Skrivet av Windows-95:

Med en så tajt budget skulle jag nästan satsa på en laptop med dedikerat grafik och i5, men det kanske bara är jag. Lenovo och HP brukar ha prisvärda "halvgaming"-laptops iallafall. Man får åtminstone "skärm" på köpet med en så tajt budget.

För om du ska bygga en dator så kommer bara skärmen äta upp 25% av priset utifrån din budget. Ditt val står alltså mellan en väldigt icke genomtänkt o billig stationär dator med sämsta möjliga skärm eller en helt duglig laptop för en billig peng.

Skrivet av Elvispen77:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10254111/ om du ska få med en skärm i den budgeten så blir det inte en "gamingdator" då kan du klassa den som kontorsdator. Som sagt i detta läge är det nog bättre med en laptop eller något för då får du med en skärm. Jag råder till att spara ihop mer.

Tack för råden. Jag undviker gärna laptop, så det blir att säga till brorsan att han får hosta upp ett par tusenlappar till. Han borde ändå älska sin unge såpass...

Permalänk

@Myriad973: Skaffa skärmen begagnad så ska det nog gå.

Edit:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10254281/

Permalänk
Skrivet av Myriad973:

Tack för råden. Jag undviker gärna laptop, så det blir att säga till brorsan att han får hosta upp ett par tusenlappar till. Han borde ändå älska sin unge såpass...

Inget fel på laptops. Själv använder jag en gammal laptop från 2013 med tillkopplad HP-skärm på 24.

Om du ändrar dig så länkar jag en laptop så får du fundera ett tag. Bättre än så här kommer man inte undan för 4995kr:

Intel Core i5 7200U 2,5 GHz
GeForce 940MX 2GB
6GB RAM

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094476

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Inte är det vackert, men är man på budget så är man.

edit: ny

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk

@Mathrohas: Du måste köra bios uppdatering för att stöda kaby lake på h110 och standardkylaren ska nog räcka till hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd

Har du inte funderat på begagnat? för 5k får du en cpu som i5 4670k, mobo, nätagg, 16gb ram 290x/390/970 Gpu, kanske nån mindre SSD oxå.
Det är väldigt mycket speldator för pengarna, du maxar tex BF1 i 1080p

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Beg helt klart.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs