peka min ip till .se-domän

Permalänk
Medlem

peka min ip till .se-domän

har precis köpt en .se-domän hos loopia. men hur satans pekar man sin ip till den domänen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrza:

har precis köpt en .se-domän hos loopia. men hur satans pekar man sin ip till den domänen?

Logga in på loopia. Gå in i deras DNS-editor och skapa ett A-record till din publika IP-adress som du ser på www.mittip.se

https://support.loopia.se/wiki/domankonfiguration/

Permalänk
Medlem

Ett tips är om du har en dynamisk ip adress är att skaffa DynDNS och sedan skapa ett CNAME i DNS-editorn för att peka din domän mot den i stället.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Logga in på loopia. Gå in i deras DNS-editor och skapa ett A-record till din publika IP-adress som du ser på www.mittip.se

https://support.loopia.se/wiki/domankonfiguration/

Ah. Man måste köpa något extra för det där alltså? Därför jag inte hittar inställningen...

Skrivet av Shirayukiie:

Ett tips är om du har en dynamisk ip adress är att skaffa DynDNS och sedan skapa ett CNAME i DNS-editorn för att peka din domän mot den i stället.

Ej dynamisk, men bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrza:

Ah. Man måste köpa något extra för det där alltså? Därför jag inte hittar inställningen...

Ja, Loopia ändrade det för något år sedan. Tidigare så ingick det. Det man kan göra är att hitta någon annan som erbjuder DNS och använda de DNS-servrarna istället om man inte vill betala.

https://www.keycdn.com/blog/best-free-dns-hosting-providers/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrza:

Ah. Man måste köpa något extra för det där alltså? Därför jag inte hittar inställningen...

Ej dynamisk, men bra tips!

Jo verkar som om man behöver tjänsten loopiadns för det

Permalänk
Medlem

Stort tack! Längesedan jag la upp en sida. Kan man peka till en speciell port? Och i så fall hur? till exempel IP 1.2.3.4:5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrza:

Stort tack! Längesedan jag la upp en sida. Kan man peka till en speciell port? Och i så fall hur? till exempel IP 1.2.3.4:5000?

Nej, inte generellt. Enstaka tjänster stödjer srv-record med port men det finns då dokumenterat i manualen för det du vill hosta.

På webbsidor kan man göra redirict från port 80 till annan port. Men i övrigt måste man ange port om man frångår tjänstens standardport

Permalänk
Skrivet av gurrza:

Stort tack! Längesedan jag la upp en sida. Kan man peka till en speciell port? Och i så fall hur? till exempel IP 1.2.3.4:5000?

Nej, en A-pekare är bara ett "alias" som säger att exempel.se = 1.2.3.4. Glöm inte att lägga till pekare för både www och utan om du vill att sidan ska gå att nå via båda

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, inte generellt. Enstaka tjänster stödjer srv-record med port men det finns då dokumenterat i manualen för det du vill hosta.

På webbsidor kan man göra redirict från port 80 till annan port. Men i övrigt måste man ange port om man frångår tjänstens standardport

Skrivet av Idleworks:

Nej, en A-pekare är bara ett "alias" som säger att exempel.se = 1.2.3.4. Glöm inte att lägga till pekare för både www och utan om du vill att sidan ska gå att nå via båda

hmm, okey, ursäkta mina dumma frågor men om jag bara länkar till min IP så fungerar det fint om och endast om jag skriver in porten efteråt, alltså www.minsida.se/8000 men jag vill ju att man ska landa rätt när man går in på www.minsida.se. Kör nginx + gunicorn.

Permalänk
Skrivet av gurrza:

hmm, okey, ursäkta mina dumma frågor men om jag bara länkar till min IP så fungerar det fint om och endast om jag skriver in porten efteråt, alltså www.minsida.se/8000 men jag vill ju att man ska landa rätt när man går in på www.minsida.se. Kör nginx + gunicorn.

Lättast är nog att i din router port forwarda port 80 mot den lokala porten 8000 men det beror på routern. I mitt fall skulle det se ut så här:

Annars behöver du konfa om tjänsten som jag antar körs på port 8000 till att köra på port 80, annars måste man skriva in ip/domännamn:8000 för att nå sidan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrza:

hmm, okey, ursäkta mina dumma frågor men om jag bara länkar till min IP så fungerar det fint om och endast om jag skriver in porten efteråt, alltså www.minsida.se/8000 men jag vill ju att man ska landa rätt när man går in på www.minsida.se. Kör nginx + gunicorn.

Enklast är att göra så att din server lyssnar på port 80 istället för då slipper man dåliga lösningar på problemet och krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Lättast är nog att i din router port forwarda port 80 mot den lokala porten 8000 men det beror på routern. I mitt fall skulle det se ut så här:
https://images.fidde.nu/s/fca-2926782932-ddac3.png

Annars behöver du konfa om tjänsten som jag antar körs på port 8000 till att köra på port 80, annars måste man skriva in ip/domännamn:8000 för att nå sidan.

Skrivet av jocke92:

Enklast är att göra så att din server lyssnar på port 80 istället för då slipper man dåliga lösningar på problemet och krångel.

Tack för tipset. Satt med iptables och försökte redirecta 8000 till 80 men valde istället att bara lyssna på port 80 i nginx istället! Så nu fungerar allt fint, tack alla!

Permalänk

Inte för att vara petig, Men man pekar domännamn mot ip och inte tvärtom

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Skrivet av Artichost:

Inte för att vara petig, Men man pekar domännamn mot ip och inte tvärtom

Nja, man pekar IP:n mot domäner också, PTR
Om man nu ska vara petig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!