Behöver lite hjälp med nätverket

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med nätverket

Hej allihop, vet inte om jag lägger detta i rätt tråd så behöver den flyttas så behöver den.

Problemet:
Försöker få till bättre hastighet hemma i lanet. Har en Dell T20 stående med Dells Esxi 6.0 image körandes på usb. Den är kopplad till en Zyxel GS-1900 switch via ett HP 436431-001 jag köpte här på forumet.
VMen jag testar mot är en Ubuntu server som jag har som NAS typ, laddar hem på osv. Jag kopplar min bärbara mot switchen med ett Startech USB31000STPW "kort". Om jag ansluter till VMen med WinSCP och skickar (eller hämtar) så kommer jag bara upp i 160-180mbit, vilket känns lite snålt.

VMen i sig ligger på en NFS share från OmniOS med Napp-it. Napp-it har där hand om de 4x3TB diskarna i servern via ett LSI-kort som är confat med pass-through. De ligger i napp-it i en form av raid10. Kan detta vara flaskhalsen?
Har visserligen provat att skicka till en VM som ligger på en SSD i servern också med samma resultat så det känns som att det är något annat.

Kablarna är kontrollerade och det är i nuläget Cat6 i alla leden. Har provat att ändra inställningarna för usb-kortet och sätta till 1Gbit och även Auto-negotiate. Ingen skillnad. Ändrade även i Esxi på samma sätt, men ingen skillnad. Har inte experimenterat något med MTU dock, kanske kan jag göra något där?

Jag har fler VMs rullande på servern men började med att testa mot en tänkte jag. Får man till det med denna så borde väl resten gå att lösa framöver.

Spontana funderingar eller tips mottages väldigt tacksamt.

Mvh
Hampus

Permalänk
Avstängd

@nortish:

Går den via någon brandväg?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Inte råkat koppla något in något med usb 2.0?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@nortish:

Går den via någon brandväg?

Nej det ska det inte göra. Switchen är förvisso managed men har inte gjort några ändringar i den. Inte avancerat är påslaget så att säga.

Skrivet av Anaii:

Inte råkat koppla något in något med usb 2.0?

Nä dubbelkollade detta också.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte vara den lättaste nöten att knäcka detta

Permalänk
Avstängd

@nortish:

Okej, Har den kommit upp i någon bättre hastighet eller har den alltid vart så sen början?

Synd att du inte har layer 3 på switch.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@nortish:

Okej, Har den kommit upp i någon bättre hastighet eller har den alltid vart så sen början?

Synd att du inte har layer 3 på switch.

Det har inte varit bättre, fick hem Startech-dongeln igår eller förrgår. Kanske värt att skicka tillbaka och testa någon annan? Har visserligen läst recensioner om dessa och de har inte klagat på hastigheten, men kanske fått ett måndags-ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nortish:

Det har inte varit bättre, fick hem Startech-dongeln igår eller förrgår. Kanske värt att skicka tillbaka och testa någon annan? Har visserligen läst recensioner om dessa och de har inte klagat på hastigheten, men kanske fått ett måndags-ex.

Om jag fattar det rätt så är det en nätverk med USB 3.0?

Har du kollat att den stöder 3.0 om den gör det har du installera drivrutiner till din dator?

Har du Startech till EXSI?
Om det är till för EXSI vilken version använder du av?

Om det är EXSI har du anslutet VM till din Startech som pass through?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:
Dongeln sitter i den bärbara datorns ena usb3-port och jag laddade hem senaste drivrutinerna från deras hemsida.

Nätverkskortet i Esxi är kopplat till en virtuell switch och det är bara VM:en jag provar mot som är ansluten till den switchen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nortish:

@superegg:
Dongeln sitter i den bärbara datorns ena usb3-port och jag laddade hem senaste drivrutinerna från deras hemsida.

Nätverkskortet i Esxi är kopplat till en virtuell switch och det är bara VM:en jag provar mot som är ansluten till den switchen.

Har inte bärbar dator något eget nätverkskort som du kan testa med?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inte bärbar dator något eget nätverkskort som du kan testa med?

Bara 10/100.

Permalänk
Inaktiv

@nortish

Testat att använda Filezilla istället? WinSCP har jag aldrig fått några bra hastigheter med vare sig internet eller externt.

Permalänk
Medlem

@anon244184: tack för tipset. Ska testa senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

@nortish

Testat att använda Filezilla istället? WinSCP har jag aldrig fått några bra hastigheter med vare sig internet eller externt.

Bättre hastighet helt klart men ändå inte bra. Laddade hem i nästan 300 Mbps men upp i runt 150Mbps.

Permalänk
Medlem

Nytt test. Skickade en drygt 4gig stor fil från en Win10Pro VM på servern. Den ligger ensam på en SSD på servern och filen skickades via utforskaren på gammal klassikt vis. Låg aldrig under 800Mbps.
Nästan lika bra hastighet när jag skickade TILL servern, men då dippade den upp och ner lite mycket men aldrig under 600Mbps.

Så nu vet jag iaf att Startech-dongeln KAN överföra i bra hastighet. Alltid nått

Permalänk
Inaktiv

@nortish

En annan sak som du kan göra för att mäta prestandan i nätverket utan att skriva något till diskarna är att använda dig av iperf som installeras med napp-it.

Permalänk
Medlem

@nortish:
Skulle också rekommendera iperf. Enkelt att använda, kör det 3-4 ggr minst för att stabilisera överföringen. Kör det minst 2 ggr iaf. Första gången visar i regel alltid för lite. Ganska mycket för lite.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

@nortish
En annan sak som du kan göra för att mäta prestandan i nätverket utan att skriva något till diskarna är att använda dig av iperf som installeras med napp-it.

Skrivet av fragwolf:

@nortish:
Skulle också rekommendera iperf. Enkelt att använda, kör det 3-4 ggr minst för att stabilisera överföringen. Kör det minst 2 ggr iaf. Första gången visar i regel alltid för lite. Ganska mycket för lite.

Tack för rekommendationen. Smidigt att använda och enklare att få enhetliga resultat.
Provade minst 4ggr mot varje VM och upptäckte då att det skiljde runt 100Mbps beroende på om de använda det inbyggda NICet eller det jag satte in i förra veckan. Vet inte om jag är girig men är ändå inte helt nöjd med resultatet som blev ungefär såhär:

Med Iperf lyssnandes på respektive server och med den bärbara som klient:
Mot Napp-It = 780-800Mbps (Detta får jag väl vara nöjd med)
Mot Nextcloud-VM som ligger på en NFS datastore från Napp-It = 660-700Mbps (lite snålt?)
Mot "NAS"-vm som också ligger på NFS från Napp-it = 670-700Mbps (ganska väntat kanske)
Mot mailserver som ligger på en SSD = runt 680Mbps (Tänker att denna borde kunnat vara snabbare eftersom den inte är introcklad så mycket i systemet)

Några tankar kring detta nya fynd?

Permalänk
Medlem

Om laptopen bara har 100mbit nic har den antagligen ingen vass processor och orkar inte kör ssh filöverföring i högre hastigheter. Jag hade satt upp smb istället för överföringar inom lan

Permalänk
Medlem

@jocke92: den har en i5 6200 så visst kunde den haft mer kräm men ändå.

Permalänk
Medlem

@nortish:
Är inte NFS känt för att vara lite långsammare?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@nortish:
Är inte NFS känt för att vara lite långsammare?

Mja, det vet jag inte. Tycker det verkar vara lite olika med det där beroende på var man läser. SMB är väl snabbare i Windowsmiljö däremot skulle jag gissa.

Permalänk
Inaktiv

@nortish

Om man bara ser till protokollen så är NFS mycket mer effektivt än SMB men du kommer alltid att ha en viss overhead med dem och samma gäller för FTP, SCP, etc.

"Mot Napp-It = 780-800Mbps" där låter det dock redan som att det är något som bottlar dig en aning. Iperf resultaten borde ligga rätt stadigt på max farten 1GE så den delen borde kunna finjusteras.

Annars skrivprestandan som du ser mot mailservern är nog ganska förväntad att vara likvärdig mot de andra som ligger på HDD då alla likväl skriver mot en "datastore container" via esxi och det kommer att limitera dina hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

@nortish
"Mot Napp-It = 780-800Mbps" där låter det dock redan som att det är något som bottlar dig en aning. Iperf resultaten borde ligga rätt stadigt på max farten 1GE så den delen borde kunna finjusteras.

Hade lite på känn att detta inte riktigt var ett ok resultat. Har du några funderingar på vad jag skulle kunna kika på i napp-it?
Såg att det är e1000 adaptern den kör på och med 1500 MTU. Har sett att en del kör 9000 för jumboframes, är det något jag borde göra?

Permalänk
Inaktiv

@nortish

Personligen hade jag nog satt servern att använda VMXNET3 då du faktiskt har stöd för det.
Sedan kan det ju vara din Startech dongle som är problemet också... Är ju inte precis någon sak av hög kvalité.

Det är väl i den ändan du bör kolla till att börja med i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

@nortish

Personligen hade jag nog satt servern att använda VMXNET3 då du faktiskt har stöd för det.
Sedan kan det ju vara din Startech dongle som är problemet också... Är ju inte precis någon sak av hög kvalité.

Det är väl i den ändan du bör kolla till att börja med i alla fall.

Nä fast Startechs donglar har fått goda bedömningar i de recensioner jag har hittat. Vet du någon bättre att rekommendera?

Försöker även få igång Vmxnet3 istället. Går sådär. När jag sätter igång det så dör web-ui. Går inte att komma åt. Provade att stänga av e1000 och bara köra Vmxnet3 men med samma resultat. Fattar ingenting. Kan se i routern att napp-it tilldelas ip, till båda nicen. Men det går inte att ansluta till något. Om jag däremot ändrar tillbaka till utgångsläget, då kommer jag åt web-uit igen. Är det på något sätt länkat till MAC-adressen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nortish:

Nä fast Startechs donglar har fått goda bedömningar i de recensioner jag har hittat. Vet du någon bättre att rekommendera?

Försöker även få igång Vmxnet3 istället. Går sådär. När jag sätter igång det så dör web-ui. Går inte att komma åt. Provade att stänga av e1000 och bara köra Vmxnet3 men med samma resultat. Fattar ingenting. Kan se i routern att napp-it tilldelas ip, till båda nicen. Men det går inte att ansluta till något. Om jag däremot ändrar tillbaka till utgångsläget, då kommer jag åt web-uit igen. Är det på något sätt länkat till MAC-adressen?

Har inga direkta rekommendationer för USB anslutna lösningar då det inte är någonting som jag använder mig av.

Antar att du har vmwares guest addon installerad och fungerande då VMXNET3 behöver det för att fungera.

Kommer inte heller ihåg om det kan vara så att napp-it vid installation binder sig till att bara lyssna på ett specifikt interface.