Kammarrätten går på EU-domstolens linje – underkänner svensk datalagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

The battle is won... but the war aint over.

And war.., war never changes.

Ad Victoriam

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller med fullständigt. Om Sverige går ur, då blir vi ett litet pluttland i utkanten som stormakter kan göra som de vill med. Det finns många nackdelar med EU, men fördelarna överväger.

Med risk för offtopic. Nämn gärna fördelarna.

I övrigt. Problemen med rättsväsendet idag löses inte med datalagring, vi behöver fundamentalt göra om och effektivisera flödet för brott->dom->påföljd.
Busar som är inlåsta begår inga brott!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Med risk för offtopic. Nämn gärna fördelarna.

I övrigt. Problemen med rättsväsendet idag löses inte med datalagring, vi behöver fundamentalt göra om och effektivisera flödet för brott->dom->påföljd.
Busar som är inlåsta begår inga brott!

Skickades från m.sweclockers.com

Och när busarna kommer ut vad händer då?
Håller dock med om flödet men vill lägga till rehab/utbildning osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Med risk för offtopic. Nämn gärna fördelarna.

I övrigt. Problemen med rättsväsendet idag löses inte med datalagring, vi behöver fundamentalt göra om och effektivisera flödet för brott->dom->påföljd.
Busar som är inlåsta begår inga brott!

En fördel tycker jag iallafall är från den 15 juni så upphör roamingkostnaderna inom EU. Väldigt bra enligt mig iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

SåDÄR ja! Skönt att se att det återstår iaf en instans av sunt förnuft!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Go EU

Det skrivs så mycket negativt om EU för tillfället att jag skulle vilja skriva något possitivt för en gångs skull.

Detta är en bra anledning till att vara krav i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Polisplikt? Till skillnad från försvarsmakten så krävs det en mångårig utbildning för polisyrket. Man kan inte införa plikt på något som kommer att kosta studerande närmare 300.000 - 500.000 i studieskulder. Eller du kanske anser att staten ska stå för hela utbildningen?

Trodde skämtet skulle framgå tydligare. Min poäng är iaf att vi inte kommer lösa polisbristen så länge som det inte händer något vad gäller löner, arbetstider och arbetsmiljö för poliser. Just ni vet jag inte ens om vi utbildar lika många poliser som slutar, att då stå och lova 2 000 fler poliser blir ju bara patetiskt.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Håller inte med. I USA har man massor av brott och massor av folk i fängelse
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_incarceration_rat...

Bra utbildning och bra jobb är mycket viktigare än att sätta folk i fängelse. I Sverige har vi färre brott per capita och man har i Sverige länge arbetat med teorin att om man sitter längre i fängelse så är man en värre brottsling då man kommer ut.

Om ni vill läsa mer om detta beslut:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Denna lagförslagsänding är en i en serie av lagförslagsändingar som baseras på forskning som hovrättslagmannen Carl Johan Cosmo har gjort i diverse olika länder om hur olika tider av fängelsestraff påverkar återfall av brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Thank you EU!

Låt oss nu inte hoppas att SD får för stort inflytande så att SWEXIT inträffar.

Känns som en fungerande gränskontroll är aningen mer viktigt än vilka sidor folk surfar på...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Som i england menar du?
Går ju bra för england trots alla pundits.

England är en del av the commonwealth så de behöver inte EU på samma sätt som vi gör. Däremot kommer det bli en förlust för dem då de tappar EUs inre marknad. Ifall någon ska stanna i EU så måste de goda sakerna tas bort ifrån England då de lämnar, annars är det lika bra för alla att lämna, inga förpliktelser och alla fördelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ygeman-s-det-behovs-fler-po...

"Det är förjävligt, var inrikesminister Anders Ygemans kommentar efter att han sett Agendas reportage om hot och stenkastning mot polisen i Örebro. Ygeman vill ha fler poliser i de mest utsatta områdena och tydliga och snabba påföljder för gärningsmännen, sade han i Agendastudion"

Ibland gör en snabb google under.

Man ska inte titta på vad politiker säger utan på vad de gör. Och det de gör är massövervakning och skit i resten. Upphovsrätt är det viktigaste (speciellt då man ska fjäska för USA).

Sedan har massövervakning fördelen att den håller reda på jävla patrasket som betalar skatt och skulle kunna få för sig att kräva något i retur för all den skatt de betalar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vesh:

Fast datalagringen ska inte primärt handla om att jag pirater utan att det finns många andra brott där man är i behov av att kartlägga misstänkta. Problemet är väl att man lätt glider lite fel med de lagrade uppgifterna så datalagringen missbrukas för att jag enklare brott som småskalig piratkopiering för eget bruk.

Personligen anser jag att lagringen ska vara kvar, men kraven för att kunna kräva ut datan måste blir hårdare.

Som vi har sett i USA med läckor från NSA och nu senast CIA är lagen inget som sådana organisationer bryr sig om. Har de möjligheten kommer den att missbrukas förr snarare än senare. FRA bröt ju redan mot lagen innan nya lagen legaliserade deras brott och polisen har blivit tagen på bar gärning med diverse databaser och liknande. Ända sättet att skydda mot sådana övergrepp på samhället är att göra det tekniskt omöjligt.

Östtyska STASI var inte speciell rolig organisation och jag ser absolut ingen anledning att införa den överallt för att media skriker om terrorister och liknande dravel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Känns som en fungerande gränskontroll är aningen mer viktigt än vilka sidor folk surfar på...

Man kan ha en fungerande gränskontroll utan SD. Bättre att påverka de andra partierna att ta bra beslut.

Jag anser att vi skall hjälpa, och vi skall ge riktigt bra hjälp. Bra skola exempelvis, på så sätt så är det bra för ekonomin. Sedan tycker jag inte att det är fel att basera fortsatt vistelse i Sverige på viljan att anamma den Svenska kulturen och laglydighet.

SD är fullt av kriminella och nynazister. Jag har en vän (adopterad ifrån Indien) som blev hotad till livet och jagad/slagen varje dag efter skolan då han gick i högstadiet, av folk som nu sitter som politiker i SD. I min mening är SD en politisk organisation som främjar brott och våld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Man ska inte titta på vad politiker säger utan på vad de gör. Och det de gör är massövervakning och skit i resten. Upphovsrätt är det viktigaste (speciellt då man ska fjäska för USA).

Sedan har massövervakning fördelen att den håller reda på jävla patrasket som betalar skatt och skulle kunna få för sig att kräva något i retur för all den skatt de betalar.

Som sagt. Första steget i att lösa ett problem är att identifiera det.. vilket han gör. Nästa är att försöka hitta en lösning vilket även han myntar. Så nu återstår att införa det... Det är exakt har problemet landar.. Färre och färre poliser söker sig till utbildningarna medan fler och fler hoppar av. Alltså uppkommer det problem som hindrar lösningen för att implementeras. Alltså att det finns för få poliser.

Sedan förstår jag inte riktigt detta argument att de som jagar fildelare på något sätt skulle ta resurser från andra delar av polisväsendet. Det är inte så det går till utan olika "avdelningar" har olika funktioner och brott att lösa. Att jaga fildelare gör antagligen de som har hand om cyberbrott. Alltså folk vars fokus och kompetens ligger inom det området.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ibland gillar man EU

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Fifaen sicket slöseri med skattebetalares pengar.. Utredningar.. överklagande.. jurister som suger arvode.. utredningar igen för att hitta alternativ.. konsulter, lobbyister.. Tänk om dom kunde lagt våra pengar på poliser och börja jaga riktiga brottslingar istället!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu handlar detta om PRIVATkopiering. Inte piratkopiering. Alltså om du äger produkten men delar säg rippat material från den till nära och kära.

Nej? Pratar om fallet där man tankar hem en torrent eller så. Med småskaligt menar jag att man inte är typ dreamfilm som typ distrubuerar och tjänar mycket pengar på andras verk.

Skrivet av Thor:

Hur tänker du när du anser det ok med massövervakning, vad berättigar det så att säga?

Jag anser tillit, integritet och säkerhet är stora grundpelare för ett samhälle. Tillit och integritet försvinner i och med massövervakning. Samt att medborgares säkerhet äventyras, för du tror väl inte att denna massiva mängd data kan hållas säker? Om nu inte ens NSA, CIA osv kan hålla sin information säker, vad får någon att tro på möjligheten till säkerställning av sådan i Sverige?

Det är smått hemskt, nu säger de rätt ut att så ska det vara.

Skrivet av anon127948:

Som vi har sett i USA med läckor från NSA och nu senast CIA är lagen inget som sådana organisationer bryr sig om. Har de möjligheten kommer den att missbrukas förr snarare än senare. FRA bröt ju redan mot lagen innan nya lagen legaliserade deras brott och polisen har blivit tagen på bar gärning med diverse databaser och liknande. Ända sättet att skydda mot sådana övergrepp på samhället är att göra det tekniskt omöjligt.

Östtyska STASI var inte speciell rolig organisation och jag ser absolut ingen anledning att införa den överallt för att media skriker om terrorister och liknande dravel.

Att kunna komma åt information om vilka IP-adresser eller telefonnummer någon kopplat upp sig mot kan vara vitalt i många allvarliga brottsutredningar. Vad jag har förstått det som är det även den informationen man undviker att lagra. När det gäller innehåll i kommunikation så håller jag absolut med om att det inte ska lagras.

Visst kan man utläsa ganska mycket om en person bara av att kolla på tid, plats och uppkoppling men man får ställa det i relation till hur gärna man ser en fristad på nätet för pedofiler, droghandel, och liknande där man har en hög straffsats. Det borde även vara relativt lätt att hålla informationen säker om man ställer någorlunda krav på separationer och kryptering kring dessa uppgifter.

Sedan känns paralleller till totalitära regimer och stasi rätt irrelevanta. Kommer vi hamna i ett slutet samhälle modell sovjet så kommer en totalövervakning vara på plats från dag ett, oavsett vad tidigare lagstiftning sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Fifaen sicket slöseri med skattebetalares pengar.. Utredningar.. överklagande.. jurister som suger arvode.. utredningar igen för att hitta alternativ.. konsulter, lobbyister.. Tänk om dom kunde lagt våra pengar på poliser och börja jaga riktiga brottslingar istället!

Problemet hos Polisen är inte ekonomiska eller inte bara ekonomiska.. Dessutom så går det sällan åt pengar och manskap från "avdelningar" som har hand om andra brott än cyberbrott.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnagath:

Man kan ha en fungerande gränskontroll utan SD. Bättre att påverka de andra partierna att ta bra beslut.

Jag anser att vi skall hjälpa, och vi skall ge riktigt bra hjälp. Bra skola exempelvis, på så sätt så är det bra för ekonomin. Sedan tycker jag inte att det är fel att basera fortsatt vistelse i Sverige på viljan att anamma den Svenska kulturen och laglydighet.

SD är fullt av kriminella och nynazister. Jag har en vän (adopterad ifrån Indien) som blev hotad till livet och jagad/slagen varje dag efter skolan då han gick i högstadiet, av folk som nu sitter som politiker i SD. I min mening är SD en politisk organisation som främjar brott och våld.

Självklart så kan man ha en fungerande gränskontroll utan SD, tyvärr så verkar ingen intresserad av att det blir så bara.

Alltid intressant att folk pekar ut SD som de enda kriminella i politiken:
http://mobil.andersleander.bloggplatsen.se/2015/12/02/1122652...

Själv blev jag och mina kompisar jagade och terroriserada av invandrargäng i skolan, sen att ingen av dem hade kommunikationsförmåga nog att bli politiker är en annan femma.

Jag tycker som dig att vi ska hjälpa de som behöver (tyvärr kommer de som behöver oftast inte hit då de inte har nog med pengar) och att de ska "anamma den Svenska kulturen och laglydighet"

Nåja, kanske börjar bli lite offtopic nu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Telia svarade mig följande idag när jag frågade hur dom ska göra:

Vi välkomnar beslutet från EU-domstolen och slutar nu lagra uppgifter enligt de krav Datalagringsregleringen ställer på oss

Ha det bra! //Lisen

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Tyvärr svårt att göra något när det inte finns poliser att tillhandahålla.

Nja, problemet är att våra Politiker inte låter polisen göra sitt jobb, hade dem gjort sitt jobb så hade man deporterat brottslingarna som skiter i Svensk lag och ordning, så att använda en ursäkt som "finns inte tillräckligt med poliser" köper jag inte.

OnT: Trevligt att det finns LITE sunt förnuft inom EU, för det mesta tycker jag EU medlemskap för Sverige bara varigt skit, men det har varigt ett par tillfällen då Svenska folket faktiskt fått nytta av EU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon150792:

Nja, problemet är att våra Politiker inte låter polisen göra sitt jobb, hade dem gjort sitt jobb så hade man deporterat brottslingarna som skiter i Svensk lag och ordning, så att använda en ursäkt som "finns inte tillräckligt med poliser" köper jag inte.

OnT: Trevligt att det finns LITE sunt förnuft inom EU, för det mesta tycker jag EU bra gjort skit, men det har varigt ett par tillfällen då folket faktiskt fått nytta av EU

Vi säger så. Deportering kan inte ske bara hur som helst så där har du fel. Man kan inte bara deportera folk.. t.ex. har de bara ett medborgarskap så får man inte deportera dem enligt både mänskliga rättigheter och internationell lag. Sedan ska ju ett land ta emot dem också. Statslös får man inte vara enligt ganska uppenbara orsaker. Eskalerande problem beror på att det inte finns nog med poliser.. Däremot verkar S nu vilja skjuta in mer pengar så vi får se om det iallafall underlättar eller om det läggs på hög.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nej? Pratar om fallet där man tankar hem en torrent eller så. Med småskaligt menar jag att man inte är typ dreamfilm som typ distrubuerar och tjänar mycket pengar på andras verk.

Att kunna komma åt information om vilka IP-adresser eller telefonnummer någon kopplat upp sig mot kan vara vitalt i många allvarliga brottsutredningar. Vad jag har förstått det som är det även den informationen man undviker att lagra. När det gäller innehåll i kommunikation så håller jag absolut med om att det inte ska lagras.

Visst kan man utläsa ganska mycket om en person bara av att kolla på tid, plats och uppkoppling men man får ställa det i relation till hur gärna man ser en fristad på nätet för pedofiler, droghandel, och liknande där man har en hög straffsats. Det borde även vara relativt lätt att hålla informationen säker om man ställer någorlunda krav på separationer och kryptering kring dessa uppgifter.

Sedan känns paralleller till totalitära regimer och stasi rätt irrelevanta. Kommer vi hamna i ett slutet samhälle modell sovjet så kommer en totalövervakning vara på plats från dag ett, oavsett vad tidigare lagstiftning sagt.

Problemet med datalagringen var väl att den användes i stor del av filmbolag och musikbolag (amerikanska och svenska) för att lite slentrianmässigt kräva ut IP-adresser för att kunna utpressa lite random svenssons som tankat Game of Thrones-avsnitt och Åsa Nisse-filmer.

Låt operatörerna datalagra, det är jag för. Men se till att uppgifterna endast får begäras ut av POLIS och ÅKLAGARE... och endast vid starka misstankar om brott som ger riktiga fängelsestraff. Inte pga piratkopiering som är ett löjligt brott som i realiteten inte skadar någon.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnagath:

@jnsson: Håller inte med. I USA har man massor av brott och massor av folk i fängelse
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_incarceration_rat...

Bra utbildning och bra jobb är mycket viktigare än att sätta folk i fängelse. I Sverige har vi färre brott per capita och man har i Sverige länge arbetat med teorin att om man sitter längre i fängelse så är man en värre brottsling då man kommer ut.

Om ni vill läsa mer om detta beslut:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Denna lagförslagsänding är en i en serie av lagförslagsändingar som baseras på forskning som hovrättslagmannen Carl Johan Cosmo har gjort i diverse olika länder om hur olika tider av fängelsestraff påverkar återfall av brott.

huh? Jag har inte tagit upp något om fängelser o så?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Hulle: Precis, man behöver begränsa möjligheten att få ut datan till grövre brott.

När det gäller lagen idag så hade man nog från början både otur när man tänkte och man klantade sig när man implementerade lagarna, sen lite för mycket stolthet för att erkänna det tills nu när EU slår lagen på fingrarna. Får hoppas att man kan skriva om det så att man fortfarande kan använda data från teleleverantörer vid grova brott men begränsa tillgången när det inte finns opinion för att lämna ut data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnagath:

Det skrivs så mycket negativt om EU för tillfället att jag skulle vilja skriva något possitivt för en gångs skull.

Detta är en bra anledning till att vara krav i EU.

Detta är verkligen ingen anledning till att vara kvar i EU.
Sånt här kan man förändra ändå, om det hade funnits en vettig regering, vilken vi förhoppningsvis är på väg mot i och med år 2018.
Ett regeringsskifte är lösningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Vi säger så. Deportering kan inte ske bara hur som helst så där har du fel. Man kan inte bara deportera folk.. t.ex. har de bara ett medborgarskap så får man inte deportera dem enligt både mänskliga rättigheter och internationell lag. Sedan ska ju ett land ta emot dem också. Statslös får man inte vara enligt ganska uppenbara orsaker. Eskalerande problem beror på att det inte finns nog med poliser.. Däremot verkar S nu vilja skjuta in mer pengar så vi får se om det iallafall underlättar eller om det läggs på hög.

Jo, man kan deportera brottslingar om man vet vart dem kommer ifrån sedan tidigare, bara att flyga dem tillbaka till det land dem senast bodde i, om dem skiter i Svensk lag och ordning så tycker jag det är helk ok att bara sparka ut brottslingen, sen att våra Politiker inte vågar ta det steget det är ju en helt annan femma, för man kan mycket enkelt skicka dem till deras senast bebodda land, hur annars tror du att Norge kan deportera muslimer som bodde i Sverige tidigare just för att dem är "Svenskar" när dem begick brott i norge fast än att dem protesterade och tyckte det var "rasism" (haha!).

Om man inte vet vart dem bott sedan tidigare, så iaf ska man bura in dem för fan, irriterad på att importerade brottslingar slipper fängelse för att dem är immigranter och det är synd om dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Och när busarna kommer ut vad händer då?
Håller dock med om flödet men vill lägga till rehab/utbildning osv

När busarna kommer ut så fortsätter dom begå brott, med ett effektivt rättsväsende så minimeras antalet vanliga människor som hinner bli drabbade. Vilket är huvudsaken.

I dag kan en kriminell ha flera hundra ärenden på sig och ändå vara en fri person, helt vrickat.
När domen tillslut faller så tar det i många fall lång tid innan straffet verkställs, så personen kan fortsätta att leva rövare.
Det bästa är att ärenden som uppkommer mellan dom och verkställande kan bli avskrivna rakt av, för någon av alla domar är lite värre än de enskilda nya ärendena och med mängdrabatten blir ytterligare en dom verkanslös. I praktiken frikort att begå nya brott. Bra system?

Att kasta in den mindre klick drägg som förpestar för massorna skulle både leda till ökad trygghet i alla förorter och mindre fördomar.
Om vi gammelsvenskar slipper läsa varenda dag om upplopp i förorten blir vi inte lika luttrade.
Om ungarna i orten ser att dräggen snabbt kastas i finkan är de inte heller lika sugna att gå i deras fotspår.
Win Win.

Det finns ingen brist i utbildningsmöjligheter idag. ALLA uppmanas att skaffa en utbildning, även om inte alla förstår värdet av en.
Jag tänker att utbildningsväsendet är bättre lämpade än rättsväsendet att lösa den frågan.

Gänget tillåter hur som helst inte avhoppare och eftersom ledarna inte sitter i finkan är tröskeln för andra framtidsplaner onödigt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Självklart så kan man ha en fungerande gränskontroll utan SD, tyvärr så verkar ingen intresserad av att det blir så bara.

Alltid intressant att folk pekar ut SD som de enda kriminella i politiken:
http://mobil.andersleander.bloggplatsen.se/2015/12/02/1122652...

Själv blev jag och mina kompisar jagade och terroriserada av invandrargäng i skolan, sen att ingen av dem hade kommunikationsförmåga nog att bli politiker är en annan femma.

Jag tycker som dig att vi ska hjälpa de som behöver (tyvärr kommer de som behöver oftast inte hit då de inte har nog med pengar) och att de ska "anamma den Svenska kulturen och laglydighet"

Nåja, kanske börjar bli lite offtopic nu...

Vem pekade ut SD som de ENDA kriminella i politiken här?
Ta av dig offerkoftan, det här är inte flashback!

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Vem pekade ut SD som de ENDA kriminella i politiken här?
Ta av dig offerkoftan, det här är inte flashback!

Offerkofta? Säger han som hoppar på och slänger floskler runt sig. Håll dig till att läsa fakta istället.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]