Permalänk
Medlem

Ultrabred bildskärm? Vad tycker ni?

Hej,

Har idag en Dell 24"(Dell 2407WFP) som jag haft i ganska exakt 10 år nu, den har fungerat riktigt bra men på senare tid har den börjat blinka lite då och då så det börjar bli dags(det är inte glapp).

Jag såg att Elgiganten hade en Acer Predator Ultrawide x34 för 9990 kr vilket verkar vara bättre pris än vanligt, efter att ha tittat på någon review så verkade skärmen bra så jag slog till, kanske aningen förhastat dock.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3635998

Vet ju att även Asus har en liknande(Asus ROG Swift PG348Q) för bara 1000 kr mer och min känsla är att de har något bättre garanti, framförallt pixel garanti men så verkar den skärmen ha ett par andra nackdelar.

Jag siktar på att köpa en skärm som kan hålla lika länge som den jag har idag och då får jag uppfattningen att det är ultrabred som gäller? Stämmer det? Vad har ni för uppfattning?

Sen har vi såklart det där med Hz, många som kör 140-160 säger att de aldrig skulle gå tillbaka och då blir dilemmat såklart vad ska man egentligen satsa på? 140 hz eller ultra bred? De breda klarar max 100 hz och då är de ändå överklockade.

Slutligen så kan hårdvara i min dator vara ett problem, ni ser nedan vad jag har för komponenter, kanske det hade varit smartare för mig att välja en vanlig 24" men då med högre hz?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

@Jimmy: Jag har inte den skärmen, men sitter i liknande tankar som dig och lutar för tillfället mer mot 21:9 och 100 Hz än 16:9 och 144 Hz.

Kan dock nämna att Acer x34 Predator och Asus PG34 ROG har samma bildskärmspanel i grunden, så bildmässigt bör de vara mer eller mindre identiska.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ja, jag kunde också läsa mig till att det var samma panel men fick uppfattningen att ASUS hade lås på vissa inställningar, inte helt insatt i vad det faktiskt innebär dock.

Asus har vad jag förstår bättre pixel garanti och generellt har jag fått uppfattningen att ASUS levererar kvalité men när jag tittar på omdömen så har vissa av deras andra skärmar lägre betyg än vad man kan tänka sig från användarna. Vad det beror på vet jag inte men läser man lite flyktigt så verkar deras kvalité variera en hel del.

Jag köpte denna skärmen på elgiganten i stan vilket är ett plus om det skulle vara någon defekt på den men jag får ju säga att Asus skärmen ser lite mer premium ut faktiskt. Har tittat på den i verkligheten också och visst är den lite bulkigare men den har iallafall inte lackad plast vilket lätt ger en billig känsla.

Men det viktigaste är såklart hur skärmen verkligen presterar och om den är framtids säker. Kanske är det på tok för bred för att man ska spela på i längden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Acers är garanterat 100hz. Asus måste du överklocka & hoppas den kan dra upp till 100hz om jag inte missminner mig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Jimmy:

Men det viktigaste är såklart hur skärmen verkligen presterar och om den är framtids säker. Kanske är det på tok för bred för att man ska spela på i längden?

Som du säger så är ju prestandan det du ska kolla på, man ser ju inte mycket mer än bildytan på en skärm ändå.
Sen om du tycker det är för brett kan du ju alltid köra skärmen i 16:9 format vid spelande, alltså med letterboxes på sidorna, då blir det ju bra både i desktop och i spel.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Jag kör en sådan skärm är supernöjd. Asus eller Acer tror inte de spelar så stor roll, jag har retunerat Asus men ingen Acer och vissa andra har gjort tvärtom är lite lotteri med dessa skärmar
Jag driver min men Intel 5930 samt ett 1080 grafikkort

Permalänk
Medlem

100 Hz är ju inte direkt lågt heller... man ska ju kunna driva det också, och som du har insett får man ju rimligen kompromissa med något.

Permalänk

Jag är också sugen på en sån skärm, det jag är lite orolig över är hur den "släpar" vid snabba spel som CSGO, har en 144hz tn med 1 ms nu, någon som har en sån och kan säga om den "släpar" mycket? Och till TS, jag tror den skärmen kommer kunna hålla lång tid, iaf det jag hoppas på om jag också köper en

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

Lg kommer med en på 144hz i höst antagligen så kanske värt att vänta på.

Jag kan garantera att en sådan skärm inte kommer hålla länge eftersom de är så nya, skulle nog vilja jämföra det lite som när smartphones kom i början.

Kompromisser med allt på skärmar idag, hz,g-sync,upplösning,format,panel etc men om 2-3 år kanske den ultimata skärmen finns ute i butiker får vi hoppas.

Men skit i hur länge skärmen håller det är en grym skärm om du spelar spel som tar det formatet

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86: visst släpar det lite gentemot 144hz 1 ms kör csgo på min TN 27" sen spelar jag singel player spel på 34" riktigt bra upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFO:

@hunkaboy86: visst släpar det lite gentemot 144hz 1 ms kör csgo på min TN 27" sen spelar jag singel player spel på 34" riktigt bra upplevelse

Hur menar man med släpar? Ibland kan man ju se att både film och spel fladdrar sig fram i kanterna på något vis, antar att det beror på när fps blir lägre än 24?

144 hz borde väll betyda att om hårdvaran klarar av att leverera 144 fps så kommer det också bli 144 hz om den synkar rätt ex med g-sync?

Min skärm idag har 6 ms i responsetime och det var nog bra när jag köpte den och har faktiskt aldrig upplevt några problem med det. MEN så spelar jag inte på någon elit nivå direkt

Förövrigt känns ju skillnader på par ms som icke märkbart med tanke på 1000 ms är samma som 1 sek.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Lg kommer med en på 144hz i höst antagligen så kanske värt att vänta på.

Jag kan garantera att en sådan skärm inte kommer hålla länge eftersom de är så nya, skulle nog vilja jämföra det lite som när smartphones kom i början.

Kompromisser med allt på skärmar idag, hz,g-sync,upplösning,format,panel etc men om 2-3 år kanske den ultimata skärmen finns ute i butiker får vi hoppas.

Men skit i hur länge skärmen håller det är en grym skärm om du spelar spel som tar det formatet

Grejen är att man kan alltid vänta på ny hårdvara, det är mer eller mindre aldrig rätt tid att köpa nytt.

Hur menar du med att en sådan skärm inte kommer hålla länge? Jag har som sagt haft min skärm i 10 år och har egentligen inga problem med att den saknar g-sync eller bara ger ut 76 hz. Jag har ärligt talat varit riktigt nöjd med den men efter som jag har en skäm med högre upplösning på jobbet så börjar det känns otillräckligt hemma

Eller menar du att skärmar är just nu i en utvecklingsfas som går lite snabbare än tidigare?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFO:

@Jimmy: Jag kör en sådan skärm är supernöjd. Asus eller Acer tror inte de spelar så stor roll, jag har retunerat Asus men ingen Acer och vissa andra har gjort tvärtom är lite lotteri med dessa skärmar
Jag driver min men Intel 5930 samt ett 1080 grafikkort

Aha, ja jag misstänker att jag kommer få köpa nytt grafikkort någon gång senare, får kanske nöja mig med svart border så länge i spel

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Acers är garanterat 100hz. Asus måste du överklocka & hoppas den kan dra upp till 100hz om jag inte missminner mig.

Fick faktiskt för mig att det var tvärt om? I Acern vet jag att man kan överklocka hz direkt i menysystemet istället för i mjukvaran på datorn iallafall.

Hur gäller garantin för detta egentligen? Är det som med en dator att det förkortar livslängden och gäller inte under garanti?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Jimmy:

Har X34:an och har köpt en Asus ROG Swift PG348Q 34 med.
Webbis har Asus ROG Swift PG348Q 34 för 9999:-

Vad gäller X34:an så jag kan köra i 100 HZ och har väldigt lite IPS glow. Problemet med X34:a har varit scanlines Acer har även erkänt detta fel men ingen lösning har gets.

ROG Swift 34:an verkar inte ha detta problem med scanlines sen är det igen ett lotteri.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jimmy:

Slutligen så kan hårdvara i min dator vara ett problem, ni ser nedan vad jag har för komponenter.

Enligt din signatur använder du dig av ett GTX 970.

Det kommer absolut inte att vara tillräckligt för att spela AAA titlar 3840x1440 @100Hz.
Ett 970 presterar dock helt okej i 2560x1080 @60Hz men då utnyttjar du verkligen inte skärmens potential till fullo.

Jag kör själv ett 970 i 2560x1080 @76HzOC och redan där har mitt grafikkort svårt att hänga med i svängarna om man inte spelar väldigt lätta titlar eller sätter detaljnivån väldigt lågt.

WideAsFcuk hade tidigare ett 970 som han använde för 2560x1080 spelande, kolla hans reviews för att se spelprestanda i enskilda spel.

Om du skall spela i 3440x1440 och få stabilt över 100fps skulle jag rekommendera absolut minst ett 1070 men gärna ett 1080ti.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@Jimmy:

Har X34:an och har köpt en Asus ROG Swift PG348Q 34 med.
Webbis har Asus ROG Swift PG348Q 34 för 9999:-

Vad gäller X34:an så jag kan köra i 100 HZ och har väldigt lite IPS glow. Problemet med X34:a har varit scanlines Acer har även erkänt detta fel men ingen lösning har gets.

ROG Swift 34:an verkar inte ha detta problem med scanlines sen är det igen ett lotteri.

Jo jag såg att webhallen hade bra pris på den , nackdelen med webhallen är 1. De ligger långt ifrån där jag bor, 2. De har alltid varit jobbiga med returer. Så när jag fick möjlighet att köpa på elgiganten nära där jag bor så kändes det värt en hel del. Där klagas det inte om man skulle ångra ett köp.

Jag vet ju av erfarenhet att skärmar är ett gissel att köpa, När jag köpte min Dell en gång i tiden för 6000 kr så fick jag den bytt säkert 4-5 gånger och par gånger fick jag bättre beg enheter. Tillslut fick jag nöja mig med en som hade bra bild men som tidvis blinkade lite med bilden

Vad jag förstår så lider även Asus skärmen av en hel del defekter? Vad är din uppfattning annars? Det låter som att du föredrar Asusen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Enligt din signatur använder du dig av ett GTX 970....

Jo jag misstänkte att det var så men generellt har jag inte haft några problem att köra något mindre upplösning för att få lite mer flyt. Dessutom får man se skärmen som ett framtidsköp där hårdvaran har utrymme att växa. När jag köpte den skärmen jag har idag så kommer jag ihåg att jag fick oftast köra på mindre än 1080p för att få flyt, nu är det såklart inga problem men med en ny skärm får jag åter igen nöja mig med att köra något mindre upplösning.

Nativ upplösning är såklart alltid bäst på en skärm, det ger ber skärpa och många gånger behöver man inte använda jätte mycket anti aliasing då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en X34 och är supernöjd.

Driver den med en i7 3770k och ett Titan X (maxwell) så det är ungefär jämförbart med ett 980Ti fast med mer minne.

Att driva runt 3440x1440 i 100hz är inga problem - men räkna inte med att göra det på Ultra -inställningar direkt.
Burkar ligga vid "high" + lite sämre på vissa onödiga saker som skuggor etc.
Då brukar jagb pendla mellan 60-80fps beroende på titel osv.

Det är krävande att sitta på så många pixlar och i kombination med den uppdateringsfrekvensen.

Pay up or go home... skärmen kostar, och skall man driva den så kostar även ett grafikkort som har lite klös under huven.
(Eller så drar man ner inställningarna bara något)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jimmy:

Jo jag misstänkte att det var så men generellt har jag inte haft några problem att köra något mindre upplösning för att få lite mer flyt. Dessutom får man se skärmen som ett framtidsköp där hårdvaran har utrymme att växa. När jag köpte den skärmen jag har idag så kommer jag ihåg att jag fick oftast köra på mindre än 1080p för att få flyt, nu är det såklart inga problem men med en ny skärm får jag åter igen nöja mig med att köra något mindre upplösning.

Nativ upplösning är såklart alltid bäst på en skärm, det ger ber skärpa och många gånger behöver man inte använda jätte mycket anti aliasing då.

Fast du köper inte en sådan här skärm för att göra den i en lägre upplösning än vad den är gjord för... vad är poängen med det?

Köp isåfall hellre en 21:9 med lägre upplösning från början, de kostar mindre, är enklare att driva och är i många fall samma storlek eller till och med nån tum extra.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Jimmy:

Jo jag såg att webhallen hade bra pris på den , nackdelen med webhallen är 1. De ligger långt ifrån där jag bor, 2. De har alltid varit jobbiga med returer. Så när jag fick möjlighet att köpa på elgiganten nära där jag bor så kändes det värt en hel del. Där klagas det inte om man skulle ångra ett köp.

Jag vet ju av erfarenhet att skärmar är ett gissel att köpa, När jag köpte min Dell en gång i tiden för 6000 kr så fick jag den bytt säkert 4-5 gånger och par gånger fick jag bättre beg enheter. Tillslut fick jag nöja mig med en som hade bra bild men som tidvis blinkade lite med bilden

Vad jag förstår så lider även Asus skärmen av en hel del defekter? Vad är din uppfattning annars? Det låter som att du föredrar Asusen?

Nja jag föredrar båda men brorsan behövde en skärm så han fick ta Acer 34:an. Negativt med 34:a är dess djupa fot men visst du kan ändra till VESA fäste. Sen som flera har påpekat du bör ha minst ett 980 TI för att ha hyfsat bra flyt i skärmen.

Själv väntar jag på kingpin 1080ti har 980 ti kingpin (75,8% ASIC två kort på 74% pajade fick ny på garantin) som jag kör i 1540 mhz och en Intel Core i7-5960X på 4,7 Ghz.

Kingpin 980 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Fast du köper inte en sådan här skärm för att göra den i en lägre upplösning än vad den är gjord för... vad är poängen med det?

Köp isåfall hellre en 21:9 med lägre upplösning från början, de kostar mindre, är enklare att driva och är i många fall samma storlek eller till och med nån tum extra.

Förstår hur du tänker men jag köper en skärm för framtiden, annars hade jag aldrig givet så här mycket pengar. Förra skärmen körde jag aldrig på nativ upplösningen vid nyköp, det blev senare när hårdvaran kändes rimlig att updatera. Jag hoppas kunna göra samma sak här, d.v.s köpa en skärm som kräver lite mer men som ändå fungerar med nuvarande hårdvara(bara på en mindre upplösning. Jag hoppas ju att det inte blir sämre än vad det är idag oavsett.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jimmy:

Förstår hur du tänker men jag köper en skärm för framtiden, annars hade jag aldrig givet så här mycket pengar. Förra skärmen körde jag aldrig på nativ upplösningen vid nyköp, det blev senare när hårdvaran kändes rimlig att updatera. Jag hoppas kunna göra samma sak här, d.v.s köpa en skärm som kräver lite mer men som ändå fungerar med nuvarande hårdvara(bara på en mindre upplösning. Jag hoppas ju att det inte blir sämre än vad det är idag oavsett.

Kanske köpa en 2560x1080 för 5000:- eller så idag.
Om halva den tänkta livslängden sälja den för 3000 och köpa en 3440x1440 för de 8000 du då har kvar?

Monitorer utvecklas ständigt och det betyder att du i slutändan kommer att få en monitor med bättre bildkvalité och kanske högre uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Skulle hellre köpa en vanlig 30-tummare istället. Inte speciellt förtjust i ultrawide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nja jag föredrar båda men brorsan behövde en skärm så han fick ta Acer 34:an. Negativt med 34:a är dess djupa fot men visst du kan ändra till VESA fäste. Sen som flera har påpekat du bör ha minst ett 980 TI för att ha hyfsat bra flyt i skärmen.

Själv väntar jag på kingpin 1080ti har 980 ti kingpin (75,8% ASIC två kort på 74% pajade fick ny på garantin) som jag kör i 1540 mhz och en Intel Core i7-5960X på 4,7 Ghz.

Kingpin 980 ti
http://media.bestofmicro.com/W/R/511803/gallery/6_w_600.jpg

aha, låter dock som att du endast har negativa saker att säga om Acern? Finns det något värt att nämna om Asus om man nu skulle få för sig att byta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kanske köpa en 2560x1080 för 5000:- eller så idag.
Om halva den tänkta livslängden sälja den för 3000 och köpa en 3840x1440 för de 8000 du då har kvar?

Monitorer utvecklas ständigt och det betyder att du i slutändan kommer att få en monitor med bättre bildkvalité och kanske högre uppdateringsfrekvens.

Bra tanke men att sälja en skärm efter 5 år för 5000 kr tror jag man bara kan drömma om, snarare 1500 kr.

Jo jag förstår att det händer lite på monitor sidan just nu, mer specifikt handlar det om uppdateringshastigheter. Här kan man dock bara komma till en viss gräns på grund av hårdvaran som krävs. Att upplösningen blir högre och högre är såklart en annan sak men ibland är inte högre upplösning lika med bättre, det beror ju mycket på mjukvaran och åter igen så kräver det starkare hårdvara.

Ärligt talat har jag svårt att se att man ska hitta så mycket annat att utveckla en skärm på just nu? Man har lyckats skruva upp upplösningen, man har skruvat upp hur ofta bilden ritas om och man har lyckats beräkna och få skärmen till att uppdatera samtidigt som grafikkortet spottar ur sig en bild. Vad mer är på gång just nu? Det är såfall HDR som verkar vara på gång : https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/samsung_has_pla... Vet egentligen inte själv vad det innebär men det verkar vara nya hypen. Kanske det är värt att vänta på HDR, jag får titta lite närmare på det där.

Rent bildkvalitetsmässigt känns det ju inte som att det hänt sådär enormt mycket de senaste 10 åren merän att priserna gått ner lite.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Skulle hellre köpa en vanlig 30-tummare istället. Inte speciellt förtjust i ultrawide.

Inte helt med på detta, har du jobbat med en? Har hört att det ska vara riktigt nice att jobba på? Och gillar man inte bredden när man kör spel kan man väl alltid köra mindre upplösning? Ser inte riktigt begränsningen? Eller du menar att det är bättre att ha 2 skärmar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jimmy:

Bra tanke men att sälja en skärm efter fem år för 5000 kr tror jag man bara kan drömma om, snarare 1500 kr.

Är tanken alltså att behålla skärmen i tio år?
Skrev alltså 3000:- för en skärm man köpt för 5000:- vilket är rimligt om man säljer den efter ett par år.

Skrivet av Jimmy:

Jo jag förstår att det händer lite på monitor sidan just nu, mer specifikt handlar det om uppdateringshastigheter. Här kan man dock bara komma till en viss gräns på grund av hårdvaran som krävs.

Ärligt talat har jag svårt att se att man ska hitta så mycket annat att utveckla en skärm på just nu? Man har skruvat upp hur ofta bilden ritas om.

200Hz paneler finns redan idag, dock inte med 21:9 upplösningar...

Skrivet av Jimmy:

Vad mer är på gång just nu? Det är såfall HDR som verkar vara på gång : https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/samsung_has_pla... Vet egentligen inte själv vad det innebär men det verkar vara nya hypen. Kanske det är värt att vänta på HDR, jag får titta lite närmare på det där.

HDR och även OLED.
http://www.pcgamer.com/when-should-we-expect-oled-pc-monitors/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

3840x1440

3440, är andra gången du säger 3840 nu :^)

Permalänk
Medlem

Har en Asus PG348Q, do not regret
Driver den med en GTX 1080