En 4K- uppdatering - skulle vilja ha lite tips och råd :)

Permalänk
Medlem

En 4K- uppdatering - skulle vilja ha lite tips och råd :)

Hejhej

Dags för mig att ge mig in i 4K träsket. I dagsläget använder jag 1600p monitorer och vill ta klivet upp till 4K. Är lite sugen på Philips stora 40+ monitorer - är de värda att uppgradera till om jag värderar korrekta färger och en matt skärm?

Tänkte även ge mig på tv och projektorn men antar att det inte finns något vettigt eller prisvärt på det senare så kanske ska börja med att fokusera på tv. OLED, 65 tum och 4K - är det dumt om man jämför med 1080p och motsvarande specs?

Några prisnivåer har jag inte bestämt mig för än utan tänkte börja med att försöka ta reda på vad som är prisvärt idag.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är en ganska bred tråd. Försök ställa samma fråga om bilar

"Har inte bestämt budget än men jag gillar med 19"-fälgar"

Det är lite för odefinierat för att någon ska klara av att ge dig några råd alls

Prova berätta spannet, är det mellan 10-100k?
Användningsområde? Tv-spel, film, tv-tittande?

Du förstår nog

Permalänk
Medlem

Jo jag är öppen för förslag Ni kan ju inte veta men om jag har en ljudanläggning för 180 000kr så kan jag ha bild där efter, men någonstans vill man ju göra ett bra klipp också. Tittar gärna på OLEDs under 20 000kr, kan sträcka mig upp till 30 000kr och kanske 10 000kr för monitor? Jag tänker mig produkter som är mycket pang-för-pengen, helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jo jag är öppen för förslag Ni kan ju inte veta men om jag har en ljudanläggning för 180 000kr så kan jag ha bild där efter, men någonstans vill man ju göra ett bra klipp också. Tittar gärna på OLEDs under 20 000kr, kan sträcka mig upp till 30 000kr och kanske 10 000kr för monitor? Jag tänker mig produkter som är mycket pang-för-pengen, helt enkelt!

Off-topic men vad tusan har du för ljudanläggning som kostar lika mycket som en relativt vettig bil?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Off-topic men vad tusan har du för ljudanläggning som kostar lika mycket som en relativt vettig bil?

Grunden är ett par Focal Electra 1028BE och motsvarande center
Fronthögtalare
Center

Nätfilter
Nätkablar x3
Försteg
Slutsteg

Kablage

Har aldrig själv trott på kablage men jag prövade dessa dammsugarslangar och i jämförelse så... ja det var värt det
Kan säga så här: Det låter riktigt riktigt bra - men så gör en anläggning för hälften också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Grunden är ett par Focal Electra 1028BE och motsvarande center
Fronthögtalare
Center

Nätfilter
Nätkablar x3
Försteg
Slutsteg

Kablage

Har aldrig själv trott på kablage men jag prövade dessa dammsugarslangar och i jämförelse så... ja det var värt det
Kan säga så här: Det låter riktigt riktigt bra - men så gör en anläggning för hälften också...

Kablar för nästan 8000 styck och nätkablar för 5.5 styck? Mjo, kan man så ska man

Jag tror tyvärr inte mina tips gällande TV/skärm når upp till dina förväntningar men önskar dig lycka till på jakten

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

jodå, nu har jag ju försökt göra det lite lättare, upp till ca 30 000kr