PFSense kan inte komma ut på internet

Permalänk
Medlem

PFSense kan inte komma ut på internet

Hejsan alla jag har gjort en PFSense router, men den ger inget internet på lan sidan pingar jag google via den så funkar det men pingar jag google via datorn funkar det inte vad ska jag göra. får inget internet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Mattajas:

Lägg upp en bild på dina brandväggsregler.

Gå till Firewall - Rules - LAN och då borde dina grund-regler se ut som följande:

Där det står NATIVE så kommer det antagligen att stå LAN för dig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir de mobil bilder då jag inte hade internet (kör just nu på gamla routern)

http://imgur.com/a/GYd1A

Permalänk
Medlem

@Mattajas:

Det där ser galet ut, ändra så att den tidigare default-regeln för IPv4 (som du av någon anleding inaktiverat) ligger näst högst upp, under "Anti-Lockout Rule" och se till att den är aktiverad.

Alternativt kan du ta bort dina två egengjorda regler/inaktivera och återaktivera default-regeln för IPv4-trafik. PfSense läser reglerna uppifrån och ner så flytta inte och ta inte heller bort "Anti-Lockout Rule" då låser du ute dig själv från webbinterfacet.

Permalänk
Medlem

@Mattajas:
Om du har gjort rätt, dvs bara installerat standard och stoppat i WAN/LAN när den ombes göra det så ska internet fungera. Dokc har du en 10.x.x.x adress. Sitter du på 4G? Eller har du en router till framför?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har fiber och fiber box vet ej vf ip:en blir 10. då jag brukar ha 37.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Precis som @fragwolf säger så borde du ha tillgång till Internet om du bara har följt standard-installationen då den skapar brandväggsrelger automatiskt åt dig. Varför har du inaktiverat dessa regler?

Permalänk
Medlem

jag fixade alla saker testa att fabriksåterställa hela maskinen men hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattajas:

jag fixade alla saker testa att fabriksåterställa hela maskinen men hjälper

Min gissning är att din fiberdosa agerar router redan. Dock borde internet fungera oavsett. Me ndet kan ställa till problem med 2 st NAT efter varandra. Kan du logga in på fiberdosan och brygga den/ta bort routerdelen? Så du får ett WAN ip direkt till pfsensen? Antar internet fungerar bra om du kopplar in dig direkt på fd:n? Kan du prova det och kolla vad du får för ip samt gateway/dns? kör: ipconfig /all i kommandotolken så ser du infon. Du kan skriva: ipconfig /all > filnamn.txt så sparar den allt i filen istället för att visa det på skärmen, kan vara lättar eom du behöver redigera något innan du postar det här.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte logga in på fiber dosan så hmm jag får ip ifrån routern

Permalänk
Medlem

@Mattajas:

Testa om du fortfarande kan pinga google.com direkt från pfSense-maskinen så behöver du inte lösa problemet just nu med att du får en NAT:ad IP utifrån. Funkar det fortfarande så lägg upp en ny bild på dina brandväggsregler efter återställningen.

EDIT: Per automatik så blockar pfSense privata nätverk på WAN-sidan. Det är också en default-regel som kan stängas av via Interface - WAN och längst ner på sidan kan du bocka ur "Block private networks and loopback addresses".