Less på gammbil - Mazda vs Honda 2017

Permalänk
Medlem

Less på gammbil - Mazda vs Honda 2017

Hallå,

Nu känner jag att jag har kommit långt nog i livet att jag åtminstone en gång vill köpa en sprillans ny bil. Jag kommer förhoppningsvis ha den i många år så värdeminskning är ingenting jag bryr mig om, allt jag får tillbaka när jag väl säljer den kommer uppskattas.

Jag är riktigt sugen på en Mazda 3 och de är riktigt trevliga att köra men jag har också spanat in den nya Honda Civic 2017 som jag tycker är hur cool som helst men många andra verkar hata utseendemässigt, den har jag inte kunnat testa på ännu eftersom den är så ny.

Ingenting är bestämt ännu men tänkte höra om någon annan har några erfarenheter av dessa bilar eller något som kan vara relevant till ämnet?

Tar gärna förslag på andra märken också men jag har nog tittat på de flesta i samma klass och avfärdat dem av en eller annan anledning.

Permalänk
Medlem

Har en Mazda 3 sedan hösten 2015 (2015 års modell). Hade tidigare en SAAB 9-5 2006.
Saaben var överlägset bekvämare och hade bättre gång en Mazdan.

Nu på vintern retar den gallfeber på mig.
Den har en termometer som varnar för isiga vägar så fort lufttemperaturen går under +4 grader :/

Att det sedan är snustorra vägar i -15 grader eller blöta och slaskiga vägar i +5 grader spelar däremot ingen roll.

Det ljuder ett alarm och en del av instrument brädan visar brasklappen om isiga vägar. Både vid start och även under färd, om lufttempen går under +4 grader.

Kommer behålla bilen ett tag och som det känns nu 50% chans för en andra Mazda, om några år.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

@Xenofonus:
Ford lanserar sin nya Fiesta någon gång under våren och den ska vara både större och bekvämare än föregångaren. jag har själv föregångaren och det är en ganska bekväm bil om än lite bullrig men jag är annars väldigt nöjd med den. Som sagt så är den nya är lite större och kommer i ett par olika utföranden så det kan vara en ide att kolla in den. För övrigt så låter den lilla motorn underbart och väghållningen är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Både Civic och Mazda 3 ligger ju i Golfklassen som just heter Golfklassen av en bra anledning Har du kikat på senaste Golfen? Riktigt bra kvalitetsnivå, i paritet med Audi vill jag säga och mycket elektronik och lull-lull till förvånansvärt bra priser.

Permalänk
Medlem

Honda och Toyota är de dyrare av de japanska märkena.
Alltid hållit extremt kvalitet, då menar jag funktionsmässigt.
Iaf vad jag läst och egna erfarenheter.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Äger Mazda 3 -16 och det är mycket bil för pengarna samt inga fel på bilen än men se till att göra en rostskyddsbehandling direkt, har snart kört 2000 mil och det enda jag har att klaga på är vägbullret men det är åtgärdat i -17 modellerna + massa andra förbättringar för ett par tusenlappar mer.. tänkte vänta tills just 2017 modellerna kom men fick min mazda 3 -16 för -15.000kr listpris inklusive vinterdäck så kunde inte låta bli.

ägde en fullutrustad toyota avensis diesel d-cat innan med 32.000 mil på mätarn och tycker mazda 3 håller i princip samma standard med optimum paketet speciellt nu när de åtgärdat vägbullret från bakvagnen och min mazda 3 drar mellan 0.55-0.65 landsväg / motorvägskörning vilket är rikigt bra för en 165hk 2.0 bensinmotor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Äger Mazda 3 -16 och det är mycket bil för pengarna samt inga fel på bilen än men se till att göra en rostskyddsbehandling direkt, har snart kört 2000 mil och det enda jag har att klaga på är vägbullret men det är åtgärdat i -17 modellerna + massa andra förbättringar för ett par tusenlappar mer.. tänkte vänta tills just 2017 modellerna kom men fick min mazda 3 -16 för -15.000kr listpris inklusive vinterdäck så kunde inte låta bli.

ägde en fullutrustad toyota avensis diesel d-cat innan med 32.000 mil på mätarn och tycker mazda 3 håller i princip samma standard med optimum paketet speciellt nu när de åtgärdat vägbullret från bakvagnen och min mazda 3 drar mellan 0.55-0.65 landsväg / motorvägskörning vilket är rikigt bra för en 165hk 2.0 bensinmotor.

Kunde inte sagt det bättre själv, nya 2017 Mazda3 är riktigt riktigt trevlig, nu när de har fått bort vägbullret.
Bra tioårs komponentgarantia också!

Extra rostskyddsbehandling behövs inte med denna generationen vad jag förstod från min säljare. De rostskyddsbehandlas en extra gång innan de kommer in i Sverige.

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande verkar överväga VW som om ingenting har hänt ett utmärkt exempel på hur värdelös "konsumentmakt" är.

Har själv sneglat på beggade civicsar väääldigt länge. Verkar vara en väldigt förnuftig bil. Gillar dock inte riktigt den nya designen, alldeles för flashig och konstlad för en bil vars styrkor är pålitlighet och att vara "lagom".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Har en Mazda 3 sedan hösten 2015 (2015 års modell). Hade tidigare en SAAB 9-5 2006.
Saaben var överlägset bekvämare och hade bättre gång en Mazdan.

Nu på vintern retar den gallfeber på mig.
Den har en termometer som varnar för isiga vägar så fort lufttemperaturen går under +4 grader :/

Att det sedan är snustorra vägar i -15 grader eller blöta och slaskiga vägar i +5 grader spelar däremot ingen roll.

Det ljuder ett alarm och en del av instrument brädan visar brasklappen om isiga vägar. Både vid start och även under färd, om lufttempen går under +4 grader.

Kommer behålla bilen ett tag och som det känns nu 50% chans för en andra Mazda, om några år.

Ja det var ju tråkigt att det är så störande, tror inte det skulle störa mig så mycket men det är alltså inget som ma bara kan stänga av?

Skrivet av Thorthemighty:

@Xenofonus:
Ford lanserar sin nya Fiesta någon gång under våren och den ska vara både större och bekvämare än föregångaren. jag har själv föregångaren och det är en ganska bekväm bil om än lite bullrig men jag är annars väldigt nöjd med den. Som sagt så är den nya är lite större och kommer i ett par olika utföranden så det kan vara en ide att kolla in den. För övrigt så låter den lilla motorn underbart och väghållningen är riktigt bra.

Ska definitivt kika på den när det kommer lite recensioner! Verkade lite snålt med såna just nu tyvärr.

Skrivet av Havrefras_:

Både Civic och Mazda 3 ligger ju i Golfklassen som just heter Golfklassen av en bra anledning Har du kikat på senaste Golfen? Riktigt bra kvalitetsnivå, i paritet med Audi vill jag säga och mycket elektronik och lull-lull till förvånansvärt bra priser.

Har inget emot VW i sig men känner nog jag vill göra mig lite mer märkvärdig än de flesta som köper en sån eller en Volvo

Skrivet av Oliver91:

Äger Mazda 3 -16 och det är mycket bil för pengarna samt inga fel på bilen än men se till att göra en rostskyddsbehandling direkt, har snart kört 2000 mil och det enda jag har att klaga på är vägbullret men det är åtgärdat i -17 modellerna + massa andra förbättringar för ett par tusenlappar mer.. tänkte vänta tills just 2017 modellerna kom men fick min mazda 3 -16 för -15.000kr listpris inklusive vinterdäck så kunde inte låta bli.

ägde en fullutrustad toyota avensis diesel d-cat innan med 32.000 mil på mätarn och tycker mazda 3 håller i princip samma standard med optimum paketet speciellt nu när de åtgärdat vägbullret från bakvagnen och min mazda 3 drar mellan 0.55-0.65 landsväg / motorvägskörning vilket är rikigt bra för en 165hk 2.0 bensinmotor.

Jag har läst att Mazda sedan några år ger sina bilar som ska hit en rostskyddsbehandling i Belgien innan de skeppas vidare, du tycker ändå man ska kosta på sig en egen behandling också eller har jag missförstått det där med Belgien?

Tacksam för alla svar hittills, verkar som om Honda flyger under radarn än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Kunde inte sagt det bättre själv, nya 2017 Mazda3 är riktigt riktigt trevlig, nu när de har fått bort vägbullret.
Bra tioårs komponentgarantia också!

Extra rostskyddsbehandling behövs inte med denna generationen vad jag förstod från min säljare. De rostskyddsbehandlas en extra gång innan de kommer in i Sverige.

skyddet var väldigt bra i framvagnen på -16 modellerna men baktill var det inte särskilt bra när vi kontrollerade min bil och inom 6-7 år börjar rosten komma baktill iallafall så vågade inte chansa är bara ett par tusenlappar ändå för ett extra rostskydd.

var och provkörde en del olika "golf" klass bilar innan jag valde denna, stog mellan hyundai i30 sport, kia ceed gt, volvo v40 r-design men kostnaden för dessa var för mycket i inköp så köpte en mazda 3 VisionR för 192.000kr inklusive vinterdäck vilket var 30.000kr mindre än liknande bilar med sportpaketet och valet fall på det eftersom jag inte tyckte någon av de extra funktionerna i mazda 3 optimum modellen var värt pengarna.

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/5353967-mazda-3-v...

denna modellen fast min är svart, tog faktiskt just denna annonsen som argument när jag prutade ner min bil från 199 till 192

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Ja det var ju tråkigt att det är så störande, tror inte det skulle störa mig så mycket men det är alltså inget som ma bara kan stänga av?

Ska definitivt kika på den när det kommer lite recensioner! Verkade lite snålt med såna just nu tyvärr.

Har inget emot VW i sig men känner nog jag vill göra mig lite mer märkvärdig än de flesta som köper en sån eller en Volvo

Jag har läst att Mazda sedan några år ger sina bilar som ska hit en rostskyddsbehandling i Belgien innan de skeppas vidare, du tycker ändå man ska kosta på sig en egen behandling också eller har jag missförstått det där med Belgien?

Tacksam för alla svar hittills, verkar som om Honda flyger under radarn än så länge

provkör en optimum mazda 3 det är en förbannat lyxig bil för små pengar, tror den går på drygt 230k och har allt man kan tänka sig i utrustning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Har en Mazda 3 sedan hösten 2015 (2015 års modell). Hade tidigare en SAAB 9-5 2006.
Saaben var överlägset bekvämare och hade bättre gång en Mazdan.

Nu på vintern retar den gallfeber på mig.
Den har en termometer som varnar för isiga vägar så fort lufttemperaturen går under +4 grader :/

Att det sedan är snustorra vägar i -15 grader eller blöta och slaskiga vägar i +5 grader spelar däremot ingen roll.

Det ljuder ett alarm och en del av instrument brädan visar brasklappen om isiga vägar. Både vid start och även under färd, om lufttempen går under +4 grader.

Kommer behålla bilen ett tag och som det känns nu 50% chans för en andra Mazda, om några år.

Om du inte har något värre att störa dig på så... Förvisso beror det på hur påträngande varningen är.
Jag tycker att det är betydligt värre när jag försöker backa faderskapets BMW-kärra med dörren öppen (typ fickparkering) och för femtioelfte gången glömmer att det inte går utan att ha bältet fastspänt. Har man inte det så lägger den i P-läget, förmodligen för att de inte ska bli stämda i USA när någon kört över sig själv med bilen. Den varnar för övrigt vid +3, med ett pling. Min gamla Volvo varnade vid +2, så de är mjäkigare utomlands. Dock var det ju inget ljud eller text, men det var ju svårt att missa den lilla röda dioden som lös hela tiden. Något dylikt måste väl rimligen 9-5:an också ha haft? Det är väldigt länge sedan jag körde en 9-5 så jag minns inte alls hur de är i det avseendet.

Annars kan man ju generellt säga att moderna bilar blir allt mer fulla med diverse varningar med tillhörande plinganden etc. Ett rullande flipperspel är i ärlighetens namn inte vad jag önskar mig, men man verkar inte ha så mycket till val...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Nu på vintern retar den gallfeber på mig.
Den har en termometer som varnar för isiga vägar så fort lufttemperaturen går under +4 grader :/

Att det sedan är snustorra vägar i -15 grader eller blöta och slaskiga vägar i +5 grader spelar däremot ingen roll.

Det ljuder ett alarm och en del av instrument brädan visar brasklappen om isiga vägar. Både vid start och även under färd, om lufttempen går under +4 grader.

Finns det ens en modern bil som inte har en sån varning? Iofs de jag har (a4, passat, rapid, a6) varnar bara när det är nära noll, så är det -15 så säger den inget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du inte har något värre att störa dig på så... Förvisso beror det på hur påträngande varningen är.
Jag tycker att det är betydligt värre när jag försöker backa faderskapets BMW-kärra med dörren öppen (typ fickparkering) och för femtioelfte gången glömmer att det inte går utan att ha bältet fastspänt. Har man inte det så lägger den i P-läget, förmodligen för att de inte ska bli stämda i USA när någon kört över sig själv med bilen. Den varnar för övrigt vid +3, med ett pling. Min gamla Volvo varnade vid +2, så de är mjäkigare utomlands. Dock var det ju inget ljud eller text, men det var ju svårt att missa den lilla röda dioden som lös hela tiden. Något dylikt måste väl rimligen 9-5:an också ha haft? Det är väldigt länge sedan jag körde en 9-5 så jag minns inte alls hur de är i det avseendet.

Annars kan man ju generellt säga att moderna bilar blir allt mer fulla med diverse varningar med tillhörande plinganden etc. Ett rullande flipperspel är i ärlighetens namn inte vad jag önskar mig, men man verkar inte ha så mycket till val...

Den plingar till väldigt lågt en gång vid uppstart på mazda3 och kan tryckas bort med en knapptryckning på uppåtpilen på "info" knappen på ratten.. tar kanske 1 sekund?😂

Ska själv ha min mazda 3 tills 15.000 mil iallafall som jag gjorde med min 323 som hann bli 16 år gammal innan den byttes ut vid 16.000 mil men den rullar än hos någon annan här i stan möter den ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kolla Fiesta. Ny modell har presenterats och kommer snart skulle ja tro. Den gamla var mycket trevlig och jäkligt rolig att köra.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Kolla Fiesta. Ny modell har presenterats och kommer snart skulle ja tro. Den gamla var mycket trevlig och jäkligt rolig att köra.

Jag håller med om att de nya är fina bilar men med tanke på att OP jämför mot Mazda3 och civic är nog Focus en bättre jämförelse Fiestan är ju rätt mycket mindre de än både Mazda3 och Civic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apropå nya Civicen. Det är riiiiiktigt jäkla B att man ska behöva gå upp till det största utrustningspaketet för att få 1.5 liters motorn + dragkrok. Pris från 266 900.

Edit: Förtydligande. "Stora" motorn kräver Sport (fr. 236 900), Sport Plus eller Prestige. Sport-paketen är kopiöst sportiga iom de mittmonterade avgasrören. Funkar dåligt med dragkrok. Mao kostar dragkroken cirkus 35 lök.

Har suttit och webfönster-shoppat lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Apropå nya Civicen. Det är riiiiiktigt jäkla B att man ska behöva gå upp till det största utrustningspaketet för att få 1.5 liters motorn + dragkrok. Pris från 266 900.

Edit: Förtydligande. "Stora" motorn kräver Sport (fr. 236 900), Sport Plus eller Prestige. Sport-paketen är kopiöst sportiga iom de mittmonterade avgasrören. Funkar dåligt med dragkrok. Mao kostar dragkroken cirkus 35 lök.

http://i.imgur.com/lR7T3WC.png

Har suttit och webfönster-shoppat lite..

Tyvärr gäller väl detta hos de flesta, kanske alla biltillverkare idag?

När jag skulle köpa bil sist så frågade jag hos Volvo om man kunde välja bort t.ex. skinnklädsel ifrån "Summum" som en av deras utrustningsnivåer kallades då. Nej, man var tvungen att välja en lägre utrustningsnivå och lägga till utrustning där istället. Viss utrustning gick dessutom endast att få tillsammans med Summum. Sedan så kunde man inte välja manuell växellåda till de större motorerna heller. Färg var heller inte valfritt.