Permalänk
Medlem

Jag klarade mig väldigt billigt undan för att få ljud som jag väldigt nöjd med samt bra 7.1.
CM6206-LX och Beyerdynamic DT990 (250 ohms)

Finns det bättre? Klart det gör. Vore väldigt märkligt annars

Men jag är nöjd och det är nog för mig.
Poängen med detta är att det måste inte kosta mycket.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon186252:

Ofan, folk försöker pinga lilla mig.. Sorry, jag kollar aldrig efter sådant, kikar bara i trådar jag redan besvarat, eller jag finner intressanta.

Haha, a det kanske inte var det bästa sättet att göra det på (även om du verkar ha hittat hit) men tänkte att du kanske hade något vettigt att säga...

Skrivet av anon186252:

Tror du läste in lite för mycket i mina inlägg i tråden vi talats vid i. Det är inte världens grej att inte ha en separat DAC/AMP. Har du inte störningar, och inte riktigt dåligt ljudkort, så klarar du dig ganska bra i många fall. Vart lite virrigt då jag mest försökte besvara frågorna TS hade i tidigare tråden.

Mmm har ju okej ljudkort, men anledningen till att jag funderar på det är framförallt den att jag har beslutat att flytta på min dator bort från mitt skrivbord och in i ett annat rum. Vad jag förstår det så kan det uppstå störningar och försämringar av ljudet om jag skulle lägga på en 5m 3,5mm förlägningskabel ovanpå den redan långa hörlurskabeln.

Skrivet av anon186252:

Skulle tagit och köpt lurarna, och därefter gått runt i lite affärer och provat med starkare AMP, samt någon DAC. Allt lyssnande med en stor fundering över om det är placebo, eller inte. Hör du någon skillnad, och det inte är en färgning utav ljudet, samt att du anser det förbättra. Tja, köp, om det känns värt.

"Blindtest" hade ju varit det ultimata. Men det kan tyvärr vara lite svårt att få prova en mångfald av produkter, inom en sådan nischad produktkategori, i butik.

Skrivet av heatm:

Har nu subbat till honom igen som stöd efter hans förklarande video kring sörjan med hans skäggiga partner (kommer inte ihåg namnet). Inte för att jag brydde mig om det, utan den dök upp i rekommended listan, jag såg den och tänkte att va fan. Den här mannen behöver lite stöd.

Var lite tråkigt det där ja... :/

Skrivet av heatm:

Kan ju även säga att jag är likadan själv när det gäller köp. Det roligaste är nästan att forska omkring innan köpet. Det kan lätt bli lite överdrivet men så får jag bra prylar också. Sen kontaktar folk mig så fort dom ska köpa något också. Har nog hjälpt ett 20-tal kompisar med sina inköp.

Att efterforska är ju absolut det roligaste ja! XD
Jag är den som alltid hjälper alla mina kompisar och klasskamrater när det skall göras inköp. Har till och med fått ett smeknamn som är "Prisjakt" av en av mina kompisar...

Skrivet av heatm:

@Eric Hjalmarsson: I den här videon kan du jämföra.

Efter otroligt många lyssningar fram och tillbaka mellan de olika surroundsimulatorerna så måste jag säga att jag är böjd att hålla med dig om att SBX låter bättre i mina öron och med min uppfattning om hur en exploderande granat låter (chansar jag på då jag aldrig hört någon på riktigt, tack och lov.) Det är ett mer realistiskt och mindre överdrivet ekande ljud.

Skrivet av DavidtheDoom:

Om det är just för att förflytta datorn är det värt.

Då blir det nog en DAC/AMP som jag ursprungligen tänkt då. Ledsen att jag inte specificerade anledningen till att jag tänkt köpa DAC/AMP tidigare.

Skrivet av anon185723:

Två kanaler räcker för surround när det kommer till hörlurar, man har ju trots allt bara två öron.
https://www.youtube.com/watch?v=_dxIK3-vqpc

Jo denna video, Virtual Barber Shop & allting av SOZO 3D visar ju verkligen potentialen...

Skrivet av anon185723:

Förvänta dig inte hörbar skillnad. Sennheiser HD 558 och Philips Fidelio X2 behöver inte en ny DAC eller AMP. Vill du ha bättre ljud så kan du uppgradera eller kalibrera dina hörlurar.

Vissa recencenter som tillexempel GAMEREACTOR (ända jag hittar i efterhand) verkar vilja påtala att det är viktigt att X2 drivs ordentligt av en bra hörlursförstärkare. Det de kanske menar dock är att de allra billigaste förstärkarna i de absolut billigaste mobilerna/datorerna inte klarar av att driva X2 utan man behöver ett okej ljudchip, som tex. mitt 1150?

Skrivet av heatm:

Som slutkommentar så kan man ju bara hoppas att virtual reality kommer få fart på ljudteknikerna inom spelindustrin för det är fruktansvärt dåligt som är det är idag, med några få exempel som sticker ut. Jag skulle bli mer glad om det kom ljudmotorer med raytracingteknik och feta matematiska formler som gav grym virtual surround än om det kom grafikmotorer med samma teknik.

Nåja, det var mina 2 cents angående detta.

Håller helt med!

Skrivet av grizzly666:

En sak som bör tillägas i tråden är att ju bättre prylar man har (lurar/dac/amp/osv) desto större risk är det att skräp material som mp3/spotify/youtube kommer att låta sämre o sämre ju bättre prylarna blir.
Dom flesta hör nog dock ingen direkt skillnad när det handlar om detta men jag tycker att mp3/etc låter något "renare" när jag kopplar i mina 15+år gamla sony (då 700:-) lurar i min odac/o2 än med mina Hifiman HE-400.
Överlag så ger HE-400 ett bättre ljud för mig tack vare bättre frekvens kurva MEN sony lurarna låter "renare" så att säga dvs dom återger troligen inte komprimerings artefakerna lika bra därav låter "renare"

Vad bör man gör då???

Rippar alla CD jag köper i högsta möjliga ljudkvalité eller lyssnar direkt från skivan.
Det enda vettiga media som är bättre än CD som jag kan tänka på är LP (eftersom att okomprimerat digitalt ofta är otroligt svårt och/eller olagligt att få tag på.) I dagsläget är tyvärr inte en LP spelare ett alternativ på grund av budget. :/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Du har om jag läst rätt i din signatur Asus Z170 Pro Gaming moderkort med integrerat ljudkort baserat på ljudkortschip SupremeFX III. Varför köpa DAC/AMP när du antagligen redan har ett bra integrerat ljud?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av septembro:

@Eric Hjalmarsson: Du har om jag läst rätt i din signatur Asus Z170 Pro Gaming moderkort med integrerat ljudkort baserat på ljudkortschip SupremeFX III. Varför köpa DAC/AMP när du antagligen redan har ett bra integrerat ljud?

Då jag planerar att flytta min dator från mitt skrivbord och in i ett annat rum.
Jag har hört att det kan uppstå mer störningar när man använder sig av väldigt långa 3,5mm förlängningskablar.
(Lite mycket att läsa i tråden kanske XD)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Då jag planerar att flytta min dator från mitt skrivbord och in i ett annat rum.
Jag har hört att det kan uppstå mer störningar när man använder sig av väldigt långa 3,5mm förlängningskablar.
(Lite mycket att läsa i tråden kanske XD)

Ok. Ja, det är säkert så med störningar. Så du har tänkt att dra en förlängningskabel utav något slag ifrån rummet spm datorn står i till rummet du själv sitter i då? Är det så du menar? Kör på ett externt ljudkort då. Klar fördel med ett sådant är att du slipper störningar ifrån t ex grafikkort eller andra komponenter i datorn. Behöver inte kosta skjortan. Typ Asus Xonar U7. Har ett själv och det presterar helt okej. USB kabeln till det är dock inte allt för lång. Men räcker till. Har du lång kabel till hörlurarna fungerar det. Förstår ändå inte riktigt poängen när du redan har ett bra integrerat ljud. Ja. Mycket information här i tråden. Många bra svar och tips som du redan fått.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av septembro:

Ok. Ja, det är säkert så med störningar. Så du har tänkt att dra en förlängningskabel utav något slag ifrån rummet som datorn står i till rummet du själv sitter i då? Är det så du menar?

Ja, helst en digital som Toslink eller USB så jag slipper störningar.

Skrivet av septembro:

Kör på ett externt ljudkort då. Klar fördel med ett sådant är att du slipper störningar ifrån t ex grafikkort eller andra komponenter i datorn. Behöver inte kosta skjortan.

Det jag letar efter. Ett externt ljudkort innehåller precis en digital to analog converter (DAC) och en hörlursförstärkare (AMP.)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ja, helst en digital som Toslink eller USB så jag slipper störningar.

Det jag letar efter. Ett externt ljudkort innehåller precis en digital to analog converter (DAC) och en hörlursförstärkare (AMP.)

Digital Toslink är att föredra då det är störningsfritt.

Optisk S/PDIF-utgång har du på bakpanelen till ditt moderkort enligt Asus hemsida. Då borde du kunna koppla t ex ifrån datorn till U7. Själv har jag kopplat S/PDIF vidare till förstärkaren. Sedan får du lösa hörlursproblematiken med en förlängningssladd, om du nu ska ha datorn ståendes i ett annat rum. U7 är strömförsörjt via USB kabel så det slipper du inte undan. U7 har inbyggd DAC/AMP så det behöver du inte oroa dig för.

Men ditt integrerade ljudkort är fortfarande snäppet bättre misstänker jag.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av septembro:

Digital Toslink är att föredra då det är störningsfritt.

Digital Toslink och USB är störningsfritt precis som jag skrev ja. Därför jag tänkte satsa på det!

Skrivet av septembro:

Optisk S/PDIF-utgång har du på bakpanelen till ditt moderkort enligt Asus hemsida. Då borde du kunna koppla t ex ifrån datorn till U7. Sedan får du lösa hörlursproblematiken med en förlängningssladd, om du nu ska ha datorn ståendes i ett annat rum. U7 är strömförsörjt via USB kabel så det slipper du inte undan.

Tanken är ju att jag kan dra en Toslink eller USB kabel från datorn i det andra rummet till mitt skrivbord där jag tänkt ha DAC:en, alltså behövs ingen förlängningssladd.
Strömförsörjning kan man utan problem lösa med en separat USB-hubb eller liknande och man kan därför enkelt ha DAC:en i ett annat rum än datorn.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Digital Toslink och USB är störningsfritt precis som jag skrev ja. Därför jag tänkte satsa på det!
Tanken är ju att jag kan dra en Toslink eller USB kabel från datorn i det andra rummet till mitt skrivbord där jag tänkt ha DAC:en, alltså behövs ingen förlängningssladd.
Strömförsörjning kan man utan problem lösa med en separat USB-hubb eller liknande och man kan därför enkelt ha DAC:en i ett annat rum än datorn.

Ok. Lycka till.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Haha, a det kanske inte var det bästa sättet att göra det på (även om du verkar ha hittat hit) men tänkte att du kanske hade något vettigt att säga...
Mmm har ju okej ljudkort, men anledningen till att jag funderar på det är framförallt den att jag har beslutat att flytta på min dator bort från mitt skrivbord och in i ett annat rum. Vad jag förstår det så kan det uppstå störningar och försämringar av ljudet om jag skulle lägga på en 5m 3,5mm förlägningskabel ovanpå den redan långa hörlurskabeln.

"Blindtest" hade ju varit det ultimata. Men det kan tyvärr vara lite svårt att få prova en mångfald av produkter, inom en sådan nischad produktkategori, i butik.

Är egentligen ett rätt bra sätt. Bara jag som inte kollar i "Mina citat"-fliken. Jag håller mig till "följda trådar" och tycker på F5, som jag bundit till musen..
Men vettigt att säga.. Kändes som du redan du fått ganska vettiga svar. Så jag kände mest behov av att klargöra den biten. Så du slapp ha det gnagandes i bakhuvet alltså
Utifrån resterande text verkar du kommit fram till samma som jag själv skulle. Bortsett från att jag struntar fullständigt i 7.1 virtuell surround. 2.0 låter finfint enligt mig.

Jo, blindtest är såklart bättre, egentligen. Men du verkar ju inte vara den som är överdrivet prylkåt(ursäkta språket), snarare verkar du faktiskt tänka efter lite. Så jag tror inte direkt du köper någon 10k+ sak bara för det Är själv likadan. Kollar så mycket jag kan om produkterna. Så pass att jag nästan har tråkigt när jag väl köpt något..
Tror att mycket av AMP/DAC älskandet lever vidare pga hur vanligt det tidigare varit med helkassa integrerade ljudkort. Så folk tänker helt enkelt att ett integrerat inte kan låta lika bra nu mera, trots att det ofta gör det, om inte bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Mmm har ju okej ljudkort, men anledningen till att jag funderar på det är framförallt den att jag har beslutat att flytta på min dator bort från mitt skrivbord och in i ett annat rum. Vad jag förstår det så kan det uppstå störningar och försämringar av ljudet om jag skulle lägga på en 5m 3,5mm förlägningskabel ovanpå den redan långa hörlurskabeln.

Ska man köra lång "ljud" kabel så skulle jag köra på en optisk toslink (finns ju både koppar och optisk) då en optisk kabel inte alls tar upp störningar från andra kablar/magnetfält/osv visserligen så är inte koppar toslink direkt känslig för det ändå och 5m borde inte var nåt problem.

Usb däremot!
Jag har en 5m och en 6m kabel (visserligen billigt skit köpt från kinesiks dx.com) som det inte går att få några som helst livstecken ifrån oavsett vad jag provar för dator och usb enhet.
Har även läst lite om andra som haft problem med långa usb kablar (oftas runt 5-10m) som tex dålig hastighet/funkar inte alls.
Finns dock rätt lite att hitta om långa usb kablar (även att det funkar bra) jag gissar på att dom flesta som skulle haft ett behov av dom (troligen rätt få) helt enkelt kör med trådlös mus/tbord/wifi eller med fjärrkontroll istället.

Sen kommer vi till långa bild kablar som du även kommer behöva.
Handlar det om DVI/HDMI så är det långt ifrån ovanligt att 3m+ kablar ger problem har själv brottasts med 20+ hdmi kablar på 5m eller längre INGA har funkat felfritt.
2-3 av dom (alla 5m och inga längre) har dock fungerat med en hdmi förstärkare och en kortare 1m eller kortare hdmi kabel i slutet.
Detta har då handlat om 1080p60hz och en hel del av kablarna har ej funkat med någon upplösning/hz alls och några funkat i tex 720p60hz men ej över.

Är det DISPLAYPORT vi talar om så verkar det som att 3-10 meters kablar har en större chans att fungera än vad motsvarande DVI/HDMI men finns även gott om fall där även dessa krånglar.
Och det är även här 1080p60hz vi talar om!

Börjar vi öka upplösning och hz till 1440p/4k och eller 60hz+ som tex 120hz/144hz (dvs även 1080p i högre hz) så börjar det bli svårt om inte omöjligt.
Tex så fungerar det inte att använda hdmi/displayport förstärkare längre då dom i 99% av fallen inte funkar över 60hz i alla fall inga som jag hittat och då har jag tittat på många även en del över 3-4k+.

Tex 3m kabel så verkar det som dom flesta displayport funkar oavsett upplösning/hz medans DVI/HDMI kan ha problem med tex 144hz+.

Köpte mig en AOC 1440p165hz skärm strax innan blackfriday förra året och min 5m displayport kabel vägrade funka ens i 1080p60hz som jag kört den i flera år innan med en dell skärm.
Mednas den medföljande 1-1,5m DP kabeln funkade fint upp till 144hz,m 165hz funkar dock inte men jag misstänker att det är för att pixelklockan på mitt gigabyte 780ghz edition inte orkar med det då jag har för mig att jag läste nåt om pixelklocka på 780 inte gick längre än en viss hz.

Så jag fick flytta ut datorn från garderoben till brevid skärmen och den står där än.
Jag har läst runt en hel del och som bäst verkar det vara 50% chans att det komemr funka med en 5m DP kabel och det är då i stort sett enbart startechs 5m kabel som folk har provat andra kablar verkar det vara mindre chans med, betydligt mindre har sagt nåt om dessa andra kablar dock så är det för att dom funkar heller att inga har provat dom???

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad bör man gör då???
Rippar alla CD jag köper i högsta möjliga ljudkvalité eller lyssnar direkt från skivan.
Det enda vettiga media som är bättre än CD som jag kan tänka på är LP (eftersom att okomprimerat digitalt ofta är otroligt svårt och/eller olagligt att få tag på.) I dagsläget är tyvärr inte en LP spelare ett alternativ på grund av budget. :/

Som jag sa det är inga stora skillnader för mig och dom flesta skulle nog inte ens höra någon som helst skillnad, en del (främst mp3 generationen som gillar komprimerad musik) skulle nog tycka att mina hifman lurar som har mer märkbara "mp3 artefakts ljud" låter bättre (OBS inte ljudet överlag nu utan enbart att man hör komprimeringen bättre).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grizzly666:

Ska man köra lång "ljud" kabel så skulle jag köra på en optisk toslink (finns ju både koppar och optisk) då en optisk kabel inte alls tar upp störningar från andra kablar/magnetfält/osv visserligen så är inte koppar toslink direkt känslig för det ändå och 5m borde inte var nåt problem..

Vad är koppartoslink, Toslink är en optisk länk så hur används Koppar i det sammanhanget ? Koppar är en extremt dålig ljusledare så billigare toslnkar använder klippta plastfiber och dyrare kan ha glasfiber och/eller optiskt slipade fiberändar.
Använder man koppar är det väl inte Toslink ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vad är koppartoslink, Toslink är en optisk länk så hur används Koppar i det sammanhanget ? Koppar är en extremt dålig ljusledare så billigare toslnkar använder klippta plastfiber och dyrare kan ha glasfiber och/eller optiskt slipade fiberändar.
Använder man koppar är det väl inte Toslink ?

Tror han tänkte på Coax och blandade ihop Toslink med SPDIF.

Permalänk
Medlem

Jepp var SPDIF jag tänkte på vilket är mjukvaran som körs över toslink och koppar kabel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av grizzly666:

Sen kommer vi till långa bild kablar som du även kommer behöva.
Handlar det om DVI/HDMI så är det långt ifrån ovanligt att 3m+ kablar ger problem har själv brottasts med 20+ hdmi kablar på 5m eller längre INGA har funkat felfritt.
2-3 av dom (alla 5m och inga längre) har dock fungerat med en hdmi förstärkare och en kortare 1m eller kortare hdmi kabel i slutet.
Detta har då handlat om 1080p60hz och en hel del av kablarna har ej funkat med någon upplösning/hz alls och några funkat i tex 720p60hz men ej över.

Jobbigt för din del...
Jag själv kör Deltaco HDMI 5m i 2560x1080 @76Hz (OC) helt problemfritt utan förstärkare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vissa recencenter som tillexempel GAMEREACTOR (ända jag hittar i efterhand) verkar vilja påtala att det är viktigt att X2 drivs ordentligt av en bra hörlursförstärkare. Det de kanske menar dock är att de allra billigaste förstärkarna i de absolut billigaste mobilerna/datorerna inte klarar av att driva X2 utan man behöver ett okej ljudchip, som tex. mitt 1150?

Ordentlig förstärkare är rent skitsnack i från GAMEREACTOR. Hela artikeln baseras på en persons subjektiva upplevelse. Här har du innerfidelity som ger information om hörlurarna. Så länge din digitala omvandlare inte har problem så fungerar det bra.

Jag hoppas att du får en bra dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon185723:

Ordentlig förstärkare är rent skitsnack i från GAMEREACTOR. Hela artikeln baseras på en persons subjektiva upplevelse. Här har du innerfidelity som ger information om hörlurarna. Så länge din digitala omvandlare inte har problem så fungerar det bra.

Jag hoppas att du får en bra dag.

Vad menar du ? Det vore intressant om du utvecklade resonemanget i stället för att bara hänvisa till tekniska data, datan ger bara information om att drivsteget bör ha en utgångsimpedans lägre än 3,75 Ohm och det finns ljudkort som har högre utimpedans än det så de ska inte driva hörluren utan anslutas via en hörlursförstärkare om man inte vill ha ljudpåverkan.
Det går alltså inte att säga att det är skitsnack att det behövs en hörlursförstärkare utan att veta mera och om man hårddrar det så behövs det alltid en förstärkare av nån typ för även en linjeutgång på ett ljudkort drivs av en (liten/klen) förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mayflower Arc!
Kostar runt 1.8-2K med frakt.
10 år garanti.

Bättre hittar du inte för detta priset.

https://mayflowerelectronics.com/arc-overview/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8600K | MoBo: MSI Z370 SLI Plus
GPU: Asus Strix Advanced GTX 1070 Ti | RAM: G.Skill 2x8GB 3200MHz CL14
PSU:Seasonic Focus 650W 80+ Gold | Ljud:Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpeciel:

Mayflower Arc!
Kostar runt 1.8-2K med frakt.
10 år garanti.

Bättre hittar du inte för detta priset.

https://mayflowerelectronics.com/arc-overview/

Agree with above! Hur gick det till slut? Blev det något bra eller? el-trådo bara försvann.. Lite som NwAvGuy.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom allt i tråden. Men kan ge min åsikt gällande DAC/AMP eller inte mot onboard audio eller ljudkort.
I debatten gällande att man inte hör skillnad på amp så håller jag inte med. Även om det är lättdrivna element.
Inom ljud står jag i ledet att mer effekt ger bättre kontroll även om det kanske egentligen är overkill .

Dock en av de största fördelarna enligt mig med usb DAC/AMP.
In i BIOS/EFI. Avaktivera det förbannade *svordomar* inbyggda ljudkortet. Dra en djup suck av lättnad att aldrig behöva installera Realtek drivare igen. Någonsin. Plug and play och du är igång.
Enligt mig är bara det värt att köpa en DAC/AMP oavsett effektbehov.

Utöver det kan det vara värt att fundera över ifall du behöver preout/lineout till datorhögtalare. Smidigt att ha på samma ljudenhet och bara växla mellan hörlurar/högtalare.

Edit: Missade hur gammalt inlägg det här var haha

Permalänk

Rekommenderar Focusrite 2i2 (audio interface) som DAC+AMP. Lika bra som dyra DACs, bara att målgrupperna är olika. HIFI nördar känner att mer pengar ger bättre ljud och känner ofta inte till att audio interfaces existerar kontra musikskapare som använder audio interfaces och vill spela in och spela upp musik med bra kvalitet. Testa och returnerna om du inte gillar.
Referens, samma prisklass som Focusrite men lite bättre. Poängen är att denna review visar hur förvånade HIFI nördar blir av kvaliteten i dessa audio interface: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/bu...