Permalänk
Medlem

Kasta en aoc q2963pm?

Har en aoc q2963pm som jag tror gett upp.

Den har fungerat felfritt fram till för ett par veckor sedan. Det började med att bilden försvann på skärmen och allt blev helt svart. Bilden kom tillbaka om jag tog ur och i hdmi kabel. Sedan började dessa intervall med förlorad bild, uttagande och i sättande av kabeln att komma allt mer frekvent. Tills en dag när bilden inte kom tillbaka och det står bara no-signal.

Det jag provat;
Olika hdmi kablar, dvi, d-sub -- ger no signal
Olika grafikkort/datorer som fungerar på min andra skärm.
Låtit skärmen stå utan ström i 24h.

1 Finns det något mer jag kan prova innan jag dödförklarar den?

2 Garantin har tagit slut och jag har slängt skärmens förpackning. Kan jag reklamera den ändå?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Kan du öppna den och kika om några kondningar har svällt?
Isf bör det inte vara någon match att löda dit nya. Förutsatt att du hittar rätt kondning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Kan du öppna den och kika om några kondningar har svällt?
Isf bör det inte vara någon match att löda dit nya. Förutsatt att du hittar rätt kondning

Har aldrig provat att löda, så det är inte super aktuellt. Men man måste väl lära sig någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admo:

Har aldrig provat att löda, så det är inte super aktuellt. Men man måste väl lära sig någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett liknande problem med min AOC Q2770P men där blir bilden helt grå, ingen "no signal" ens. Ibland fungerar det att stänga av och sätta på bara, ibland dra i och ur sladdar (HDMI eller ström) men oftast fungerar det inte alls. När bilden väl finns där så är den perfekt men när det blir grått så syns inte ens AOC-loggan när man startar om skärmen, bara grått.

Får kanske öppna upp även jag, blir ett roligt test OM ingen annan har något supertips förstås! Har tvingats gå tillbaka till en 1920x1200-skärm, visserligen en bra sådan men stooor skillnad

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

låter som en eller flera kondingar har gett upp. Även om du aldrig har lött förut så kan det ju vara värt att prova. ca 50 kr i ny kondingar (är rätt dyrt på elfa..). och även om det inte skulle hjälpa, så är det en kunskap som kan vara väldigt bra att kunna! Kjell & co har bra sortiment med billig utrustning också. det du behöver är en lödkolv, lödtenn och en avlödningsfläta.

för att hitta rätt kondingar så är det bara filtrera efter rätt nominel spänning och kapicatans här:
https://www.elfa.se/sv/komponenter/passiva-komponenter/konden...

här är ett bra startsett (tennsug i stället för fläta)
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

låter som en eller flera kondingar har gett upp. Även om du aldrig har lött förut så kan det ju vara värt att prova. ca 50 kr i ny kondingar (är rätt dyrt på elfa..). och även om det inte skulle hjälpa, så är det en kunskap som kan vara väldigt bra att kunna! Kjell & co har bra sortiment med billig utrustning också. det du behöver är en lödkolv, lödtenn och en avlödningsfläta.

för att hitta rätt kondingar så är det bara filtrera efter rätt nominel spänning och kapicatans här:
https://www.elfa.se/sv/komponenter/passiva-komponenter/konden...

här är ett bra startsett (tennsug i stället för fläta)
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning...

Perfekt tack,
Jag ska höra av mig till återförsäljaren först innan jag provar något. Det är möjligt att det finns garanti kvar.
Finns det något mer jag kan prova innan dess?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

låter som en eller flera kondingar har gett upp. Även om du aldrig har lött förut så kan det ju vara värt att prova. ca 50 kr i ny kondingar (är rätt dyrt på elfa..). och även om det inte skulle hjälpa, så är det en kunskap som kan vara väldigt bra att kunna! Kjell & co har bra sortiment med billig utrustning också. det du behöver är en lödkolv, lödtenn och en avlödningsfläta.

för att hitta rätt kondingar så är det bara filtrera efter rätt nominel spänning och kapicatans här:
https://www.elfa.se/sv/komponenter/passiva-komponenter/konden...

här är ett bra startsett (tennsug i stället för fläta)
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning...

Skrivet av Admo:

Perfekt tack,
Jag ska höra av mig till återförsäljaren först innan jag provar något. Det är möjligt att det finns garanti kvar.
Finns det något mer jag kan prova innan dess?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att nu ha öppnat upp min skärm, kollat på alla kondningar jag kom åt utan att med mitt otränade öga se något avvikande och sedan satt ihop skärmen igen så verkar det som den fungerar igen. Så ett tips är att helt enkelt bara öppna upp den, koppla i och ur de sladdar som finns i den och sen testa om den fungerar igen. Kan helt enkelt vara lite glapp i kontakten mellan sladdarna vilket antagligen var problemet med min skärm. Jag får återkomma om den slutar fungera igen men än så länge är jag positiv

Så bara öppna, koppla ur sladdar, titta på kondningarna, sätt i alla sladdar igen, testa om skärmen fungerar och sedan fundera på lödning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Efter att nu ha öppnat upp min skärm, kollat på alla kondningar jag kom åt utan att med mitt otränade öga se något avvikande och sedan satt ihop skärmen igen så verkar det som den fungerar igen. Så ett tips är att helt enkelt bara öppna upp den, koppla i och ur de sladdar som finns i den och sen testa om den fungerar igen. Kan helt enkelt vara lite glapp i kontakten mellan sladdarna vilket antagligen var problemet med min skärm. Jag får återkomma om den slutar fungera igen men än så länge är jag positiv

Så bara öppna, koppla ur sladdar, titta på kondningarna, sätt i alla sladdar igen, testa om skärmen fungerar och sedan fundera på lödning.

Hoppas det fungerar för mig med 😀

Skickades från m.sweclockers.com