Permalänk

Köpa ny dator eller uppgradera?

Min dator börjar låta ganska högt, ibland fryser den till och slutar att svara m.m. Har haft datorn i ca 4-5 år och då köpte jag den begagnad så den har några år på nacken.
Specifikationerna står i min signatur. Vad tror ni är bäst, köpa nytt eller uppgradera?

Har hittat denna dator -
Processor: Intel core i7 960 @ 3.20ghz clockad till 3,6ghz utan problem.
Mainboard: Gigabyte Technology
Minne: 8GB DDR3 2x 4gb
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 770 2gb

För 4000kr. Är det ett bra köp?

Visa signatur

Moderkort: MSI B450 Gaming PLUS MAX
Processor: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz
Ramminne: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB
Grafikkort: RX6600
Chassi: Fractal Design

Permalänk
Medlem

Nej, 4000 är inte ett bra köp.
Beroende på vad du kräver av din dator kan du behålla den. Se över kylning, överklocka, dra in en fräsch installation om inte det gjorts på ett tag. Köp bättre grafikkort.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nej, 4000 är inte ett bra köp.
Beroende på vad du kräver av din dator kan du behålla den. Se över kylning, överklocka, dra in en fräsch installation om inte det gjorts på ett tag. Köp bättre grafikkort.

Tack för snabbt svar. Hur mycket är datorn värd då? Hon skriver att grafikkortet kostar nästan 4000kr nytt.
Jag spelar mest csgo och har runt 150-160 fps och datorn låter som ett flygplan. Vill ha en tyst dator och även kunna spela andra spel. Kanske gta?

Visa signatur

Moderkort: MSI B450 Gaming PLUS MAX
Processor: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz
Ramminne: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB
Grafikkort: RX6600
Chassi: Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudkillen:

Tack för snabbt svar. Hur mycket är datorn värd då? Hon skriver att grafikkortet kostar nästan 4000kr nytt.
Jag spelar mest csgo och har runt 150-160 fps och datorn låter som ett flygplan. Vill ha en tyst dator och även kunna spela andra spel. Kanske gta?

Nja, snarare typ 2700~3000:- när det var aktuellt. Vilket det inte är längre. Idag får man mycket mer för pengarna.
Säljaren är antagligen inte intresserad av ett rimligt pris, och det är inte mycket till uppgradering oavsett.

Se över kylningen. Nytt grafikkort är givet om du vill spela lite olika spel. Du har LGA1156 förresten.
Har du stockkylaren på processorn så kan du gott köpa en ny för några hundra, den kan du använda till framtida byggen också.

Om du absolut vill köpa nytt så kan du förstås göra det. Men kylningen kan ordnas, grafikkortet är gammalt, och din CPU går att klocka.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nja, snarare typ 2700~3000:- när det var aktuellt. Vilket det inte är längre. Idag får man mycket mer för pengarna.
Säljaren är antagligen inte intresserad av ett rimligt pris, och det är inte mycket till uppgradering oavsett.

Se över kylningen. Nytt grafikkort är givet om du vill spela lite olika spel. Du har LGA1156 förresten.
Har du stockkylaren på processorn så kan du gott köpa en ny för några hundra, den kan du använda till framtida byggen också.

Om du absolut vill köpa nytt så kan du förstås göra det. Men kylningen kan ordnas, grafikkortet är gammalt, och din CPU går att klocka.

Har inte en susning om vad jag ska köpa... men börjar bli som sagt trött på min dator som låter högt och fryser fast. Vill ha en tyst dator som fungerar!

Visa signatur

Moderkort: MSI B450 Gaming PLUS MAX
Processor: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz
Ramminne: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB
Grafikkort: RX6600
Chassi: Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudkillen:

Har inte en susning om vad jag ska köpa... men börjar bli som sagt trött på min dator som låter högt och fryser fast. Vill ha en tyst dator som fungerar!

Byt ut grafikkortet till exempelvis RX 480 eller GTX 1060, om du kan tänka dig att lägga ~2000:- på grafikkort. Du kan med fördel leta begagnat här på swec, så får du mer för pengarna.
Köp en processorkylare. Denna klassiker exempelvis. Då kan du plocka ut lite extra prestanda genom överklockning, och ha det hyfsat tyst.
Blås rent i chassit med tryckluft.
Gör en fräsch installation av Windows.

Eventuellt väntar du med grafikkort tills AMD VEGA (talas om maj har jag för mig). Blås ur ditt nuvarande med tryckluft oavsett. Det kan bli påtagligt tystare av det.

Permalänk

Ett GTX 770 är ingen höjdare i dagsläget. 2gb VRAM räcker inte längre, så skippa att köpa det. Sålde mitt EVGA 770 SC för över ett år sedan för 1000:-, det är inte direkt värt mer idag.

Skickades från m.sweclockers.com